Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسکانیوز، گروه سیاسی_محمدحسن دهقانی: پس از تاسیس رژیم جعلی اسرائیل در 15 مه سال 1948 در سرزمین فلسطین چندین جنگ بین این رژیم و کشورهای عربی در گرفت که مهمترین آنها جنگ های سال 1984 (یک روز پس از تاسیس رژیم صهیونیستی)، سال 1967(موسوم به جنگ شش روزه) و 1973(موسوم به جنگ رمضان) بودند.

از دهه 70میلادی تلاش های موازی برای برقراری سازش توأمان میان اعراب -رژیم اسرائیل و فلسطین –رژیم اسرائیل از سوی امریکا صورت گرفته است که اصلی ترین هدف این تلاش ها مشروعیت بخشیدن به رژیم اشغالگر اسرائیل بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در خلال این سال ها برخی کشورها مانند مصر و اردن با رژیم صهیونیستی قرارداد صلح امضا کردند ولی برخی دیگر حاضر به امضای چنین پیمانی نشدند.

طرح صلح راجرز و طرح ابتکاری سادات 1970-1972

در اکتبر سال 1969، "ویلیام راجرز" وزیر امورخارجه آمریکا، پیشنهادهایی را( که شامل آتش بس 90 روزه و عقب نشینی اسرائیل به مرزهای سال 1967 بود) برای برقراری صلح در خاورمیانه به مصر، اردن، "رژیم صهیونیستی" و "اتحاد جماهیر شوروی" ارائه داد. این پیشنهادات که به "طرح صلح راجرز" معروف شد، براساس قطعنامه 242 سازمان ملل و به گونه‏ ای تنظیم شده بود که پذیرش آن به معنای تأیید غیرمستقیم موجودیت رژیم اسراییل باشد. اما رژیم صهیونیستی از ورود به مذاکره با مصر بر اساس طرح راجرز خودداری کرد

کنفرانس مادرید (30 اکتبر 1991 )

کنفرانس مادرید به میزبانی اسپانیا و با حمایت ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی برگزار شد. این کنفرانس برای بررسی و در صورت امکان خاموش کردن آتش انتفاضه اول فلسطین که اکنون وارد چهارمین سال خود شده بود،منعقد شد. کنفرانس مادرید از 30 اکتبر 1991 آغاز شد و سه روز ادامه داشت. این کنفرانس در زمره اولین تلاش‌های بین المللی برای به جریان انداختن روند به اصطلاح صلح خاورمیانه بود. در این کنفرانس اسرائیلیان ، سازمان آزادی‌بخش فلسطین و همچنین کشورهای عربی از جمله سوریه ، لبنان و اردن حضور داشتند.

پیمان اسلو 1 (20 آگوست 1993)

این مذاکرات به صورت سری در بنیاد فافو در اسلو ، واقع در نروژ انجام شد و در 20 آگوست 1993 به پایان رسید. پس از آن در یک مراسم رسمی در واشنگتن دی سی در 13 سپتامبر 1993 با حضور یاسر عرفات اسحاق رابینو بیل کلینتونامضا شد. پیمان اسلو زمینه ایجاد دولت خودگردان فلسطین را ، با وظیفه‌ی کنترل مناطق تحت سیطره‌اش و پیگیری روند مذاکرات ، فراهم کرد. در این پیمان عقب‌نشینی نیروهای واکنش سریع اسرائیل از بخش‌هایی از غزه و کرانه باختری دیده شده بود که البته اسرائیل به آن عمل نکرد.

توافقنامه هبرون ( 7ژانویه 1997 )

این توافقنامه که از آن تحت عنوان "پروتکل هبرون" هم یاد می شود روز 7ژانویه آغاز شد و طی روزهای 15 و 17 ژانویه1997 به نتیجه رسید. هدف از این توافقنامه استقرار مجدد نیروهای ارتش اسرائیل در شهر هبرون مطابق پیمان اسلو بود.

یادداشت تفاهم رودخانه وای(23اکتبر سال1998)

این یادداشت یک توافقنامه سیاسی برای اجرای پیمان اسلو بود که در 23اکتبر سال1998 بین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل و یاسر عرفات رئیس سازمان آزادی بخش فلسطین منعقد شد. این توافقنامه در مرکز کنفرانس "رودخانه وای" مورد بحث قرار گرفت و در حضور بیل کلینتون در کاخ سفید امضا شد. موضوع این توافقنامه استقرار مجدد اسرائیلی ها در کرانه باختری و مسائل امنیتی بود.

