لغو معافیتهای مالیاتی، بیشتر از کرونا به صنایعدستی آسیب می زند
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۲۸۲۳۰
حجتالله مرادخانی در دومین نشست از سلسله پیشنشستهای همایش ملی پیامدهای فرهنگی و اجتماعی کرونا با موضوع «وضعیت هنرهای سنتی و صنایع خلاق در شرایط همهگیری کرونا (چالشها و راهکارها)»،که در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد، اشارهای گذرا به آخرین گزارش وضعیتشناسی اقتصاد صنایع خلاق و وضعیت صادرات این صنایع در دنیا با استناد به گزارش ماه مارس ۲۰۱۸ آنکتاد کرد و گفت: این گزارش نکات و تحلیلهای قابل تأملی را ارائه میکند که برای شناخت وضعیت صنایع خلاق کشور خود مفید است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: این گزارش نشان میدهد بازار جهانی صنایع خلاق روند روبه رشدی داشته است. در بازه زمانی ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۵، توجه کشورهای درحال توسعه به صنایع خلاق بیشتر از کشورهای توسعهیافته بوده است. در این سالها کشورهایی مثل چین، هنگکنگ، مالزی، مکزیک و ... توانستهاند صدر صادرات صنایع خلاق را به خود اختصاص دهند. البته ۱۰ کشور برتر دنیا نیز ازجمله آمریکا، انگلیس، فرانسه، سوئیس، بلژیک و ... نیز به این مقوله توجه داشتهاند و این نشان میدهد این کشورها با وجود دارا بودن همه موارد پیشرفت، به عرصه صنایع خلاق و رشد و صادرات آن آمدهاند. ایران به جهت زیستبوم متنوع خود از این حیث قابلیتهای خاصی دارد. ایران، چین و هند به عنوان سه کشور برتر صادرکننده صنایع خلاق در دنیا شناخته شدهاند و به لحاظ تنوع و حجم تولید ظرفیتهای بالقوهای دارند اما واقعیت در مورد ایران چیز دیگریاست و براساس مدارک و شواهد موجود، در میان ۱۰ کشور برتر صادرکننده این صنایع در دنیا، جایی ندارد.
مرادخانی برای درک بهتر وضعیت ایران در این عرصه، به مختصات چین و هند و نیز کشور ترکیه اشاره کرد و تصریح کرد: این کشورها بیشتر در زمینه محصولات طراحی منزل و صنایع دستی فعالیت میکنند و به نفع بازار سهلالوصول و در دسترس آسیا، بازارهای اروپا و آمریکا را کنار زدند. او در مورد وضعیت ایران افزود: با وجود باور جهانی مبنی بر داشتن رتبه اول در صدور صنایع دستی، مطابق گزارش آنکتاد، در سالهای ۲۰۱۲، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴، هیچ عددی در متن این گزارش برای ایران به ثبت نرسیده است و این برای کشوری مثل ایران جای تأسف دارد. نکتهای که باید به آن اشاره کرد، این است که کشورهای پیشرفته دنیا با اینکه به لحاظ صنایع تولیدی و هم به لحاظ تکنولوژیکی موقعیت استراتژیکی دارند، با این حال از بحث تولیدات بومی، تولیدات سنتی و صنایع خلاق خود غافل نشدهاند، چرا که اهمیت آن به لحاظ مباحث اجتماعی و فرهنگی برای آنها مسجل است.
مشاور اسبق معاونت صنایعدستی و هنرهای سنتی وزارت میراثفرهنگی با بیان اینکه کرونا ضربات جدیتری به این عرصه وارد کرده، اظهار داشت: ضربات کرونا بر حوزه صنایع خلاق را در سه بخش میتوان مطرح کرد. چالشهایی که در عرصه تولید به این حوزه وارد شده است، شوک در حوزه فروش و مشکلات در بخش آموزشی- ترویجی. کارگاههای تولیدی در سراسر ایران بالأخص کارگاههای تولیدی گروهی به طور مطلق تعطیل شدهاند.
