Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-16@16:33:20 GMT

اوضاع بد اقتصادی در لرستان و مدیریت ناکارآمد مسوولان

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۲۹۳۵۶

اوضاع بد اقتصادی در لرستان و مدیریت ناکارآمد مسوولان

با نگاهی به شرایط اقتصادی موجود در لرستان و بررسی شاخص‌ها و آمارهای اعلام شده از سوی مراجع رسمی به خوبی می‌توان به عدم کارایی سیاست‌های مدیریت ارشد استان لرستان در رفع مشکلات این استان پرظرفیت پی برد. در این شرایط ضرورت دارد هر چه سریع‌تر اقدامی اساسی و برنامه‌ریزی بهتری صورت گیرد تا حداقل از بدتر شدن شرایط جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، در اردیبهشت ماه سال گذشته با اعلام نرخ تورم در کشور لرستان در صدر جدول این شاخص اقتصادی قرار گرفت تا با وجود نرخ بالای بیکاری و مهاجرت نشان داده شود این استان هرگز شرایط اقتصادی خوبی ندارد.

در آن مقطع و در پی انتقادهای مطرح شده، در اواخر اردیبهشت ماه سال 98 بود که استاندار لرستان در واکنش به این موضوع دستور داد کمیته‌ای کارشناسی به منظور بررسی و رصد دقیق شرایط و علل بالا بودن نرخ تورم در لرستان تشکیل شود تا نهایتا با تصمیم گیری و برنامه ریزی مناسب شاهد رفع مشکلات و موانع موجود در این زمینه باشیم.

حال یک سال از آن تاریخ گذشته است و اردیبهشت ماه امسال نیز که بار دیگر نرخ تورم و بیکاری اعلام شد لرستان بار دیگر در صدر این جدول قرار گرفت تا مشخص شود دستور استاندار در راستای برنامه‌ریزی برای کاهش نرخ تورم  و بیکاری در لرستان تاثیری بر شرایط نداشته است.

 

نرخ بالای تورم و بیکاری در کنار برخی شاخص‌های دیگر مانند شرایط محیط کسب و کار، میزان جذب سرمایه‌گذاری از بخش خصوصی، مهاجرت و ... در لرستان به درستی حاکی از آن است که سیاست‌های مدیریتی موجود در استان نتوانسته و نمی‌تواند راهگشای مشکلات موجود باشد چرا که اگر غیر از این بود حداقل در یک سال گذشته باید شاهد بهبود حداقلی این وضعیت می‌بودیم.

عدم بهبود شرایط اقتصادی استان که در شاخص‌های رسمی مشخص شده است به خوبی نشان داده تشکیل کمیته کارشناسی و برنامه‌ریزی در این زمینه یا صورت گرفته و به دلیل برخی شرایط از جمله اجرای نادرست برنامه‌ها تاثیرگذار نبوده و یا اصلا کمیته قوی و مهمی در این زمینه صورت تشکیل نشده است.

در هر حال شرایط موجود و شاخص‌ها و آمارهای اعلام شده از مراجع رسمی به خوبی گواهی دهنده عدم برنامه‌ریزی تاثیرگذار و اجرای سیاست‌های متناسب با شرایط استان از سوی مسوولان ارشاد استان است و نشان می‌دهد استاندار لرستان در این زمینه نتوانسته عملکرد قابل قبولی داشته باشد.

بی شک با وجود سیاست‌هایی که تا کنون در لرستان شاهد بوده‌ایم در سال جهش تولید نیز سهم لرستان از توسعه نسبت به سایر مناطق اندک و اندک‌تر خواهد بود و در این شرایط شاید اگر به نوعی شاهد انقلابی در حوزه تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی استان نباشیم و مدیریت جهادی سرلوحه کار نگیرد، نمی‌توان به جهش تولید در استان پر ظرفیت لرستان امیدوار بود.

در روزهایی که مردم لرستان منتظر آغاز مجلس یازدهم و اقدام نمایندگان جدیدشان برای حل مشکلات و رسیدن به قله دست نیافتنی پیشرفت استان هستند این موضوع را باید پذیرفت که با ادامه وضعیت کنونی نمی‌توان به آینده استان امید چندانی داشت و اگر مدیران و نمایندگان و در مجموع همه تصمیم گیرندگان استان چاره‌ای اساسی پیدا نکنند در سال‌های بعد نیز لرستان با وجود تمام ظرفیت‌های پیدا و پنهانی که دارد فلاکت بار ترین، مهاجر فرصت ترین، بیکار ترین و در مجموع بدترین استان ایران در بحث اقتصادی خواهد بود.

