Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسجد امام حسین(ع) که زمانی نمازگزاران آن گوشواره و فرش زیرپای‌شان را برای جبهه‌ها هزینه ‌کردند، در دوران شیوع کرونا هم چه در مقابله با این ویروس چه رسیدگی به آسیب‌دیدگان اقتصادی آن از طریق رزمایش مواسات، صحنه‌های زیبا از همدلی را رقم زدند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون ‌های مساجد: مسجد امام حسین (ع) در اوایل دهه 50 در منطقه دیلمان جنوبی ساخته شد و اولین مسجد به این نام در قبله پایتخت کشورمان شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اهالی آن با تاسی به حضرت سیدالشهدا (ع) هنوز بنای این خانه خدا تکمیل نشده بود که پایه گذار مبارزاتی دامنه دار علیه نظام طاغوت پهلوی شدند. کار توزیع و تکثیر اعلامیه ها و نوارهای سخنرانی امام خمینی (ره) با رعایت نکات امنیتی و در سطحی وسیع در زیرزمین این مسجد انجام می شد، زیرزمینی که اکنون محل آشپزخانه این خانه خدا شده است.

 

انقلاب اسلامی که به پیروزی رسید مسجد امام حسین (ع) به مرکز مبارزه علیه پس مانده های ستمشاهی و پس از آن، گروهک های ضدانقلاب به ویژه سازمان منافقین تبدیل شد به طوری که چندین بار نیروهای مجاهدین خلق اقدام به ترور آیت الله سید رضا حسینی مازندرانی، امام جماعت مسجد امام حسین (ع) کردند. ماجرا به این شرح است:

 

 

 

 

«پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران جولان گروهک منحرف منافقین، فردی با کتونی و چادری به سر، در بدو ورود به مسجد امام حسین (ع) شهر ری توسط آقای تقوایی از قدیمی این مسجد شناسایی شد. آن فرد که وابسته به گروهک منافقین بود پس از دستگیری اعتراف کرد، قصد داشت با نارنجک از سمت زنانه مسجد به سمت محراب هجوم ببرد و امام جماعت آن را به قتل برساند

 

جوانان مسجد امام حسین (ع) در سال 1360 اقدام به تاسیس هیئت «حضرت ولیعصر (عج)» کردند که جلسات آن به صورت دوره ای در منزل نمازگزاران این خانه خدا برگزار می شد و شب های جمعه نیز جلسه ثابت هفتگی در شبستان مسجد امام حسین (ع) برگزار می کردند که پس از چند سال، جلسات آن به صورت ثابت در این خانه خدا برگزار می شود.

 

هیئتی سیار که سنگبنای تشکیل بسیج و مرکز تربیت سربازان اسلام شد

 

جوانان هیئت حضرت ولیعصر (عج) در کنار سایر جوانان مسجد امام حسین (ع) پایگاه مقاومت بسیج این مسجد را در سال 1360 تاسیس کردند که به مرکزی برای تربیت رزمندگان اسلام و تجهیز جبهه ها در دوره دفاع مقدس تبدیل شد.

 

رژیم بعث عراق به رهبری صدام حسین که به ایران حمله کرد همه نمازگزاران و کارگزاران مسجد امام حسین (ع) دست به دست هم دادند و کاری کردند کارستان. در مجموع در طول هشت سال دفاع مقدس، 11 کامیون از اقلام مورد نیاز جبهه ها از این مسجد روانه میدان نبرد با دشمن بعثی شد. آیت الله حسینی مازندرانی درباره جمع آوری کمک های مردمی در مسجد امام حسین (ع) در این دوره به شبستان گفت: شور و هیجانی غیرقابل توصیف و وحدت و همدلی گسترده ای در آن سال ها در کشور و میان مردم حاکم بود که با آغاز شیوع ویروس کرونا دوباره شاهد آن بودیم.

 

قالیچهای که خرج جبهه‌ها شد

 

امام جماعت مسجد امام حسین (ع) افزود: مردم به هر شکل و به هر میزانی که می توانستند برای تامین لوازم و اقلام مورد نیاز جبهه ها هزینه می کردند برای نمونه، به یاد دارم که یک بار خانمی که به گفته خودش تازه ازدواج کرده بود گوشواره های خود را در اختیار ما قرار داد تا خرج رزمندگان اسلام شود. پیرمردی از نمازگزاران مسجد نیز که وضعیت مالی اش بسیار متوسط بود قالیچه ای را که ظاهرا بهترین فرش منزلش بود در اختیار پایگاه مقاومت بسیج مسجد امام حسین (ع) قرار داد تا خرج هزینه های جنگ شود. همچنین این مسجد ۴۵ شهید و جانباز تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

 

«محمد نکونام» از نمازگزاران قدیمی و عضو هیئت امنای مسجد امام حسین (ع) نیز درباره فعالیت های این مسجد در دوره دفاع مقدس به شبستان گفت: پایگاه مقاومت بسیج و هیئت حضرت ولی عصر (عج) به صورت شبانه روزی  کمک های مردمی را جمع آوری می کردند و روزی نبود که فردی از مردم شهر ری کمک های نقدی و غیرنقدی خود را در اختیار ما قرار ندهند. یکی از زیباترین صحنه هایی که خاطر دارم به دامداری مربوط می شود که چندین بار با مراجعه به مسجد، چندین راس گوسفند برای قربانی کردن و توزیع گوشت آن میان مدافعان مرزهای کشور هدیه کرد.

 

 

 

 

محل تدریس خارج فقه آیتالله رئیسی

 

دوره دفاع مقدس که تمام شد اهالی مسجد امام حسین (ع) باید همچون سایر مراکز دینی به تبعیت از فضای جدید کشور به فکر نوسازی و بیش از گذشته به فکر تربیت نیروهای جدید برای آینده نظام جمهوری اسلامی می شدند. همین واقعیت موجب شد که حوزه علمیه امام حسین (ع) در دل این مسجد در دهه 60 ساخته شود که اکنون 90 طلبه در پایه های اول تا دهم دارد. چندین تن از علمای تهران در دوره های مختلف در این حوزه، درس خارج تدریس می کردند که آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس دستگاه قضا از جمله آنها است که حدود 15 سال در یکی از حجره های این حوزه برای تعداد زیادی از ائمه جماعات مساجد، مبلغان دینی و طلاب شهر ری درس خارج فقه می گفت.

 

 

 

فعالیت حوزه علمیه امام حسین (ع) موجب شد که ارتباط مسجد امام حسین (ع) با مدارس سراسر شهر ری تقویت شود به طوری که کمتر مدرسه ای را در این شهر می توان یافت که یکی از طلبه های این حوزه در آن مشغول تبلیغ دین و اقامه جماعت نباشد. همین موضوع موجب شد که این مسجد در اجرای طرح «پیوند مسجد و مدرسه» در میان مساجد ناحیه حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) سرآمد باشد و هر دو هفته یک بار، یا دانش آموزان یکی از این مدارس به مسجد امام حسین (ع) می روند یا امام جماعت این خانه خدا برای اقامه نماز جماعت و سخنرانی مذهبی به یکی از این مدارس برود.

 

حضور جهادی در مناطق سیلزده

 

طلاب حوزه علمیه امام حسین (ع) عملا به مهم ترین کارگزاران مسجد امام حسین (ع) تبدیل شده اند به طوری که تقریبا برنامه ریزی و اجرای هر طرح و برنامه ای با آنان است. برای نمونه وقتی سیلابی وسیع آسیب و خسارت های جدی به چند استان کشورمان وارد آورد جمعی از طلاب این حوزه که جزو نمازگزاران و بسیجیان مسجد امام حسین (ع) هستند در قالب کاروانی به یاری سیل زدگان شتافتند. همچنین 65 میلیون تومان و دو کامیون از کمک های غیر نقدی نمازگزاران این خانه خدا به مناطق سیل زده در استان های لرستان و گلستان ارسال شد.

 

 

 

 

همین روند با شیوع ویروس کرونا نیز تداوم یافت به طوری که به گفته آیت الله حسینی مازندرانی، مسجد و حوزه علمیه امام حسین (ع) در مجموع 700 بسته ارزاق شامل برنج کاملا ایرانی، گوشت گوسفندی محصول  دامداران داخلی، روغن، چای لاهیجان، تن ماهی، لپه، خرما، شکر و مرغ میان نیازمندان شهرهای ری، تهران، بهشهر، ساری و قم توزیع کردند. اهالی این مسجد باور دارند که کمک مومنانه باید در شان نیازمندان باشد لذا به جای توزیع چند هزار بسته ارزاق، تصمیم گرفتند در چند نوبت و در مجموع 700 سبد معیشتی شامل اقلام با کیفیت میان خانواده های محروم توزیع کنند.

