Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-25@15:55:16 GMT

میگرن، درمان آن و رهایی از سردرد

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۲۹۳۳۵

میگرن، درمان آن و رهایی از سردرد

وقتی شما سردرد دارید فکر کردن به چیزی غیر از سردرد سخت است.

اگر شما راجع به نوع سردرد خود و اینکه چه چیزهایی ممکن است موجب بروز آن شود اطلاع کافی داشته باشید بهتر می توانید سردردتان را کنترل کنید. دکتر فرشته اسفندیاری متخصص مغز و اعصاب در جواب به این سوال " چه چیزهایی باعث سردرد می شود؟" گفت:  به طور کلی موارد زیر عوامل شایعی است که می تواند موجب سردرد شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.

1-  بینایی شما دچار اختلال  شود

شما ممکن است وقتی سعی می کنید برای دیدن شئی خیلی نزدیک صورتتان فوکوس کنید سردرد بگیرید. این مشکل ممکن است به خاطر صافی بیش از حد قرنیه چشم باشد که ممکن است مادرزادی بوده یا پس از 40 سالگی ایجاد شود .

البته لازم بذکر است که مشکل بینایی علت موارد کمی از سردرد را تشکیل می دهد.

 

2- عضلات گردن و شانه تان را منقبض (سفت) میکنید

آیا شما ساعتهای طولانی پشت کامپیوترتان قوز می کنید؟ یا گوشی تلفن را بوسیله شانه تان به گوشتان نزدیک می کنید؟ یا شاید در اثر استرس عضلات فک و گردنتان را سفت می کنید هر کدام از موارد ذکر شده می تواند منجر به سردرد تنشی (Tension Headache)  شود.

یک دوش  آب گرم، کیسه آب گرم و داروهای مسکن معمول  می تواند در تسکین سردرد کمک کننده باشد.ورزش منظم و روشهای ریلکسیشن مثل یوگا و ماساژ می تواند در پیبشگیری از بروز این نوع سردرد موثر باشند.

3-  گرسنه می مانید

ممکن است برای چند ساعت وقت نکنید غذا بخورید و قند خونتان پایین بیافتد همین مساله می تواند باعث سردرد شود توصیه می شود که وعده های غذایی با حجم کم و به فاصله نزدیک به هم بخورید بجای اینکه 3 وعده غذایی حجیم مصرف کنید و حتما میان وعده های سالم مثل آجیل یا میوه برای مواقعی که وعده غذاییتان دیر می شود در دسترس داشته باشید.

4- قهوه صبحتان فراموش شده

اگر شما  عادت دارید هر روز صبح قهوه مصرف کنید بدن شما به کافیین عادت می کند و در صورتی که قهوه صبح فراموش شود ممکن است سردرد ضربان دار بگیرید.

اگریک روز قهوه در دسترستان نبود چای سبز یا سیاه و یا حتی شکلات تلخ را می توانید جایگزین کنید.

5- سردرد بعد از رابطه جنسی (Sex)

شما ممکن است درد مبهمی در گردن و یا سرتان داشته باشید که بعد از یک رابطه جنسی بدتر شود یا ممکن است یک سردرد ضربان دار بلافاصله بعد از ارضا شدن (ارگاسم) به سراغتان بیاید. بعضی از افراد هر دو را تجربه می کنند. این نوع سردردها معمولاد چند دقیقه بیشتر طول نمیکشند ولی گاهی ممکن است ساعتها شخص را درگیر کند.سردردهای بعد از رابطه جنسی در اکثر موارد جدی نیستند ولی با این حال اگر دچار چنین سردردهایی شدید حتما با متخصص مغز و اعصاب خود در میان بگذارید بخصوص اینکه این نوع سردرد برای اولین بار و یا به طور ناگهانی اتفاق بیافتد که ممکن است نشانه جدی ای باشد.

6- سینوسهای شما دچار التهاب (سینوزیت حاد) شوند

یک سرمای ساده می تواند باعث التهاب و تورم سینوسهای اطراف استخوانهای جمجمه شود .تورم سینوسها ممکن است باعث درد پیشانی و صورت شود که با خم شدن به جلو بدتر می شود.

لازم بذکر است که سینوزیت مزمن ایجاد سردرد نمی کند و سینوزیت تنها زمانی می تواند عامل سردرد باشد که حاد و همراه تب و ترشحات چرکی از بینی و پشت حلق باشد. و بهتر است برای تشخیص میگرن از سینوزیت به متخصص میگرن مراجعه کنید.

