Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به وضعیت اقتصادی مردم سوریه در آستانه عید فطر پرداخته است.

به گزارش عصرایران، "شام الوش" در "بازار اجناس دست دوم" ییا به اصلاح "تاناکورا" دمشق به دنبال لباسی مناسب است تا در روز عید فطر بپوشد. چیزی که چندان گران نباشد.

این زن 28 ساله سوری با یک لباس تنگ زرد، عینک بزرگ و تیپ غیررسمی‌اش در این باره گفت: بازارهای ارزان اجناس دسته دوم تنها جایی است که می‌توانم چیزی جدید برای تعطیلات عید بخرم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اگر چنین بازاری وجود نداشت، هرگز نمی‌توانستم یک لباس جدید بخرم.

سوریه از سال 2011 یک کشور جنگ‌زده به شمار می‌آید و به دلیل تحریم‌های سنگین با بحران شدید اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند. مواجه سوریه با بحران ویروس کرونا نیز بر معضلات بیشتر اقتصادی این کشور افزوده است.

قیمت‌ها در سوریه نسبت به سال گذشته 2 برابر شده‌اند و ارزش لیره سوریه در این هفته به کمترین میزان خود در برابر دلار رسیده و رکوردی تاریخی ثبت کرده است. این روند باعث تورم بیشتر شده است.

از آنجا که تعداد زیادی از مردم سوریه در فقر زندگی می‌کنند، بسیاری از سوری‌ها برای خرید لباس ارزان به بازار اجناس دست دوم می‌روند.

در یک بازار بزرگ خیابانی در دمشق، مشتریان در روزهای قبل از عید فطر غرفه‌ها را می‌گردند تا لباس یا اجناسی ارزان برای عید فطر بیابند.

"شام" جوان 28 ساله سوری که در چند سال گذشته و در نزدیکی فصل تعطیلات عید به بازار دست دوم فروشی آمده، در این باره می‌گوید: کیفیت برخی از لباس‌های دست دوم خوب است و قیمت آنها برای افرادی با درآمد کم مناسب است.

از آنجا که بسیاری از مردم سوریه در فقر زندگی می‌کنند، گروهی در آستانه عید فطر برای خرید لباس نو به بازارهای اجناس دست دوم رفته‌اند/ عکس: خبرگزاری فرانسه

اما این جای امن اقتصادی نیز در برابر تورم افزایشی کل کشور در امان نمانده است.

"شام" با بررسی بلوزهای دست دوم روی یک میز می‌گوید: لباس‌های امسال محدودند و قیمت‌ها گرانتر. اما این لباس‌ها همچنان ارزانتر از لباس‌های نو هستند.

تاثیرات کووید 19

ارزش لیره سوریه در هفته گذشته به شدت کاهش یافت. اینک هر دلار آمریکا 1700 لیر سوریه می‌‌ارزد و نرخ دولتی آن روی 700 لیر ثابت مانده است.

کاهش ارزش پول برای سوریه‌ای‌های خسته از جنگ که برای بقا می‌جنگند، به معنای گرانی بیشتر محصولات داخلی و خارجی است.

در هفته گذشته ارزش لیره سوری در برابر دلار به شدت کاهش داشته و به کمترین حد خود در سال‌های گذشته رسیده است/ عکس: خبرگزاری فرانسه

بانک مرکزی سوریه در اتفاقی نادر به بحران ارزی در این کشور اعتراف کرد. مقامات بانک مرکزی سوریه عامل افزایش قیمت ارز و فشار بر اقتصاد این کشور را "دلالان ارزی" نامیدند.

تعطیلی‌های بعد از قرنطینه ویروس کرونا به بحران اقتصادی سوریه دامن زده و باعث تعطیلی موقت مشاغل شده است. بسیاری از افراد روزمزد نیز در این مدت تمام درآمد خود را از دست دادند.

"ملک عطا" پس از هفته‌ها تعطیلی ناشی از بیماری جهانی کرونا، مغازه کوچک خود را برای عید فطر باز کرده است.

وی در این باره گفت: من چهره مشتریان خود را به خاطر می‌آورم و امسال چهره‌های جدید در میان آنها زیاد می‌بینم.

این مرد سوری 52 ساله که لباس‌هایش را روی یک قفسه کنار هم چیده است، به خبرگزاری فرانسه گفت: برای بسیاری از مشتریان این بازار تنها راه برای خرید لباس‌های تازه است.

او گفت: متوسط حقوق یک کارمند به راحتی کفاف هزینه‌های زندگی را نمی‌دهد.

 اررزش لیر سوریه در هفته‌های گذشته به کمترین حد خود در برابر دلار رسیده است/ عکس: خبرگزاری فرانسه

"غسان طبا" در مغازه دیگری در این بازار می‌گوید: کسب و کار هرگز به این بدی نبوده است. این بدترین فصل تعطیلات است که در این سال‎‌‌ها‌ دیده‌ام.

او امیدوار بود ضرر تعطیلی هفته‌های قبل ناشی از شیوع ویروس کرونا را با رونق بازار عید فطر جبران کند.

با سقوط ارزش لیر سوریه ، طبا حتی سود هم نخواهد کرد.

او گفت که لباس‌هایش را حدود 500 لیر می‌فروشد که کمتر از یک دلار با قیمت دولتی است و هنوز کسی از او چیزی نمی‌خرد.

طبا افزود: قبل از فروپاشی اقتصاد سوریه اکثر مشتریان افراد بسیار فقیری بودند که فقط "لباسی برای پوشش" می‌خواستند. افراد طبقه متوسط نیز در مغازه او به دنبال "برندهای جهانی" با قیمت مناسب‌تر بودند.

طبا به خبرگزاری فرانسه گفت: اما الان غذا مهم‌ترین اولویت مردم است و لباس به اولویت دوم مردم و گزینه‌ای لوکس تبدیل شده است.

با متوقف شدن اقتصاد و افزایش هزینه‌های مغازه، طبا مغازه‌ خود را برای فروش گذاشته ‌است.

طبا پیش‌بینی می‌کند که اگر اوضاع به همین شکل باقی بماند، بسیاری از مغازه‌داران مانند او عمل خواهند کرد.

شیوع بحران کرونا از مارس، باعث تشدید  بحران اقتصادی شده و بسیاری از مشاغل روزمزد را از بین برده است/ عکس: خبرگزاری فرانسه

او افزود: امسال هیچ شوقی برای تعطیلات وجود ندارد. اگرچه ما 10 سال است که برای تعطیلات عید فطر دلخوش نیستیم.

با این وجود برای "دانا شاکا" دانشجوی دانشگاه چانه‌زنی با فروشندگان این منطقه لذت‌بخش است.

این جوان 28 ساله می‌گوید: با هزینه یک جنس نو در فروشگاه‌های بهتر، 3 یا 4 لباس در این منطقه می‌خرم.

او افزود: این روزها خرید از بازار دست‌دوم‌ها و گشت و گذار در این خیابان‌ها به یک سنت قبل از عید تبدیل شده است.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: خبرگزاری فرانسه اجناس دست ارزش لیر لباس ها دست دوم عید فطر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۳۱۱۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نصب سیاه چادرها تأثیر گذار در کاهش تصادفات خراسان جنوبی

به گزارش خبرنگار مهر، هادی شاهوردی یکشنبه شب در ستاد اجرایی خدمات سفر استان گفت: بر اساس ابلاغ جدید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، کار ستاد اجرای خدمات سفر استان‌ها دائمی شده است.

به گفته عباس زاده در دهه آخر صفر سفرها در استان به دلیل همراهی با سفرهای تابستانی بیشتر خواهد شد و امروز از همکاری‌های انجام شده در ایام نوروز توسط همه دستگاه‌های مربوط تقدیر می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: کنترل سیستمی و نصب سیاه چادرها در کاهش تصادفات مؤثر بوده‌اند و اقدام لازم برای جانمایی دائمی سیاه چادرها توسط اداره کل امور عشایری در دست اقدام است.

به گفته وی دهیاری‌ها و شهرداری‌ها هم کارهای خلاقانه را امسال انجام داده‌اند.

در ادامه این جلسه مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم در نهمین جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر استان گفت: هفت میلیون و ۳۷۸ تردد و ۱۷ هزار اسکان در خراسان جنوبی از ۲۴ اسفند سال گذشته تا ۲۴ فروردین داشته‌ایم.

به گفته وی ۱۶ ارتباط استانی و چند ارتباط زنده با شبکه‌های سیما برای معرفی جاذبه‌های گردشگری در ایام نوروز داشته‌ایم و بر اساس ارزیابی انجام شده از رحیمی فرماندار طبس، روشن فرماندار فردوس، علیزاده فرماندار بشرویه و بهترین شهردار بیرجند، بلالی شهردار بشرویه و بختیاری شهردار نهبندان به عنوان سه فرماندار و شهرداران برتر انتخاب شدند.

کد خبر 6078419

دیگر خبرها

  • فعالیت ۲۸ روستای بخش بابلکنار در صنعت نوغانداری
  • جذب بیشتر سرمایه گذار خارجی در نفت با امتیازات متنوع
  • حوزه پزشکی در دوران گذار از مدرن به پزشکی شخصی‌سازی است
  • ضرورت ورود سرمایه‌گذار بخش خصوصی به صنعت نوغانداری بابل
  • نصب سیاه چادرها تأثیر گذار در کاهش تصادفات خراسان جنوبی
  • امضای قرارداد سرمایه‌گذاری ۳۰ هزار میلیارد ریالی در بخش فاضلاب قم
  • امضا قرارداد سرمایه‌گذاری ۳۰ هزار میلیارد ریالی در بخش فاضلاب قم
  • گشت و گذار گردشگران خارجی در افغانستان
  • تصاویر جالبی از لباس فضائی خاص ناسا
  • دلیل رنگ خاص لباس ذوب‌آهن مقابل تراکتور چه بود؟