یادداشت شرم الشیخ اول (4 سپتامبر سال 1999 )

چهارسپتامبر سال 1999 یادداشتی توسط ایهود باراک نخست وزیر وقت اسرائیل ،و یاسر عرفات در شرم اشیخ مصر وبا نظارت مادلین البرایت وزیر خارجه امریکا در حضور حسنی مبارک و ملک عبدااه پادشاه اردن به عنوان شهود امضا شد. هدف از امضای این یادداشت اجرای توافقنامه موقت امضا شده در سپتامبر 1995 در مورد کرانه باختری و نوار غزه و اجرای تمام توافقنامه های منعقد شده بین سازمان آزادیبخش فلسطین و رژیم صهیونیستی از سپتامبر 1993 به بعد بود.در این نشست دو طرف بر از سرگیری مذاکرات برای رسیدن به یک توافق دائمی توافق کردند.

مذاکرات کمپ دیوید 2 ( ۲۰۰۰ )

کمپ دیوید ۲ به رشته مذاکرات صلح خاورمیانه در سال ۲۰۰۰ که در کمپ دیوید برگزار شد ، اطلاق می‌شود.

این قرارداد در تابستان سال 1379 با شرکت عرفات، ایهود باراک و بیل کلینتون و در همان مکانی که در سال 1357 میزبان رهبران مصر، اسرائیل و آمریکا بود برگزار گردید. هدف از این نشست حل اختلافات اسرائیل و حکومت خودگردان در فلسطین اشغالی بود. از شهریور سال 1372 که پیمان اسلو میان نمایندگان ساف و اسرائیل به امضا رسید و زمینه ساز تشکیل حکومت خودگردان فلسطین شد، بحث بر سر حدود حکومت فلسطین، مالکیت بیت المقدس، بازگشت آوارگان فلسطینی، شهرک های یهودی نشین و تقسیم آب در کنار موضوع اصلی یعنی امنیت همواره موارد اختلاف میان دو طرف و باز دارنده هرگونه همزیستیمسالمت آمیزمیان طرفین محسوب می شده است.

پیمان اسلو 2 و مذاکرات طابا (ژانویه سال 2001 )

در نشست طابا مصر در ژانویه سال 2001 مذاکرات بر اساس طرح کلینتون ادامه یافت. هیات اسرائیلی نقشه جدیدی را ارائه کردند که بر اساس آن مناطق تحت اشغال اسرائیل در کرانه باختری حذف شده بود .فلسطینی ها این طرح را به عنوان پایه مذاکرات بیشتر پذیرفتند ولی ایهود باراک در آن برهه مذاکره بیشتری انجام نداد.در نتیجه مذاکرات بدون هرگونه قراردادی پایان یافت.

پس از شکست مذاکرات کمپ دیوید2 بیل کلینتون طرح جدیدی ارائه کرد بر اساس این طرح 94تا 96درصد ارز کرانه باختری در اختیار فلسطین و80درصد شهرک نشینان تحت حکومت اسرائیل قرار میگرفت

اجلاس بیروت و طرح صلح عربی (در مارس سال 2002 )

در مارس سال 2002 اجلاس سران دولتهای عربی در بیروت در چارچوب اتحادیه عرب برگزار شد وبا ارائه طرحی برای پایان دادن به درگیری های فلسطین-اسرائیل به کار خود پایان داد. این طرح در غیاب یاسر عرفات، رئیس وقت تشکیلات خودگردان فلسطین، تصویب شده بود.

به موجب این طرح، اسرائیل باید تا مزهای 1967 عقب نشینی میکرد و در مقابل، جهان عرب نیز این کشور را به رسمیت می شناخت .اما اسرائیل با اعلام این که حاضر نیست به مرزهای سال 1967 عقب نشینی کند و حق بازگشت آوارگان فلسطینی را به رسمیت نمی شناسدوارد این مذاکرات نشد.

نقشه راه برای صلح (جولای سال ۲۰۰۲ )

این طرح که هدف آن تشکیل دو کشور فلسطین و اسرائیل در کنار هم، خلع سلاح گروه‌های فلسطینی و آزادی اسرای فلسطینی و اسرائیلی است در شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز تصویب شده‌است.

در این طرح گفته شده بود فلسطینی ها باید بلافاصله تمام عملیات خشونت آمیز را متوقف کنند. فلسطینی ها و اسرائیلی ها همکاری های امنیتی خود را با هدف توقف خشونت و ایجاد دستگاه امنیتی کار را برای فلسطین آغاز کنند. فلسطینی ها ساختار سیاسی خود را برای برگزاری انتخابات آزاد اصلاح نمایند. اسرائیلی ها نیز باید تمام اقدامات لازم برای برقراری زندگی عادی در فلسطین را انجام داده و اراضی اشغال شده از ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۰ را ترک کنند. همچنین اسرائیل تمام فعالیت های اسکان و شهرک سازی را براساس متوقف نمایند، به مقررات منع آمد و شد و محدودیتهای ورود و خروج کالا و اشخاص پایان دهد.

