Web Analytics Made Easy - Statcounter

دولت عربستان از هیئت شورای انتقالی جنوب یمن که به ریاض سفر کرده بود، استقبال نکرد. همچنین دولت مستعفی یمن با برگزاری نشستی از شورای انتقالی خواست به اجرای توافق ریاض پایبند باشد.

به گزارش ایسنا، روزنامه القدس العربی نوشت، منابع یمنی اعلام کردند، عیدروس الزبیدی، رئیس شورای انتقالی جنوب یمن به همراه چهارتن از رهبران این شورا یعنی ناصر الخبجی، علی الکثیری، عبدالرحمن الشیخ و محمد الغیثی و در پاسخ به دعوت محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی وارد ریاض شد و قرار بود هانی بن بریک، معاون وی نیز در این سفر حضور داشته باشد اما ریاض به دلیل انتقادات بن بریک از عربستان حاضر به استقبال از او نشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس شورای انتقالی به محض ورود به فرودگاه ملک خالد در ریاض گفت: از دعوت پادشاه و ولیعهد عربستان قدردانی می‌کنیم و در پاسخ به این دعوت به ریاض آمدیم. مردم جنوب یمن و رهبری و ملت عربستان روابط مستحکمی با یکدیگر دارند.

الزبیدی افزود: پایبندی خود را به مشارکت با ائتلاف عربی به رهبری عربستان برای مقابله با پروژه‌های "خرابکارانه" که هدف از آنها حمله به امنیت ملی عربی است، مجددا اعلام می‌کنیم و امیدواریم این سفر به خصوص درباره دو موضوع انسانی و سیاسی نتایج مثبتی داشته باشد.

پیش از این بن بریک بارها عربستان رهبر ائتلاف عربی را به باد انتقاد گرفته و آخرین بار گفته بود، جنگ یمن وارد ششمین سال خود شده است و ائتلاف عربی نه تنها نتوانست استان شمالی را به صورت کامل آزاد کند بلکه در ماه های اخیر الجوف، نهم و مأرب هم سقوط کردند.

بن بریک پس از آن عربستان را به باد انتقاد گرفت که ائتلاف عربی با صدور بیانیه ای اعلام خودمختاری و وضعیت فوق العاده از سوی شورای انتقالی را رد کرده و بر ضرورت لغو هر گونه اقدام مغایر توافق ریاض، توقف هرگونه فعالیت‌هایی که درگیری ها را تشدید می‌کند و نیز تلاش برای اجرای این توافق تأکید کرد.

سفر هیئت شورای انتقالی جنوب یمن مورد حمایت امارات به ریاض پس از آن انجام شد که ائتلاف عربی، شورای انتقالی جنوب یمن را به سنگ اندازی در برابر انجام وظیفه گارد ساحلی در حفاظت از کشتیرانی پس از حمله به کشتی انگلیسی در سواحل یمن متهم کرد.

شورای انتقالی نیز در پاسخ به این اتهام اعلام کرد، هرگز سواحل یمن را تسلیم سرکرده های گروه های "تروریستی" در دولت مستعفی نخواهد کرد.

تحلیلگران می‌گویند، این اتهام ائتلاف عربی علیه شورای انتقالی؛ شریک استراتژیک ائتلاف عربی در نوع خود نخستین بار است.   

درخواست پایبندی به توافق ریاض

به نقل از روزنامه الشرق الاوسط، همچنین دولت مستعفی یمن بار دیگر از شورای انتقالی جنوبی خواست از اعلام خودمختاری صرف نظر کرده و به اجرای توافق ریاض بپردازد.

این دولت با هرگونه اقدامی که به کاهش تعداد مقامات و نهادهای آن منجر شود، مخالفت کرد.

منابع رسمی یمنی اعلام کردند، دولت مستعفی برای بررسی تلاش های لازم برای حفاظت از انسجام کشور و دولت، ممانعت از تضعیف امنیت و ثبات و تمرکز درگیری‌ها با انصارالله نشستی مجازی برگزار کرد.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که نیروهای همپیمان دولت مستعفی و نیروهای وابسته به شورای انتقالی جنوب یمن از بیش از یک هفته پیش در شرق شهر زنجبار یکی از بزرگترین شهرهای استان أبین درگیر هستند؛ درگیری‌هایی که به دنبال اعلام خودمختاری شورای انتقالی شروع شد.

در این نشست دولت مستعفی بر اجرای توافق ریاض تأکید کرد و از شورای انتقالی خواست فورا از اقدامات یکجانبه و اعلام خودمختاری و تشدید درگیریها عقب نشینی کند.

همچنین دولت مستعفی تحولات اوضاع عدن و ابین را بررسی و اعلام کرد، تحت هیچ شرایطی نمی توان اجازه داد که مقامات نهادهای دولتی یا اختیارات آنها کاهش باید و در مقابل انجام وظایف آنها سنگ اندازی شود.