 

اعضای پایگاه مقاومت بسیج مسجد امام حسین (ع) که  به نام شهدای این مسجد معروف است همچنین در دوره شیوع ویروس کرونا 1500 بسته بهداشتی میان کادر درمانی بیمارستان شهدای هفتم تیر توزیع کردند و بارها کار ضد عفونی کردن محلات دیلمان را انجام دادند.

 

 

 

 

تفسیر قرآن و درس اخلاق؛ برنامه ثابت مسجد

 

بی گمان مسجدی که در عمل در خدمت مردم و نظام جمهوری اسلامی است حتما دانش و معرفت قرآنی اهالی آن در سطحی بالا است که در عمل نیز چنین است. امام جماعت مسجد امام حسین (ع) تشکیل جلسات قرآنی اعم از آموزش روخوانی، روان خوانی و ترجمه قرآن را در راس برنامه های این خانه خدا قرار داده است و جلسه تفسیر قرآن نیز به صورت ثابت در این مسجد برگزار می شود. همچنین جلسات اخلاقی و تهذیبی نیز چهارشنبه ها با حضور نمازگزاران و همه استادان و طلاب حوزه علمیه امام حسین (ع) در شبستان مسجد امام حسین (ع) برگزار می شود.

 

سخن پایانی این است که همسایگی مسجد و حوزه علمیه امام حسین (ع) موجب پویایی هر دوی این مراکز دینی و به تبع آن، تربیت طلابی آشنا با دردها و رنج های مردم و نیروهایی متدین و متعهد برای نظام جمهوری اسلامی شده است.

پایان پیام/397

منبع: شبستان

کلیدواژه: رزمایش مواسات و همدلی کمک به سیل زدگان مسجد تراز اسلامی مسجد امام حسین علیه السلام حوزه علمیه امام حسین پایگاه مقاومت بسیج مسجد امام حسین خانه خدا امام جماعت دفاع مقدس آیت الله جبهه ها شهر ری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۱۷۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات گفتگوی تلفنی رئیس جبهه اصلاحات با مهدی کروبی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از کانال جبهه اصلاحات ایران، در بخشی از این گفتگو، آذر منصوری رئیس جبهه اصلاحات، که به مناسبت عرض تبریک عید سعید فطر و پیگیری وضعیت سلامتی حجت الاسلام والمسلمین مهدی کروبی با وی و همسرش فاطمه کروبی تماس تلفنی برقرار کرده بود، ضمن تشکر از مواضع شیخ اصلاحات در دفاع از حقوق مردم، نسبت به ادامه حصر وی و میرحسین موسوی و زهرا رهنورد اظهار نگرانی کرد.

حجت الاسلام مهدی کروبی نیز در این گفتگو ضمن یادآوری خاطراتی از امام خمینی (ره) گفت: مرحوم امام آنقدر به رأی مردم باور داشت که طی ۱۳ ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی چندین انتخابات برگزار کرد. خیلی ها همان موقع هم نسبت به این عملکرد امام و توجه به رأی مردم انتقاد داشتند، اما امام هرگز کوتاه نیامد. ما هم تا در حد توانمان بود چه در زمانی که مسئولیت داشتیم و چه سال های پس از آن سعی کردیم همین مشی امام را ادامه دهیم.

27218

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896320

دیگر خبرها

  • حمایت از تشکل‌های مردم پایه فرهنگی هنری در مازندران
  • نخبگان دماوند تجلیل شدند
  • ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از ۳ هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی
  • چرا مصیبت اباعبدالله بر آسمان‌ها سنگین است؟
  • سربازی امام زمان(عج) در این روزگار هزینه دارد
  • مهارت آموزی ۴ هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی در خراسان جنوبی
  • روایت شهادت شهید فرهمند در جبهه غرب کشور
  • جزئیات گفتگوی تلفنی رئیس جبهه اصلاحات با مهدی کروبی
  • دیوارنگاره میدان امام حسین(ع) شیراز مزین به «وعده صادق» ایران شد
  • ضرغامی: میراث ملموس و ناملموس از هم جدا نیستند