پیمان غیر رسمی ژنو (1 دسامبر 2003 )

این پیمان، که هدف آن ایجاد دو کشور اسرائیل و فلسطین بود، عقب نشینی تقریبا کامل اسرائیل از کرانه باختری و غزه و به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی فلسطینی ها را پیش بینی کرده بود. در اول دسامبر سال 2003 دوطرف طرح غیر رسمی صلح را در ژنو امضا کردند.

به علاوه، فلسطینی ها عملا حق بازگشت میلیون ها پناهنده را که در جریان جنگ های قبلی سرزمین خود را ترک یا از آن اخراج شدند را واگذار می کرد. برخلاف نقشه راه ،این طرح طرحی برای آتش بس موقت نبود بلکه راه حلی فراگیر با هدف بررسی همه مسائل از جمله قدس،شهرک سازی و آوارگان بود.

اجلاس شرم الشیخ دوم ( 8فوریه سال 2005 )

نشست دوم در شرم الشیخ با حضورآریل شارون، نخست وزیر رژیم اسرائیل ،محمود عباس، حسنی مبارک و ملک عبداللهآغاز شد تا راهی برای پایان انتفاضه چهار سالهدوم پیدا کنند.

در این نشست پس از جلساتی که میان شارون و مبارک ملک عبدالله و عباس برگزار شد حاضران بر پیشرفت فرایند صلح مطلبق با نقشه راه توافق کردند.

نشست شرم الشیخ رسما به انتفاضه دوم که سران رژیم اشغالگر قدس و حامیان آن را به وحشت انداخته بود پایان داد و ننگ دیگری در کارنامه سازشکاران به ثبت رساند.

کنفرانس آناپولیس(۲۷ نوامبر سال ۲۰۰۷)

کنفرانس آناپولیس ،نام کنفرانس صلحی است که در ۲۷ نوامبر سال ۲۰۰۷ در آکادمی نیروی دریایی آمریکا در شهر آناپولیس، ایالت مریلند آمریکا و با حضور رهبران مناطق خودگران فلسطینی و اسرائیل و نمایندگان کشورهای عربی و با میزبانی ایالات متحده آمریکا برگزار شد.

محمود عباس و ایهود اولمرت از ماه ژوئن ۲۰۰۷ به طور هفتگی با یکدیگر دیدار و مذاکره مستقیم داشته‌اند و در زمینه‌هایی کلی به توافقاتی دست یافته‌اند.

عباس در اوایل ماه اکتبر، خواسته‌های طرف فلسطینی را اعلام کرد و گفت که خواسته طرف فلسطینی تشکیل کشور مستقل فلسطینی، شامل نوار غزه و کرانه باختری خواهد بود. و گفت که کنفرانس باید به شش چالش اصلی میان فلسطینیان و طرف اسرائیلی بپردازد که شامل مسئله تقسیم قدس، پناهندگان فلسطینی و حق بازگشت آنها، مرزها، شهرک‌های یهودی‌نشین، آب و مسائل امنیتیبود.

مذاکرات مستقیم 2010

مذاکرات مستقیم میان طرفین اسراییلی و فلسطینی پس از شروع حمله نظامی اسراییل به نوار غزه در سال ۲۰۰۸ متوقف شد. پس از آن دو طرف با میانجیگری آمریکا مذاکراتی غیرمستقیم را شروع کردند.

در راستای تلاش‌های دولت باراک اوباما برای شروع مذاکرات مستقیم میان اسراییل و فلسطین، هیلاری کلینتون ماه ها تلاش کرد تا دو طرف را پای میز مذاکره بیاورد.وبلاخره با کمک اردن و مصر موفق شد فلسطینیان ناراضی را متقاعد کند به میز مذاکره برگردند. هدف از این مذاکره تعیین چارچوبی برای توافق نهایی در طی یک سال بود. حماس و حزب الله لبنان به هیچ وجه این مذاکرات را به رسمیت نشناختند.

