Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@13:02:32 GMT

آغاز طرح مایه‌کوبی تب‌مالت بره و بزغاله در بوکان

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۱۸۵۳۴

آغاز طرح مایه‌کوبی تب‌مالت بره و بزغاله در بوکان

اسماعیل محمدیانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح رایگان مایه‌کوبی ۴۰ هزار راس بره و بزغاله علیه بیماری‌ برسلوز (تب‌مالت) در این شهرستان آغاز شده و تا اتمام پوشش همه جمعیت دامی هدف ادامه دارد.

وی ادامه داد: این طرح به صورت رایگان و با مشارکت پنج اکیپ ۲ نفره توسط بخش خصوصی و تحت نظارت شبکه دامپزشکی در این شهرستان در حال انجام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه این مایه‌کوبی بر اساس اعلام کانون‌های انسانی درگیر که از طرف شبکه بهداشت و درمان بوکان اعلام شده انجام می‌گیرد، اظهار کرد: در همین راستا شبکه دامپزشکی بوکان به منظور پیشگیری از بروز این بیماری در جمعیت دامی، اقدام به مایه کوبی دام‌های سبک از جمله بره و بزغاله کرده است.

وی با بیان اینکه بیماری بروسلوز شایع‌ترین بیماری مشترک میان انسان و دام است، افزود: مصرف فرآورده‌های حیوانی آلوده، به صورت خام یا نیم پز می‌تواند موجب بروز بیماری در انسان شود که از عمده موارد شیوع بیماری تب مالت در این شهرستان در دامداری‌های سنتی است.

وی اظهار داشت: دامداری‌های سنتی به دلیل نزدیکی محل نگهداری دام با محل زندگی انسان، نبود تهویه مناسب در محل نگهداری دام و آب و هوای معتدل که بهترین زیستگاه برای رشد تب‌مالت است زمینه را برای انتشار این بیماری در میان انسان‌ها فراهم کرده است.

بیماری بروسلوز بیماری مهم مشترک و قابل انتقال بین انسان و دام است که از ۲ جنبه اقتصادی و بهداشت عمومی هزینه‌های فراوانی برای کشور و دامداران وارد می‌کند.

بیماری‌ تب‌مالت‌ یا بروسلوز که‌ در حیوانات ‌به‌ نام‌ سقط جنین‌ واگیر مرسوم‌ است‌ و یکی از بیماری‌هایی عفونی قابل‌ انتقال‌ بین‌ انسان‌ و حیوان‌ بوده و اگر دام‌های مبتلا از گله حذف نشوند، باعث انتشار بیماری و کاهش تولید شیر می‌شود.

بوکان دارای ۱۶ هزار رأس دام سنگین و حدود ۱۸۰ هزار رأس دام سبک (گوسفند و بز) است؛ در سال گذشته نیز ۳۵ هزار رأس دام سبک و ۱۹ هزار دام سنگین علیه بیماری تب مالت در بوکان مایه کوبی شدند.

برچسب‌ها تب مالت تب مالت بوکان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تب مالت تب مالت بوکان تب مالت تب مالت بوکان مایه کوبی تب مالت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۱۸۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار به مسافران یک استان درباره نیش یک حشره

علی باقری با اشاره به افزایش جمعیت حشراتی با عنوان «میدج نیش‌زن» از خانواده سراتوپوگونیده در استان گلستان، اظهار کرد: بارندگی چند ماه اخیر و بیشتر شدن رطوبت خاک باعث افزایش جمعیت این حشرات در تالاب‌ها و مرز اینچه‌برون شده است.

وی نسبت به گزیده شدن توسط این حشرات هشدار داد و افزود: گردشگران هنگام بازدید از جاذبه‌های شمال شهرستان گنبدکاووس، از جمله بازارچه اینچه‌برون و تالاب‌های آلاگل و آلماگل و آجی‌گل مراقب نیش این حشرات باشند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت گلستان با بیان اینکه «میدج نیش زن» حشره‌ای سیاه رنگ در ابعاد یک تا سه میلی‌متر است، خاطرنشان کرد: گزش این حشره دردناک بوده و در برخی مواقع به صورت دسته جمعی به انسان حمله می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه گزش این حشره ناقل هیچ بیماری به انسان نیست، توضیح داد: فقط در محل نیش حساسیت جزئی پوستی ایجاد می‌شود.

باقری پوشیدن لباس‌های آستین بلند را از راه‌های پیشگری از گزیده شدن توسط این حشره عنوان کرد و گفت: خرطوم کوتاه این حشره سبب شده تا مناطق باز بدن از جمله صورت و دست‌ها را برای نیش زدن انتخاب کند.

وی اضافه کرد: قطعاً با گرم شدن تدریجی هوا و کاهش رطوبت و خشک شدن آب‌های راکد جمعیت این حشره کاهش می‌یابد.

منبع: ایسنا

tags # اخبار اجتماعی ، عید نوروز سایر اخبار (تصاویر) لئوپون، پادشاهِ پادشاهان؛ حیوان عجیب و غول‌پیکری که حاصل جفت‌گیری پلنگ و شیر است! (تصاویر) دانشمندان چهرۀ یک انسان اولیه را شناسایی کردند؛ انسان اولیه این شکلی بود! (تصاویر) چند سال پس از مردن انسان‌ها زمین چه شکلی خواهد بود؟ انسان‌هایی که خوراکشان گوشت انسان است!

دیگر خبرها

  • هشدار به مسافران یک استان درباره نیش یک حشره
  • آغاز واکسیناسیون دام‌های سبک در زرند
  • ۲۹۶ هزار واکسیناسیون رایگان دام سبک و سنگین در خوشاب
  • راز کثیف؛ دستان ما چگونه بیماری‌ها را انتقال می‌دهند؟
  • آرنولد روی تخت بیمارستان؛ بیماری آرنولد چیست؟
  • آغاز طرح واکسیناسیون دام علیه بیماری طاعون در گیلان
  • واکسینه شدن ۳۲ هزار قطعه طیور بومی در مهاباد علیه نیوکاسل
  • سعید راد در بیمارستان بستری شد؛ بیماری سعید راد چیست؟
  • ۳۲ هزار قطعه طیور بومی در مهاباد علیه نیوکاسل واکسینه شدند
  • آغاز طرح واکسیناسیون بیماری طاعون