گر چه استاندار لرستان در چند سال اخیر نشان داده در چنین شرایطی واکنش خیلی جدی از خود نشان نمی‌دهد و سکوت رسانه‌ای توام با پیشبرد اهداف مد نظرش را در پیش می‌گیرد، اما این بار امید می‌رود از آنجایی که مردم لرستان خواستار پاسخگویی مسوولان در مورد این وضعیت بد اقتصادی در استان هستند استاندار نیز پاسخگوی افکار عمومی باشد.

نگارنده سعید سرشار

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: لرستان نرخ تورم مدیریت بیکاری برنامه ریزی نرخ تورم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۲۹۳۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سال نو اهداف نو

  پس اگر برای زندگی‌مان برنامه خاصی نداشته باشیم،‌ گذر زمان فقط سپری شدن لحظه‌ها، ‌روزها و فصل‌هاست و دستاورد ما از این گذر زمان هیچ است. به همین دلیل می‌توان از هر فرصتی برای برنامه‌ریزی، ‌تغییر و رشد استفاده کرد و بهره برد. سال تازه و فصل بهارهم یکی ازبهترین فرصت‌هایی است که می‌توان آن‌را بهانه‌ای کرد برای تغییر وبهترشدن اما برای بهتر شدن و موفق‌تر عمل کردن در جنبه‌های مختلف زندگی باید برنامه‌هایی هدفمند داشت و به این برنامه‌ها پایبند بود‌. در غیر این صورت هر سال با فهرست بلندبالایی از اهدافی مواجه خواهیم بود که هیچ‌وقت به آنها نخواهیم رسید! این‌بار اما بیایید اراده کنیم و خودمان را محک بزنیم و از فرصت سال۱۴۰۳ و بهار برای یک برنامه‌ریزی خوب و دقیق و ازهمه مهم‌تر واقع‌بینانه و قابل پیاده‌سازی داشته باشیم؛‌ برنامه‌ای که درپایان سال وقتی به فهرست هدف‌ها وبرنامه‌های‌مان نگاه می‌کنیم نفس عمیقی بکشیم وباخودمان بگوییم «آخیش به بخش قابل‌توجهی از اهدافم درسال۱۴۰۳ رسیدم»‌!

دسته‌بندی اهداف     
شاید نخستین گام برای یک برنامه‌ریزی یک‌ساله دسته‌بندی اهداف مورد نظرمان باشد. به‌طور نمونه می‌توانیم اهداف‌مان را در گروه اهداف آموزشی و تحصیلی، اهداف سلامتی وورزشی،اهداف درآمدی و اقتصادی، ‌اهداف معنوی و اهداف ارتباطی تقسیم‌بندی کنیم و ذیل هر‌یک از این سرفصل‌ها گزینه‌هایی را طراحی و اجرایی کنیم. 

مشخص و دقیق بودن    
اهداف باید مشخص و دقیق باشند تا بتوانید به‌خوبی آنها را اندازه‌گیری کنید. مثلا اگر می‌خواهید ادامه تحصیل بدهید باید مشخصا در چه رشته‌ای تا بتوانید در همان مسیر برنامه‌ریزی و تلاش کنید. 

واقع‌گرایی    
اهداف باید واقع‌گرایانه باشد، به این معنی که باید قابل دستیابی و قابل تحقق باشد. به‌طور مثال شما می‌توانید در طول یک سال به وزن دلخواه برسید اما اگر اضافه وزن زیادی دارید، غیر‌ممکن است یکی دو ماهه ۲۰ کیلو وزن کم‌کنید!

اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت    
بهتر است اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت داشته باشید. اهداف کوتاه‌مدت به شما کمک می‌کنند تا پیشرفت خود را در طول زمان پایش کنید و اهداف بلندمدت به شما هدف و جهت داده می‌شود. با توجه به این نکات، تعیین اهداف خود را با دقت انجام داده و برای دستیابی به آنها برنامه‌ریزی کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا به بهترین شکل ممکن برای سال جدید آمادگی داشته باشید.

ویژگی هدف‌های قابل تحقق     
هر هدفی قابلیت دسترسی و تحقق ندارد. اصلا برخی از اهدافی که ممکن است در ذهن ما وجود داشته باشد هدف نیست! هدف‌هایی که ما برای خودمان تعیین می‌کنیم باید ویژگی‌های خاصی داشته باشند تا بتوانیم به آنها دست پیدا کنیم وگرنه ممکن است با عدم تحقق اهداف‌مان مواجه و بیشتر سرخورده شویم.

انعطاف‌پذیری    
برنامه‌ریزی زمان باید انعطاف‌پذیر باشد. ممکن است در طول روز با تغییرات غیر‌منتظره روبه‌رو شوید، بنابراین باید قادر باشید برنامه خود را به‌روز‌رسانی‌کنید.