مذاکرات2013

روز17جولای سال 2013 جان کری با مشوق اقتصادی برای فلسطینیان و تضمین امنیت اسرائیلی ها چارچوب سیاسی جدیدی را برای مذاکرات ارائه کرد اما فلسطینیان آن را نپذیرفتند. اما دو روز بعد کری اعلام کرد دو طرف برایاز سر گیری مذاکرات مستقیمبه نتیجه رسیده اند اما حماس این خبر را رد کرد و اعلام کرد محمود عباس مشروعیتی برای انجام مذاکره به نام فلسطین ندارد.

طرح معامله قرن ( ۲۵ ژوئن ۲۰۱۹ )

معامله قرن اصطلاحی سیاسی است و به طرحی گفته می‌شود که از سوی دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در چارچوب روند به اصطلاح «صلح» میان دولت فلسطین و رژیم صهیونیستی ارائه شد و جرد کوشنر، معاون و داماد ترامپ روند آن را پیگیری می‌کند.

در این طرح قرار است رژیم صهیونیستی فراتر از تعهدات قبلی سازمان آزادی‌بخش فلسطین و قطعنامه‌های شورای امنیت، بخش‌هایی از کرانه باختری و بیت المقدس شرقی را به مناطق اشغالی خود ملحق کند تا پس از آن با تشکیل دولت مستقل فلسطین در نیمه کرانه باختری، تمام نوار غزه و چند محله از بیت المقدس شرقی که عموما فلسطینینان در آن سکونت دارند موافقت کند.

بر اساس این طرح، شهر ابودیس به جای بیت‌المقدس به عنوان پایتخت فلسطین در نظر گرفته خواهد شد و فلسطینیان باید از حق بازگشت به سرزمین خود که طبق قطعنامه ۱۹۴ شورای امنیت به رسمیت شناخت شده، صرف نظر کنند.

357 / 357 فلسطین رژیم صهیونیستی آمریکا

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: فلسطین رژیم صهیونیستی آمریکا رژیم صهیونیستی مذاکرات مستقیم کرانه باختری رژیم اسرائیل سازمان آزادی بیل کلینتون اسرائیلی ها پیمان اسلو یاسر عرفات فلسطینی ها بخش فلسطین بیت المقدس شرم الشیخ عقب نشینی برگزار شد حق بازگشت نوار غزه امضا شد بر اساس تلاش ها دو طرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۲۰۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سپاه با چند پهپاد به اسرائیل حمله کرد؟ /موشک‌های بالدار شلیک شدند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پس از حمله پهپادی سپاه پاسداران به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی، شبکه ۱۴ تلویزیون رژیم اسرائیل با اشاره حمله ایران مدعی شد که انتظار می‌رود که در ساعت‌های پیش رو شمار زیادی پهپاد و موشک وارد حریم هوایی سرزمین های اشغالی شود.

بنابر آنچه ایرنا روایت کرده است، رسانه‌های صهیونیستی همچنین از هک رادارهای رژیم صهیونیستی توسط گروه هکری حنظله خبر دادند.

همچنین خبرگزاری فلسطینی سما به نقل از منابع آمریکایی مدعی شد که ۱۰۰ پهپاد از خاک ایران به سمت سرزمین های اشغالی در حرکت هستند.

هواپیماهای ارتش اسرائیل به طور گسترده درحال پرواز در سراسر کرانه باختری و قدس و داخل سرزمین‌های اشغالی هستند.

خبرگزاری فلسطینی سما به نقل از رسانه‌های رژیم صهیونسیتی گزارش داده است که ایران همچنین موشک‌های بالدار به سمت سرزمین های اشغالی شلیک کرده است.

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1894751

دیگر خبرها

  • مقام حماس: آتش‌ بس دائمی همچنان اولویت اصلی مذاکرات است
  • حماس: اولویت ما همچنان استقرار آتش‌بس دائمی در غزه است
  • حماس: اولویت ما همچنان استقرار آتش بس دائمی در غزه است
  • بیانیه حزب کارگزاران سازندگی در پی پاسخ مقتدرانه ایران
  • اعدام هولناک 400 فلسطینی در بیمارستان شفا غزه/حمله حزب الله به تیپ گولانی در مرز لبنان/ شمار شهدای غزه به ۳۳ هزار و ۷۹۷ نفر رسید
  • گروه‌های فلسطینی: اسرائیل همچنان به نسل‌کشی در غزه ادامه می‌دهد
  • واکنش بایدن به حمله ایران به اسرائیل
  • گروه‌های فلسطینی حمله ایران علیه مواضع اسرائیل را تبریک گفتند
  • سپاه با چند پهپاد به اسرائیل حمله کرد؟ /موشک‌های بالدار شلیک شدند
  • تلویزیون رژیم اسرائیل: ما را زدند