Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام سید احمد حسینی سخنران و کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: از زید بن علی ابن الحسین (ع) فرزند امام زین العابدین روایت شده که در شب بیست و هفتم ماه رمضان، پدر گرامیشان این دعا را تا آخر شب قرائت می‌کردند.. «اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی التَّجَافِیَ عَنْ دَارِ الْغُرُورِ وَ الْإِنَابَهَ إِلَى دَارِ الْخُلُودِ وَ الاِسْتِعْدَادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْتِ‏» بار الهی! مرا روزی کن از خانه فریب (دنیا) کناره گیرم و به سرای جاوید آخرت رو نمایم و روزی من گردان که برای مرگ، پیش از اینکه اجل فرا رسد مهیا باشم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: دهه سوم ماه مبارک رمضان نسبت دو دهه قبل اهمیت بیشتری دارد، اهمیت این دهه را همین بس که رسول خدا (ص) در این دهه اعتکاف می‌کردند. اهمیت دهه سوم به این دلیل است که شب قدر در آن قرار دارد، شاید هم دلیل این که شب قدر را قطعی بیان نکردند به این دلیل است که مردم از این ایام استفاده بیشتری ببرند. شب بیست و هفتم ماه رمضان؛ شب عبادت است و امام سجاد (ع) در واقع الگوی ما در دعا و عبادت  و بین ما شیعیان معروف به زین العابدین هستند، دعایی از امام سجاد (ع) در این شب نقل شده که از اول شب تا آخر شب بارها این ذکر را زمزمه می‌کردند.

کارشناس مذهبی در ادامه مطرح کرد: اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی التَّجَافِیَ عَنْ دَارِ الْغُرُورِ به این معنی که: خدایا روزیم کن که من به این دار غرور اطمینان نداشته باشم و فاصله بگیرم. البته اصل دنیا بد نیست، ولی دل بستن به دنیا خوب نیست. خداوند نیز در آیه ۱۸۵ سوره آل عمران و آیه ۲۰ سوره حدید، دنیا را به دار غرور و فریب تشبیه کرده است که نباید به آن دل بست؛ اگر یاد بگیریم به دنیا دل نبندیم تمام مشکلاتمان برطرف می‌شود، زیرا وقتی دل به دنیا می‌بندیم با یک شکست تمام امیدمان را از دست می‌دهیم. در صورتی که این غلط است و آرامش حقیقی یعنی ما بفهمیم اینجا جای فریب است و عالمی است که دلمان باید از آن فاصله داشته باشد.

حجت الاسلام حسنی در توضیح عبارت دوم این دعا گفت: امام زین العابدین (ع) در ادامه می‌فرمایند: وَ الْإِنَابَهَ إِلَى دَارِ الْخُلُودِ خدایا روزیم کن که توجه ام به خلود باشد، خلود یعنی جاودانگی و این خیلی خوب است که بندگان توجهشان به عالم باقی باشد. در روایت داریم خداوند آرامش را در بهشت قرار داده است و مردم در دنیا دنبالش می‌گردند. خداوند  توجه به آخرت را روزی ما قرار بدهد نه این دنیای فانی، این جمله به این معناست که دنیا در دستم باشد و در دلم نباشد تا وابسته آن شوم که این حالت نتیجه اش می‌شود دیگر برای آخرت خودمان را آماده می‌کنیم و دیگر تمام حواسمان به دنیا نیست.

این کارشناس مذهبی گفت: در عبارت آخر امام سجاد (ع) می‌فرمایند: «وَ الاِسْتِعْدَادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْتِ» یعنی زمانی که هیچ کاری از دستم بر نمی‌آید برای آن وقت آماده باشد. خداوند در سوره یونس آیه هفتم می‌فرماید: إِنَّ الَّذِینَ لَا یَرْجُونَ لِقَاءَنَا وَرَضُوا بِالْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَاطْمَأَنُّوا بِهَا وَالَّذِینَ هُمْ عَنْ آیَاتِنَا غَافِلُونَ البته آن‌هایی که به لقاء ما دل نسبته و امیدوار نیستند و به زندگی پست دنیا دلخوش و دلبسته‌اند و آن‌هایی که از آیات و نشانه‌های ما غافلند. خداوند در این آیه مذمت می‌کند کسانی را که به دنیا راضی هستند و این را نشانه غفلت از آخرت می‌دانند، در نتیجه یکی از بهترین زمان‌هایی که می‌توان در مورد حقیقت عالم تفکر و با خداوند آشتی کرد ماه رمضان است و چه زیباست که از این دعای امام سجاد (ع) در شب بیست و هفتم استفاده کنیم و به آغوش خداوند باز‌گردیم.

 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ماه رمضان امام سجاد دعای ماه رمضان شب بیست و هفتم ماه رمضان امام سجاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۲۴۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست خبری بیست ویکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع)

نشست خبری تشریح برنامه‌های بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه‌السلام) و تشریح ویژه‌برنامه‌های چله رضوی امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت با حضور فرهاد قائمیان مدیر این رویداد در سالن جلسات مجتمع فرهنگی هنری باغ زیبای تهران برگزار شد. به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3073731 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • نشست خبری بیست ویکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع)
  • بودجه نظامی ایران در سال ۲۰۲۳؛ چهارم در خاورمیانه و بیست و ششم در دنیا /
  • گزارش تصویری | نشست خبری بیست ویکمین جشنواره بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع)
  • بودجه نظامی ایران در سال ۲۰۲۳؛ چهارم در خاورمیانه و بیست و ششم در دنیا
  • برپایی کنفرانس آندومتریوز (نابه‌جایی آستر رحم) در بیمارستان امام سجاد(ع)
  • موفقیت های سپاه مرهون ولایتمداری است
  • عملیات وعده صادق هیمنه استکبار را شکست
  • سردار سالاری: عملیات وعده صادق هیمنه استکبار را شکست
  • آغاز ساخت عملیات اجرایی مرکز بهداشت امام سجاد (ع) در همدان
  • آغاز پیش‌ثبت‌نام الکامپ بیست و هفتم از ۳ اردیبهشت