Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، حمید سوری با اشاره به این که تحلیل هایی که در اپیدمی ها به دست می آید، مبتنی بر شواهد، داده ها و آمار است، اظهار داشت: طراحی مدل های پیچیده برای مقابله با پاندمی کرونا صرفا بر اساس داده ها و اطلاعات انجام می شود.

دکترای تخصصی اپیدمیولوژی خاطرنشان کرد: اگر اطلاعات اولیه پاندمی ها از صحت کافی برخوردار نباشد، نه تنها کمکی به پیشگیری نمی کند، بلکه می تواند گمراه کننده نیز باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین در گام اول باید به منابع اطمینان کامل داشته باشیم.

واکنش پاندمی ها بسیار سریع و خطرناک

سوری با اشاره به این که واکنش ویروس در پاندمی ها بسیار سریع است، خاطرنشان کرد: باید اطلاعات بیماری به صورت هم زمان، یکسان و استاندارد منتشر شود تا خطاها به حداقل ممکن برسد.

دکترای تخصصی اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با تاکید بر این که اعمال مداخلات در سیاست گذاری مقابله با کووید ۱۹ از اهمیت قابل توجهی برخوردار است، گفت: ما نمی توانیم کووید ۱۹ را با یک مبنا در نظر بگیریم و در ادامه مبنای دیگری را بررسی و مورد توجه قرار دهیم. بنابراین یکسان سازی در مسیر مقابله با این ویروس از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به این که در حال حاضر مبنای اندازه گیری پاندمی کرونا علائم و نشانه ها بالینی بر اساس آزمایش ها است، خاطرنشان کرد: در این آزمایش ها اگر در توده های بزرگ جمعیتی هدف نباشند، صرفا افراد دارای علامت مورد غربالگری قرار می گیرند.

خطاهای اندازه گیری در تحلیل شرایط اثرگذار است

سوری با بیان این که تعریف متفاوت کشورها از ابتلا به ویروس کرونا، الگوی اپیدمی را دستخوش تغییر کرده است، توضیح داد: خطاهای اندازه گیری به شدت در اندازه گیری و تحلیل شرایط موارد ابتلا به کرونا اثر گذار است. بنابراین باید تصویر روشن تری از روند اپیدمی در کشور خود در مقایسه با سایر جوامع داشته باشیم.

این استاد دانشگاه گفت: باید در مسیر کنترل، اندازه گیری و موارد ابتلا به اندازه کافی نمونه های قابل ارائه به جمعیت وجود داشته باشد. آن زمان است که می توانیم ادعا کنیم که اپیدمی و ابتلا چه روندی دارد.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه با بیان این که کشور ما دو دوره پیک کرونا را تا به امروز تجربه کرده است، از شکل گیری پیک سوم خبر داد و افزود: اولین دوره افزایش بیماری کرونا به اواخر اسفندماه بازمی گردد. دومین مرحله نیمه اول فروردین شکل گرفت و از ۱۳ تا ۱۴ اردیبهشت ماه با رشد کرونا در استان هایی همانند خوزستان، پیک سوم اپیدمی آغاز شده است.

اهمیت تاب آوری اجتماعی جوامع در طرح های قرنطیه

وی با اشاره به مشکلات اجرای طرح هایی همانند قرنطینه یا محدود سازی خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا به دلیل بافت متفاوت، شیوه زندگی و زیرساخت ها امکان قرنطینه سازی امکان پذیر نیست.

سوری یادآور شد: قرنطینه تعاریف و سطوح متفاوتی دارد؛ به طور مثال در قرنطینه سطح چهار محدودیت ها بسیار جدی و در بالاترین حد است. همانند مدلی که در ووهان چین نیز اجرا شد.

به گفته این استاد دانشگاه حتی اگر کشورها بتوانند بار ناشی از مسائل اقتصادی قرنطینه را تحمل کنند، جامعه و مردم تاب آوری لازم برای مقابله با بار اجتماعی قرنطینه را ندارند.

