Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@06:28:18 GMT

فعالیت باد ۱۲۰ روزه در شمال سیستان وبلوچستان آغاز شد

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۱۴۸۷۷

فعالیت باد ۱۲۰ روزه در شمال سیستان وبلوچستان آغاز شد

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: وزش بادهای ۱۲۰ روزه که بر اساس یافته های پژوهشگران وسیع ترین پهنه بادی کشور را تشکیل می دهد، در شمال سیستان و بلوچستان آغاز شد.

محسن حیدری در گفت وگو با ایسنا اظهار داشت: وزش بادهای ۱۲۰روزه در نتیجه تشکیل سیستم پرفشار در شمال شرق دریای خزر و شکل گیری یک سیستم کم فشار در بیابان های شرق ایران و غرب افغانستان ایجاد می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ویژگی های توپوگرافی نوار غرب افغانستان و شرق ایران در شکل گیری این پهنه بادی وسیع تأثیر زیادی دارد به طوریکه این شرایط سبب شد تا هسته وزش بادهای شدید آن به صورت کانالی از شمال شرق به جنوب شرق ایران جریان یابد.

حیدری ادامه داد: بادهای ۱۲۰ روزه دامنه گسترده ای دارند به طوری که علاوه فراگیری همه نواحی شرق کشور، غالب دشت های مرکزی ایران نظیر کویر لوت و دشت کویر نیز در محدوده فعالیت بادهای ۱۲۰روزه قرار دارد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بر اساس یافته های دکتر امیر گندمکار از میان ۱۰ پهنه بادی موجود در ایران، وسیع ترین پهنه مربوط به باد سیستان است که محدوده وسیعی از استان های سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، یزد و اصفهان را شامل می شود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس پژوهش های انجام شده، آنچه وزش بادهای ۱۲۰روزه در منطقه سیستان و شرق ایران را با سایر مناطق نوار شرقی متمایز می کند، ویژگی های اقلیمی و توپوگرافی منطقه است. در این منطقه میزان نزولات جوی کم بوده و تغییر پذیری بالایی دارد. از طرف دیگر نوسانات دمایی آن نیز بالا بوده و تابستان های گرمی دارد که میزان تبخیر منابع آبی را به شدت افزایش می دهد.

حیدری گفت: این شرایط با وجود ویژگی های توپوگرافی شامل دشت بودن منطقه، نبود عوارض طبیعی مانند کوه و شیب ملایم زمین سبب می شود تا وزش این بادها منطقه سیستان را به یک کانون مملو از بحران های اقلیمی تبدیل کند.

این مسئول ادامه داد: به طور کلی بیشتر اثرات این بادها منفی بوده و به عنوان یکی از عوامل محدود کننده زندگی محسوب می شود، اما کاهش دمای هوا در فصل گرم سال و مزیت های مناسب در استحصال برق از نیروی باد از جنبه های مثبت محیطی این بادها هستند.

وی با بیان اینکه در صورت تثبیت چشمه های تولید گردوغبار شرق کشور، باد ۱۲۰ روزه دیگر عامل محدوده کننده بشمار نمی رود، گفت: اگرچه امسال بخش کمی از تالاب هامون آبگیری شده، اما این آبگیری به معنای پایان گردوخاک ناشی از بادهای ۱۲۰ روزه نیست چراکه بخش وسعی از تالاب همچنان خشک است و جزو کانون های بحرانی محسوب می شود.

حیدری اضافه کرد: متأسفانه مدیریت منابع آب در حوضه آبریز تالاب هامون سبب شده تا این تالاب به یک تالاب فصلی تبدیل شود که به محض آغاز وزش بادهای ۱۲۰ روزه، روند خشک شدن آن آغاز می شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: هواشناسي سيستان و بلوچستان استانی اجتماعی سیستان و بلوچستان بادهای ۱۲۰ روزه وزش بادهای ۱۲۰ شرق ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۱۴۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه های روز ملی ایمنی حمل و نقل در سیستان وبلوچستان تشريح شد

 تیمور باقری اظهار داشت:  در تقویم سالیانه کشور هفتم اردیبهشت‌ماه از سوی شورای فرهنگ عمومی به عنوان روز ملی ایمنی حمل و نقل نامگذاری گردید تا یادآور اهمیت موضوع و توجه به آمار سوانح  و اقدامات صورت گرفته برای ارتقای ایمنی  باشد.

وی گفت:سرعت غیرمجاز، منشا بیشتر تخلفات رانندگی است و فرهنگ‌سازی به عنوان مهم‌ترین عامل برای پیشگیری از سوانح رانندگی باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون حمل و نقل اداره کل  راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان  برنامه های مختلفی در مرکز استان و ادارات شهرستانی برای این هفته در نظر گرفته شده است که  از آن جمله می توان به اجرای طرح آموزش ایمنی به  کاربران جاده‌ای  ، توزیع کلاه ایمنی به موتور سیکلت سواران،  طرح کنترل و نظارت محسوس و نامحسوس بر نحوه فعالیت ناوگان عمومی حمل و نقل جاده‌ای در محورهای مواصلاتی تحت پوشش ، حضور در مدارس حاشیه راه‌های استان جهت ارائه آموزه‌های ترافیکی، نصب بنر حاوی پیام های ایمنی در مراکز تجمع رانندگان و مجتمع های خدماتی-رفاهی و ارسال پیام کوتاه بمنظور جلب توجه عمومی نسبت به مخاطرات سوانح رانندگی نام برد.

باقری  ، هدف از اجرای این برنامه ها را ایجاد حساسیت  در بین  عموم مردم جهت افزایش ایمنی تردد‌های جاده‌ای و تلاش برای کاهش تصادفات رانندگی، عنوان کرد و گفت: خوشبختانه  در ایام اجرای طرح نوروزی میزان تصادفات در این استان به میزان قابل توجهی کاهش داشت  که امیدواریم با تعامل همه دستگاه‌ها  و مردم تا پایان سال جاری، روند کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای ادامه یابد و شاهد سفرهای ایمن و بدون حادثه برای هموطنان عزیزمان باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای ۲۳ هزار تن نهاده دامی درسیستان وبلوچستان
  • منطقه ترشاب خاش یکی ازجاذبه‌های گردشگری سیستان وبلوچستان
  • چهارشنبه این هفته سیستان وبلوچستان ودغدغه‌های شما هم استانی‌ها
  • تداوم باران بهاری در سیستان وبلوچستان
  • برنامه های روز ملی ایمنی حمل و نقل در سیستان وبلوچستان تشريح شد
  • خرید۱۰ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • اعزام زائران حج عمره سیستان وبلوچستان به سرزمین وحی
  • تداوم انسداد ۱۰۱ راه روستایی درجنوب سیستان وبلوچستان براثربارندگی‌ اخیر
  • مراجعه بیش از ۴۶ هزار ناوگان سنگین به مراکز معاینه فنی سیستان وبلوچستان
  • تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداریهای محلی در سیستان وبلوچستان