Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-25@11:28:00 GMT

گرانی نوبرانه‌ها در هرمزگان در سایه نبود نظارت!

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۲۱۵۲۱

گرانی نوبرانه‌ها در هرمزگان در سایه نبود نظارت!

گرانی قیمت میوه و اختلاف فاحش قیمت آن با استان‌های همجوار در هرمزگان سبب گلایه‌های مردم و محروم شدن از مصرف آن‌ها شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، میدان میوه و تره‌بار مرکز هرمزگان روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ تن میوه و صیفی‌جات را از درون استان و از دیگر استان‌ها تهیه و آن را توزیع می‌کند.

ساعت کار این میدان از حوالی ۲ بامداد هر روز آغاز و تا نیمه روز در حوالی ساعت ۱۱ پایان می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

انبوهی از میوه‌جات و صیفی‌های تولید شده در هرمزگان از بادمجان و گوجه و فلفل‌سبز و انبه کال تا میوه‌جات لوکس این روزها نظیر توت فرنگی و موز و قیصی که از خارج استان به بندرعباس رسیده، نیمه‌های شب برای میوه‌فروشی‌ها در گستره‌ی میدان عرضه می‌شود.

حکایت ماجرا آن است که بارفروشان درون میدان، میوه و صیفی را با قیمتی بسیار پایین‌تر از آنچه فکرش را بکنید در میدان عرضه می‌کنند و میوه‌فروشی‌ها سطح شهر و بازار نیز با چرخیدن در میان غرفه‌های مختلف، میوه مورد نظرشان را انتخاب و جمع‌آوری و خریداری کرده و راهی می‌شوند.

 

گشت و گذار خبرنگار فارس در حوالی ساعت ۶ صبح در میدان میوه و تره‌بار بندرعباس گویای یک واقعیت است که نبود نظارت بر قیمت میوه در مرکز هرمزگان سبب شده تا مردم از مصرف میوه و نوبرانه‌ها محروم بمانند.

نوبرانه‌هایی که قیمت‌ آنها در میوه فروشی‌ها سرسام‌آور است و کمتر کسی در این اوضاع آشفته اقتصادی کشور توان خرید آنها را دارد.

 

مشاهدات عینی ما در میدان میوه و تره‌بار و مقایسه قیمت برخی میوه‌ها در این میدان با قیمت همان میوه در برخی میوه‌فروشی‌ها و دکه‌های سطح شهر حکایت از آن دارد که برخی میوه‌ها تا ۲ برابر گران‌تر از قیمت در میدان و در مواردی تا ۳ برابر گران‌تر عرضه و بدست مردم می‌رسد و نبود نظارتی اصولی و مستمر بر قیمت‌ها در شهر بیداد می‌کند.

ما صبح یک‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۹۹ در میدان میوه و تره‌بار با چرخیدن در حدود ۱۸ غرفه، قیمت‌های ذیل را از انواع میوه و صیفی‌جات بدست آوردیم.

هلو در دو مدل: ۱۴ تا ۲۰ هزار تومان

قیصی: ۸ تا ۱۳ هزار تومان 

سیب زرد درجه یک: ۹ هزار تومان 

شمام هرمزگان: ۳۵۰۰ تومان

گوجه سبز درجه یک: ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان 

موز در سه مدل از ۱۵ تا ۱۹هزار تومان 

خیار گلخانه‌ای درجه یک: ۲۵۰۰ تومان

گوجه فرنگی درجه یک: ۲هزار تومان

پیاز: ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان

فلفه دلمه رنگی درجه یک: ۳۵۰۰ تومان

هویج: ۲۵۰۰ تومان

کدو: ۲۵۰۰ تومان

بادمجان درجه یک: ۲۵۰۰ تومان

کاهو: ۲۵۰۰ تومان

سیر درجه یک بشاگرد: ۱۴ تا ۱۶ هزار تومان 

بر اساس قانون و عرف بازار، میوه فروشان و دکه‌های سطح شهر می‌‌بایست همین قیمت‌ها را با ۲۰ درصد سود منطقی افزایش داده و به مردم عرضه کنند اما متاسفانه بدلیل نبود نظارت مستمر شاهد افسار گسیختگی این حوزه در بندرعباس و حتی در دیگر شهرها هستیم.

