Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-20@03:03:56 GMT

عدم آگاهی در مورد دیابت یک نگرانی بزرگ است

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۲۱۳۸۷

عدم آگاهی در مورد دیابت یک نگرانی بزرگ است

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس ارشد آموزش پرستاری گفت: عدم آگاهی در مورد دیابت یک نگرانی بزرگ است که نه تنها بر  خانواده بلکه بر روی جامعه تأثیر می گذارد.

مجید حسن‌زاده طرقدری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: دیابت نوعی بیماری مزمن است که مدیریت آن نیاز به درمان روزانه ، نظارت منظم، سبک زندگی سالم و آموزش مداوم به ویژه در بستر خانه و خانواده دارد و عدم آگاهی در مورد دیابت یک نگرانی بزرگ است که نه تنها بر خانواده بلکه بر روی جامعه تأثیر می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه چهار پنجم خانواده‌ها در تشخیص علائم هشداردهنده دیابت دچار مشکل‌اند و یک‌سوم آن‌ها نیز به‌هیچ‌وجه متوجه این علائم نمی‌شوند، بیان کرد: هر دو دیابت نوع یک و نوع دو جدی هستند و چیزی به اسم دیابت خفیف نداریم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: دیابت نوع یک معمولاً در اثر واکنش ایمنی بدن ایجاد می‌شود که حاصل حمله سیستم دفاعی بدن به سلول‌هایی است که انسولین تولید می‌کنند. همچنین افراد مبتلا به دیابت نوع یک، انسولین بسیار کمی در بدن دارند و ممکن است افراد را در هر سنی، تحت تأثیر قرار دهد که معمولاً در کودکان یا بزرگسالان خود را نشان می‌دهد. افراد مبتلا به این نوع دیابت برای کنترل سطح گلوکز خونشان، هر روز به تزریق انسولین وابسته‌اند.

وی ادامه داد: دیابت نوع دو که حداقل ۹۰ درصد از کل موارد دیابت را تشکیل می‌دهد و با مقاومت به انسولین و کمبود نسبی انسولین مشخص می‌شود، در هر سنی ممکن است رخ دهد. همچنین ممکن است برای سال‌های متمادی کشف نشده باقی بماند و تشخیص آن اغلب در صورت بروز عارضه، با آزمایش روتین خون یا گلوکز ادرار انجام می‌شود. به دلیل خفیف‌تر بودن علائم در دیابت نوع دو اکثریت قریب به اتفاق افراد مبتلا به این نوع دیابت هستند که به عنوان شایع‌ترین شکل این بیماری نیز شناخته می‌شود.

حسن زاده سابقه خانوادگی دیابت، اضافه‌وزن، رژیم ناسالم، عدم تحرک جسمی، افزایش سن و فشارخون بالا را از عوامل خطر برای دیابت نوع دو عنوان کرد و افزود: سبک‌های زندگی مدرن با عدم تحرک بدنی و دوره‌های طولانی بی‌تحرکی که از سبک زندگی شهرنشینی است باعث رشد این بیماری مزمن شده. ترغیب فعالیت‌های بدنی در داخل و خارج از مدرسه و محل کار حداقل بین سه تا پنج روز در هفته و حداقل ۳۰-۴۵ دقیقه و تغییر در رژیم غذایی می‌تواند این آمار را کاهش دهد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه  «دیابت مسئول مرگ ۴میلیون نفردر سال ۲۰۱۷ بود»، بیان کرد: عدم درمان و مدیریت دیابت می‌تواند منجر به نابینایی ، قطع عضو ، نارسایی کلیه ، حمله قلبی و سکته مغزی شود. آگاهی از تأثیر دیابت بر خانواده و ارتقاء نقش خانواده در مدیریت، مراقبت، پیشگیری و آموزش در تشخیص زودهنگام علائم هشدار دهنده دیابت بسیار موثر است.

وی افزود: ابتدا فرد باید دیابت را بشناسد و از ابتلا به دیابت نوع دو این بیماری جلوگیری کند. همچنین در صورت ابتلا باید بتواند آن را مدیریت کند. بسیاری از موارد دیابت نوع دو با اتخاذ شیوه زندگی سالم قابل پیشگیری است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی دیابت دیابت نوع دو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۲۱۳۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبتلایان به دیابت در نیشابور ۳ برابر شد

به گزارش قدس خراسان، زهرا دستجردی اظهار کرد: پارسال تعداد بیماران جدید مبتلا به دیابت در خراسان رضوی کمتر از پنج هزار نفر بوده است که این میزان در سال قبل از آن حدود هزار و ۷۹۰ نفر بود.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی نیشابور بیان کرد: کنترل همه گیری ویروس کرونا و ایجاد فرصت بیشتر مراقبان سلامت برای انجام غربالگری بیماری دیابت، اجرای پویش ملی سلامت در سال ۱۴۰۲ از جمله عوامل افزایش غربالگری و شناسایی بیماران دیابتی است.

وی گفت: ۶۶ درصد از مبتلایان به دیابت شناسایی شده در نیشابور زن و بقیه مرد هستند.

دستجردی افزود: در قالب طرح ملی سلامت ( از ۱۵ آبان تا پایان دی ماه ۱۴۰۲) ۲ هزار و ۵۱ بیمار جدید مبتلا به دیابت در نیشابور شناسایی شدند و تحت درمان قرار گرفتند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی نیشابور اظهار کرد: همچنین سال گذشته در راستای تشدید خطرسنجی و شناسایی بیشتر بیماران مبتلا به دیابت در رده سنی بالای ۳۰ سال، حدود ۱۱۰ تیم سیار خطرسنجی برای انجام غربالگری دیابت و فشار خون به ادارات و کارخانه‌های مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی نیشابور اعزام شدند.

دیگر خبرها

  • توزیع انسولین قلمی وارداتی از هفته آینده
  • توزیع انسولین قلمی وارداتی از هفته آینده در کرمانشاه
  • افزایش نگرانی‌ از نیازهای ۲۵۰ هزار کودک اخراجی از پاکستان
  • چگونه می‌توان بیماری دیابت را کنترل کرد؟
  • نگرانی بزرگ اوسمار در پرسپولیس | او نمی خواهد قهرمانی را به رقیب سنتی واگذار کند
  • از عوارض دیابت چه می‌دانید؟
  • ارتباط عجیب آسپیرین و دیابت نوع دو
  • اندازه گیری دیابت و ارایه مشاوره پزشکی در میادین میوه و تره بار
  • افزایش احتمال بروز پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی با مصرف نوشابه
  • مبتلایان به دیابت در نیشابور ۳ برابر شد