Web Analytics Made Easy - Statcounter

دعای بیست‌وهشتمین روز از ماه مبارک رمضان را به‌‌همراه توضیح آن بخوانیم. ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۵ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان ادعیه روزانه این ماه شریف بسیار جای دقت و تفکر دارد. این دعاهای روزانه که در محافل مذهبی خوانده می‎شود توسط ابن‌عباس از حضرت پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم نقل شده است و علمای بزرگ اسلام آنها را در کتاب خود ثبت و ضبط کرده‎اند و ما این ادعیه را از کتاب «‏اقبال الأعمال» سیدبن طاووس عالم بزرگ شیعه نقل می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کتاب‏ مانند سایر کتاب‌هاى سید از اعتبار و ارزشی ویژه ‌بین علماى شیعه برخوردار است تا جایی که مرحوم شیخ عباس قمی در «مفاتیح الجنان» بسیار از ادعیه این کتاب استفاده کرده است.

اینک به‌‌مناسبت فرا رسیدن بیست‌وهشتمین روز ماه مبارک رمضان، دعای این روز به‌همراه توضیحی دربارۀ آن منتشر شده است:

اللّـهُمَّ وَفِّرْ حَظّى فیهِ مِنَ النَّوافِلِ وَ أَکْرِمْـنى فیـهِ بِاِحْـضـارِ الْمَسـائِلِ وَ قَرِّبْ فیهِ وَسیلَتى اِلَیْکَ مِنْ بَیْنِ الْوَسائِلِ یـا مَنْ لا یَشْـغَلُهُ اِلْحـاحُ الْمُـلِحّـینَ؛
«خدایا در این روز، بهره‌ام را از مستحبات، افزون گردان و مرا با حاضر کردن خواسته‌ها گرامى بدار و از میان وسایل، وسیله رسیدنم به حضورت را نزدیک گردان، اى که پافشارىِ اصرارکنندگان، بازش نمى‌دارد ومشغولش نمى‌کند.»

حجت‌الاسلام حسن شریعت‌زاده کارشناس مسائل دینی در گفت‌وگو با تسنیم به بیان نکاتی دربارۀ دعای امروز ماه رمضان پرداخت و گفت: پروردگار عالم در قرآن مقامات مؤمنان را متفاوت می‌داند، این تفاوت از سنخ عمل است؛ یعنی عمل آنها و میزان تقرب آنها به حضرت حق جل جلاله متفاوت است مانند اخلاص آنها، اخلاق، کرامت‌ها، واجبات و نوافل «وَالمُؤمِنونَ وَالمُؤمِناتُ بَعضُهُم أَولِیاءُ بَعضٍ».

نوافل به‌عنوان مستحبات در حکم تکمیل حلقه بندگی است، کسی که نافله می‌خواند عاشق عبادت، عاشق نماز، عاشق نماز شب است، نافله در حکم تکمیل حلقه تقرب به پروردگار است؛ چون به طور کلی رسول خدا فرمود: نماز مایۀ تقرب است.

خدایا مرا موفق به انجام نوافل بگردان و خواسته‌هایم که در این شب‌ها در دعاها بیان کردم مورد عنایت قرار بده. عوامل استجابت دعا زیادند، من به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنم؛ زمان: مثل ماه مبارک رمضان، شب‌های قدر یا شب عید فطر؛ مکان: مانند مسجد، حرم حضرت سیدالشهداء یا بالای سر رسول خدا محمد مصطفی(ص).

عامل دیگر عوامل انفرادی هستند مانند اینکه مصلحت الهی اقتضا کند که این نعمت به او برسد یا نرسد یا مسئله پدر و مادر که بسیار در استجابت دعاها مؤثر است. بنابراین کسی که وارد این ماه می‌شود خیلی از لوازم استجابت دعا را به همراه دارد .