 

بازرسی در نرخ‌گذاری ضعیف است

اگر هر میوه فروشی ملزم به ارائه میوه با قیمت منطقی و بر پایه سود مناسب باشد و بر این روند به طور مستمر نظارت شود و میوه‌فروشان در ازای خرید روزانه خود از میدان میوه و تره‌بار فاکتور رسمی دریافت و بازرسان در هنگام مراجعه به میوه فروشی‌ها به طور دقیق قیمت هر محصول را با نرخ خریداری شده آن مقایسه و ارزیابی کنند، آنگاه شاهد اختلاف قیمت فاحش ۸۰ تا ۱۵۰ درصدی میان میدان میوه و تره‌بار با میوه‌فروشی‌ها نخواهیم بود.

 

هر میوه فروشی می‌بایست ملزم به دریافت فاکتور از میدان میوه و تره‌بار شده و آن فاکتور را در زمان حضور بازرسان به آنان ارائه کند.

از سوی دیگر همه میوه فروشی‌های سطح شهر می‌بایست ملزم به اتیکت‌گذاری شده و فاکتور درست و مناسب در اختیار مشتری بگذارند ولی اکنون اغلب میوه‌فروشی‌ها یا فاکتوری ارائه نمی‌شود و یا فاکتورهای ارائه شده از خروجی پرینترهای معیوب ترازوهاست که اصلا قیمت دقیق و وزن هر میوه خریداری شده، مشخص نیست!

برخی میوه‌فروشی‌ها از خارج استان بار مستقیم می‌آورند!

از یکی از غرفه‌داران میدان میوه و تره‌بار بندرعباس درباره علت آوردن بار توسط برخی میوه‌فروشی‌های سطح شهر از خارج از استان سوال کردیم. وی گفت: برخی از این میوه‌فروشی‌های بزرگ در سطح بندرعباس و قشم از خارج استان به طور مستقیم بار میوه و صیفی می‌آورند و دلیل آن عدم تسویه بدهی‌شان با میدان میوه و تره‌بار بندرعباس است که بعلت بالا رفتن بدهی‌شان دیگر باری به آنها فروخته نمی‌شود و به همین دلیل میدان میوه و تره‌بار بندرعباس را دور می‌زنند و از خارج استان در هفته یک یا دو وانت بار وارد می‌کنند.

ناظران باید ساعت ۳ بامداد به میدان بیایند

یکی از نکات مورد توجه در زمینه گرانی میوه و فقدان نظارت مناسب بر این حوزه آن است که ساعت کار میادین میوه و تره‌بار از 2 بامداد آغاز و بیش از 80 درصد بارهای وارد شده به میدان تا قبل از ساعت 7 صبح به فروش می‌رسد و این در حالی است که عمدتا تیم‌های نظارتی و بازرسی صنعت و معدن و تجارت و شهرداری به دلیل شغل کارمندی از حوالی از 8 صبح یا 9 صبح به میدان سرکی می‌کشند و عملا امکان نظارت مناسبی بر این حوزه وجود ندارد.

از علاوه بر این یکی از موضوعات بسیار مهم در کشف یک تخلف، ایجاد انگیزه در میان بازرسان در تعیین معیاری برای جبران زحمات و پیگیری‌های آنان است. وقتی بازرسی در طول دوران اشتغال خود انگیزه کافی برای پیگیری تخلفات را نداشته باشد، عملا دچار روزمرگی شده و یا کار خود را به درستی انجام نمی‌دهد. این مسأله در مورد بازرسان هر حوزه‌ای ضروری است که سهم مشخصی در آنچه به عنوان تخلف کشف کرده و با آن برخورد می‌کنند، داشته باشند.

 

انبه کال از یک هفته پادشاهی تا روزهای بی‌رونقی

یکی دیگر از مواردی که در میدان میوه و تره‌بار بدان برخوردیم، قیمت ارزان انبه کال به نسبت یک هفته پیش بود که تا کیلویی 40 هزار تومان نیز به فروش می‌رفت اما اکنون در میدان میوه و تره‌بار به دلیل فراوانی توزیع و انبوه تولید به کیلویی 6 تا 7 هزار تومان رسیده و حتی تا کیلویی 5 هزار تومان و کمتر از آن نیز عرضه می‌شد. این وضعیت بدلیل مصیب‌هایی است که کشاورزی و باغداری هرمزگان بدان مبتلاست به گونه‌ای که مدیریتی بر نظام عرضه و تقاضای آن وجود ندارد و عملا دسترنج باغداران مینابی و رودانی به قیمتی مفت در مقایسه با زحماتی که برای آن کشیده است

قیمت‌ها در شهر بیداد می‌کند...

پس از پایان گزارش‌مان در میدان میوه و تره‌بار، سری به میوه‌ فروشی‌های سطح شهر زدیم. دقیقا قیمت‌ها را دو برابر میدان میوه و تره‌بار و حتی بیشتر دیدیم.

 سیب و خیار و گوجه سبز نیز تا 130 درصد، قیصی بیش از 80 درصد، گوجه و پیاز و فلفل سبز تا 100 درصد، هویج، کلم و کاهو و بادمجان تا 80 درصد گران‌تر از قیمت میوه و تره‌بار عرضه می‌شوند و این گرانی سرسام‌آور موجب شده تا بسیاری از مردم نتوانند میوه را که در دیگر استان‌های کشور پای ثابت تغذیه بسیاری از مردم است را به خانه ببرند و همه مردم از کیفیت و قیمت بالای میوه در این استان گلایه دارند.

آنچه ضروری است، ایجاد اتاق فکری برای بخش کشاورزی و باغداری هرمزگان است که در موعد مقرر در خصوص نوع کشت و شیوه برداشت و نوع عرضه محصولات تصمیم‌گیری کند.

انتهای پیام/3264

منبع: فارس

کلیدواژه: گرانی میوه بندرعباس هرمزگان قیمت بالا میدان میوه و تره بار بندرعباس میدان میوه و تره بار میوه فروشی ها خارج استان سطح شهر میوه و صیفی ۲۵۰۰ تومان هزار تومان نبود نظارت برخی میوه قیمت ها درجه یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۲۱۵۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از پشت پرده گرانی خودرو

نوسانات قیمتی در بازار خودرو برای روز‌ها نزولی بوده‌است؛ توقف رشد قیمت دلار و حتی نزولی شدن روند قیمت آن از یک سو و از سوی دیگر آرامش سیاسی در فضای کشور منجر به رکود در بازار خودرو و ریزش قیمت‌ها شده‌است؛ با این وجود طبق گفته فیروز نادری کارشناس بازار خودرو، خودروسازان با اقدامی که برای بالا بردن قیمت کارخانه خودرو‌ها انجام داده‌اند، جلوی ریزش قیمت برخی از خودرو‌ها را کشیدند.

به گزارش خبر آنلاین، برای اطلاع از میزان کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو در ۲۴ ساعت گذشته، گزارش زیر را بخوانید.

فیروز نادری، کارشناس بازار خودرو، در گفتگو با خبرنگاران و در خصوص روندی که بازار خودرو در پیش گرفته‌است؛ گفت: «کاهش قیمت خودرو خیلی جزئی است. بازار خودرو در حال حاضر در رکود به سر می‌برد. تنش‌ها به حداقل رسیده‌است و قیمت دلار نیز ثابت شده‌است و از طرفی روند نزولی نیز گرفته‌است. در این بین، اما خودروسازان از جمله ایران‌خودرو سایپا و قیمت کارخانه برخی از خودرو‌ها را بالا برده‌اند، به عنوان مثال این کارخانه قیمت کارخانه پژو پارس معمولی را از ۳۰۸ میلیون تومان به ۴۵۰ میلیون تومان افزایش داده‌است که به معنای ۵۰ درصد افزایش قیمت است.»

او در ادامه گفت: «این اقدام به التهابات بازار خودرو دامن می‌زند و شوک قیمتی در انتظار بازار خودرو است؛ اگر خودروساز این اقدام را صورت نمی‌داد، کاهش قیمت خودرو ادامه‌دار بود، اما با این کار جلوی افت قیمت خودرو را گرفت.»

دیگر خبرها

  • گوجه سبز سر به فلک کشید؛ هر کیلو گوجه سبز چند؟
  • کدام نهاد مسئول گرانی خودرو است؟
  • نظارت سازمان تعزیرات بر گران‌فروشی و احتکار موثرتر می‌شود
  • قیمت گوشی سامسونگ، شیائومی و آیفون ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ قیمت نوبرانه سامسونگ چقدر است؟
  • پیاز ارزان می شود | اعلام زمان عرضه گسترده نوبرانه ها در بازار | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت‌ فرنگی، سیب و موز را ببینید
  • نظارت‌های صنفی در چهارمحال و بختیاری تشدید می‌شود
  • انجام بیش از ۲ هزار مورد بازرسی و نظارت در چهارمحال و بختیاری
  • فیلم/ بهادری جهرمی: افزایش قیمت بدون مبنا گران فروشی است
  • اعلام قیمت عمده انواع میوه و سبزی+جدول
  • رونمایی از پشت پرده گرانی خودرو