Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-16@22:27:32 GMT

امسال محدودیت کشت در خوزستان نخواهیم داشت

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۳۳۰۷۸

امسال محدودیت کشت در خوزستان نخواهیم داشت

داریوش بهارلویی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: ۹۱ درصد حجم سدهای استان آبگیری شده است و برای شروع کشت‌های تابستانه و تخصیص آب، برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته و از اواسط خرداد با افزایش خروجی همه سدهای استان، دوره کشت آغاز می‌شود.

بهارلویی بیان کرد: با پایان اردیبهشت‌ماه و دوره آبگیری سدهای استان خوزستان، حجم آب مخازن سدها به ۱۹ هزار و ۵۰۰ میلیون مترمکعب رسیده و امیدواریم در شروع دوره کشت این رقم به ۲۰ میلیارد مترمکعب نزدیک شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: ورودی آب به رودخانه و سدهای استان از ابتدای مهر تا پایان اردیبهشت به بیش از ۲۱ هزار و ۹۰۰ میلیون مترمکعب رسید که سهم سدها حدود ۲۱ میلیارد مترمکعب است. در همین مدت برای تأمین مصارف کشاورزی، شرب، صنعت و محیط زیست و مهار و تعدیل سیل حدود ۱۶ میلیارد مترمکعب آب رها شده است.

بهارلویی تصریح کرد: میزان ورودی آب در سدهای استان نسبت به شرایط نرمال از ۲۱ درصد روند مثبت در سد کرخه تا ۳۶ درصد نرخ منفی در حوضه سد جره نوسان داشته است.

وی ادامه داد: حوضه مارون نیز با ۳۰ درصد کاهش ورودی‌ها کم‌آبی را تجربه می‌کند در سال گذشته طی همین مدت میزان ورودی به سدهای استان ۴۳ میلیارد مترمکعب بوده است که این رقم نشان دهنده تفاوت منابع آب قابل‌برنامه‌ریزی امسال با سال گذشته است.

مدیر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان گفت: برآورد می‌شود که تا پایان سال میزان ورودی به ۲۶ میلیارد مترمکعب برسد در حالی که سال گذشته این رقم از مرز ۵۱ میلیارد مترمکعب گذشت. فقط در چهار ماه گرم سال گذشته بیش از هشت میلیارد مترمکعب آب وارد مخازن سدها گردیده لیکن در سال جاری خروجی مدل‌های آب و هواشناسی بیانگر آن است که این میزان به نصف تقلیل می‌یابد در نتیجه باید بپذیرم در ماه‌های گرم پیش رو، تفاوت‌هایی در میزان مصارف و برنامه‌ریزی خروجی آب وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: طی جلسات فنی و کارشناسی برگزار شده، برنامه رهاسازی آب در حوضه‌های مختلف تدوین شده و به مرور شاهد افزایش خروجی سدها برای تأمین نیازهای کشاورزی و سایر مصارف خواهیم بود. همان‌گونه که خروجی سد مارون طی روزهای گذشته برای تأمین آب نخیلات شادگان افزایش یافت.

رونق کشاورزی

بهارلویی افزود: اگرچه کاهش منابع آب به وقوع پیوسته اما امسال نیز کشاورزی استان رونق خواهد داشت و فقط کشت‌های پرمصرف در برخی مناطق بر اساس منابع قابل‌برنامه‌ریزی، هوشمندانه تعیین سطح شده است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان، تشکیل کمیته‌های هماهنگی، برنامه‌ریزی، کنترل و نظارت در هر حوضه، بازه بندی مکانی و زمانی رهاسازی آب در هر رودخانه به منظور نظارت و کنترل‌های مؤثر، تعیین سهم ویژه حقابه تالاب‌ها، مدل‌سازی شوری آب و نظارت کیفی آب شرب و نهایتاً به کارگیری گسترده مدل‌های هیدرولوژیکی و تدوین علمی و هوشمندانه تخصیص آب را از ویژگی‌های و تفاوت‌های برنامه‌ریزی ماه‌های گرم امسال برشمرد.

بهارلویی ادامه داد: در صورت مشارکت و همیاری تمام بهره بران و کشاورزان و عدم مصرف بی‌رویه و برداشت‌های غیرمجاز، بار دیگر در تولید و شکوفایی کشاورزی در کشور سرآمده بوده و همه مردم استان متنفع از این شرایط خواهند شد.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: نقطه عطف مدیریت آب در سال جاری عدم محدودیت در کشت پاییز و زمستان، مهار سیلاب‌ها، حفظ شرایط مطلوب تالاب‌ها، آبگیری مناسب سدها در پایان دوره آبگیری، تأمین منابع کشاورزی تابستان پیش رو و در نهایت تضمین تأمین منابع آبی کشت در پاییز سال آبی آینده است که بیانگر موفقیت در زمینه مدیریت مخازن و رودخانه‌ها است.

وی در ادامه اشاره‌ای نیز به حوزه برنامه‌ریزی هیدروانرژی و تولید برق از سدها کرد و گفت: در ماه‌های گرم و افزایش مصرف انرژی، نیروگاه‌های برقابی سدهای استان با تمام ظرفیت ممکن فعالیت داشته و نقش مؤثر و تعیین‌کننده‌ای در تأمین انرژی برق ایفا خواهند کرد.

