Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-29@00:07:04 GMT

رشد منفی جمعیت کشور برای اولین بار در سال ۹۸

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۱۷۸۷۵

رشد منفی جمعیت کشور برای اولین بار در سال ۹۸

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سید حامد برکاتی مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با افزایش جمعیت مواجه شدیم و بعد به ثبات نسبی رسیدیم و در سال‌های اخیر با کاهش جمعیت مواجه هستیم و در ابتدای انقلاب جمعیت کشور سالانه حدود ۲.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ درصد رشد داشت و کاهش جمعیت در دهه ۷۰ رخ داد و به ناگهان شاخص رشد جمعیت در یک دهه کاهش یک واحدی داشت و به ۱.۵ رسید.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: در سال ۹۸ رشد جمعیت کشور برای اولین بار به کمتر از یک درصد رسیده است و این بدان معناست،میزان جمعیت مولد که زیربنای اجتماعی، علمی، اقتصادی و امنیتی کشور را شکل می دهد، در ۲۰ سال آینده به چالش کشیده خواهد شد.

او ادامه داد: در سال ۱۳۵۵ میانگین سن جمعیت کشور ۲۲ بود، اما در سال ۹۹ این رقم ۳۲ سال خواهد بود و باید توجه داشت منابع دنیا سن جوانی را ۳۰ سال می‌دانند و ایران از سال ۹۵ وارد میان سالی می‌شود و برآورد می‌شود تا سال ۱۴۳۰ کشور میانسال و پیر شویم و باید توجه داشت یک دهه پیش بیش از ۷۰ درصد جمعیت کشور مولد بودند و به تدریج این جمعیت کشور کاهش پیدا خواهد کرد.

برکاتی با بیان اینکه سیاست‌هایی جمعیتی مقام معظم رهبری در ۳۰ اردیبهشت ۹۳ ابلاغ شد، گفت: این سیاست های جمعیتی کاملا جامع بوده و مسیر را برای مقابله با معضل پیری جمعیت روشن کرده است، این سیاست‌ها ۱۴ بند دارد که یک بند به جایگزینی جمعیت اشاره می‌کند و بند اصلی است و رشد اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و حمایت از جوانان برای فرزندآوری در این سیاست ها دیده شده و وزارت بهداشت اقدامات خوبی انجام داده است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: شاخص مرگ و میر کودکان و مادران و مراقبت‌های تغذیه‌ای را ارتقا داده ایم و این شاخص‌ها در سطح دنیا با توجه به گشتره شبکه بهداشتی و درمانی ایران زبانزد است. امیدواریم در همه قوا و همه وزارتخانه‌ها اقدامات همگرایانه انجام شود تا بتوانیم رشد جمعیت را به بهترین شکل مدیریت کنیم.

در حال تکمیل/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ویروس کرونا جمعیت کشور رشد جمعیت وزارت بهداشت جمعیت کشور سیاست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۱۷۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشت پرده تراز منفی تجارت ایران در ۱۴۰۲

حسین سلاح ورزی، رئیس پیشین اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با ایلنا درباره آنچه سبب منفی شدن تراز تجاری کشور در سال ۱۴۰۲ شد، گفت: در سال‌های گذشته بسیاری سعی داشتند بگویند تحریم‌ها تاثیری بر اقتصاد ایران ندارد با این حال بخشی از دلایلی که به منفی شدن تراز تجاری کشور در سال ۱۴۰۲ انجامید برآمده از تاثیرات تحریم‌ها بود.

وی افزود: مساله دیگر آنست که از نظر دیپلماسی اقتصادی تحولات منطقه‌ای رخ داده در عراق و افغانستان به عنوان دو شریک تجاری اصلی ایران در کاهش تجارت کشور موثر بوده‌اند به ویژه که عراق به دنبال احیای دینار است و تلاش می‌کند سیستم بانکی خود را سر و سامان بدهد.

سلاح‌ورزی ادامه داد: امروز صادرکنندگانی ایرانی که سال‌ها صادرات گسترده‌ای به عراق داشته‌اند در این کشور با پدیده چندنرخی بودن ارز مواجه هستند؛  قیمت ارز در بانک‌های عراق با قیمت ارز در بازار آزاد متفاوت است و خریدار عراقی کالای ایرانی با این محدودیت مواجه است که باید ارز را از بازار آزاد تهیه کند در حالی که دلار در بازار آزاد ۱۵ درصد گران‌تر از دلار در نظام بانکی این کشور است و به همین دلیل خرید کالای ایرانی برای خریدار عراقی گران‌تر تمام می‌شود و این امر قدرت رقابت کالای ایرانی را در بازار عراق پایین می‌آورد.

رئیس پیشین اتاق ایران در ادامه از تاثیر سیاست‌های داخلی کشور بر تجارت گفت و توضیح داد: سیاستگذاری‌های داخلی نیز در کاهش صادرات غیرنفتی ایران در سال ۱۴۰۲ تاثیرگذار بود و مزید بر علت‌های خارجی شد.

وی تصریح کرد: سختگیری‌هایی که در انجام تعهدات برآمده از پیمان‌سپاری ارزی بر صادرکنندگان در سال ۱۴۰۲ اعمال شد سبب شد حتی بسیاری از تاجران خوش‌نام و باسابقه برای احتراز از پیامد‌های این سختگیری‌ها تجارت خود را کاهش دهند. آن‌ها مجبورند تسویه صادرات خود را با قیمتی غیر از قیمت ارز در بازار آزاد انجام دهند.

دیگر خبرها

  • توضیح وزارت بهداشت درباره خانم دکتر بخشی
  • واکنش هاشمی، وزیر پیشین بهداشت به مرگ پرستو بخشی پزشک جوان: سکوت وزارت بهداشت مایه‌ شرمساری است/ چرا نظام پزشکی مماشات می‌کند؟ چرا همه ما مرده‌ایم؟ همه ما که با سکوتمان در عادی سازی این خودکشی‌ها کمک می‌کنیم
  • پاکستان: سیاست اسلام‌آباد در پیشبرد پروژه گازی با ایران روشن است
  • شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید
  • سیاست اسلام‌آباد در پیشبرد پروژه گازی با ایران روشن است
  • دلایل منفی شدن تراز تجاری کشور در سال ۱۴۰۲
  • واکنش وزیر اسبق به خودکشی دکتر پرستو بخشی: سکوت وزارت بهداشت مایه‌ شرمساری است
  • پشت پرده تراز منفی تجارت ایران در ۱۴۰۲
  • آمریکا تحریم‌های جدید علیه ایران، یمن و لبنان وضع کرد
  • افزایش همکاری ها در بخش بهداشت و درمان محور دیدارهای وزیر بهداشت طالبان