Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا اردکانیان وزیر نیرو گفت: میزان بارندگی‌های کشور از ابتدای سال آبی (مهرماه ۹۸) تاکنون به ۳۰۴ میلی‌متر رسیده است که این رقم در مقایسه با مدت متوسط بلندمدت ۵۱ ساله بیش از ۳۰ درصد افزایش داشته است؛ البته این رقم همچنان در مقایسه با بارندگی‌های سال گذشته که یکی از پربارش‌ترین سال‌های نیم قرن اخیر بوده، حدود ۶ درصد کاهش یافته است که امیدواریم با آمادگی‌های چشمگیری که از سال گذشته به ویژه پس از سیلاب ابتدای سال فراهم شده است بتوانیم حتی در صورت وقوع سیلاب تنها شاهد حصول نعمت برای کشور باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با تاکید بر اینکه سال گذشته حدود پنج برابر سال‌های قبل منابع مالی برای طرح‌های مهندسی رودخانه در اختیار وزارت نیرو قرار گرفته است، گفت: همچنین در این سال با همکاری سازمان ثبت سند اسناد کشور توانسته‌ایم اسناد مورد نیاز برای مالکیت دولت بر بستر رودخانه‌ها را تدارک ببینیم.

وزیر نیرو یادآور شد: اقدامات صورت گرفته در سال گذشته موجب شده است تا سیلاب‌های رخ داده در اوایل پاییز سال گذشته در فلات مرکزی و جنوب شرق و سیلاب‌های اواخر و اوایل امسال در استان‌های لرستان و خوزستان نه تنها موجب بروز خسارت قابل ملاحظه‌ای نشده است بلکه آمادگی سد‌ها برای تسکین سیلاب‌ها منجر به ذخیره‌سازی حجم قابل ملاحظه‌ای آب شیرین در مخازن این سازه‌ها شده است.

۷۰ درصد مخازن سد‌های کشور پر شده است

او ادامه داد: حجم مخازن سد‌های ساخته شده در کشور ۵۰ میلیارد مترمکعب است که در حال حاضر بالغ بر ۷۰ درصد آن پر شده است. البته در برخی از نقاط کشور حجم خالی مخازن سد‌ها برنامه‌ریزی شده است؛ چرا که همچنان می‌توانیم منتظر سیلاب‌ها و ذوب‌ برف‌هایی باشیم که منجر به ایجاد رواناب خواهد شد.

وزیر نیرو افزود: در طی این مدت سیلاب‌هایی نیز از کشور همسایه در مرز شرقی دریافت شده است که ذخیره آن در چاه‌نیمه‌ها و هامون‌‎‌ نقش مهمی در احیای هامون بین‌المللی و تالاب هیرمند داشته و شرایط زیست محیطی را به شکل میزان بالایی بهبود بخشیده است.

بیشتر بخوانید: کاهش ۶ درصدی بارش‌ها در سال آبی جدید

اردکانیان تاکید کرد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته پنجشنبه این هفته نیز به طور مشترک با وزارت جهاد کشاورزی یکی از بزرگترین طرح‌های آبیاری و زهکشی در استان سیستان و بلوچستان رسما به بهره‌برداری خواهد رسید.

وزیر نیرو، صنعت آب و برق را همکاران خاموش کادر درمان در عرصه مبارزه با ویروس کرونا برشمرد و افزود: در ایام نوروز امسال حدود ۲۰ هزار نفر در بخش‌های مختلف صنعت برق کشور در حالت آماده‌باش شبانه‌روز بوده‌اند تا برق مطمئن و پایداری برقرار باشد و مشکلی در این زمینه به ویژه در مناطق درگیر با این ویروس ایجاد نشود.

او تاکید کرد: همچنین در طی این مدت نیز پنج هزار نفر از همکاران صنعت آب در تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب، ایستگاه‌های پمپاژ و مراکزی امدادی به صورت آماده‌باش مشغول به فعالیت بوده‌اند تا آب باکیفیتی در اختیار هموطنانمان قرار بگیرد.

فوت ۲۰ نفر از کارکنان حوزه صنعت آب و برق بر اثر ابتلا به ویروس کرونا

اردکانیان اضافه کرد: متاسفانه در طی این مدت صنعت آب و برق نیز همانند سایر اقشار خدمتگزار به واسطه ماموریت حساس خود شاهد ابتلا و درگذشت برخی از همکاران خود بوده است که در این بازه زمانی حدود ۲۰ نفر از همکاران صنعت آب و برق جان خود را در اثر ابتلا به ویروس کرونا از دست داده‌اند.

افزایش ۱۵ درصدی مصرف آب در پی شیوع ویروس کرونا

او با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا منجر به افزایش قابل ملاحظه مصرف آب در کشور شده است، گفت: براساس ارزیابی صورت گرفته به طور متوسط میزان مصرف آب در طی این مدت حدود ۱۵ درصد افزایش یافته است، ولی این رقم در برخی استان‌ها نسبت به سال گذشته افزایش ۴۰ درصد را به ثبت رسانده است.