وی افزود: هزینههای نگهداری، بیمه، حقوق کارگران، مالیات و ... به همه این کارگاهها تحمیل شد بدون اینکه یک رویکرد حمایتی از آنها وجود داشته باشد. بخش فروش نیز که به طور معمول ماههای آخر سال پیک فروش صنایع دستی بود، امسال بهطور کلی لغو و فروشگاهها، بازارچههای دائمی و موقت و نمایشگاههای محلی بسته شدند. بحثهای آموزشی آکادمیک چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی نیز تعطیل شدند اما فرصتی که پیش آمد این بود که هنرمندان به سراغ شبکههای اجتماعی رفتند و توانستند آموزشهای خود را در فضای مجازی قرار دهند. به نظر میرسد که این یک واقعیت است که هنرمندان باید برای خود یک برنامهریزی و سرمایهگذاری داشته باشند و اگر یک پایگاه به شکل یک صفحه مجازی داشته باشند، قطعاً میتواند در آینده برای آنها فروش خوب و سود اقتصادی نیز داشته باشد.
سیر نزولی در صادرات فرش
«توسعه زیرساختهای مجازی توسط بخش دولتی»، «ایجاد شبکههای محلی، منطقهای و ملی» و «جلوگیری از ملغیکردن معافیتهای مالیاتی» از جمله راهکارهایی بود که مرادخانی پیشنهاد کرد. وی با بیان اینکه حوزه صنایع دستی قبل کرونا نیز شرایط خوبی نداشت، در اشاره به مهمترین چالش پیشروی این حوزه قبل از شیوع ویروس کرونا گفت: آخرین بحران و چالش که برای این عرصه پیش آمد، پیشنهاد حذف ماده ۱۴۲ قانون مالیاتهای مستقیم بود که در آبانماه ازسوی سازمان امور مالیاتی مطرح شد. در حال حاضر پیگیری نجاتبخشی در این حوزه نشده و اگر این ماده حذف شود، تنها آیتم حمایتی دولت از این حوزه حذف خواهد شد و اتفاق بسیار بدی برای وضعیت صنایع دستی ایران رخ خواهد داد. بهگونهای که میتوان گفت لغو معافیتهای مالیاتی، بیشتر از کرونا به صنایعدستی آسیب خواهد زد.
در بخش بعدی برنامه، الهه ایمانی در ارتباط با موضوع فرش دستباف در شرایط کرونا به ایراد سخن پرداخت و گفت: به طور کلی در شرایط بحران، آسیب را هم در بخش عرضه و هم در بخش تقاضا داریم. در این شرایط، کاهش فروش در محصولات غیراساسی اتفاق میافتد و افراد به سمت کالاهای اساسی میروند تا بتوانند نیازهای اساسی خود را برطرف کنند. با شیوع ویروس کرونا، فرش دستباف واقعاً در معرض خطر جدی قرار گرفته و به همین دلیل ضروری است که راهکارهایی را برای کاهش آثار منفی فرش دستباف پیدا کنیم.
ایمانی با بیان اینکه وضعیت اقتصاد صادرات فرش در دو دهه اخیر سیر نزولی داشته تصریح کرد: سال گذشته میزان صادرات فرش ایران به ۵۰ میلیون دلار رسید درحالی که در سال قبل آن، یعنی در سال ۹۷، میزان صادرات ۵۰۰ میلیون دلار بوده است. نمیتوان گفت فقط تحریمها دخیل بودهاند؛ اتفاقات زیاد دیگری در بخش مدیریت فرش افتاد و تولیدکنندگان و عرضهکنندگان آن به دلیل ضررهای آن عقبنشینی کردند.
عضو هیأتعلمی گروه فرش دانشگاه شیراز به فرصتهای ایجادشده بعد از شرایط کرونا نیز اشاره و ارائه خدمات اینترنتی برای قالیبافان و بافندگان را ازجمله آنها برشمرد و افزود: ویروس کرونا باعث شد بفهمیم که وضع موجود مدیریت فرش با علم روز به هیچوجه هماهنگ نبوده است. در حقیقت کرونا منجربه فهم قابلیتهای فضای مجازی و تجارت اینترنتی شد.
الهه ایمانی «کارا بودن بازار اینترنتی از نظر وجود اطلاعات کامل»، «کاهش هزینه، افزایش سرعت و کیفیت خرید» و «مطرح نبودن حضور فیزیکی در آن» را از جمله مزایای تجارت الکترونیکی برشمرد و در پایان پیشنهاد کرد: در شرایط بحران کرونا، از ادامه تولید و عرضه فرش به روال سابق خودداری و سعی کنیم تا در تولید، بازاریابی و مدیریت آن، تغییر روش ایجاد کنیم. همچنین با روشهای جدید در مدیریت کسبوکار الکترونیکی آشنا شویم.
برچسبها وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی میراث فرهنگیمنبع: ایرنا
کلیدواژه: وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی میراث فرهنگی صنایع خلاق صنایع دستی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۲۸۲۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
گردشگری، مردمیترین سهم ما در اقتصاد است
مریم جلالی در جشنواره مردمی شکوفههای بادام در شهر دژکرد شهرستان اقلید با اشاره به نامگذاری امسال به نام «جهش تولید با مشارکت مردم»، گفت: این مهم سرلوحه کار ما قرار دارد، چرا که معتقدیم صنایع دستی و گردشگری، مردمیترین سهم ما در اقتصاد است که همه اقشار میتوانند در آن نقشآفرینی کنند.
او گفت: هنر زنان و خانوادههای ایرانی این بوده که زندگی را نگهدارند و تولید عشق و عاطفه با محبت، تولید اخلاق و امنیت با تربیت، تولید مثل برای جوانی جمعیت، تربیت سربازان امام زمان (عج) و خلق ثروت کنند.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراثفرهنگی گردشگری و صنایعدستی افزود: هر منظرهای که مشاهده میشود، هر شکوفهای که بر درخت مینشیند، هر نخی که بر تاری و هر کیسهای که بافته میشود و هر هنری که خانواده ایرانی از مواد اولیه در دسترس آن استفاده به هنر تبدیل کرده و رنگ آفریده، در واقع حکمت ایرانی اسلامی و سبک زندگی را رقم زده است.
جلالی با تصریح اینکه این خانواده ایرانی است که همیشه سربلند، عزتآفرین و عزتساز بوده است، گفت: قدردان شور و شعور اهالی شهر دژکرد هستم، دژی که هم طبیعت و هم زیبایی و فرهنگ با شاهنامهخوانی دارد و هم موسیقی، قصه، رنگ و طعم دارد و یک رویکرد کامل برای فرهنگ ما محسوب میشود.
او با تاکید بر اینکه فرهنگ ما مثابه یک گنج است و ما باید بتوانیم از این فرهنگ استفاده کنیم، گفت: برای حفظ این فرهنگ باید رنج ببریم، اما پشت هر رنجی، گنجی است.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی ادامه داد: اگه نوای شاهنامه خوانان، اگر پینه دست زنان در حاجیم و فرش و کیسه و اگر عرق و پینه دست مردان در باغداری وجود داشته، همه برای حفظ ایران بزرگ و برای سربلندی فرزندانی است که در آینده بگویند ما در ایران اسلامی زندگی کردیم.
او با تاکید بر اینکه ایرانی با فرهنگ، غیرت، ایمان و آموزههای دینی خود نشان داده که همیشه وجود دارد، با مثبت ارزیابی کردن برگزاری جشنواره مردمی شکوفههای بادام اشاره و ابراز امیدواری کرد که به سرسختی دنا و به سختی بادام و طراوات و سرسبزی شکوفههای بادام این جشنواره همیشه برقرار باشد و بتوانیم لبخند را بر لب خانواده ایرانی بیاوریم ومعیشت عزت آفرین با دستها، زمین و درختان بیافرینم.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در بخش پایانی سخنانش افزود: ایرانی همیشه خوش سلیقه بوده و از هر بهانهای برای حفظ فرهنگ استفاده کرده است.
جلالی بیان کرد: رویدادهایی اینچنینی که پیوند دهنده طبیعت، فرهنگ و اقتصاد است کمک میکند تا اهالی یک روستا و شهر یک هویت منسجم پیدا کنند و این نشان دهنده خوش سلیقگی فرهنگ ایرانی است که با هنر، غذا، طبیعت و موسیقی سعی در انسجام ملی دارد.
او یادآور شد: جشن شکوفههای بادام بهانه زیبا برای عرض اردات انسان به طبیعت و پاسداری از فرهنگ غنی است که درشهر دژکرد وجود دارد و با رونق گردشگری این شهر، اقتصاد هویت بنیان ایجاد میشود.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراثفرهنگی گردشگری و صنایعدستی در پایان گفت: این رویدادها به پیوند نسلی و آشنایی کودکان و نوجوان با فرهنگ ایرانی و اسلامی ما کمک میکند و از طرفی رویکرد اقتصادی و اجتماعی هم دارد و حتی میتواند اقتدار ایران را تضمین کند.
باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز