Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/آذربایجان غربی معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت: ۴۰ هزار نشاء گیاه دارویی استویا از طریق کشت بافت در مرکز کشت بافت جهاد دانشگاهی واحد آذربایجان غربی در سال جاری  تولید شد.

دکتر حبیب ولی زاده ۳۱ اردیبهشت در جلسه شورای  پژوهشی واحد اظهار کرد: مرکز کشت بافت گیاهی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی به عنوان اولین مرکز کشت بافت استان، یکی از مجهزترین مراکز کشت بافت شمالغرب کشور با نیروی انسانی متخصص می¬باشد که در زمینه پروتکل تکثیر انواع گیاهان دارویی و پایه¬های رویشی درختان میوه مطالعات زیادی انجام داده و تولید تجاری آن ها را شروع کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در همین راستا پروتکل تکثیر گیاه استویا از طریق کشت بافت توسط متخصصین این مرکز بهینه سازی شده و به مرحله تکثیر انبوه رسیده است.

دکتر ولی زاده با اشاره به اینکه گیاه استویا هم به صورت پودر خشک در انواع غذاها و دمنوش ها و هم به صورت فرآوری شده در کاخانه ها جهت تهیه قند استویا، در انواع نوشیدنی ها و صنایع غذایی استفاده می شود، اظهار کرد: با تولید و صادرات این محصول، به خصوص در مناطق شمال و جنوب کشور که در فضای آزاد قابل کشت می باشد، می توان ارز آوری قابل توجهی ایجاد کرده و بستر توسعه صادرات کیفی تر را برای کشور فراهم نمود.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی اظهار کرد: در حال حاضر گیاه استویا در استان های شمالی کشور نظیر مازندران و گیلان کشت شده و نیز در استانهای اصفهان و شیراز نیز کشت و کار آن تسری یافته است.

وی افزود: با توجه به اینکه کارخانه های موجود در کشور برگ خشک گیاه استویا را جهت تولید قند استویا خریداری می کنند بنابراین کشت و تولید این محصول روز به روز در حال افزایش بوده و جامعه هدف نشا این گیاه که کشاورزان و کارخانه های دارویی هستند در حال افزایش می باشند.

جهاد دانشگاهی واحد آذربایجان غربی با توجه پتانسیلهای موجود در زمینه کشت بافت در این واحد، آمادگی خود را جهت عقد قرارداد با کشاورزان و شرکت های دارویی و کارخانجات جهت تامین نشاء مورد نیاز این گیاه ارزشمند دارویی استویا اعلام می دارد.

وی باا اشاره به اینکه استویا یا شکر برگ با نام علمی Stevia rebaudiana گیاهی چندساله و بوته ای می باشد که پیدایش طبیعی آن در پاراگوئه و برزیل است، افزود:  برگهای گیاه استویا دارای درصد بالایی از قندهای دی ترپن گلیکوزایدی است که بدن انسان قادر به شکستن این قندها نیست و در نتیجه این قندها جذب خون نمی¬شوند و تاثیری در میزان قند خون ندارند  این در حالی است که این قندها بر خلاف قندهای کم کالری سنتتیک (شیمیایی)، کاملا بی خطر، غیر سمی و غیر جهش¬زا هستند و بدون داشتن کالری بیش از ۳۰۰ بار از سوکروز (شکر معمولی) شیرینترند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان، معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی افزود:  قندهای موجود در برگ گیاه استویا را نه تنها می¬توان به جای قند حاصل از نیشکر و چغندرقند استفاده کرد، بلکه می¬توان با جایگزینی قندهای موجود در این گیاه از بروز انواع بیماری های ناشی از مصرف قند به ویژه دیابت نوع II که شایع ترین نوع دیابت است، پیشگیری کرد.

وی ادامه داد:  از دیگر خواص دارویی این گیاه می توان به کنترل قند خون، موثر در کاهش وزن (کاهش اشتها) و  دارای خواص آنتی اکسیدان و ضد فشار خون اشاره کرد.