وزیر نیرو با اشاره به ادامه پویش #هرهفته_الف_ب_ایران در سال ۹۹، گفت: طبق برنامه پیش‌بینی شده امسال ۲۵۰ پروژه صنعت آب و برق با اعتباری بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری خواهد رسید که افتتاح ۹ سد بزرگ در هشت استان کشور و آبگیری ۹ سد در ۹ استان دیگر از جمله طرح‌های پیش‌بینی شده در پویش امسال خواهد بود.

اردکانیان تاکید کرد: افتتاح ۱۱ شبکه اصلی آبیاری و زهکشی به وسعت ۵۴ هزار هکتار بخش دیگری از برنامه‌های امسال پیش‌بینی شده پویش #هرهفته_الف_ب_ایران خواهد بود که نقش مهمی در امنیت غذایی و افزایش تولید بخش کشاورزی در سال جهش تولید خواهد داشت.

او با اشاره به آبرسانی به یک هزار و ۷۰۸ روستای جدید با جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر در ۳۱ استان کشور گفت: افتتاح ۱۲ تصفیه‌خانه آب و ۱۸ تصفیه‌خانه فاضلاب، بهره‌برداری از ۲۰ واحد نیروگاهی با ظرفیت بیش از سه هزار مگاوات و افتتاح ۶۴ نیروگاه تجدیدپذیر بخش دیگری از پروژه‌های پویش یاد شده در سال ۹۹ خواهد بود.

اردکانیان در پایان ظرفیت نصب شده فعلی نیروگاه‌های تجدیدپذیر را بیش از ۸۰۰ مگاوات برشمرد و افزود: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته امسال حدود ۴۰۰ مگاوات دیگر به این ظرفیت افزوده خواهد داشت. در پی افزایش نرخ ارز توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر مقداری با کندی مواجه شده بود که درصدد هستیم با جایگزینی روش‌های جدید به منظور تامین منابع مالی بتوانیم تا پایان دولت دوازدهم دوباره شاهد روند صعودی توسعه تجدیدپذیر‌ها در ایران باشیم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت نیرو بارش باران جهش تولید پویش هر هفته طی این مدت صنعت آب و برق ویروس کرونا بهره برداری مصرف آب سال گذشته وزیر نیرو سیلاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۱۶۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بخش صنعت نفت و گاز در سال ۱۴۰۲ بالاترین نرخ رشد اقتصادی را داشت

به گزارش خبرنگار مهر، جواد اوجی وزیر نفت در حاشیه جلسه امروز چهارشنبه (هشتم فروردین ۱۴۰۳) هیات دولت با حضور خبرنگاران، گفت: بخش صنعت نفت و گاز در سال ۱۴۰۲ بالاترین نرخ رشد اقتصادی را در میان همه بخش‌ها و گروه‌ها داشت.

وی افزود: تا دو ماه آینده یک کارخانه در غرب کشور با حضور رییس‌جمهور افتتاح می‌شود تا شاهد جمع‌آوری گازهای مشعل از میادین نفتی غرب کشور باشیم. این گازها در این پالایشگاه تصفیه می‌شود و خوراک پتروشیمی‌ها از این پالایشگاه تأمین خواهد شد.

اوجی با اشاره به موضوع مصرف بنزین در ایام نوروزی، اظهار کرد: در آخرین روز سال گذشته شاهد مصرف ۱۵۲ میلیون لیتر بنزین بودیم. این روزها مصرف بنزین بالاست و مشکل عدم تأمین نداشتیم و تأمین انجام می‌شود. درعین حال از مردم می‌خواهیم که در این زمینه صرفه‌جویی کنند.

کد خبر 6063366

دیگر خبرها

  • ۳ برنامه صنعت برق برای کاهش ناترازی
  • خراسان رضوی رکورددار طرح‌های عمرانی در کشور
  • افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا
  • طرح بوستان بزرگ زندگی نیازمند عزم جدی و بهره برداری تا پایان شورای ششم
  • بخش صنعت نفت و گاز در سال ۱۴۰۲ بالاترین نرخ رشد اقتصادی را داشت
  • ◄ بهره برداری از دو پروژه آزادراهی در سال جاری
  • بازفعال‌سازی ۱۸۴۰ واحد صنعتی راکد از ابتدای امسال
  • افزایش ۴ درصدی میانگین مصرف روزانه بنزین از ابتدای ۱۴۰۳
  • ایجاد اشتغال برای بیش از ۹۲ هزار نفر در شهرک‌های صنعتی کشور طی سال ۱۴۰۲
  • افزایش ۴ درصدی میانگین مصرف روزانه بنزین از ابتدای امسال