Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- یک کارشناس مذهبی گفت: در فراز نخست دعای روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان بندگان از خداوند می‌خواهند بهره آنان را از مستحبات زیاد کند، آنچه باعث قرب بندگان به خدا می‌شود و یا به عبارت دیگر باعث افزایش درجات مومن در بهشت می‌شود به جا آوردن اعمال مستحبی است تاریخ انتشار: 07:00 - 02 خرداد 1399 - کد خبر: ۶۱۷۱۶۶

مهدی علیزاده در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان پیرامون مضمون دعای روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان گفت: در دعای روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان بیان شده است: «اللهمّ وفّر حظّی فیهِ من النّوافِلِ واکْرِمْنی فیهِ بإحْضارِ المَسائِلِ وقَرّبِ فیهِ وسیلتی الیکَ من بینِ الوسائل یا من لا یَشْغَلُهُ الحاحُ المُلِحّین، خدایا زیاد کن بهره مرا در آن از اقدام به مستحبات و گرامى دار در آن به حاضر کردن ویا داشتن مسائل ونزدیک گردان در آن وسیله ام به سویت از میـان وسیله‌ها اى آنکه سرگرمش نکند اصرار وسماجت اصرار کنندگان.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

بیشتر بخوانید: برای مطالعه مطالب و گفت‌وگوهای مذهبی اینجا کلیک کنید

وی در همین راستا ادامه داد: در فراز نخست این دعا بندگان از خداوند می‌خواهند بهره آنان را از مستحبات زیاد کند، آنچه باعث قرب بندگان به خدا می‌شود و یا به عبارت دیگر باعث افزایش درجات مومن در بهشت می‌شود به جا آوردن اعمال مستحبی است، خواندن نافله‌ها تاثیر فراوانی داشته و باعث افزایش ارزش اعمال ما و سنگین شدن توشه ما برای آخرت می‌شود. در سوره هود و آیه ۱۱۴ بیان شده «وَأَقِمِ الصَّلَاةَ طَرَفَیِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِنَ اللَّیْلِ ۚ إِنَّ الْحَسَنَاتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئَاتِ ۚ ذَٰلِکَ ذِکْرَىٰ لِلذَّاکِرِینَ، و نماز را در دو طرف اول و آخر روز به پا دار و نیز در ساعات آغازین شب، که البته حسنات و نکوکاریها، سیّئات و بدکاری‌ها را نابود می‌سازد، این نماز یا این سخن که حسنات شما سیّئات را محو می‌کند یادآوریی است برای اهل ذکر و پندی بر مردم آگاه است.»

علیزاده در همین راستا بیان کرد: خواند نافله چنانچه از وقت خود بگذرد امکان بجا آوردن آن وجود دارد، به عنوان مثال ما می‌توانیم هنگامی که در اتوبوس سوار شدیم، تا رسیدن به مقصد بدون توجه به قبله نافله را بجا بیاوریم، ارزش نافله بقدری زیاد است که پروردگار افرادی که نافله برقرار می‌کنند را به فرشتگان نشان می‌دهد و به این بندگان افتخار می‌کند.

وی عمل مستحب نافله را در مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: عمل مستحب نافله ۳۴ رکعت در شبانه روز است، اگر کسی که بر انجام نافله استمرار داشته باشد سه اثر از نافله دریافت خواهد کرد، در قدم اول سیئات و گناهان افراد در طول روز پاک و محو می‌شود، دوم اینکه نماز واجبی را که می‌خوانیم بین صحیح و قبول آن فرق بسیار است اگرچه نیاز نیست که نماز صحیح را قضا کنیم، ولی اینکه مقبول درگاه خداوند باشد موضوعی دیگر است و تفاوت فراوان بین این دو مسئله وجود دارد، ممکن است که مشغله‌های دنیایی باعث شود مومن حضور قلب در نماز واجب نداشته باشد، آنچه که باعث می‌شود نواقص فرایض برطرف شود نافله‌ها هستند. نقل شده از «امام محمد باقر (ع)» قال: اِنَّما جُعِلَتِ النّافِلَةُ لِیتمِّ بِها ما یفسُدُ مِنَ الفَریضَةِ. نافله‌ها نواقص نماز را برطرف می‌کنند و نکته آخر اینکه نافله باعث قرب بنده به درگاه خداوند است، درجات بهشت برای مومنان با کمک نافله‌ها افزایش پیدا می‌کند، به عبارت دیگر هرچه نافله‌های به جا آمده بیشتر باشد بندگان مومن به درجات بالاتری در بهشت قرار خواهند رسید.

