Web Analytics Made Easy - Statcounter

مصطفی پور یکی از حافظان گیلانی است که تاکنون توانسته ۴۰ رتبه کشوری را کسب کند و یکی از پر افتخارترین حافظان بین المللی کشور محسوب می‌‌شود.

  خبرگزاری شبستان، رشت سمیه بشارتی؛ ماه رمضان، ماه سراسر نور و صوت قرآن است، این ماه پرفضیلت تمرین و فرصتی مغتنم برای پالایش روح و روان و پرهیز از آلودگی‌ها و فصل بازنگری گذشته و حال با اتکا و انس به قرآن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این ماه صدای دلنشین صوت قرآن از هرجا به گوش می رسد. در حالی که لحظات پایانی این ماه نورانی را سپری می‌کنیم به سراغ «محمد مصطفی پور» یکی از فعالین فضای مجازی و حافظ نمونه و پرافتخار گیلان رفتیم تا از فعالیت‌هایش در عرصه قرآن که گویای افتخارات بسیار این جوان گیلانی است، بپرسیم. حافظ قرآنی که دانش‌آموخته رشته پزشکی نیز هست.

 

*از چه زمانی به طور تخصصی حفظ قرآن را آغاز کردید؟

قبل از دبستان هشت سوره از قرآن کریم را با کمک مادرم حفظ کردم، و از هشت سالگی به‌صورت حرفه‌ای شروع به حفظ کردم و در مدت ۱۴ ماه و هفت روز موفق به حفظ قرآن شدم،  نخستین حافظ کل قرآن استان گیلان و از نظر مدت زمان حفظ نیز رکورددار در آن زمان بودم.

 

*چه عاملی باعث گرایش شما به سمت قرآن کریم شد، آیا به جزء قرائت در رشته دیگری نیز فعالیت کردید؟

لطف خدا و عنایت اهل بیت (ع) باعث شد در این مسیر قرار بگیرم، کلاس دوم ابتدایی بودم که در مدرسه، مسابقه حفظ جزء ۳۰ برگزار شد، جایزه‌‌اش دوچرخه بود، با تشویق پدر و مادر و حمایت معلم کلاس دوم شروع به حفظ کردم و از ۳۷ سوره ۳۲ سوره را حفظ کردم. هر چند به دوچرخه در آن مسابقه نرسیدم ولی اولین جایزه قرآنیم (رادیو، جامدادی و جوراب) آنقدر شیرین بود که حفظ را ادامه دادم.

پس از حفظ جزء ۳۰ و ۲۹ با استاد حاج محمود صالحی نفر اول مسابقات بین‌المللی سوریه در سال ۱۳۷۰ آشنا شدم و ادامه حفظ و همچنین قرائت را زیر نظر ایشان پیگیری کردم و البته از راهنمایی‌های استاد حاج محمدصادق صالحی و استاد حاج محمود لطفی‌نیا نیز بهره‌مند شدم.

در رشته‌های قرائت و اذان نیز فعال بودم، ولی فعالیت تخصصی من حفظ قرآن کریم بوده و همچنان این مسیر را ادامه می‌دهم.

حفظ قرآن از نظر بنده توفیقی است که خدا به هر کسی نمیده و صد البته کسی که شامل این توفیق شده خیلی باید مراقب رفتار و اعمالش باشد، تشویق پدر و مادر و تلاش اساتید مهمترین عوامل گرایش و ماندن در این مسیر نورانی بود. اکنون هم با حمایت‌های همسرم، در این عرصه مشغول فعالیت‌های بیشتر و بزرگ‌تری هستم.

 

*تاکنون چه مقام های در مسابقات قرآن کریم کسب کردید؟

در مسابقات مختلف کشوری اوقاف، بسیج، تبلیغات، حج و زیارت، دانش‌آموزی، دانشجویی، سپاه، فرزندان جانبازان، مناطق آزاد، مهد قرآن و نیروهای مسلح شرکت کرده‌ام که حاصل آن ۴۰ رتبه اول، دوم و سوم در سطح کشوری بود از این نظر هم پرافتخارترین حافظ کل قرآن استان گیلان و بلکه کشور هستم.

ضمن اینکه رتبه ممتاز مسابقات بین‌المللی امارات (۱۳۷۸)، رتبه چهارم مسابقات بین‌المللی عربستان (۱۳۷۹)، رتبه سوم مسابقات بین‌المللی مصر (۱۳۸۰)، رتبه دوم مسابقات بین المللی نیروهای مسلح (۱۳۸۶) و رتبه اول مسابقات بین المللی عمان (۱۳۸۷) را کسب کرده‌ام که از این نظر هم پرافتخارترین حافظ بین المللی گیلان شمرده می‌شوم.

