Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-03-29@01:31:46 GMT

رصد هلال ماه نو در «+چرخ»

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۱۸۹۱۷

رصد هلال ماه نو در «+چرخ»

آخرین قسمت ویژه‌برنامه‌ «+چرخ» در ماه مبارک رمضان، امروز چهار‌شنبه ۳۱ اردیبهشت، در آستانه‌ عید سعید فطر، با بررسی جزئیات رویت هلال ماه روی آنتن شبکه‌ چهار می‌رود.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، در این قسمت از برنامه‌ «+چرخ»، حافظ آهی به‌عنوان مجری-کارشناس «+چرخ» با احسان یوسفی، کارشناس نجوم درباره‌ چگونگی استهلال ماه شوال و عید سعید فطر صحبت می‎کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از دیدگاه شرعی طبق سنت پیامبر اکرم(ص) درصورت مشاهده‌ هلال ماه جدید در هنگام غروب خورشید، این زمان هنگامِ آغاز ماه نو است و از فردای آن روز ماه جدید قمری شروع می‌شود. برای رصد ماه نو در روز 29 یا 30 ماه قمری رصدگران هلال با تمام تجهیزات فنی استهلال مانند دوربین دو چشمی، تلسکوپ و ... هنگام عصر در منطقه‌ی غرب آسمان و در حوالی تقریبی غروب خورشید به شکار هلال یا به اصطلاح شرعی، به استهلال می‌پردازند.
رویت بعضی از هلال‌ها آسان است و رویت بعضی از ماه‌ها دشوار؛ به همین دلیل رصدگران باید تجربه‌ی زیادی در استهلال داشته باشد تا بتوانند هلال‌های بحرانی را رصد کنند. در بعضی از دولت‌های مسلمان ملاک آغاز ماه قمری جدید رویت ماه نیست و به همین‌علت بدون مشاهده‌ هلال، آغاز ماه قمری بعدی و در پایان ماه مبارک رمضان، عید سعید فطر اعلام می‌شود.
اما در ایران با فتاوای مراجع تقلید، رویت هلال ماه شرط اعلام ماه قمری جدید و اعلام شروع و پایان ماه مبارک رمضان است.
ویژه‌برنامه‌ «+چرخ» در ماه مبارک رمضان مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ زندگی را با تمرکز بر تحولات علمی درباره‌ ویروس کرونا و با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی کرد.
«+چرخ» در ماه مبارک رمضان از شنبه تا چهارشنبه، از ساعت 14:30 به‌صورت زنده و تکرار آن ساعت 20:30 از شبکه‌ چهار پخش شد و فصل جدید «چرخ» نیز از اوایل تابستان 99 پخش می‌شود.
مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «+چرخ» را بر عهده دارند.

پایان پیام/14

منبع: شبستان

کلیدواژه: برنامه چرخ هلال ماه ماه رمضان ماه مبارک رمضان ماه قمری هلال ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۱۸۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثواب نفس کشیدن در ماه مبارک رمضان + فیلم

حجت الاسلام والمسلمین مهدی یعقوبی گیلانی بیان کرد: وجود نازنین پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم درمورد ماه مبارک رمضان فرمودند: نفس کشیدن شما در این ماه سبحان الله و لا اله الا الله گفتن است. نفس کشیدن در ماه مبارک رمضان ثواب بسیار عظیمی دارد. 

یک حساب و کتاب سر انگشتی کنیم و ببینیم در ماه مبارک رمضان چند بار دم و بازدم انجام می‌دهیم و نفس می‌کشیم. ماه رمضان ۳۰ روز است و اگر این عدد را ضربدر ۲۴ ساعت کنیم مجموع آن، ۷۲۰ ساعت است...

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ماه خدا

دیگر خبرها

  • رویت گله گراز‌ها در حاشیه رودخانه دره ساری بویین میاندشت + فیلم
  • شرح آیه روز هفدهم ماه مبارک رمضان
  • دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان
  • فرهاد مجیدی در دبی رویت شد + عکس
  • ثواب نفس کشیدن در ماه مبارک رمضان + فیلم
  • دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان
  • حرم مطهر رضوی در نیمه ماه مبارک رمضان
  • برگزاری محفل انس با قرآن کریم توسط نجاتگران هلال احمر دهگلان + فیلم
  • شرح آیه پانزدهم ماه مبارک رمضان
  • دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان