Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@11:48:45 GMT

برداشت گل محمدی از گلستان‌های میامی آغاز شد

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۳۱۳۲۱

برداشت گل محمدی از گلستان‌های میامی آغاز شد

علی‌اصغر محمدی روز پنجشنه در گفت و گو با ایرنا افزود : امسال در سطح ۱۵ هکتار از گلستان های میامی ، گل محمدی برداشت می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میامی گفت: برداشت گل محمدی از صبح زود و قبل از طلوع آفتاب و در هوای خنک شروع ،و باید تا قبل از گرم شدن هوا انجام شده و بی درنگ به بیرون از مزرعه منتقل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدی با بیان اینکه طرح توسعه کشت گل  از سه سال قبل در منطقه سرحدات میامی شروع شد، گفت: سال گذشته در سطح۳۴ هکتار گل محمدی کشت‌شد.

وی ادامه داد:امسال هم ۱۷ هزار نهال گل محمدی تهیه و بین کشاورزان توزیع شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میامی با بیان اینکه گل محمدی دارای مزایای بسیاری بوده و گیاهی مهم به شمار می‌رود به برخی از مشخصات این گل اشاره کرد و گفت: این گیاه نسبت به کم‌آبی مقاوم است و در مناطق باز و آفتاب‌گیر کشت آن توصیه می شود.

محمدی افزود: استخراج گلاب از گل محمدی یکی از مشاغل مهم  به شمار می رود ، به‌طوری‌که هرساله گلاب تولیدشده و اسانس حاصل از آن علاوه بر مصرف داخلی به خارج از کشور نیز صادر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تحقیقات پژوهشگران نشان داده که استفاده از دمنوش گل محمدی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.

محمدی اظهار داشت: گل محمدی حاوی ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های مفید برای بدن است و برای درمان مشکلات پوستی از جمله آکنه و برطرف کردن انواع لکه‌های پوستی و چین‌وچروک می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

کاشت گل محمدی در مناطق خشک و کم‌آب با توجه به وضعیت بحرانی منابع آبی و نیازی که به کاشت محصولات کشاورزی کم‌آب احساس می‌شود سبب شده تا کاشت گیاهان دارویی و به‌ویژه گل محمدی بهترین جایگزین برای محصولات پرمصرف آبی شود.

گندم ، جو ، آفتابگردان، انواع حبوبات ، زردآلو و دیگر محصولات باغی مهمترین محصولات کشاورزی میامی را تشکیل می دهد.

شهرستان میامی به خاطر آب و هوای مناسب و بارش‌های جوی مطلوب، قطب کشاورزی استان سمنان بوده و در تولید چند محصول مانند چغندر قند، گندم و آفتابگردان دیم مقام اول را دارد.

در این شهرستان ۶۹ هزار و ۷۵۵ هکتار زمین کشاورزی و باغی وجود دارد، هر سال ۳۵ هزار هکتار زیر کشت انواع محصولات دیم وآبی می‌رود.

سطح باغ‌های این شهرستان سه هزار و ۵۸۲ هکتار بوده و انواع محصولات باغی مانند پسته، زردآلو، سیب، انگور و دیگرمحصولات تولید می‌شود.

میامی با ۲ بخش مرکزی و کالپوش و ۴۰ روستا بیش از ۴۰ هزار تن جمعیت دارد که ۸۸ درصد آن ها در روستاها به کشاورزی ، باغداری و دامداری اشتغال دارند.  

برچسب‌ها شاهرود گلزار میامی گلستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شاهرود گلزار میامی گلستان شاهرود گلزار میامی گلستان گل محمدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۳۱۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت هندوانه آناناسی در استان بوشهر تا ۱۰ اردیبهشت

به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر؛ یک کشاورز بخش شبانکاره شهرستان دشتستان در جالیز خود به خبرنگار صداوسیما می‌گوید که خودش برای نخستین بار بذر هندوانه زرد یا آناناسی را به این منطقه آورده و از ۸ سال پیش تا کنون آن را می‌کارد.

آقای حسینی گفت: هر سال در نیمه آذر تخم این هندوانه را می‌کارد و پس از داشت، از روز‌های نخست فروردین کار برداشت را آغاز می‌کند.

او می‌گوید که امسال در دو هکتار از زمین‌هایش هندوانه آناناسی کاشته و پیش‌بینی می‌کند که از هر هکتار ۲۰ تا ۲۵ تن برداشت کند؛ یعنی نزدیک به ۵۰ تن.

به‌گفته این کشاورز، هندوانه آناناسی هواخواهان بسیاری دارد و محصول زمین‌های او به بیشتر شهر‌های استان بوشهر و پس از آن به خوزستان، فارس، تهران و آذربایجان شرقی فرستاده می‌شود.

هندوانه زرد شیرین‌تر از هندوانه سرخ است؛ پوست نازک‌تری دارد و زودتر به‌دست می‌آید.

او برای آبیاری زمین‌هایش یک استخر زده و آب چاه را در آن ذخیره می‌کند که با روش قطره‌ای نیز بوته هایش را آبیاری می‌کند.

آقای حسینی می‌گوید امسال محصول خوب بوده، اما از قیمت عمده آن که کیلویی ۸ هزار است چندان راضی نیست. برداشت هنداونه زرد تا ۱۰ اردیبهشت ادامه دارد.

او دیگر میوه‌های جالیزی را نیز کشت کرده و ۹ نفر در زمین‌های کشاورزی‌اش مشغول به‌کار هستند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دشتستان نیز در این جالیز به خبرنگار صداوسیما گفت: در سال کاشتی بیش از چهار هزار هکتار از زمین‌های شهرستان دشتستان به زیر کشت میوه‌های جالیزی مانند هندوانه، خربزه، گونه‌های طالبی و ملون رفته است.

علی رحیمی افزود: کشاورزان دشتستان برای امسال هزار هکتار هندوانه کاشته‌اند که ۲۰۰ هکتار آن هندوانه زرد یا آناناسی است.

او می‌گوید به‌دلیل بازارپسندی فراوان، کشت این هندوانه در حال گسترش است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دشتستان از مهمترین برنامه‌های جهاد کشاورزی را الگوی کشت دانست و گفت: صد در صد کشت شهرستان برای کشت‌های جالیزی، تابستانی و سبزی با آبیاری نوین و قطره‌ای است و کشت‌های قدیمی مانند غرقابی و جوی‌چه‌ای یا جوی‌پشته‌ای کنار گذاشته شده است.

رحیمی می‌گوید ما کشت جالیزی را توصیه نمی‌کنیم، اما اگر کشاورزی خواست که محصولی اقتصادی بکارد باید با مصرف بهینه آب با روش‌هایی مانند قطره‌ای، نواری، نشتی و موضعی باشد که البته راندمان بهتری دارند و منابع آبی نیز هدر نمی‌روند.

به‌گفته مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دشتستان، کشاورزی دیگر مانند گذشته نیست و هزینه‌های بالایی دارد؛ خرید نهاده‌ها، سم، کود، شخم زمین، کاشت، عمل‌آوری، هزینه کارگر و اجاره زمین برای غیرمالکان، هزینه‌هایی است که این سال‌ها بسیار افزایش یافته و اگر کشاورز به‌خوبی مراقبت و مدیریت نکند ممکن است زیان ببیند.

او از کشاورزان خواست تا کشت‌های جالیزی را برابر با الگوی کشت و با مدیریت خود انجام دهند و میزان تولیدشان نیز بیش از نیاز بازار نباشد تا زیان نکنند.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • آغاز برداشت غلات از مزارع فراشبند
  • پهن شدن فرش صورتی رنگ در باغ‌های خراسان جنوبی
  • پیچیدن عطر گل محمدی از گلستانهای خراسان جنوبی
  • آغاز کشت پنبه در استان گلستان / کشاورزان به توصیه کارشناسان جهاد کشاورزی توجه کنند
  • خرید محصولات پاییزه در خوزستان از ۵۳۶ هزار تن گذشت
  • بیش از ۵۳۰ هزار تن محصولات پاییزه در خوزستان خریداری شد
  • آغاز برداشت گل محمدی در میمند فارس
  • برداشت خوشه‌های طلایی گندم از یک هزار و ۱۲۵ هکتار گندم زارهای آبادان
  • شمیم عطر گل محمدی از گلستان‌های راور
  • برداشت هندوانه آناناسی در استان بوشهر تا ۱۰ اردیبهشت