زمان‌بندی    
باید زمان مشخصی برای دستیابی به اهداف خود تعیین کنید.به عنوان مثال، اگرمی‌خواهید زبان انگلیسی‌تان را تقویت کنید لازم است بدانید درچه بازه‌ای قراراست این اتفاق بیفتد. بنابراین، تعیین یک زمان مشخص برای دستیابی به این هدف می‌تواند به شما کمک کند.

مرور کارنامه عملکردی    
هیچ‌کس مانند خود ما نمی‌تواند کارنامه عملکردمان رابررسی ونقاط قوت وضعف‌مان را شناسایی کند. اگر شما در برنامه‌ریزی‌های قبلی‌تان موفق نبوده‌اید و به اهداف‌تان نرسیده‌اید، خودتان بهتر ازهرکسی می‌توانید دریابید کجا راه رااشتباه رفته‌اید وکجا باید خودتان یا مسیرتان را تغییر دهید. از تجربیات گذشته خود استفاده کنید تا در برنامه‌ریزی برای سال جدید، بهبود‌های لازم را اعمال کنید.

تعادل زندگی    
حفظ تعادل در زندگی شخصی، حرفه‌ای واجتماعی نقش مهمی درموفقیت شما دارد.مطمئن شوید که دربرنامه‌ریزی خود زمان کافی برای همه جوانب زندگی خود در نظر گرفته‌اید. تعادل در زندگی به معنای داشتن تعادل و توازن بین ابعاد مختلف زندگی انسان است که شامل ابعاد فیزیکی، روحی، اجتماعی و حرفه‌ای می‌شود. این تعادل به شما کمک می‌کند تا زندگی‌تان را به بهترین شکل ممکن تجربه کنید و از هر جانب بهترین نتیجه را بگیرید.

تعیین اولویت‌ها    
قطعاهدف‌های ما اولویت‌های متفاوتی دارند و این اولویت‌ها به شرایط زندگی، علائق و امکانات موجود در زندگی ما بستگی دارند. برای دستیابی بهتر و راحت‌تر به اهداف‌تان باید اولویت‌بندی داشته باشید. این به شما کمک می‌کند تا وظایف و کارهای مهم‌تر را در اولویت قرار دهید و به آنها اولویت بیشتری بدهید.

پشتکار و انگیزه    
پشتکار داشته باشید. هیچ راه میانبری برای رسیدن به اهداف وجود ندارد و باید تلاش کرد و پشتکار داشت. پشتکار و انگیزه از عوامل مهم در دستیابی به اهداف است. اطمینان حاصل کنید که همواره با انگیزه و پشتکار به دنبال دستیابی به اهداف خود هستید.

برنامه‌ریزی زمانی    
پس از تعیین اهداف، نیاز است که زمان خود را برای دستیابی به آنها برنامه‌ریزی کنید.می‌توانید یک برنامه هفتگی، ماهانه یا سالانه تهیه کنید و زمان خود را بر اساس آن تقسیم کنید. مدیریت زمان یک مهارت حیاتی برای دستیابی به اهداف است. با تعیین زمان مناسب برای هر فعالیت و وظیفه، مطمئن شوید که وقت خود را به بهترین شکل ممکن استفاده می‌کنید.

تعیین زمان استراحت    
برای رسیدن به اهداف ما نیاز به استراحت و تمرکز داریم و تحقق اهداف‌مان با کار پیوسته و بدون استراحت امکان‌پذیر نیست‌. حتی با چنین رویکردی ممکن است ما خسته و نا امید و برای ادامه راه مردد شویم‌. برنامه‌ریزی زمان نباید فقط شامل کار و وظایف باشد، بلکه باید زمان مناسبی برای استراحت و تفریح نیز در نظر گرفت. استراحت مناسب به شما کمک می‌کند تا بازدهی خود را افزایش دهید.

نوشتن اهداف و تهیه چک‌لیست    
حتما فهرستی از اهداف کوتاه‌مدت و بلند‌مدت خود تهیه کنید و بر اساس اولویت‌های مد نظرتان، اهداف را در چک‌لیستی بنویسید و این نوشته را جایی قرار دهید که جلوی چشم‌تان باشد. علاوه بر این می‌توانید کارهایی را هم که باید انجام دهید، بنویسید و تعیین کنید. استفاده از لیست وظایف به شما کمک می‌کند تا وظایف خود را به خوبی مدیریت کنید. می‌توانید وظایف خود را در یک لیست نوشته و به ترتیب اولویت قرار دهید.