اگر این شرایط جمع شود دعای انسان با مسئله کلیت مصلحت حضرت حق می‌تواند اجابت خوبی برای انسان داشته باشد، خدایا نوافل را جهت تکمیل حلقه عبادت و بندگی خودت قرار دادی، مرا موفق به انجام نوافل کن، دعایم را بپذیر، وسیله‌ام را که در در اجابت دعا قرار داده‌ام قبول کن.

قرآن کریم می‌فرماید برای رسیدن به خدا اتخاذ وسیله کنید یعنی به سمت خدا که می‌آیید با وسیله باشید که دعای شما تقرب بهتری پیدا کند. نماز وسیله است، نافله وسیله است، زیارت حضرت سیدالشهداء(ع) وسیله است، شفاعت اهل بیت وسیله است.

اینکه در دعای توسل می‌خوانیم ای آبرودار! نزد خدا برای ما شفاعت کن، این هم وسیله است؛ یعنی وسیله‌ام را بپذیر ای کسی که اصرار بندگانت و پافشاری آنها و صدای آنها نه تو را خسته می‌کند و نه بر تو این صداها مشتبه می‌شود. خدایا تو از خدایت دست بر نمی‌داری و من هم از گدایی هم دست بر نمی‌دارم، خدایا دستم را بگیر.

دعای روز بیست‌وهفتم ماه مبارک رمضان/ خدایا عُذرم را بپذیربیداری و بصیرت یعنی حرکت در جهت ظهور منجی

انتهای پیام/

R1410/P/S4,37/CT1 واژه های کاربردی مرتبط ماه مبارک رمضان

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ماه مبارک رمضان ماه مبارک رمضان ماه مبارک رمضان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۳۶۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی بیش از ۴۰۰۰ اسکان موقت در بوستان‌های یزد در نوروز

 محمدسعید کاشفی سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری یزد با اشاره به فراهم کردن امکان اسکان موقت به صورت برپایی چادرشخصی در بوستان‌های کوهستان، مهر و ملل و بزرگ شهر گفت: بر اساس آمارگیری روزانه، بیشترین استقرار میهمان نوروزی ۱۴۰۳ در سطح شهر در چادر‌های مسافرتی شخصی در پارک بزرگ شهر و استفاده از خدمات این پارک بوده است.

وی با اشاره به برپایی بیش از چهار هزار و ۷۰۰ اسکان موقت چادر افزود: برای تسهیل استقرار میهمان شهر یزد در بوستان ها، امکانات مورد نیاز از جمله دسترسی به آب شرب بهداشتی، سرویس‌های بهداشتی مناسب و پارکینگ، انتظامات و رعایت مناسب‌سازی برای استفاده معلولان از خدمات پارک توسط همکاران تدارک دیده شده بود.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری یزد با اشاره به تقارن ماه مبارک رمضان و ایام عید نوروز، تصریح کرد: برای اولین بار در سطح شهر یزد و به جهت رعایت حرمت ماه مبارک رمضان، در هر بوستان محوطه‌ای طراحی و برای سرو غذای میهمانان نورزی تدارک دیده شد که مورد استقبال در این ایام قرار گرفته شد.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • تمدید مهلت شرکت در جشنواره مسطورا
  • مهلت شرکت در جشنواره مسطورا تمدید شد
  • ۱۱۲ ویژه برنامه قرآنی در سوادکوه اجرا شد
  • سال گذشته بیش از ۴۶ هزار گلستانی خون خود را اهدا کردند
  • اهدای بیش از ۲ هزار واحد خون و پلاکت در ماه مبارک رمضان
  • تجلیل از فعالان و قاریان قرآنی در حسینیه امیرالمومنین اصفهان + فلم
  • تجلیل از فعالان و قاریان قرآنی در حسینیه امیرالمومنین اصفهان
  • استقبال بیش از ۷۰ هزار نفر از طرح زندگی با آیه‌ها
  • بیش از ۶۱ هزار بسته معیشتی میان نیازمندان توزیع شد
  • برپایی بیش از ۴۰۰۰ اسکان موقت در بوستان‌های یزد در نوروز