کسب موفقیت خوب

وی با تأکید بر اینکه سازمان آب و برق خوزستان در بخش منابع آب و تأمین حداکثری مصارف از تمامی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها برای رونق بخشیدن به کشاورزی استان در ماه‌های پیشرو سود جسته است، عنوان کرد: در سال آبی جاری موفقیت‌های خوبی در برنامه‌ریزی آب سدهای استان حاصل شد که امیدواریم در چند ماه پایانی نیز این روند رو به رشد و مثبت به‌رغم همه دل‌نگرانی‌ها و اثرات مخرب بیماری ویروسی بر اقتصاد جامعه و بخش کشاورزی، ادامه داشته و مرهمی بر این شرایط باشد.

بهارلویی تأکید کرد: یک دهه سخت بر منابع آب استان گذشته است به‌خصوص در سه سال اخیر که شاهد شدیدترین خشکسالی‌ها تا سیلاب قرن بوده و اتفاقاتی که کسی در حوضه آب آن را تجربه نکرده بود. در تمامی این بحران و برهه‌های حساس، آب و برق خوزستان در تمامی شرایط همراه و همقدم مردم استان بوده و تلاش می‌کند از منابع آبی سدها بهترین نتیجه و دستاورد را برای عموم استان حاصل کند.

کد خبر 4931188

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان آب و برق خوزستان حجم آب سدها کشاورزی خوزستان ویروس کرونا شیراز بوشهر شهرکرد گرگان قزوین شب قدر شیوع کرونا بیرجند ایلام کمک به نیازمندان مواسات روز قدس روابط عمومی آب و برق خوزستان میلیارد مترمکعب سدهای استان برنامه ریزی سال گذشته منابع آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۳۳۰۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لایروبی بیش از سه میلیون مترمکعب از اسکله‌ها و آبراه‌های بندر امام خمینی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان گفت: در سال گذشته با هدف حفظ عمق مفید اسکله‌ها و ارتقاء ایمنی شناور‌های متردد در آبراهه‌ها،   بیش از سه میلیون و ۸۱۴ هزار متر مکعب از اسکله‌ها و آبراه‌های منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی  لایروبی شد.

سجاد سبزیوند افزود: این حجم از لایروبی نسبت به مشابه گذشته رشد ۴۶ درصدی را نشان می‌دهد که با استفاده از توان داخلی و تجهیزات پیشرفته انجام شده است.

وی ادامه داد:  نزدیک به ۴۳ میلیون متر مربع نیز از پهنه دریایی حوزه استحفاظی اداره کل بنادر و دریانوردی استان تحت عملیات هیدروگرافی با هدف ارتقاء ایمنی دریایی قرار گرفت که تأثیر به سزایی در شناسایی ویژگی‌ها و مختصات حوزه استحفاظی دارد.

معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان   از انجام ۱۷۲ مورد عملیات امداد و نجات دریایی خبر داد که طی ۶۰۴ ساعت  در ۱۲ ماهه سال گذشته انجام شده است.  

سبزیوند   با اشاره به آغاز به کار و فعالیت نخستین مرکز دریافت مواد زائد نفتی در این مجتمع بزرگ بندری براساس الزامات و معاهدات بین‌المللی از محیط زیست دریایی اظهار کرد: یک هزار و ۷۷۸ متر مکعب مواد زائد نفتی دربازه زمانی مذکور جمع‌آوری و دریافت شد.

وی گفت: در ۱۲ ماهه گذشته   یک هزار و ۳۶۰ فروند شناور وارد بنادر استان شده است که  به این منظور ۴۸ هزار ساعت عملیات‌های راهنمایی و یدک‌کشی به منظور هدایت و پهلودهی ایمن این تعداد شناور انجام که به ترتیب رشد یک و نیم درصدی و ۵ درصدی را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نشان می‌دهد.


معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان افزود: در استان خوزستان  ۲۵ هزار و ۳۲۳ دریانورد   مشغول به فعالیت هستند و تاکنون ۲ هزار و ۹۳۴ شناور در استان خوزستان ثبت شده‌اند.
سبزیوند ادامه داد:  تعداد اسناد دریایی صادر شده در یک سال گذشته   ۹ هزار و ۶۶۵ سند بوده است  که از طریق برگزاری ۱۷۲ دوره آموزشی به واجدین شرایط اعطا شده است.

دیگر خبرها

  • اعلام میزان پر شدگی سدهای استان سمنان
  • طرح پژوهشی نقشه‌برداری فرهنگی انجام شد
  • افزایش ۶ درصدی حجم مخزن سدهای آذربایجان شرقی
  • لایروبی بیش از سه میلیون مترمکعب از اسکله‌ها و آبراه‌های بندر امام خمینی
  • افت سطح آب‌های زیرزمینی در لرستان
  • بیش از ۶۶ درصد سدهای کرمانشاه پر است
  • افت سطح آب‌های زیرزمینی در لرستان/ ۴۳ درصد حجم مخازن سدها پُر است
  • پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید
  • افت ۲۳ سانتی‌متری سطح آب‌های زیرزمینی در لرستان
  • پُرشدگی سدهای کرمانشاه به ۶۶ درصد رسید/ کسری مخازن زیرزمینی جبران نشده است