امروز و فردا نکنید
«‌از شنبه‌» شروع کردن‌ها را کنار بگذارید! همه روزها روز خدا هستند و شما هر روزی که اراده کنید می‌توانید برای اهداف‌تان تلاش کنید. امروز و فردا کردن و کار را به تعویق انداختن فقط می‌تواند مسیر را برای ما طولانی‌تر کند و راه را سخت‌تر.با توجه به این نکات، برنامه‌ریزی زمان مهارت مهمی است که می‌تواند به شما کمک کند تا زمان خود را بهینه‌تر مدیریت کرده و به اهداف خود دست یابید.این فرآیند نیاز به عادات قوی، پیگیری مستمر و تعهد دارد، اما با تمرین و تلاش، می‌توانید این مهارت را بهبود دهید و به بهترین شکل ممکن از زمان خود استفاده کنید‌.

به‌دنبال تحقق رویاهایت باش 
همه ما در ذهن‌مان رویاهایی داریم و بر مبنای این رویاها و ایده‌آل‌ها هدف‌هایی را طراحی می‌کنیم. در واقع انسان بی‌هدف و بی‌انگیزه نمی‌تواند زنده بماند و زندگی کند. بنابراین ممکن است هر‌یک از ما اهداف کوچک یا بزرگی را دنبال کنیم اما بی‌تردید، بی‌هدف نیستیم. بزرگی و کوچکی اهداف ما به ایده‌آل‌ها، ‌جهان‌بینی و نگاه ما به زندگی برمی‌گردد اما قدر مسلم هر‌یک از ما به نوعی به‌دنبال رشد و تعالی هستیم‌. حتی اگر مسیر و تعریف‌مان از این رشد و تعالی با یکدیگر متفاوت باشد.صرف‌نظر از جزئیات اهدافی که می‌تواند به تناسب هر شخصی متفاوت باشد اما لازم است تا برای هدف‌های‌مان برنامه‌ریزی داشته باشیم و به این برنامه‌ها پایبند باشیم‌. یقینا وقتی بتوانیم یکی‌یکی فهرست اهداف‌مان را تیک بزنیم و به آنها دست پیدا کنیم حس بهتری نسبت به خودمان خواهیم داشت و این یعنی رضایت بیشتر از زندگی و رسیدن به آرامش.کار و تلاش در مسیری که از نظر شخصی برای ما جذاب و ارزشمند است، در مقایسه با تلاش برای خواسته‌ای که آزادانه انتخاب نشده‌اند، به احتمال بیشتری برای ما شادمانی خواهد داشت.تحقیقات متعددی نشان داده که در میان فرهنگ‌ها و نژادهای گوناگون، افرادی که اهداف اصلی زندگی‌شان ذاتا و از درون برای‌شان ارزشمند و دارای اجر است، از پیگیری و دنبال کردن آنها لذت و رضایت بیشتری دارند.حقیقت این است که دنبال کردن اهداف درونی مارا شادمان‌تر می‌کند. بخشی به این خاطر است که آنها به‌طور نسبی الهام‌بخش‌تر و لذت‌بخش‌تر هستند و بخشی دیگر احتمال دارد که روی آنها سرمایه‌گذاری کنیم، حفظ‌‌شان کنیم و در آنها موفق شویم.محققان نشان‌ داده‌اند که دنبال کردن هدف‌های درونی به فرد برای ارضای نیازهای اساسی روان‌شناختی کمک می‌کند.به همین خاطر است که اغلب افرادی که به خواسته والدین یا اطرافیان خود در رشته تحصیلی خاصی تحصیل می‌کنند یا به شغل خاصی روی می‌آوردند در شغل یا تحصیل‌شان چندان موفق نیستند. برخی از این افراد که بیشتر خودشان را دوست دارند و از عزت نفس بالاتری برخوردارند حتی از میانه‌های مسیر هم که شده برمی‌گردند و به‌دنبال اهداف و علایق خود می‌روند و می‌توانند موفقیت را در آغوش بگیرند اما آنهایی که جرات تغییر ندارند یا موفق نمی‌شوند یا به آرامش درونی نمی‌رسند. 

دیگر خبرها

  • تازه‌ترین اوضاع شرکت‌های تولیدی صندوق‌ بازنشستگی صنعت نفت بررسی شد
  • مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران منصوب شد
  • تعاونی‌های حوزه فرهنگ و هنر در استان‌ها فعال شوند
  • سند نقشه راهبردی صنعتی تا ۱۵ اردیبهشت راهی دولت می‌شود
  • اعتبار ۴۰۰۰ میلیاردی طرح انتقال آب‌های زیرزمینی در خراسان شمالی
  • سال نو اهداف نو
  • برنامه ریزی برای فعال شدن واحد‌های راکد و نیمه راکد
  • استان یزد حضور قوی در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ خواهد داشت
  • روش تعیین افزایش نرخ حمل ونقل کالاها ناکارآمد است
  • رشد اقتصادی و ارتقاء بهره‌وری مهمترین اهداف آذربایجان شرقی در۱۴۰۳