در یک تحقیق دیده شد که 95% کسانی که فکر می کندد سردردشان ناشی از سینوزیت است در واقع میگرن دارند (میگرن هم ممکن است با باد سرد بدتر شود)

7- شب قبل مشروبات الکلی زیاد مصرف کرده باشید

الکل میتواند خواب شما رابهم بزند یا کم آبی بدهد.نوشیدن آب زیاد و داروهای ضد التهاب می تواند در کاهش سردرد کمک کننده باشند ولی از مصرف استامینوفن بخاطر اثرات مخرب روی کبد به همراه الکل باید اجتناب شود

 

8- وقتی بستنی می خورید

گاهی اوقات به این نوع سردرد سردرد بستنی (Icecream Headache) یا یخ زدن مغز (Brain Freez) گفته می شود که وقتی چیز خیلی سردی میخورید بخصوص اگر سریع بخورید ایجاد می شود. پزشکان حدس می زنند که سرمای زیاد باعث انقباض عروق دهان شده و سیگنالهای ایجاد درد را به مغز بفرستد. این سردردها اغلب نگران کننده نیستند و زود بر طرف می شوند. پیشگیری آسان است غذاهای یخ زده و خیلی سرد را آهسته بخورید.

این متخصص مغز و اعصاب در ادامه گفت:

9- ضربه به سرتان وارد شده

سردرد ممکن است بلافاصله یا چند ماه بعد از ضربه به سر ایجاد شود، علت کاملا مشخص نیست اما بعضی اوقات تجمع خون در قسمتی از مغز یا بافت های اطراف آن باعث ایجاد هماتوما می شود. در مواردی که هماتوم بزرگ و یا شدید باشد علائم ضعف، گیجی، تهوع و فراموشی می تواند در فرد دیده شود. در صورتی که هر یک از علائم ذکر شده را داشتید و یا سردرد بعد از ضربه به سر ادامه یافت، حتما سریعا به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

10- اگر دچار عفونت گوش شده باشید

عفونت می تواند موجب التهاب گوش میانی شود .تجمع مایع در گوش میانی موجب فشار به پرده تیمپان شده و ایجاد سردرد و درد گوش می شود..سردرد در اکثر بیماران بدون درمان در عرض یک تا دو هفته بهبود می یابد.

11- وقتی زیاد مسکن مصرف می کنید

اکثر مسکنهای  در دسترس مثل آسپرین، بروفن و استامینوفین ممکن است سردرد ایجاد کنند اگر بیشتر از 15 روز در ماه استفاده شوند، مصرف مسکنهای اپیوئیدی (مخدر و کدیئن) یا داروهای حاوی کافیئن ممکن است فقط به مدت 10 روز در ماه ایجاد سردرد کند. پزشک متخصص مغز و اعصاب شما می تواند با تغییر داروها و استفاده از روشهای درمانی دیگر مثل داروهای پیشگیری کننده، بوتاکس تخصصی میگرن و ... شما را از این سردرد نجات دهد.

12- اگر غذاهای محرک سردرد بخورید

این محرکها برای هر فرد متفاوت است ولی به طور کلی غذاهای محرک سردرد عبارتند از:

الف) پنیر کهنه

ب)بعضی میوه ها و مغزها

ج)الکل

د) غذاهای حاوی نیترات مثل سوسیس و کالباس (فست فود)

ه) مواد غذایی تخمیر شده و یا ترشیها مثل کلم ترش

و) بعضی چاشنی ها و مواد افزودنی

شما می توانید با توجه به پترن سردرد و اینکه با کدام یک از این مواد تحریک می شوید به کنترل سردردتان کمک کنید.

13- اگر ورزش سنگین می کنید

سردرد می تواند در حین ورزش سنگین یا بعد از اتمام آن ایجاد شود، دویدن، شنا، وزنه برداری می توانند سردرد ایجاد کنند، این سردردها معمولا نگران کننده نیستند اما بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و موارد جدی را رد کنید در صورتی که در حین ورزش به زمین خوردید، بی هوش شدید یا دوبینی پیدا کردید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

14- بالش زیر سر شما مناسب نیست

اگر تمام شب عضلات گردن شما در وضعیت نا مناسب قرار داشته باشد شما ممکن است صبح دچار سردرد شوید. سعی کنید بالش مناسبی انتخاب کنید به طوریکه سر و گردن در یک راستا قرار گیرد مثل زمانی که ایستاده اید و بدن در حالت استراحت باشد.

دکتر فرشته اسفندیاری متخصص سردرد در پایان افزود بعضی از سردرد ها خطرناک هستند و برای درمان آنها به بهترین متخصص مغز و اعصاب در تهران  یا شهر خود مراجعه نمایید، چراکه در بررسی و درمان سردردها علی الخصوص سردردهای خطرناک زمان پارامتر مهمی است.

کد خبر 513939 برچسب‌ها بیماری - میگرن

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: بیماری میگرن متخصص مغز و اعصاب نوع سردرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۲۹۳۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مواد شیمیایی ماریجوانا 5 برابر سیگار

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ مخدر ماریجوانا از برگ‌های خشک شده و جوانه های گیاه Cannabis sativa ساخته می شود. گل، گرس و علف از مهمترین مشتقات این گیاه مخدر به شمار می روند. در واقع گل همان تغییر یافته ماریجوانا است که توسط بخش های مختلف گیاه شاهدانه به دست می آید. 