داوری در مسابقات مختلف، حضور در محافل قرآنی داخلی و خارجی، جوان برگزیده شهرستان و استان، خادم برگزیده قرآن، بسیجی برگزیده، دانشجوی برگزیده از دیگر تلاش‌هایم است و کتاب «سیری در قرآن » را در دست چاپ دارم و نگارش کتاب «چرایی، چگونگی و آسیب شناسی،حفظ قرآن کریم» از دیگر فعالیت‌هایم در حوزه قرآنی است.

*شرکت در مسابقات قرآن کریم معمولا با چه انگیزه‌ای صورت می گیرد؟ تلاوت قرآن در زندگی‌‌تان چه تاثیری داشت؟

از نظر بنده آوردگاه مسابقات همواره باعث می‌شود به تجربه شرکت‌کنندگان افزوده شود، ضمن اینکه رقابت با نخبگان سایر استان‌ها در مسابقات کشوری و نخبگان سایر کشورها در مسابقات بین‌المللی اول موجب رفاقت‌ها و رقابت‌های پایدار و سالم می‌شود و دوم اینکه فرصتی فراهم می‌شود تا با فرهنگ و رسوم استان‌ها و کشورهای مختلف آشنا شویم.

انس با قرآن حاوی برکات فراوانی بوده است که کمترین آن‌ها جوایز مادی است، به برکت حفظ قرآن در سال ۱۳۷۷ به عنوان کم‌سن و سال‌ترین زائر گیلانی به همراه مادرم عازم سفر معنوی حج تمتع شدم و به نمایندگی از حافظان ایرانی برنامه‌هایی را در مکه و مدینه اجرا کردم، ضمن اینکه سال ۱۳۸۳ هم جهت تبلیغ به کشور مالزی اعزام شدم.

تاثیر مهم قرآن در مقاطع تحصیلی مختلف من بوده، شاگرد ممتاز دوره ابتدایی، قبولی در مدرسه تیزهوشان، کسب رتبه‌های اول مسابقات علمی شهرستان و استان، کسب رتبه عالی در کنکور و قبولی در رشته پزشکی، بخشی از این تاثیرات بوده که البته در میان شاگردانم هم اهتمام جدی به هر دو مقوله قرآن و تحصیل را دارم.

 

*روزانه چقدر تلاوت قرآن دارید؟ چگونه بایستی قرآن تلاوت کرد تا تاثیرش را در زندگی دید؟

بعد از حفظ کل قرآن، روزانه یک جزء تلاوت می‌کنم و این رویّه همچنان دنبال می‌شود، معمولاً سعی می‌کنم سالیانه ۱۴ ختم قرآن به نیت ۱۴ معصوم داشته باشم.

تلاوت قرآن اگر از دل باشد و قاری و حافظ قرآن، عامل به آیات نیز باشد قطعاً تاثیر خودش را می‌گذارد، حافظ و قاری قرآن باید در مواقع حساس در خط مقدم و صف اول باشد، ما شهدای حافظ و قاری قرآن از صدر اسلام تا هشت سال دفاع مقدس و مدافعان حرم بسیار داشتیم.

در این ایام که به واسطه شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کسب و کارها، رهبر فرزانه انقلاب توصیه داشتند به مواسات و همدلی و کمک مومنانه، موسسات قرآنی هم علی رغم تعطیلی و عدم کسب درآمد، آستین همت را بالا زده و فعالیت چشم‌گیری در این عرصه داشته‌اند.

 

*در وضعیت کنونی جامعه با وجود بیماری کرونا ویروس چطور می توان از این شرایط در راستای ترویج قرآن کریم و گرایش جوانان و نوجوانان به این سمت بهره گرفت؟

استفاده از فضای مجازی و حضور فعال در رسانه برای نشر معارف قرآن و اهل بیت (ع)می تواند خوب و موثر باشد. همانگونه که در سه ماه گذشته کارهای ارزشمندی در فضای مجازی تولید شده که جای قدردانی دارد و البته خیلی کارهای بیشتری می‌شود انجام داد. ما هم به سهم خود، هم کلاس‌های تخصصی حفظ را در فضای مجازی ادامه دادیم و هم برنامه ختم قرآن و نشر معارف اهل بیت (ع)را داریم. با همه اینها، دلم برای جلسات و محافل غیر مجازی به خصوص در ماه رمضان خیلی تنگ شده است.
 