سرعت عمل در مداخلات در پاندمی ها، حرف اول را می زند

وی با اشاره به این که ضرورت زندگی اجتماعی بعد از ۲ تا ۳ هفته مردم را از قرنطینه خسته و فرسوده می کند، خاطرنشان کرد: برای تصمیم گیری اعمال قرنطینه و محدودیت شرایط جامعه، زمان تصمیم گیری و سرعت عمل حرف اول را می زند؛ به این معنی که اگر امروز تصمیم بگیرید و هفته بعدی تصمیم را اجرایی کنید عملا در این دوبازه زمانی نتیجه یکسان نخواهد بود.

سوری تاکید کرد: شدت عمل نحوه تصمیم گیری در اپیدمی های حاد و پیش رونده، دومین رکن بحث های فاصله گذاری اجتماعی و محدودیت های مسافرت، محافظتی و بهداشتی است. به طور مثال سرعت عمل در انجام مداخلات و قرنطینه سازی در پرتغال نسبت به کشور همسایه خود اسپانیا با سرعت و جدیت بیشتری اعمال شد و امروز آمارها بیانگر این است که وضعیت پرتغال به لحاظ شیوع و آمار مبتلایان به شکل قابل توجهی از اسپانیا بهتر است.

شدت عمل یکی دیگر از مواردی بود که این استاد دانشگاه به ضرورت اجرای آن در پاندمی های تهدید کننده اشاره کرد و توضیح داد: در این مواقع برای جلوگیری از رفت آمدها با هدف کاهش پاندمی شدت عمل لازم است. حتی در بعضی کشورهای اروپایی ارتش برای کنترل شرایط وارد عمل و یا جریمه های سنگین برای مردم در نظر گرفته شد.

قرنطینه معکوس چیست؟

عضو هیات علمی دانشگاه درباره قرنطینه معکوس نیز گفت: قرنطینه معکوس نیز راهکار اساسی برای کنترل و ریشه کنی پاندمی است؛ به شکلی که با تدابیر شدیدتر ورود و خروج شهرهای پاک و سالم را محافظت کنیم تا ویروس ریشه کن شود.

سوری با تاکید بر این که مصون نگه داشتن مناطق سفید از اهمیت ویژه ای برخوردار است، خاطرنشان کرد: زمانی که قسمت اعظمی آلوده شد تمکین مردم نسبت به انجام قرنطینه کم خواهد شد و در ادامه ممکن است دولت ها نیز توان اقتصادی کافی مقابله با این معضل و درگیری را نداشته باشند.

اهمیت غربالگری گروههای آسیب پذیر

تمرکز بر موضوع خودقرنطینگی اساسی ترین راهکاری بود که سوری بر ضرورت اجرای آن تاکید کرد و افزود: باید گروههای آسیب پذیر و گروههایی که هنوز مبتلا نشده اند را مشخص و از این گروهها بیش از پیش مراقبت کنیم.

وی درباره جداسازی و یا فاصله گذاری هوشمند نیز توضیح داد: باید در این مدل موارد مثبت، افراد مشکوک به ابتلا، مسیرهای رفت و آمد و تماس ها را رصد کنیم و در ادامه برای بیماریابی به سراغ این افراد برویم.

سوری ضرورت شناسایی کانون آلوده و بررسی تعامالات اجتماعی را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید بررسی شود در سطح عموم و جامعه وضعیت کرونا به چه صورت است. بنابراین تا ندانیم کانون های آلودگی کجاست و توزیع جغرافیایی آن از چه الگویی اپیدمیولوژی تبعیت می کند، عملا موضوع پیچیده تر است و نمی توانیم راهکار اساسی ارائه دهیم.