دولت مستعفی در این نشست خود با تأکید بر اینکه اگر شورای انتقالی از اعلام خودمختاری که توافق ریاض را تضعیف کرده و تهدیدی برای نهادهای دولت است، منصرف نشود باید مسؤولیتش را برعهده بگیرد، نسبت به عواقب ممانعت از فعالیت گارد ساحلی توسط شورای انتقالی و گسترش فعالیت های "تروریستی"، "قاچاق سلاح برای انصارالله" و تهدید تجارت جهانی و خطوط کشتیرانی بین‌المللی در خلیج عدن و دریای سرخ هشدار داد.

منابع دولتی نیز از تلاش‌های عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری دولت مستعفی ضمن هماهنگی با عربستان، جامعه بین الملل و شورای امنیت برای "حمایت از تلاش های دولت در برقراری صلح" واحیای  توافق ریاض و بازپس گیری نهادهای دولت خبر دادند.

دولت مستعفی شورای انتقالی را به عدم همکاری با ائتلاف عربی و ممانعت از انجام مأموریت گارد ساحلی متهم کرده و از گزارش مارتین گریفیث، فرستاده سازمان ملل به یمن و بیانیه شورای امنیت در حمایت از اجرای توافق ریاض و درخواست مکرر برای برقراری آتش بس و از سرگیری روند سیاسی استقبال کرد.

پیش از این معمر الاریانی، وزیر اطلاع رسانی دولت مستعفی در بیانیه رسمی شورا انتقالی را به ممانعت و سنگ اندازی در ارسال کمک های غذایی و لجستیک به یگان‌های ارتش و مقاومت مردمی در جبهه‌های درگیری با انصارالله و نیز غارت حقوق نیروهای ارتش متهم کرد.

همپیمانان نیروهای شورای انتقالی هم می‌گویند در مقابله با نیروهای دولت مستعفی پیشرفت داشته‌اند و امیدوارند که بر منطقه قرن الکلاسی تا شهر ساحلی شقره کنترل یابند که پایگاه اصلی نیروهای دولت مستعفی محسوب می شود.

پیش از این شورای امنیت، سازمان ملل و ائتلاف عربی به منظور تلاش برای مقابله با کرونا در یمن و بازگشت به توافق ریاض خواستار برقراری آتش بس شده بودند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: عربستان شورای انتقالی جنوب یمن و دولت مستعفی شورای انتقالی جنوب یمن شورای انتقالی اجرای توافق ریاض اعلام خودمختاری دولت مستعفی ائتلاف عربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۱۶۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح جدید : شنگن 5 ساله برای شهروندان کشورهای عربی خلیج فارس

اتحادیه اروپا به دنبال اجرای طرح جدیدی است که براساس ان،‌ به شهروندان 6 کشور عربی جنوب خلیج فارس، ویزای شنگن 5 ساله ارائه می شود.

به گزارش عصرایران، سایت شبکه العربیه نوشت: براساس این طرح، شهروندان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس،‌ در اولین درخواست، ویزای 5 ساله شنگن دریافت خواهند کرد.

این طرح قرار است شامل شهروندان 6 کشور جنوب خلیج فارس یعنی کویت، عربستان سعودی،‌ قطر،‌ بحرین، امارات و عمان شود. البته در حال حاضر، شهروندان امارات از دریافت ویزای شنگن ، معاف هستند.

این نشانه ای از ارتقای همکاری میان شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا در راستای منافع دو طرف است.

شورای همکاری خلیج فارس پیش از این با اتحادیه اروپا در مورد مسائل مربوط به معافیت شهروندان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از ویزای شینگن گفتگو کرده بود.

ویزای شنگن ، ویزای مشترک 29 کشور اروپایی است. افراد با دریافت ویزای شنگن می توانند به 28 کشور بقیه نیز آزادانه و بدون نیاز به دریافت ویزای جداگانه، سفر کنند.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: لغو ویزای شنگن برای شهروندان امارات آسان سازی ویزای شنگن برای مردم 60 کشور جهان: صدور اینترنتی ویزا در 20 دقیقه تلاش بحرین برای معافیت شهروندانش از ویزای شنگن

دیگر خبرها

  • ۵ سند همکاری میان ایران و سریلانکا به امضا رسید
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • (ویدئو) تصاویری پر بازدید از صحرای بزرگ عربستان با عنوان «حومه آخرالزمانی ریاض»
  • سفیر ایران: خاندوزی هفته آینده به عربستان می رود
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط
  • ازسرگیری تلاش‌ها برای برقراری صلح در یمن
  • عضو «پنهان» النقب؛ واکاوی همکاری نظامی- امنیتی اردن و صهیونیسم
  • ایران مشتاق میزبانی از شهروندان سعودی | از آنان به بهترین نحو استقبال خواهد شد
  • ویزای شنگن ۵ ساله برای شهروندان کشور‌های عربی
  • طرح جدید : شنگن 5 ساله برای شهروندان کشورهای عربی خلیج فارس