علیزاده خواندن نوافل را مورد بررسی قرار داد و خاطرنشان کرد: اولویت در این است که نوافل در زمان خود خوانده شود، به عنوان مثال نافله صبح قبل از نماز صبح و در سحرگاه خوانده شود، اما چنانچه امکان خواندن آن نبود شما می‌توانید هر زمان که وقت کردید و زمان داشتید به نیت قضا آن را بخوانید، حتی در زمان بازگشت به‌ خانه از آنجا که نافله ارزش فراوان دارد ثواب بسیاری را نصیب مومنان می‌کند لذا خواندن نوافل ارزشمند بوده و در این دعا نیز توفیق خواندش خواسته شده است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار ادبیات ماه مبارک رمضان دعای روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۳۶۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهلت شرکت در جشنواره مسطورا تمدید شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، همزمان با ماه مبارک رمضان، طرح ملی «مسطورا» با هدف ترویج گفتمان «زندگی با آیه‌ها»، در راستای اقامه جهاد تبیین قرآنی و گفتمان‌سازی و تبدیل مفاهیم منتخب قرآنی به مسلمات فکری و رایج‌ترین افکار مشترک بین همه اقشار جامعه و حفظ آیات کلیدی کتاب خدا از سوی خادمان و دغدغه‌مندان قرآنی آغاز به کار کرد.

آخرین مهلت شرکت در این پویش قرآنی تا پایان ماه مبارک رمضان اعلام شده بود، اما گروه طراح پویش تصمیم گرفته‌اند با توجه به در پیش بودن دهه کرامت فرصت ثبت نام در این پویش را تا این دهه (دهه کرامت از ۲۱ اردیبهشت تا ۳۱ اردیبهشت برگزار می‌شود) تمدید کنند.

علاقه‌مندان می‌توانند از طریق سایت https://mastura.ir در این طرح شرکت کنند.

طرح ملی «مسطورا» ذیل پویش «زندگی با آیه‌ها»؛ حلقه وصل همه فعالیت‌های قرآنی در ماه مبارک رمضان است و این حرکت فراگیر با بهره‌گیری از رسانه در ابعاد و سطوح گوناگون و با توجه به ظرفیت‌ها و اقتضایات ماه مبارک رمضان که مقارن با تعطیلات نوروزی است، به دنبال ایجاد یک حرکت ملی با هم‌افزایی تمام ظرفیت‌های مردمی و رسمی است.

شاخص‌ترین محصولی که برای این ۱۵۰ فراز ایجاد می‌شود، وبگاه زندگی با آیه‌ها «https://zendegibaayeha.ir» است که بستر بارگذاری تمام تولیدات تبیینی پیرامون این ۱۵۰ فراز خواهد بود و در حرکت هم‌افزا مخاطبان به این بستر دعوت می‌شوند. در این بستر علاوه بر تبیین آیات، حفظ آیات نیز تسهیل می‌شود و مسیر همراهی مخاطب از آیه اول تا آخرین آیه بازی‌وارسازی می‌شود تا انگیزه همراهی مخاطب با سایت را بیشتر کند.

همچنین مجموعه تولیدات مکتوب و رسانه‌ای برای این ۱۵۰ فراز همگی در سایت محصول بارگذاری می‌شوند تا همیشه در دسترس علاقه‌مندان باشد. ضمناً، چون تقویت همه جریان‌های فعال و مردمی، سیاست اصلی این جریان است، این سایت محلی برای معرفی تمامی اتفاقات مردمی قرآنی در ماه مبارک رمضان نیز هست.

در سایت این طرح ملی کتابچه حفظ؛ کتاب منبر برای عموم؛ منبرک برای نوجوانان؛ منبر برای بانوان؛ منبر‌های روزانه برای تبیین ۳۰ فراز متشکل از مواد سخن آیه روایت داستان …» با کیو آر کد‌های متنوع متصل به سایت؛ کتاب طرح درس برای نوجوانان؛ کتاب طرح درس برای کودکان؛ پیک کودک قرار داده شده که علاقه‌مندان با مراجعه به سایت می‌توانند از خدمات این طرح از ابتدای ماه مبارک رمضان بهره‌مند شوند.

دیگر خبرها

  • خبر‌های رسانه بیست و هشتم فروردین
  • تمدید مهلت شرکت در جشنواره مسطورا
  • اوقات شرعی بیست و هشتم فروردین ماه به افق آبادان و خرمشهر
  • اوقات شرعی بیست و هشتم فروردین در سمنان
  • اوقات شرعی بیست و هشتم فروردین
  • مهلت شرکت در جشنواره مسطورا تمدید شد
  • ۱۱۲ ویژه برنامه قرآنی در سوادکوه اجرا شد
  • سال گذشته بیش از ۴۶ هزار گلستانی خون خود را اهدا کردند
  • تجلیل از فعالان و قاریان قرآنی در حسینیه امیرالمومنین اصفهان + فلم
  • استقبال بیش از ۷۰ هزار نفر از طرح زندگی با آیه‌ها