دکتر ولی زاده زاده با اشاره به اینکه  قوه نامیه و درصد جوانه زنی بذر این گیاه پایین است، همچنین  درصد ریشه زایی پایین در تکثیر با قلمه و  مدت زمان طولانی ریشه زایی در تکثیر رویشی باعث شده است که تکثیر این گیاه با مشکل مواجه شود، اظهار کرد: استفاده از کشت بافت جهت تکثیر این گیاه دارویی می تواند مشکلات موجود در این زمینه را برطرف کرده و دارای مزیت هایی از جمله تکثیر تعداد زیادی از گیاهان در دوره زمانی کوتاه مدت، قابلیت تولید در تمام شرایط فصلی و دمایی، تولید گیاهان عاری از بیماری و تولید گیاهان یکنواخت از نظر ژنتیکی است.

مراجعه کنندگان و متقاضیان می توانند بهره مندی از خدمات مرکز کشت بافت با شماره ۰۴۴۳۲۴۱۷۵۵۱  تماس حاصل نمایند و یا به مجتمع پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در کیلومتر ۵ جاده فرودگاه، بالاتر از جهاد کشاورزی، فرعی کولق مراجعه نمایند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی جهاد دانشگاهی مرکز کشت بافت گیاهان گیاه دارویی استویا جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی مرکز کشت بافت گیاه استویا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۱۵۵۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح جهش تولید گندم در آذربایجان‌غربی برای سومین سال در حال اجراست

ایسنا/آذربایجان غربی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: طرح جهش تولید گندم در دیم‌زارهای استان با استقبال کشاورزان و تلاش کارشناسان این بخش‌ برای سومین سال متوالی در حال اجراست.

علی دیانتی افزود: سطح زیر کشت گندم امسال ۳۰۳ هزار هکتار گندم دیم و ۱۰۵ هزار هکتار گندم  آبی است که از این میزان ۱۸۹هزار هکتار در طرح جهش تولید گندم در دیم زار مشارکت دارد. 

وی اظهار کرد: بیشترین سطح  مربوط به شهرستان بوکان است با  ۵۲ هزار هکتار گندم زار که در این طرح مشارکت دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به بیمه گندم زارها هم اظهار کرد: این موضوع اختیاری است و امسال ۱۳۰ هزار هکتار از گندم زارهای طرح در استان تا این تاریخ زیر پوشش بیمه قرار گرفته است.

دیانتی با اشاره به اینکه خسارت سرمازدگی در اراضی دیم  گزارش نشده است، اضافه کرد: سطح سبز دیم زارها  امسال(سال زراعی جاری) باتوجه به بارندگی های دی و بهمن ماه مطلوب است.

وی به کشاورزان توصیه کرد: نهاده های  لازم برای کشت‌های  پاییزه را به موقع و مطابق توصیه کارشناسان استفاده کنند و به پیش بینی های هواشناسی نیز توجه لازم را داشته باشند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی، آذربایجان غربی یک میلیون هکتار اراضی قابل کشت کشاورزی دارد که سالانه ۸۴۰ هزار هکتار زیر کشت انواع محصولات قرار می‌گیرد و حدود ۴۰۰ هزار هکتار آن گندم است.

ارقام گندم کشت شده در گندمزارهای آذربایجان غربی شامل ارقام پیشگام، میهن، حیدری، حیران و زرینه و ارقام دیم شامل واران، صدرا، باران، هما، هشترود و آذر است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تحقق ۹۱ درصدی طرح جهش تولید در دیمزار‌های قزوین
  • ۱۷۰۰ هکتار به سطح زیر کشت گیاهان دارویی لرستان اضافه شده است
  • کشف و ضبط ۷۰۰ کیلو چیپس تاریخ گذشته درآذربایجان غربی
  • بهره برداری از 147 طرح کشاورزی در سال جهش تولید
  • اجرای طرح جهش تولید گندم در ۱۸۹ هزار هکتار از اراضی آذربایجان غربی
  • طرح جهش تولید گندم در آذربایجان‌غربی برای سومین سال در حال اجراست
  • طرح جهش تولید گندم در آذربایجان‌غربی برای سومین سال در حال اجرا است
  • صیانت ازاراضی کشاورزی با مشارکت مردم امکان پذیر است
  • فناوری عید؛ چگونه «عید» را در زندگی تولید و تکثیر کنیم؟
  • اقتصاد عید؛ چگونه «عید» را در زندگی تولید و تکثیر کنیم؟