این مخدر معمولاً در کاغذی پیچیده شده و به صورت سیگار مورد استفاده قرار می‌گیرد، از همین رو به آن سیگاری نیز گفته می شود. گل بوی تندی ایجاد می کند.
اغلب عموم تصور می کنند مواد مخدر گل از مواد گیاهی و طبیعی درست شده و هیچ ضرری برای بدن ندارد، در حالی که مخدر حاوی بیشتر از 400  نوع ماده شیمیایی و خطرناک است.

ماده اثر گذار در ماری جوانا تتراهیدروکانابینول یا THC است. این ماده به مقادیر مختلفی در قسمت های مختلف شاهدانه یافت می شود. THC  با ایجاد تغییراتی در مغز، فعالیت آن را دچار اختلال می نماید که در نتیجه مغز در پردازش اطلاعات و نیز هیجانات دچار اختلال می شود.
اگر شما دچار اختلالات روانی هستید، از مصرف این مخدر پرهیز کنید. زیرا مصرف آن ممکن است علائم جنون را در افرادی که اختلال دوقطبی دارند، تشدید کند.

مواد شیمیایی در این ماده مخدر ۵ برابر سیگار است که می‌تواند باعث ایجاد آسیب‌های جدی به سلامتی و ایجاد انواع سرطان‌های حلق و ریه شود. مصرف این ماده به دلیل وجود مقادیر زیادی از مواد شیمیایی در آن می‌تواند سلامت ریه و دستگاه تنفس را به شدت به خطر اندازد.

بر اساس مطالعات انجام شده مصرف ماری‌جوانا احتمال ابتلا به انواع بیماری‌های بدخیم سر و گردن را در افراد افزایش می دهد و می‌تواند تا سه برابر حالت عادی سلامتی افراد را در معرض خطر جدی بیماری‌هایی مانند سرطان قرار دهد.

در صورت استفاده مکرر این روان‌گردان، خطر ابتلا به افسردگی افزایش می‌یابد. مصرف ماریجوانا همچنین ممکن است علائم افسردگی را تشدید کند، تحقیقات نشان می دهد که مصرف این مخدر خطر ابتلا به روان پریشی را در افرادی که مبتلا به اسکیزوفرنی هستند، افزایش می دهد.

همچنین تاثیرات منفی بر حافظه و عملکرد شناختی، مشکلات تنفسی  و تاثیر منفی بر قلب و عروق مانند فشار خون بالا از عوارض مواد مخدر گل است.

این گیاه با تاثیر مستقیم بر سیستم عصبی مرکزی (CNS) می‌تواند تاثیر داروهای بیهوشی و سایر داروهای مورد استفاده در حین یا بعد از عمل را افزایش دهد. به همین جهت توصیه می شود، حداقل قبل از جراحی از مصرف آن پرهیز کنید.

علائم مصرف گل 

از مهمترین نشانه مصرف گل توهم زایی است که موجب شده، زمان برای فرد از آنچه که تصور می کند کندتر، بگذرد. 

سردرد و سرگیجه، احساس سبکی خواب آلودگی در حین مصرف، اختلالات خواب و خستگی، حالت تهوع، تحریک پذیری،  افزایش اشتها و از دست دادن وزن از دیگر علائم مصرف ماری جوانا یا همان گل است.

ترک مخدر ماریجوانا تحت نظر مشاور

از آنجایی که مصرف این ماده اعتیاد ذهنی ایجاد می کند، ترک آن نیز بر مبنای روش‌های ذهنی است. ترک این مخدر بیشتر از هرچیزی نیازمند اراده قوی است تا از مصرف مجدد پرهیز کنید. به علاوه مشغول کردن ذهن، عدم دسترسی به مواد و نیز پر کردن خلا عاطفی و روحی می تواند در درمان موثر باشد.

بهتر است روند ترک حتما تحت نظر متخصص و مشاور انجام گیرد. روان درمان با استفاده از برنامه‌ای مناسب و راهکار‌های صحیح می‌تواند به بهبود اضطراب و افسردگی بعد از ترک کمک نماید.

روند درمان هر فرد با فردی دیگر متفاوت است و روان درمان با توجه به شرایط فرد درمان مناسب را به او پیشنهاد می کند، البته نقش خانواده و دوستان را  نیز نباید در این روند نادیده گرفت.

تا به امروز هیچ دارویی برای ترک گل کشف نشده است زیرا ماده مخدر در ماریجوانا بیشتر از جسم بر روی ذهن اثر گذار است

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دردهای سمت چپ سر نشانه چیست؟
  • سنگ کیسه صفرا چیست و چگونه درمان می‌شود؟
  • مواد شیمیایی ماریجوانا 5 برابر سیگار
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علل عمده آن | آیا خطرناک است؟
  • علت افزایش فشار داخل سر و راه های درمان آن
  • دلیل و عوارض بیماری ترانه علیدوستی چیست؟
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن
  • درباره سندرم درس (DRESS) / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟
  • سندرم درس (DRESS) چیست؟ / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟
  • افسردگی پس از زایمان و ضرورت‌های درمانی و حمایتی