Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی با بیان اینکه وضعیت جمعیت استان از سال ۹۵ تا ۹۸ روند نزولی داشته است گفت: ۶۵ درصد جمعیت استان بین ۱۵ تا ۶۴ سال سن دارند. ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵ استانها خراسان جنوبی نظرات - اخبار استانها -

علیرضا مهراور در گفتگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند، اظهار داشت: علت نامگذاری 30 اردیبهشت به نام روز ملی جمعیت، سفر مقام معظم رهبری به خراسان شمالی در سی ام اردیبهشت سال 1393 بود که ایشان به پویندگی، بالندگی و جوانی جمعیت در کشور تاکید کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: وضعیت جمعیت استان خراسان جنوبی از سال 95 تا 98 روند نزولی داشته و در این سالها شاهد کاهش ثبت ولادت در استان بودیم، به گونه‌ای که ثبت ولادت در استان در سال 98 نسبت به سال قبل از آن 8 درصد کاهش یافت.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی افزود: در سرشماری سال 90 یعنی در دوره سال 85 تا 90، نرخ باروری کشور 1.8 فرزند به ازای هر مادر بوده است که این شاخص از سال 91 تا 95 به 2.1 افزایش یافت.

نرخ رشد جمعیت کشور 27 سال دیگر صفر خواهد شد!گزارش | رشد جمعیت در چچن؛ دلایل و پیامدهاانگلیس|رشد جمعیت زنان مسلمان دو برابر مردان + فیلم

مهراور بیان کرد: سال 94 یک جهش جمعیتی در کشور داشتیم و ثبت ولادت در کشور به 2.3 درصد رسید اما در سال 95 به دلیل ساختار سنی جمعیت و کاهش جمعیت در معرض ازدواج و باروری، تعداد ولادت‌ها با شیب تندی کاهش یافت.

وی با بیان اینکه سال 98 موالد کشور بیش از 12 درصد کاهش داشت افزود: شاخص کلی باروری در خراسان جنوبی از میانگین کشوری بالاتر است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی عنوان کرد: شاخص کلی باروری در خراسان جنوبی حدود 2.5 و بالاتر از میانگین کشوری است اینکه شاخص باروری کلی به تعداد فرزندی گفته می‌شود که یک مادر در طول دوران باروری به دنیا می‌آورد.

مهراور گفت: شاخص کلی باروری در خراسان جنوبی حدود 2.5 و بالاتر از میانگین کشوری است بر اساس آخرین برآورد نرخ باروری کلی در استان، نرخ باروری در شهرستان درمیان 3.4، قاین 3.1، نهبندان و زیرکوه 3، سربیشه 2.9، طبس و بشرویه 2.8، خوسف 2.7 و بیرجند، فردوس و سرایان 2.6 است.

وی بیان کرد: بر این اساس، بیشترین شاخص باروری طبق آخرین آمارها متعلق به شهرستان درمیان به میزان 3.4 است و کمترین شاخص نرخ باروری کلی در خراسان جنوبی به شهرستان‌های بیرجند، فردوس و سرایان تعلق دارد.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی با بیان اینکه نرخ باروری کلی در مرکز استان 2.6 است افزود: بر اساس آخرین سرشماری حدود 70 درصد جمعیت کشور در فرصت پنجره جمعیتی یا فرصت طلایی قرار دارد این فرصت در استان خراسان جنوبی حدود 65 درصد است. پنجره جمعیتی یا فرصت طلایی به وضعیتی گفته می‌شود که در آن بیشترین میزان جمعیت در گروه سنی جوان و فعال قرار گرفته باشد.

مهراور افزود: 65 درصد جمعیت استان 15 تا 64 سال سن دارند این گروه جمعیت فعال هستند و این فرصت تا سال 1415 ادامه دارد و باید از این فرصت طلایی استفاده کافی و بهینه داشته باشیم. شاخص باروری کل در استان بیشتر از میانگین کشوری است اما ولادت‌ها در سال 98 نسبت به 97 درصد 8 درصد کاهش داشته است.

وی اظهار داشت: به دلیل ساختار جمعیت استان آمار فوت هم در سال گذشته 6.2 دهم درصد افزایش داشته است.

انتهای پیام/ 254/ش

R41348/P/S6,56/CT1

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی میانگین کشوری خراسان جنوبی جمعیت استان باروری کلی نرخ باروری رشد جمعیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۱۵۴۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کوچ بهاره عشایر از قشلاق به ییلاق + فیلم

کریمی مدیر کل امور عشایر فارس با بیان اینکه کوچ بهاره عشایر از قشلاق در مناطق جنوبی فارس و استان بوشهر از اوایل فروردین آغاز شده است، اظهار کرد: ۲ و نیم تا ۳ درصد جمعیت استان فارس را عشایر تشکیل می‌دهند که این جمعیت در فصل بهار، مناطق گرمسیری را به مقصد مناطق سردسیر استان در شمال فارس ترک می‌کنند.

او گفت: ۵۰ درصد عشایر کوچنده فارس را ایل قشقایی تشکیل می‌دهند که از مناطق جنوبی به مرکز و غرب استان فارس کوچ می‌کنند.

کریمی افزود: ۱۵ درصد جمعیت کوچنده فارس ایل لر بویر احمد و ممسنی هستند و بقیه عشایر کوچانده فارس را ایلات خمسه تشکیل می‌دهند که از لار، زرین دشت و داراب به سمت بوانات و خرمبید و سرچهان کوچ می‌کنند.

او با بیان اینکه این جمعیت نقش ارزنده‌ای در تولید فرآورده‌های دامی و صنایع دستی دارند، ادامه داد: این جمعیت کوچ رو که این روز‌ها به سمت مناطق ییلاقی در حرکت اند ۲۵ تا ۲۸ درصد گوشت قرمز استان فارس و کشور و ۴۷ درصد صنایع دستی استان را تولید می‌کنند و سهم بسزایی در تولید فرآورده‌های لبنی دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • ارسال ۲۲۰۰ تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان
  • ارسال ۲۲۰۰ تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان
  • کوچ بهاره عشایر فارس از قشلاق به ییلاق + فیلم
  • کوچ بهاره عشایر از قشلاق به ییلاق + فیلم
  • عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید + فیلم
  • عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید
  • افزایش بیش از ۵ درصدی شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی
  • ۷ نفر از سیلاب رودخانه‌های خراسان جنوبی نجات یافتند
  • شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی بالاتر از میانگین کشوری
  • برنامه «ماه‌ترین پلاس» از شبکه دو سیما