عادی سازی کاذب شرایط موج جدید اپیدمی را در پی دارد

این استاد دانشگاه تصریح کرد: به طور کلی الگوهای مختلف و روش های متنوعی برای مقابه با پاندمی ها وجود دارد که با توجه به شرایط جامعه و توان دولت ها می توان اولویت ها را بررسی و اجرا کرد.

سوری با اشاره به این که رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی و عادی سازی کاذب شرایط مهمترین عامل موج جدید اپیدمی در تمامی کشورهاست، گفت: متاسفانه مردم به عدد و رقم و آمار اشغال تخت ها توجهی ندارند و صرفا معیار اندازه گیری را تجربیات و روزمرگی های خود در نظر می گیرند.

منبع: آفتاب

کلیدواژه: کرونا کانون کرونا شیوع کرونا استاد دانشگاه اندازه گیری پاندمی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۲۱۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس هایی جالب از شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا / تاریخ تکرار شد!

عصر ایران - در شرایطی که تاریخ به طور دقیق خود را تکرار نمی کند، اما موارد مشابه را می توان در آن مشاهده کرد. به عنوان نمونه، بار دیگر شاهد یک همه گیری مرگبار جهانی به واسطه ویروس کرونا بوده ایم که آن را با همه گیری مرگبار آنفلوآنزا اسپانیایی مقایسه می کنند.

در سه موج از مارس 1918 تا بهار 1919، آنفلوآنزا اسپانیایی به سرعت در سراسر جهان گسترش یافت. این بیماری همه گیر مرگبار حدود یک سوم از جمعیت جهان را مبتلا کرد و حداقل جان 50 میلیون نفر را گرفت. این آنفلوآنزای جدید و کشنده بسیار عجیب عمل می کرد. به نظر می رسید ویروس افراد جوان و سالم را هدف قرار می دهد و به ویژه برای افراد در بازه سنی 20 تا 35 سال کشنده بود.

نخستین مورد ثبت شده آنفلوآنزا اسپانیایی در مارس 1918 در ایالت کانزاس، آمریکا بود و موارد بیشتر در ماه آوریل در فرانسه، آلمان و بریتانیا ثبت شدند.

در آن زمان، واکسن ها هنوز ساخته نشده بودند، از این رو، تنها روش های مبارزه با همه گیری آنفلوآنزا اسپانیایی شامل استفاده از ماسک پزشکی، قرنطینه، رعایت بهداشت خوب، استفاده از ضد عفونی کننده ها و محدودیت تجمعات عمومی می شد.

در عکس، سربازان آمریکایی مبتلا به بیماری آنفلوانزا اسپانیایی بستری در یک بیمارستان صحرایی در کمپ فانستون دیده می شوند.

همه گیری اخیر بیماری کرونا اگرچه به واسطه ویروسی متفاوت شکل گرفت، اما ما را به روش هایی مشابه تحت تاثیر قرار داد.

محل بستری و قرنطینه بیماران کرونایی در چین

محل بستری و قرنطینه بیماران کرونایی در آمریکا

 

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: آنفلوآنزا اسپانیایی ؛ زمانی که ماسک را زنانه می دانستند! (+عکس)

دیگر خبرها

  • فعالیت درمانگاه خاتم الانبیاء (ص) مهاباد از سرگرفته می‌شود
  • فعالیت ملک‌زاده به عنوان عضو هیئت علمی تمدید شد
  • فرم امتیازدهی علمی داوطلبان جذب هیأت علمی دانشگاه ها اصلاح شد
  • بازدید وزیر بهداشت از اورژانس عوارضی قم تهران و یک مجتمع بیمارستانی
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا
  • عکس هایی جالب از شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا / تاریخ تکرار شد!
  • آغاز فراخوان جشنواره استانی علمی، فرهنگی و هنری جوانی جمعیت
  • اخراج یا بازنشستگی اجباری حدود ۴۰ استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • اخراج یا بازنشسته شدن ۴۰ نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • اخراج یا بازنشسته شدن حدود 40 نفر از بهترین اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران