Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-23@19:09:08 GMT

گلایه بابت قطع شبکه الکوثر در مراسم رونمایی از دو مستند

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۲۴۳۵۴

گلایه بابت قطع شبکه الکوثر در مراسم رونمایی از دو مستند

معاون برون مرزی رسانه ملی بر اهمیت رسانه های برون مرزی صداوسیما تاکید کرد و از دستگاه های تصمیم گیر درباره بودجه ارزی رسانه ملی که با تصمیمات غلط زمینه قطع شبکه الکوثر را فراهم کردند، انتقاد کرد.

به گزارش مشرق، پیمان جبلی، معاون برون مرزی صداوسیما در مراسم رونمایی از مستندهای «آخرین سرباز» و «شهر آرام» گفت: این جلسه در سخت‌ترین شرایط و دوره های حیات شبکه های برون مرزی رسانه ملی برگزار می شود و فشارهای روزافزون دشمنان و رقبا بر رسانه هاب برون مرزی جمهوری اسلامی از یک سو و کوته‌اندیشی یا سهل‌انگاری و یا بی‌تفاوتی و عدم درک صحیح برخی از دستگاه های تصمیم‌گیر و فهم ناقص آن ها از ظرفیت، اهمیت و حساسیت رسانه بین المللی از سویی دیگر، باعث شده که تا شبکه های برون مرزی کشور میان دو لبه قیچی تحت فشار قرار بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: علی‌عسگری: با یک‌چهارم بودجه‌ شبکه‌های غربی در مقابل‌ صدها شبکه ایستاده‌ایم

وی ادامه داد: متاسفانه در این ایام و سال های اخیر این فشار مضاعف شده است به گونه ای که در آستانه روز جهانی قدس، شاهد یک اتفاق تلخ هستیم و یکی از محبوب‌ترین شبکه های برون مرزی صداوسیما در جهان عرب که شبکه الکوثر است، روی اصلی‌ترین ماهواره پخش این شبکه یعی ماهواره یوتل‌ست که کل منطقه خاورمیانه و شمال افریقا را پوشش می دهد، قطع شد.

جبلی در ادامه از شبکه الکوثر به عنوان یکی از برندهای برون مرزی جمهوری اسلامی یاد کرد و افرود: این شبکه در ماه مبارک رمضان یک برنامه بسیار مهم به نام  «مفازا» را روی آنتن دارد که برنامه مسابقه قرآنی است و به صورت تصویری و از راه دور برگزار می شود .سال هاست که این برنامه در این شبکه برگزار می شود و شرکت کنندگان به صورت تصویری از عربستان سعودی، بحرین، مغرب، الجزایر، اروپا و دیگر نقاط دنیا در این مسابقات قرائت قرآن شرکت می کنند.

جبلی گفت: این تنوع شرکت‌کننده از کشورهای مختلف جهان نشان دهنده عمق نفوذ شبکه الکوثر است و امیدواریم این مشکل رفع شود و درک درستی از جایگاه رسانه برون مرزی به عنوان یکی از پرچمداران جبهه رسانه ای انقلاب اسلامی در مواجهه با جنگ نرم دشمنان در ذهن مسئولین مربوطه ایجاد شود.

پیمان جبلی، معاون برون مرزی در خصوص دو مستند «آخرین سرباز» و «شهر آرام» گفت: ما در این مراسم با دو مستند کاملا متفاوت روبه‌رو بودیم. در مستند «آخرین سرباز» اوج خشونت مجموعه ای از انسان ها را شاهد بودیم و در مستند «شهر آرام»  زیباترین و لطیف‌ترین احساس ها را می بینیم که با صحنه هایی از همدلی، نوع‌دوستی، کمک و بشردوستی همراه شده است.

جبلی در رابطه با مستند «آخرین سرباز» گفت: این کار نشان می دهد که پروژه داعش بیش از آنکه یک پروژه نظامی و امنیتی باشد، یک پروژه جنگ نرم و رسانه ای است. درواقع، تمامی این صحنه هایی که داعش در نهایت وحشی‌گری و بی‌رحمی ایجاد کرده، ابزار و وسیله‌ای برای یک جنگ رسانه‌ای و تشکیل تصویری رسانه‌ای در ذهن مخاطب مسلمان و غیرمسلمان است.

معاون برون مرزی رسانه ملی در ادامه افزود: آن چیزی که در میدان اتفاق می افتد، سرکوب داعش و بازپس‌گیری مناطق از دست داعش و پاکسازی مناطق مختلف از داعش است، اما پاکسازی اذهان عمومی دنیا که به این ویروس منحوس داعش آلوده شده است، بر عهده مدافعان حرم افکار عمومی است و این رسالت سنگینی است که برعهده رسانه های برون مرزی جمهوری اسلامی ایران است.

وی در خصوص مستند «شهر آرام» نیز که به موضوع شیوع کرونا در ایران و اقداماتی که برای مقابله با این ویروس در کشور پرداخته، عنوان کرد: با شیوع کرونا، شاهد تصاویر و لحظات نابی در کشور بودیم که نظیر آن را تنها در دوران دفاع مقدس دیده بودیم. اتفاقاتی که در این ایام رخ داد، یک پدیده و نقطه عطف در تاریخ کشور ما بود و بر همین اساس، تصمیم گرفته شد تا این کار تولید و به تصویر کشیده شود.

ایمان گودرزی، تهیه کننده و کارگردان مستند «آخرین سرباز» که روایتی است از یک عضو جداشده داعش و اقدامات و جنایت صورت گرفته توسط این گروه تروریستی در این مراسم ضمن اشاره به تلاش این گروه مستندساز برای ارائه اثری متفاوت با آنچه تاکنون از داعش ترسیم شده، عنوان کرد: سعی ما بر این بود تا تمرکز خود روی افرادی که از کشورهای مختلف به داعش پیوستند، معطوف کنیم. در جریان کارهای تحقیقاتی خود در این زمینه، متوجه شدیم که می توانیم با یکی از اعضای جداشده داعش که به همراه خود تصاویر و ویدیوهایی از فعالیت این گروه تروریستی در اختیار داشت، گفت‌وگو کنیم.

وی افزود: این شخص جزو معدود افرادی بود که در داعش، به جای اسلحه، دوربین در دست داشت و از آنجایی که قبل از پیوستن به این گروه تروریستی فعالیت رسانه‌ای داشت، از او خواسته شد تا با همکاری تیمی که در اختیار وی قرار می گیرد، از عملیات  داعش تصویربرداری کرده و با ساخت ویدیوکلیپ های کوتاه، آن ها را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارد.

تهیه کننده و کارگردان مستند «آخرین سرباز» ادامه داد: این عضو سابق داعش بعد از مدتی همکاری با داعش، به تناقضی میان باورهای قبلی و آنچه در واقعیت مشاهده می کرد، رسید و تصمیم گرفت تا از این گروه جدا شود. خوشبختانه او توانست تصاویر و ویدیوهای ارزشمندی را از این گروه تروریستی همراه خود بیاورد که توانستیم از این اطلاعات در این مستند استفاده کنیم.

وی یکی از ویژگی های بارز این مستند را ارائه نگاهی به این گروه تروریستی بدون ممیزی هایی که داعش به خود داشته، عنوان کرد و افزود: گروه تروریستی داعش در طی سال های اخیر تصاویر و ویدیوهای زیادی را از فعالیت خود منتشر کرده و در این راه حتی از بهترین مستندسازان اروپایی نیز دعوت کرد تا برای این گروه، مستند تولید کنند. اما نکته اینجا بود که این مستندسازان وقتی شروع به کار می کردند، داعش از آن ها می خواست تا آنچه مطلوب و مدنظر آن هاست، روایت شود، نه آن چیزی که در واقعیت اتفاق می افتد.

گودرزی ادامه داد: از این رو، مستند «آخرین سرباز» در نوع خود منحصر به فرد است چراکه درآن، از زاویه ای به داعش پرداخته می شود که دیگر اثری از ممیزی های داعش در آن مشاهده نمی شود. ما سعی کردیم تا تغییرات را به حداقل برسانیم و همه چیز را همانطور که هست در این مستند بگنجانیم.

نکته بارز دیگر «آخرین سرباز» در این بود که بدون آنکه فریمی به مدافعان حرم بپردازیم، توانستیم نقش این افراد را برجسته و در لایه پنهان مستند،  در ذهن مخاطب بزرگ کنیم. به عبارتی دیگر، تمام افرادی که این مستند را مشاهده کردند، از مدافعان حرم به عنوان نیروهایی که شجاعانه در برابر جنایات این گروه تروریستی ایستادند، یاد می کردند و این مساله برای من بسیار حائز اهمیت بود و به نظرم لایه پنهان فیلم می تواند اثر خود را روی مخاطب بگذارد.

در پایان این مراسم با اعطای لوح تقدیر از عوامل ساخت دو مستند «آخرین سرباز» و «شهر آرام» تجلیل و قدردانی شد.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اخبار بورس رسانه ملی دفاع مقدس پیمان جبلی قرآن الجزایر ماه مبارک رمضان منطقه خاورمیانه اروپا صدا و سیما انقلاب اسلامی عربستان سعودی داعش ایران مشرق الکوثر گروه تروریستی معاون برون مرزی برون مرزی آخرین سرباز شبکه الکوثر رسانه ملی دو مستند رسانه ای شهر آرام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۲۴۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مستند «ابوجهاد» از رسانه ملی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، این مستند محصول بنیاد فرهنگی روایت فتح درباره زندگی و مبارزات احمد جبرئیل دبیرکل فقید جبهه خلق برای آزادی فلسطین است.

جبرئیل هم پیمان راهبردی ایران و سوریه، عضو بیشتر ائتلاف‌های فلسطینی و مخالف رویکرد سازش و مذاکره با رژیم صهیونیستی بود و به همین دلیل نیز بار‌ها برای ربودن و ترور وی تلاش شد.

دبیرکل جبهه خلق برای آزادی فلسطین سال ۲۰۲۱ در دمشق درگذشت.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • احتمال احیای داعش در منطقه تا چه حد جدی است؟
  • نابودی ۱۲ تروریست مرتبط با داعش در فیلیپین
  • «به افق فلسطین»؛ تجربه‌ای شیرین در رسانه ملی بود/ آماده باش کامل عوامل یک برنامه برای «وعده صادق»
  • مستند «ابوجهاد» از رسانه ملی
  • از اولین دانشگاه شیعی در پاکستان چه می دانیم؟
  • مستند راز میرزا رونمایی می‌شود
  • گلایه تند نکونام از پیشکسوتان | بعد از بازی با شمس آذر چه حرف هایی در رختکن آبی ها زده شد؟
  • طالبان: نیمی از اعضای داعش خوراسان اتباع تاجیکستان هستند
  • مستند «راز میرزا» رونمایی می‌شود
  • حمله کابل| داعش: شیعیان و طالبان را هدف قرار دادیم