Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی اکبر آقایاری کارشناس رسمی دادگستری و مدرس دانشگاه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: این روز‌ها در خبر‌های گوناگون بار‌ها واژه احتکار را شنیده ایم، از احتکار ماسک و دستکش یک بار مصرف گرفته تا احتکار خودرو و لوازم ضروری زندگی افراد جامعه، احتکار از نگاه شرع گناه و از نگاه قانون ممنوع و امری خلاف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او ادامه داد: احتکار از مادۀ «حکر» معنای ذخیره کردن طعام به امید و انتظار چیزی است. فق‌ها معتقد هستند احتکار به معنای حبس کردن کالا‌های ضروری و اساسی جامعه به قصد گران شدن و سپس به فروش رساندن است که این عمل باعث اخلال در نظام اقتصادی جامعه خواهد شد.

کارشناس رسمی دادگستری بیان کرد:محتکر به کسی گفته می‌شود که کالا‌های مورد نیاز جامعه را ذخیره و انبار کند و در زمان نیاز جامعه از عرضه آن خودداری نمایند و سپس با بالا رفتن تقاضا این کالا‌ها را با قیمت بیشتر به فروش برساند.

آقایاری افزود: گفتنی است اگر احتکار کالا باعث اخلال در نظم اقتصادی و توزیع کالا گردد قابلیت تعقیب کیفری را نیز دارد.

او با استناد ماده ۲ قانون مجازات اسلامی عنوان کرد: اخلال گران در نظام اقتصادی چنانچه از این عمل قصد ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران و یا به قصد مقابله با این نظام را داشته باشند و یا با عالم بودن اقدام در مقابله با نظام دست به این عمل (احتکار) زنند چنانچه عمل آنان در حد فساد فی الارض باشد به اعدام و در غیر این صورت به حبس از پنج سال تا بیست سال محکوم خواهند شد.   بیشتر بخوانید: قانونگذار چه مجازاتی را برای تهدید در نظر گرفته است؟

کارشناس رسمی دادگستری افزود:در هر صورت دادگاه به عنوان جزای مالی، ضبط کلیه اموالی که از طریق خلاف قانون به دست آمده باشد را حکم خواهد داد. دادگاه می‌تواند علاوه بر جریمه مالی و حبس مرتکب را به ۲۰ تا ۷۴ ضربه شلاق در انظار عمومی محکوم کند.

آقایاری گفت: تبصره این ماده مقرر داشته است که در مواردی که اخلال حسب مورد عمده یا کلان و یا فراوان نباشد مرتکب به دوسال تا پنج سال حبس و ضبط کلیه اموالی که از طریق تخلف قانونی به دست آمده باشد به عنوان جزای نقدی محکوم خواهد شد.

او در پایان اضافه کرد: قانون برای احتکار مجازات‌های صنفی زیر را نیز در نظر گرفته است:
مرتبه اول: الزام محتکر به عرضه و فروش کل کالا‌های احتکار شده و جریمه نقدی معادل ۵۰ درصد قیمت روز کالا‌های احتکار شده.
مرتبه دوم: الزام محتکر به عرضه و فروش کل کالا‌های احتکار شده و جریمه نقدی معادل دو برابر قیمت روز کالا‌های احتکار شده و نصب پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به عنوان متخلف صنفی به مدت یک ماه.
مرتبه سوم: الزام محتکر به عرضه و فروش کل کالا‌های احتکار شده و جریمه نقدی معادل ۵ برابر قیمت روز کالا‌های احتکار شده و نصب پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به عنوان متخلف صنفی و تعطیلی محل کسب به مدت یک ماه.     انتهای پیام/ش

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: عدلیه احتکار کالا احتکار ماسک احتکار اقلام بهداشتی کالا های احتکار شده کالا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۲۹۱۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دشمن از کشف حجاب برای از هم پاشیدن نظام خانواده استفاده می کند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام رضا کشیری در خطبه‌های نماز جمعه امروز مینودشت ضمن اشاره به دعوت از جامعه و مردم با بصیرت به رعایت قوانین حجاب و عفاف اظهار کرد: دشمن از ابزار کشف حجاب برای از هم پاشیدن نظام خانواده استفاده می‌کند.

