Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-25@07:21:16 GMT

بُرد با طنز‌

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۲۵۸۰۲

بُرد با طنز‌

پس از یک دوره سه چهارساله که تلویزیون سیاست چند ساله آماده‌سازی چهار سریال مناسبتی برای پخش در شب‌های رمضان را بنا به مشکلاتی از جمله تنگدستی‌های مالی از دستور کار خود خارج کرده و حداکثر به ساخت سه مجموعه نمایشی رضایت می‌داد امسال، نخستین سالی بود که باز هم چهار سریال مناسبتی در کنداکتور چهار شبکه سنتی سازنده آثار نمایشی قرار گرفتند

و از اولین ساعات شب تا حدود ساعت 23 مخاطبان رمضانی سیما امکان دنبال کردن مجموعه‌های نمایشی مختص این ماه را داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از مجموعه «پدر پسری» ساخته مجموعه ساز کمتر شناخته شده‌ای به‌نام محمدرضا حاجی غلامی که از طریق شبکه پنج سیما روی آنتن می‌رفت و به جهت پیشینه کم سازندگان، پخش در ساعت 19 که زمان مناسبی برای فراخواندن مخاطب روزه دار مقابل قاب شیشه‌ای به نظر نمی رسد ‌که بگذریم به آثار پخش شده از طریق شبکه‌های قدیمی‌تر تلویزیون می‌رسیم و نگاهی‌گذرا به آنها می‌اندازیم:

زیر خاکی
چهارمین ساخته جلیل سامان که اولین تجربه این مجموعه ساز در ساخت آثار مناسبتی ماه مبارک رمضان هم به حساب می‌آید. کارگردان در این مجموعه هم اگرچه به سبک و سیاق بستر زمانی مورد علاقه خود وقایع داستان در یک بستر تاریخی را مربوط به سال‌های انتهایی رژیم پهلوی و در فضای به اوج رسیدن درگیری‌های انقلابیون با نیروهای امنیتی رژیم پهلوی روایت می‌کند؛ اما بر خلاف سه سریال تاریخ محور «ارمغان تاریکی»، «پروانه» و «نفس» که رخدادها‌یشان در اتمسفری کاملاً جدی اتفاق می‌افتادند در این مجموعه با رویکردی طنز‌آمیز به همان بستر تاریخی ورود کرده است. روایت دوست داشتنی کاراکتر سفیهی به‌نام فریبرز باغ بیشه (با بازی تحسین برانگیز پژمان جمشیدی) که از کار غیرقانونی‌اش یعنی استخراج و خرید و فروش عتیقه گرفته تا بدشانسی‌های تمام نشدنی و سرانجام فضای ملتهب ماه‌های انتهایی رژیم گذشته و بازه زمانی اوایل انقلاب همه و همه در آفرینش یک فضای طنز موفق و جذاب مؤثر بوده‌اند. موفقیت «زیر خاکی» می‌تواند یک الگو برای ساخت آثار مناسبتی تلویزیون در سال های آتی باشد مشروط به اینکه ایده تازه به‌کارگیری یک بستر تاریخی و موقعیت‌های حساس تاریخ معاصر برای روایت یک قصه مبتنی بر طنز در اثر استفاده بیش از حد، کلیشه نشود.
 سرباز
اولین مجموعه تلویزیونی که نام هادی مقدم دوست را به‌عنوان نویسنده و کارگردان بر پیشانی خود دارد. مقدم دوست بخصوص برای اهالی سینما و مخاطبان این مدیوم، نام شناخته شده و قابل اعتنایی است و سوابق درخشان و طولانی مدت همکاری او با حمید نعمت الله به‌عنوان نویسنده تقریباً همیشگی ساخته‌های سینمایی این کارگردان بر کسی پوشیده نیست، با این حال در مقوله کارگردانی و در اختیار داشتن مسئولیت هدایت یک پروژه نمایشی، آن هادی مقدم دوست نویسنده تاکنون بروز و نمود چندانی نداشته است. مجموعه «سرباز» که سفارش ساخت آن به یک مجموعه ساز تجربه اولی کمی خام‌دستانه به نظر می‌رسد ایده خوبی دارد، پرداختن به مقوله مهم و غالباً مغفول مانده لزوم برقراری یک رابطه درست و سالم میان زوجین مسأله کوچک و دغدغه کمی نیست اما اصرار کارگردان کار اولی سریال که تجربه چندانی در مقوله سریال‌سازی به‌عنوان یک مدیوم متفاوت با سینما ندارد در عمل باعث می‌شود که با اثری روبه‌رو شویم که ضرباهنگ کند، قابل پیش‌بینی بودن اغلب موقعیت‌های داستانی و نریشن (روایت)‌های زیاده از حد و غالباً فاقد منطق دراماتیکش به کسالت و عدم رضایت بیننده انجامیده است.
بچه مهندس 3
«بچه مهندس» ساخته علی غفاری، اولین سریال دنباله دار رمضانی است، سریالی که دو فصل از سه فصل آن در ماه رمضان پخش شده و تداوم آن در ماه رمضان شاید الگویی باشد برای ساخت دیگر آثار دنباله دار رمضانی. بنا به ماهیت‌گذاری مجموعه که در طول زمان و با زیاد شدن سن و سال و بزرگ شدن کاراکترهای سریال بویژه پرسوناژ اصلی آن یعنی «جواد جوادی» اتفاق می‌افتد بازیگران متفاوتی ایفاکننده نقش اول کار هستند که اتفاقاً در نگهداشتن راکورد حسی بازیگران قبل از خود هم در مجموع موفقند. از حواشی مجموعه و انتقاداتی که بنا به ادعای برخی از منتقدان به‌دلیل ترویج ازدواج زودرس کودکان متوجه سریال شد و نیز کیفیت متوسط سریال از منظر ساخت (نویسندگی و کارگردانی) که بگذریم می‌توان گفت مجموعه بواسطه جوهره اصلی خود یعنی عشق و علاقه میان آدم‌هایی که ارتباط خونی با یکدیگر ندارند یک روایت دلنشین و انسانی است، که تأکید بر آن و استمرارش را باید به حساب تصمیم درست و رویکرد تحسین‌آمیز تصمیم گیران حوزه نمایش تلویزیون دانست.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۲۵۸۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش پررنگ سینما در آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد


مهدی چراغ کارشناس حقوقی قوه قضائیه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره تصویری که از زندان ها در فلیم های سینمایی ارائه می شود گفت: متاسفانه بینندگان فیلم های سینمایی تصویر درستی از مسائل حقوقی در آثار نمی بینند و معمولا در پایان فیلم معمایی و جنایی با یک حس بد و ناامید کننده نسبت به دستگاه قضایی مواجه می شوند.

وی با تاکید بر اینکه می توان از رسانه به عنوان ابزاری برای آموزش استفاده کرد، افزود: روایت درست در سینما می تواند موجب کاهش مراجعات مردمی به دستگاه قضایی شود. سینما می تواند همانند یک مدرسه امور حقوقی را به مردم آموزش دهد.

چراغ اظهار داشت: بیشتر فیلم های سینمایی که در دهه نود تولید شده اند روی جرائم عمد تاکید داشتند و یا در این فیلم ها، زندان محل قاچاق مواد مخدر و حتی محل جرائم سازمان یافته دیگری بوده است. متاسفانه هیچ یک از آثار جنبه آموزشی زندان ها را نشان نداده اند. در صورتی که سینما می تواند تصویر واقعی از بازپروری زندانیان را نشان دهد.

وی افزود: ستاد دیه و یا سازمان زندان ها در اکثر مناسبت ها برای زندانیان مالی قدم های بزرگ برمی دارند اما خیلی کم دیده شده که داستان این کمک ها در فیلم های سینمایی روایت شود. در حالی که این روایت ها می تواند دیدگاه مردم را به زندانیان تغییر دهد و آنها را به مشارکت در آزادسازی زندانی های غیرعمد تشویق کند.

این کارشناس حقوقی، آشنایی نویسنده و کارگردان با مسائل حقوقی را یکی از شرایط اصلی ساخت فیلم درباره پرونده های حقوقی دانست و گفت: عدم آگاهی فیلمسازان از مسائل حقوقی باعث می شود که هیچ کدام از آثار، پرداخت درستی به کانون اصلاح و تربیت نوجوانان و همچنین کارگاه های فرهنگی و مهارت آموزی در زندان ها نداشته باشند. باید کارشناسان حقوقی و فیلمسازان با مشارکت یکدیگر برای ساخت فیلم های واقعی از پرونده های حقوقی قدم بردارند. 

دیگر خبرها

  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • نقش پررنگ سینما در آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد
  • سریال جدید تلویزیون به دو شبکه می‌رسد
  • «دست‌های فیلمسازان ما را در پروژه‌های تاریخی بسته‌اند»
  • برای خانه‌ات بجنگ!
  • یک قصه خیالی به روایت فراری
  • کینه صهیونیستی به روایت مصری
  • بازگشت به روایت اقتصاد و جامعه
  • حشاشین؛ کینه صهیونیستی به روایت مصری