Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-23@09:53:38 GMT

تشخیص یک علت شایع نابینایی در چشم

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۲۱۳۲۵

تشخیص یک علت شایع نابینایی در چشم

هوش مصنوعی جدیدی که توسط DeepMind و Google توسعه داده شده، می‌تواند یک علت شایع نابینایی را تشخیص دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از نکست‌وب، شرکت هوش مصنوعی DeepMind و Google Health یک هوش مصنوعی ایجاد کرده‌اند که می‌تواند یکی از شایع‌ترین دلایل نابینایی در جهان را پیش‌بینی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سیستم برای شناسایی تباهی لکه زرد وابسته به سن ساخته شده است؛ بیماری که بیش از 25 درصد افراد بالای 60 سال در اروپا و 11 میلیون نفر در آمریکا را رنج می‌دهد. تباهی لکه زرد یکی از شایع‌ترین علت کوری در افراد مسن است.

این بیماری دو نوع دارد: یک فرم خشک که اغلب فقط باعث کاهش خفیف بینایی می‌شود و یک نوع مرطوب که می‌تواند منجر به کوری دائمی شود.

در حال حاضر، چشم‌پزشکان با تجزیه‌وتحلیل اسکن‌های سه‌بعدی چشم، این بیماری را تشخیص می‌دهند. اما بررسی این تصاویر بسیار زمان‌بر هستند. محققان شرکت DeepMind معتقدند هوش مصنوعی می‌تواند سریع‌تر علائم بیمارانی که نیاز به درمان فوری دارند را تشخیص دهد. این می‌تواند درنهایت بینایی آنها را نجات دهد.

این گروه مدل خود را بر روی یک مجموعه از اسکن‌های شبکیه 2هزار و 775 بیمار مبتلا به تباهی لکه زرد مرطوب تست کردند.

آنها سپس برای تشخیص بیماری، از دو شبکه عصبی برای تجزیه‌وتحلیل اسکن سه‌بعدی چشم و ویژگی‌هایی که سرنخ‌هایی را در مورد بیماری ارائه می‌داد، استفاده کردند. سیستم از این داده‌ها برای تخمین اینکه بیمار در طی شش ماه آینده به نوع مرطوب این بیماری دچار می‌شود یا خیر، استفاده می‌کند.

DeepMind ادعا می‌کند که این سیستم در برخی موارد حتی دقیق‌تر از کارشناسان انسانی، موارد را پیش‌بینی کرده است.

پیرس کین، چشم‌پزشکی که روی این پروژه کار کرده است، گفت: این سیستم می‌تواند به‌عنوان یک علامت هشداردهنده اولیه برای بیماری عمل کند؛ می‌توان گفت با این کار، مشکل این بیماری را حل نکرده‌ایم، اما فکر می‌کنم یک گام بزرگ روبه‌جلو برداشته‌ایم.

مرحله بعدی اعتبار سنجی الگوریتم است بنابراین می‌توان از آن در آزمایشات بالینی استفاده کرد. با گذشت زمان، این حتی می‌تواند به پزشکان در توسعه درمان‌های این بیماری کمک کند.

انتهای پیام/4112/

منبع: آنا

کلیدواژه: هوش مصنوعی نابینایی چشم هوش مصنوعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۲۱۳۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشگویی رفتار افراد با هوش مصنوعی

سیستم هوش مصنوعی مذکور به عنوان مدل بودجه استنتاج پنهان (L-IBM) مشهور شده است. مولفان پژوهش ادعا می‌کنند L-IBM بهتر از چهارچوب‌های پیشنهادی پیشین قادر به مدلسازی تصمیم گیری انسان است. این سیستم با بررسی رفتارها، اعمال و محدودیت‌های گذشته که به فرایند تفکر یک عامل (انسان یا یک سیستم هوش مصنوعی دیگر) فعالیت می‌کند. داده‌ها یا نتایج به دست آمده پس از ارزیابی استنتاج بودجه نامیده می‌شوند.

به گزارش مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، محققان از L-IBM برای پیش بینی حرکات بازیکنان انسانی درشطرنج استفاده کردند. مولفان پژوهش در این باره نوشته اند: نتایج ما حاکی از آن است که تصمیم گیری انسانی شبه بهینه (suboptimal human decision-making) را می‌توان با نسخه‌های رایانشی محدود الگوریتم‌های جستجوی استاندارد مدلسازی کرد. با انجام این کار به مدل‌های تصمیم گیری انسانی دقیق و همچنین معیار‌های اطلاعاتی ظرفیت استنتاجی آن‌ها دست یافت.

L-IBM برای مدلسازی فرایند تصمیم گیری یک عامل، نخست رفتار‌های فرد و متغیر‌های تاثیرگذاری را تحلیل می‌کند. به بیان دیگر محققان در جستجوی مدلی هستند که عاملان تمایل دارند انجام دهند و هم در وضعیت واقعی مدل مذکور را اجرا می‌کنند.

تحقیق فعلی به محققان کمک می‌کند تا جزییات رفتار انسانی را به برنامه‌های هوش مصنوعی بیاموزند. با این وجود L-IBM هنوز کامل نیست.

دیگر خبرها

  • غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد انجام می‌شود
  • عفونت‌های ادراری و پروستات از جمله بیماری‌های شایع
  • غربالگری ۳ سرطان شایع در خراسان رضوی
  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد
  • هوش مصنوعی نارسایی قلبی را از طریق اسکن پا تشخیص می‌دهد
  • فشارخون و دیابت، بیماری شایع متقاضیان حج تمتع
  • هوش مصنوعی اپل برای زندگی روزمره از راه می رسد
  • پیشگویی رفتار افراد با هوش مصنوعی
  • اینفوگرافیک: شایع ترین بیماری‌های گوارشی در کشور
  • شایع‌ترین نشانه‌های وسواس چیست؟