*آیا شما جلسات قرآنی با حضور جوانان و نوجوانان برگزار می‌کنید؟

 عمده فعالیت بنده در شهر لنگرود و در موسسه‌مصباح الهدی هست که به کمک همسر و چند نفر از مدرّسان زبده مشغول آموزش تخصصی حفظ همراه با ترتیل و تجوید ممتاز از پیش‌دبستانی تا بزرگسال هستیم. حدود چهار سال است که به لطف خدا به نتایج خوبی دست یافته‌ایم. تاکنون هفت حافظ کل داشتیم و امیدورایم به لطف خدا این آمار افزایش یابد.

 

*به عنوان یک حافظ کل قرآن بیشتر با کدام آیات ارتباط برقرار می‌کنید وتلاوت کدام اساتید را گوش می‌دهید؟

مداومت در خواندن قرآن دارم، بنابراین همه آیات برایم دلنشین هستند ولی آیاتی رو که مضامین دعا و راز و نیاز دارند مثل آیات ۱۹۱ تا ۱۹۴ سوره آل عمران و یا آیاتی که از رحمت واسعه خدا خبر می‌دهند، مثل آیه ۵۳ سوره زمر را خیلی دوست دارم.

در زمینه ترتیل، دوره کامل از اساتید مصری، حجازی و ایرانی را گوش می‌دهم، ولی از ترتیل استاد محمد صدیق المنشاوی، محمود خلیل الحُصری و استاد پرهیزگار تاثیر بیشتری گرفته ام. در تلاوت هم مقلّد استاد مصطفی اسماعیل هستم و تلاوت‌های استاد شعبان صیّاد، عبدالعزیز حصّان و محمد اللّیثی رو خیلی می‌پسندم.
 

*مهمترین آیه‌ای که سرلوحه زندگی خودتان قرار داده اید کدام آیه بود؟شما در حوزه پزشکی هم فعالیت دارید قرآن چه تاثیری در پیشبرد این فعالیتتان داشته است؟

سوال سختی است زیرا اگر قرار است آیه‌ای سرلوحه زندگیم باشد باید عامل صددرصدی به آن آیه باشم که حقیقتاً اینطور نیست، امیدوارم توفیق عمل به آیات قرآن را هم پیدا کنم.

سعی می‌کنم بر مبنای آیه ۲۰ سوره مزّمّل مداومت بر تلاوت قرآن داشته باشم.

حفظ قرآن اگر با روش درست انجام شود، حتماً در افزایش حافظه و قدرت یادگیری نقش بی‌نظیری دارد، در مقایسه با همکلاسی‌هام چه در دوره مدرسه و چه در زمان دانشگاه، ساعات کمتری را درس می‌خواندم و نتایج بهتری هم می‌گرفتم ناگفته نماند حافظانی که علاوه بر حفظ، اهتمام جدی به تحصیلات عالیه دارند عامل مهمی جهت گرایش بیشتر نوجوانان و جوانان به این حوزه بوده که الحمدلله نمونه این حافظان را بسیار داریم.

 

*به نظر شما سطح فعالیت‌های قرآنی استان گیلان چگونه است و این فعالیت‌ها رو چگونه ارزیابی می‌کنید و در کشور دارای چه جایگاهی هستیم؟

در زمینه حفظ حقیقتاً امیدوارم که به منویات مقام معظم رهبری در خصوص تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن جامه عمل بپوشانم. فعالیت‌های قرآنی نیازمند همکاری همگان بوده و هر کسی به سهم خود و هر دستگاه اجرایی باید در این مسیر تلاش کند.

استان گیلان هم الحمدلله جایگاه خوبی از نظر فعالیت‌های قرآنی دارد و اساتید در جلسات سنّتی و تخصصی تلاش فراوانی انجام می‌دهند، علیرغم اینکه استان گیلان به لحاظ موقعیت بی‌نظیر جغرافیایی و گردش پذیر بودنش در معرض انواع هجمه‌های فرهنگی قرار گرفته است ولی با این وجود حافظان قرآنی بسیاری در استان پرورش یافته‌اند.

امیدورام دستگاه‌های اجرایی هم بودجه مناسبی را برای فعالیت‌های عمومی و تخصصی قرآن اختصاص دهند.
 

 


 




 

 

پایان پیام/383

منبع: شبستان

کلیدواژه: فعالیت های قرآنی ماه رمضان فضای مجازی مسابقات بین المللی استان گیلان فضای مجازی تلاوت قرآن قرآن کریم فعالیت ها حافظ قرآن حفظ کردم حفظ قرآن کل قرآن حافظ کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۱۸۱۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رتبه اول خراسان رضوی در تعداد حافظ و قاری بین‌المللی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،   مدیر دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی با ثبت‌نام ۱۶۱۸ نفر در آزمون نوزدهمین دوره اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم بیشترین آمار را به خود اختصاص داده و نسبت به سایر استان‌های کشور رتبه اول را در این حوزه کسب کرده است.

مهدی رمضانی در نشست خبری نوزدهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم که در محل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی افزود: اعطای مدرک تخصصی از خدمات ویژه جمهوری اسلامی است که برای حافظان قرآن در نظر گرفته شده است.

وی گفت: امسال نوزدهمین دوره اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم برگزار می‌شود و پذیرفته‌شدگان و دارندگان مدارک تخصصی حفظ می‌توانند از مزایایی همچون اعطای مدرک هم‌تراز کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری بهره‌مند شوند.

رمضانی گفت: در این راستا افرادی که اهتمام به حفظ قرآن کنند می‌توانند با حفظ ۱۰ جزء مدرک دیپلم، با حفظ ۲۰ جزء مدرک فوق دیپلم و با حفظ ۳۰ جزء در سطح ۳ مدرک کارشناسی، در سطح ۲ کارشناسی‌ارشد و در سطح یک مدرک دکتری دریافت کنند.

مدیر دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به سطح بالای استان در مبحث قرآنی هم افزود: ما دارالقرآن ایران اسلامی هستیم و هیچ استانی در کشور مانند خراسان رضوی در این حجم حافظان و قاریان بین‌المللی ندارد؛ در استان نیز، مشهد به برکت امام هشتم (ع) سرآمد است.

رمضانی گفت: تعداد ۱۱۳۰زن و ۴۸۸ مرد در رشته‌های حفظ ۱۰ جزء، ۲۰ جزء و حفظ کل نوزدهمین دوره اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن شرکت کرده‌اند.

  مدیر دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: با توجه به استقبال شرکت‌کنندگان، آزمون نوزدهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم بر خلاف سال‌های گذشته که به صورت متمرکز در مشهد برگزار می‌شد، امسال در ۷ حوزه شامل تربت جام، خواف، نیشابور، سبزوار، کاشمر و ۲ حوزه در مشهد برگزار خواهد شد.

وی افزود: با توجه به تعداد ۵۳۳ زن و ۲۷۶ مرد در مشهد تصمیم گرفته شد که ۲ حوزه آزمون در مشهد تدارک دیده شود. ما در خراسان رضوی حدود ۲۰ هزار حافظ بالای ۵ جزء داریم، حدود ۲۰هزار مربی و استاد قرآن در استان خراسان رضوی فعالیت قرآنی دارند و بیش از ۲۵۰۰ جلسه قرآن در استان برگزار می‌شود؛ به همین دلیل این آمار نشان می‌دهد فعالیت قرآنی ما در استان فعالیت پویایی است.

وی در خصوص کیفیت برگزاری آزمون کتبی نوزدهمین دوره اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم تشریح کرد: آزمون کتبی با کیفیت کنکور برگزار می‌شود و در مرحله شفاهی حسن حفظ، صوت و لحن شرکت‌کنندگان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. البته نظارت کلی آزمون شفاهی با کارشناسان تهرانی خواهد بود.

دیگر خبرها

  • تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان
  • تکریم حافظ قرآن توانخواه در کردستان
  • عمل به آموزه‌های قرآن، نسخه شفابخش نجات بشریت است
  • تکریم حافظ قرآن توانخواه توسط استاندار کردستان
  • حافظان قرآن به عنوان سفیران تاثیرگذار نقش آفرینی کنند
  • معرفی حافظان و قاریان در ترویج رفتارهای قرآنی اثرگذار است
  • قاری و حافظ قرآن اعزامی به مسابقات مالزی تعیین شدند
  • ۲۰ هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی
  • فرشتگان کاتب؛ حافظ انسان در زمان حیات
  • رتبه اول خراسان رضوی در تعداد حافظ و قاری بین‌المللی