وی با اشاره به اینکه امروز دشمن عفت و پاکدامنی خواهران و بانوان را نشانه گرفته است، افزود: آنها از تمام ظرفیت‌های خود برای پیشبرد این هدف استفاده می‌کنند.

امام جمعه مینودشت گفت: متأسفانه اقدامات و قوانین بسیار ضعیف است و نقش نیروی انتظامی نیز در این موضوع بسیار مهم است و اجرای قانون با رعایت موازین اخلاقی لازمه تحقق اهداف این قوانین است.

وی با اشاره به سالگرد تأسیس سپاه پاسداران، ضمن تبریک به سبزپوشان فداکار ایران افزود: امروز قدرت، شاهکار و جایگاه سپاه پاسداران را به خوبی درک می‌کنیم. نیروی برخواسته از بدنه انقلابی مردم همواره با خلوص نیت و با تمام وجود در عرصه‌های مختلف اجتماعی، آبادانی، فرهنگی، محرومیت زدایی، دفاع از آرمان‌های انقلاب و نظام و دیگر حوزه‌ها در صحنه حضور داشته‌اند که جلوه بارزی از جهاد و ایثار را به نمایش گذاشته‌اند.

کشیری با ابراز خرسندی و غرور از حماسه آفرینی دلاور مردان سپاه پاسداران در پاسخ کوبنده به جنایات اسرائیل اظهار کرد: در حمله ایران به اسرائیل تمام متحدان رژیم غاصب در کنار این رژیم بودند ولی قدرت مقابله با صلابت نیروهای مسلح و موشک‌های ایران را نداشتند. گنبد آهنین که با تبلیغات زیاد دنیا را تحت سیطره قرار داده بود، شکست سنگینی را متحمل شد که در تاریخ جهان ماندگار شد. سربازان سلحشور وطن خط و نشان مقام معظم رهبری در نابودی حیفا و تلاویو را به مرحله نمایش گذاشتند و این رژیم را به سمت نابودی سوق دادند.

امام جمعه مینودشت ضمن تاکید به هوشیاری اقشار مختلف جامعه در برابر توطئه‌های دشمنان گفت: برنامه‌های مهم دشمن در ایران که اعم از سانسور اخبار رسانه‌ای ایران، ساخت اخبار جعلی اقتصادی و افزایش نرخ ارز، ایجاد جریان‌های آشوب را و لانه گر، ترور شخصیت‌های سیاسی و امنیتی، افزایش تحرکات اقوام و مخالفان، تحریک و حمایت از گروهک‌های منافق برای ایجاد نا امنی در داخل ایران، جنگ نرم در فضای مجازی که به صورت گسترده در حال فعالیت هستند، با دامنه بسیار زیاد در حال اجرا هست که با شناخت این جریانات و اقدامات، باید هوشیاری و بصیرت جامعه برای مقابله با آنها بیش از پیش شکل بگیرد.

کد خبر 6082481

دیگر خبرها

  • بازگشت بسیاری از واحد‌های کوچک و متوسط دام و طیور به چرخه تولید کشور
  •  چرا در شرایط جنگی گشت ارشاد بازگشت؟
  • دشمن از کشف حجاب برای از هم پاشیدن نظام خانواده استفاده می کند
  • کشف ۵۲۳ میلیارد ریال لوازم یدکی احتکاری از انباری غیر مجاز در اصفهان
  • باید فرهنگ پرداخت مالیات در جامعه ترویج پیدا کند
  • توازن و عدالت در اخذ مالیات باید لحاظ شود
  • تعیین مجازات برای خرید و فروش سلاح در فضای مجازی
  • استفاده از ظرفیت جامعه پزشکی در آموزش و پرورش
  • پاکستان خطاب به جامعه جهانی: تجاوزات اسرائیل نباید بدون مجازات بماند
  • تغییر قوانین هواداران فوتبال در عربستان