Web Analytics Made Easy - Statcounter

منتخبان مجلس یازدهم در دو جلسه اول و ششم خرداد گزینه‌های نهایی هیات رییسه را برای رقابت در صحن علنی مجلس

مجلس یازدهم رسما از هفتم خرداد آغاز به کار می‌کند اما تکلیف هیات رییسه آن قبل از آغاز به کار رسمی روشن می‌شود؛ فراکسیون‌ها و نماینده‌ها در پی آن هستند طی روزهای آینده و قبل از تکیه زدن به صندلی سبز بهارستان روی گزینه یا گزینه‌های نهایی به توافق برسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«ابوالفضل ابوترابی»، منتخب مردم نجف آباد در مجلس یازدهم، درگفت و گو با برنا درباره دو جلسه غیر رسمی پیش رو گفت: در مجلس یازدهم فراکسیون اکثریت را داریم که فراکسیونی تعیین کننده است، لذا روز ششم خردادماه رئیس و هیات رئیسه مجلس در فرآیند غیررسمی انتخاب می شود. زیرا تعیین کننده انتخابات، فراکسیون اکثریت است که در روز ششم خردادماه تشکیل جلسه می دهد اما این جلسه رسمی نیست. مجلس یازدهم مثل مجلس نهم است، حدود 210 نفر در فراکسیون اکثریت عضو هستند و این فراکسیون تعیین کننده است.

ابوترابی افزود: اعتبارنامه ها به دست نمایندگان رسیده و صحت انتخابات توسط شورای نگهبان تایید شده است. بعد از برگزاری جلسه اول و تایید اعتبارنامه ها، نمایندگان وارد انتخابات رئیس و هیات رئیسه می شوند، این اتفاق روز 7 خردادماه صورت می گیرد.

اما گروهی از نماینده‌ها فردا پنج‌شنبه جمع می‌شوند تا گزینه نهایی خود را انتخاب کنند. آنها اکثرا مدیران دولت‌های نهم و دهم هستند که با پایداری‌ها و البته موتلفه با نمایندگی میرسلیم به ائتلافی نانوشته تشکیل داده‌اند تا از بین گزینه‌های خود به جمع‌بندی برسند که در این میان شمس الدین حسینی، حاج بابایی و نیکزاد رقابتی تنگاتنگ دارند اما توافق کرده‌اند در نهایت با یک گزینه به صحن مجلس بروند و به احتمال زیاد یکی از آنها در نهایت با قالیباف رقابت می‌کنند؛ رقابتی که با توجه به اتفاق‌های روزهای اخیر و ناراحتی بعضی از منتخبان از قالیباف می‌تواند نفس‌گیر باشد و برخلاف روزهای ابتدایی که قالیباف را رییس قطعی می‌دانستند اکنون نتوان به قطیت صحبت کرد، مخصوصا که شمس الدین حسینی، حاج بابایی و نیکزاد با توجه به اینکه وزیر بوده‌اند با مجلس آشنایی بیشتری دارند و همین می‌تواند کار را برای قالیباف سخت کند. از طرفی دیگر شعار و اولویت منتخبان جدید مسایل اقتصادی اعلام شده که حضور حسینی در وزارت اقتصاد و نیکزاد در وزارت راه و شهرسازی دولت‌های نهم و دهم و از آن طرف بدهی‌ها و اتفاقات شهرداری تهران در دوره قالیباف روی رای نماینده‌ها تاثیر زیادی بگذارد.

بیشترین رقابت که در این دو جلسه داغ شده، ریاست مجلس است و رقابت برای کسب دیگر صندلی‌های دیگر هیات رییسه با تنش کمتری همراه بوده و تقریبا طی این یکی دو روز به نتیجه نهایی می‌رسند، حتی گفته می‌شود همه طیف‌ها روی نایب رییسی اول زاهدی اتفاق نظر دارند اما طی یک توافقی که بین منتخبان مجلس یازدهم حاصل شده برای هر صندلی دو نفر حضور خواهند داشت تا رقابتی هم در صحن شکل بگیرد که باید دید چه کسی برای رقابت با زاهدی به میدان می‌آید.

عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه و نایب رییسه فعلی مجلس، سید محمدرضا میرتاج‌الدینی که در مجلس هشتم عضو هیات رئیسه مجلس بود، محمدحسین فرهنگی که نائب رئیس و عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس، ولی اسماعیلی نماینده شهرستان گرمی که در مجلس هشتم، نصرالله پژمان‌فر نماینده فعلی مشهد و منتخب در مجلس یازدهم، علیرضا زاکانی و حتی علی نیکزاد(در صورت انتخاب نشدن به عنوان گزینه نهایی) گزینه‌های کسب صندلی‌های هیات رییسه مجلس یازدهم هستند و باید دید بعد از دو جلسه اول و ششم خرداد کدام گزینه‌ها برای رقابت وارد صحن علنی مجلس می‌شوند.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: قالیباف زاهدی حاج بابایی هیات رییسه مجلس یازدهم نیکزاد شمس الدین حسینی مجلس یازدهم هیات رییسه گزینه ها دو جلسه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۲۰۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خیز نبویان برای لیدری فراکسیون انقلاب در مجلس آینده

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عصر دیروز جلسه هم‌اندیشی به دعوت تعدادی از منتخبان مجلس دوازدهم برای تشکیل فراکسیون واحد نیروهای انقلاب در مجلس دوازدهم تشکیل شد.

براساس گزارش ایسنا از مجلس، در ابتدای این جلسه، حجت‌الاسلام نبویان منتخب تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر بر ضرورت وحدت نیروهای انقلاب اسلامی تاکید کرد.

سپس منتخبان به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند و در نهایت برای تشکیل فراکسیون واحد رای‌گیری شد. حاضران در این جلسه با اکثریت آرا با تاسیس آن موافقت کردند و مقرر شد تا تشکیل اولین جلسه مجمع عمومی، فراکسیون اکثریت مجلس دوازدهم با نام موقت «فراکسیون انقلاب اسلامی» فعال شود.

موضوع دیگر این جلسه تشکیل یک هیات اجرایی موقت تا زمان انتخاب اعضای شورای مرکزی فراکسیون بود. وظیفه هیات اجرایی تهیه پیش‌نویس اساسنامه، مرامنامه و آیین‌نامه، تهیه فهرست نمایندگان برای دعوت به عضویت در فراکسیون، پیش نویس فرم عضویت و جدول زمان بندی تا انتخابات هیات رئیسه و تدارک برگزاری مجمع عمومی است.

اعضای هیات اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی در جلسه بعدی هیات موسس فراکسیون انتخاب می شوند.

هسته اولیه تاسیس فراکسیون انقلاب اسلامی بیش از ۵۰ نفر از منتخبان مجلس دوازدهم را برای حضور در جلسه اولیه دعوت کرده بود که از این تعداد، حدود ۴۰ نفر از منتخبان که در فهرست‌های مختلف سیاسی نیروهای انقلاب عضویت داشتند، حضور پیدا کردند.

۲۷۲۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898625

دیگر خبرها

  • خبرهای جدید از افزایش تعطیلات آخر هفته از زبان یک نماینده مجلس
  • کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید
  • ۲ وزیر احمدی نژاد رقیب قالیباف شدند /ذوالنوری هم وارد گود شد /اولین گزینه نایب رئیسی مجلس مشخص شد
  • ماجرای عجیب رای به مصوبه جنجالی مجلس یازدهم
  • روزهای برگزاری جلسات علنی مجلس تغییر کرد
  • پایان ریاست قالیباف نزدیک است؟
  • پیش بینی ریاست یک چهره جدید بر مجلس آینده /پایان ریاست قالیباف نزدیک است؟
  • خیز نبویان برای لیدری فراکسیون انقلاب در مجلس آینده
  • نشست هیات اندیشه ورزی اتباع استان گلستان
  • تلاش ناکام تندروهای مجلس برای بررسی محرمانه یک طرح دیگر