Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گفته رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان از ابتدای سال 98 تا 5 اردیبهشت سال 99 ارزش صادرات ایران به کشورهای اوراسیا حدود 539دلار و ارزش واردات 1میلیارد و 242میلیون دلار بود، ارقامی که انعقاد موافقنامه تجارت ترجیحی ایران در سال گذشته امید به رشد آنها را بالا برده است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، موافقنامه تجارت ترجیحی ایران با منطقه اوراسیا به گفته امیر عابدی، رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان، تنها نمونه موفقیت‌آمیز در انعقاد توافقنامه‌هایی از این دست برای ایران بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توافقنامه‌ای که بر مبنای آن طرفین متعهد می‌شوند تعرفه کمتری برای واردات قائل شوند.

عابدی در توضیح بیشتر در این باره گفت: انعقاد این قرارداد از اوایل آبان سال گذشته دستاوردهای چشمگیری برای فعالین اقتصادی کشور در برداشته و شرایط را برای تسهیل ورود آنها به این بازارها فراهم آورده است. توافق ترجیحی ایران و اوراسیا نمونه‌ای موفق از تجارت ترجیحی ایران است و ما در گذشته تجارب ناموفقی با ترکیه، پاکستان و سوریه داشتیم.

او افزود: از ابتدای سال 98 تا 5 اردیبهشت سال 99 ارزش صادرات ایران به کشورهای اوراسیا حدود539 دلار و ارزش واردات 1میلیارد و 242میلیون دلار بود.  

عابدی ادامه داد: این توافق امکان رشد ارقام را فراهم می‌آورد. به طور مثال ما تاکنون در صادرات فرش، کاشی و سرامیک هیچ عملکردی نداشتیم، امیدواریم با این توافق بتوانیم به صادرات آنها ورود کنیم. در واقع این توافق پتانسیلی برای توسعه صادرات در اختیار ما می‌گذارد. با توافق یاد شده تخفیفات بیشتری به دست می‌آوریم و می‌توانیم، صادرات را رشد دهیم و حضور پررنگ‌تری نسبت به رقبای آسیایی و اروپایی در حوزه اوراسیا داشته باشیم.

او خاطرنشان کرد: در شرایطی که با تنگنای تحریم‌ها، کاهش بهای نفت و پیامدها کرونا رو‌به‌رو هستیم، این پیمان‌نامه منطقه‌ای نه تنها به گشایش گره‌ها کمک می‌کند، بلکه تمرینی برای رسیدن به پیمان‌های تجاری در سطوح گسترده‌تر است.

رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان همچنین اظهار کرد: باید بپذیریم به دلیل تحریم‌ها در مبادلات بانکی و بهره‌گیری از  تعهدات بیمه‌ای با محدودیت رو‌به‌رو هستیم. با این حال شیوه‌هایی چون تهاتر و سرمایه‌گذاری مشترک و توسعه زیرساخت‌ها در بازارهای هدف در کشورهای اوراسیا می‌تواند کمک‌دهنده باشد هر چند محدودیت‌ها هزینه کار را بالا می‌برد.

او اضافه کرد: صادرات یک فعل نیست یک زنجیره است و کشورهای منطقه اوراسیا مانند روسیه، قزاقستان و ارمنستان می‌توانند گزینه‌های خوبی برای شکل‌دهی این زنجیره باشند. با این حال برای رسیدن به دستاوردهای توافق یاد شده، نمی‌توان انتظار معجزه و موفقیت‌های یک‌شبه داشت.

عابدی در پایان گفت: تغییرات اخیر در وزارت صمت و استراتژی جدید آن با تاکید بر توانمندی‌های بخش خصوصی و حمایت از صادرات می‌تواند به رشد دستاوردها بینجامد. ما با کشورهای اوراسیا مشترکات تاریخی و مناسبات سیاسی خوبی داریم و این توافق می‌تواند، حضور استراتژیک ما را در منطقه اوراسیا تقویت کند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: صادرات ترجیحی منطقه اوراسیا کشورهای اوراسیا ترجیحی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۳۶۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارزش دلاری مبادلات تجارت خارجی کردستان به ۵ میلیون دلار رسید

طاها سمیعی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ میزان صادرات صورت گرفته از طریق گمرکات کردستان هزار و ۱۰۲ تن معادل با ۵۱۸ میلیون دلار بود و میزان صادرات صورت گرفته از طریق سایر گمرکات نیز ۴۹۱ هزار تن معادل ۳۱۳ میلیون دلار بوده است.

وی به میزان واردات ثبت سفارش شده از طریق گمرکات کردستان اشاره کرد و افزود: در سال ۱۴۰۲ میزان واردات ۳۳ هزار و ۶۰۰ تن معادل با ۳۶۳ میلیون دلار بوده است.

معاون امور بازرگانی توسعه و تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان اظهار کرد: همچنین حجم ترانزیت صورت گرفته در سال گذشته از طریق گمرکات کردستان ۲ هزار و ۵۹۶ تن بوده که ۳ هزار و ۷۸۴ میلیون دلار ارزش داشته است.

سمیعی جمع کل مبادلات تجارت خارجی در سال ۱۴۰۲ را ۴ هزار و ۲۲۳ تن عنوان کرد و ادامه داد: ارزش دلاری این میزان مبادله ۴ هزار و ۹۷۸ میلیون دلار بوده است.

وی هدف صادراتی تعیین شده برای سال گذشته را ۴۸۸ میلیون دلار عنوان کرد و یادآور شد: عملکرد ۱۲ ماهه این حوزه در سال گذشته نشان از تحقق ۱۰۶ درصدی مبادلات تجارت خارجی دارد.

معاون امور بازرگانی توسعه و تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان بیان کرد: مهمترین اقلام صادراتی از طریق گمرکات کردستان تخم خوراکی ماکیان، گوجه فرنگی زراعی، محصولات آهنی اسفنجی، تراکتور کشاورزی و سیب تازه بوده است.

سمیعی گفت: طلای خام، آلیاژ آلومینیوم کار نشده، دستگاه تهویه مطبوع ۲ تکه، قراضه و ضایعات انباره‌های سرب و قراضه و ضایعات آلومینیوم نیز از مهمترین اقلام وارداتی بوده است.

وی با بیان اینکه عراق، افغانستان، سوریه، ترکیه و هند کشورهای عمده هدف صادراتی ایران بوده‌اند، اظهار کرد: عراق، چین، امارات متحده عربی، ترکیه و آلمان نیز کشورهای عمده مبدا وارداتی کشور بوده‌اند.

کد خبر 6087073

دیگر خبرها

  • تجارت ۵ میلیارد دلاری گمرکات کردستان در سال گذشته
  • 5 تفاوت اساسی در کاشی و سرامیک - کاویان سرام
  • بودجه روسیه برمبنای نفت ۶۵ دلاری تنظیم می‌شود
  • صادرات خودرو به اوراسیا کلید می‌خورد
  • افزایش صادرات از گمرک شهرصنعتی کاوه
  • لمس یک میلیارد دلاری صادرات به روسیه
  • انتقاد رییس اتاق بازرگانی تهران از دلار ۴۰ هزار تومانی: دولت هم چوب را می‌خورد هم پیاز را/ دود این سیاستها به چشم صادر کننده‌ها می‌رود
  • ارزش دلاری مبادلات تجارت خارجی کردستان به حدود ۵ میلیون دلار رسید
  • ارزش دلاری مبادلات تجارت خارجی کردستان به ۵ میلیون دلار رسید
  • هدف گذاری برای تجارت ۱۰میلیارد دلاری ایران و پاکستان