Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-25@16:01:18 GMT

دریاچه ارومیه به مرحله احیا رسیده است

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۳۷۲۵۷

دریاچه ارومیه به مرحله احیا رسیده است

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، بر اساس مطالعات پایه منابع آب کارگروه احیای دریاچه ارومیه سطح تراز دریاچه ارومیه تا به امروز نسبت به روز مشابه در سال گذشته، ۰.۶۱ سانتیمتر افزایش را نشان می‌دهد، بر همین اساس حجم آب موجود در دریاچه نیز با افزایش ۵.۲۹ میلیارد مترمکعبی رو به رو بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس گزارش‌های کارگروه احیای دریاچه ارومیه، تراز سطح آب دریاچه در روز ۲۹ اردیبشهت ماه به ۱۲۷۱.۹۱ سانتیمتر از سطح دریا رسید، این تراز نسبت به روز مشابه در سال گذشته، ۱۲۷۱.۹۲ سانتیمتر افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش وسعت دریاچه ارومیه در روز ۲۹ اردیبهشت ماه سال جاری ۳۲۴۸.۹۴ کیلومتر مربع بود که این شاخص نسبت به روز مشابه در سال گذشته ۳۲۵۴.۵۱ کیلومتر مربع کاهش و وسعت دریاچه نسبت به میانگین دراز مدت سال مشابه ۱۲۶۴.۹۸ کاهش یافته است.

لازم به ذکر است؛ حجم آب موجود در دریاچه ارومیه در روز ۲۹ اردیبشهت ماه سال جاری، ۵.۲۹ میلیارد مترمکعب بوده است که این شاخص نسبت به روز مشابه در سال گذشته، ۵.۳۲ میلیارد مترمکعب افزایش داشته و نسبت به میانگین دراز مدت ۱۶.۰۴ میلیارد مترمکعب افزایش یافته است؛ بنابراین تراز سطح آب دریاچه ارومیه در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۹۹ حدو د ۱۲۷۱.۹۱ متر و وسعت دریاچه ۳۲۴۵ کیلومتر مربع را نشان می‌دهد.

گفتنی است؛ عملیات اجرایی طرح ملی نجات دریاچه از سال ۹۳ آغاز شده است.

بیشتر بخوانید:

افزایش ۳۶ سانتی‌متری تراز آب دریاچه ارومیه

سطح آب دریاچه ارومیه یک متر افزایش یافت

سطح تراز آب دریاچه ارومیه به بیشترین میزان خود رسید

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دریاچه ارومیه سطح تراز دریاچه ارومیه حجم آب نسبت به روز مشابه در سال گذشته آب دریاچه ارومیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۳۷۲۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دریاچه ارومیه جان تازه می‌گیرد؟

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌‌غربی از رهاسازی مجدد آب یک سد برای تأمین حق‌آبه دریاچه ارومیه خبر داد.

به گزارش ایرنا، وی افزود: این مرحله از رهاسازی در فاز اول از محل سد سیلوه از طریق مانور دریچه تخلیه تحتانی سد به سمت رودخانه لاوین بوده و در ادامه پشت سد مخزنی کانی سیب رهاسازی می‌شود.

رستگاری گفت: در فاز اول ۱۲ مترمکعب بر ثانیه و در فاز دوم پنج متر مکعب بر ثانیه از طریق تونل انحرافی و سامانه انتقال آب جلدیان به سمت سد چپر آباد و از آنجا به سمت دریاچه ارومیه روانه شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی ادامه داد: در مجموع ۱۷ متر مکعب آب در ثانیه در حال طی مسیر از طریق سامانه‌های انتقال آب به سمت حوضه دریاچه ارومیه است.

وی گفت: در مرحله پیشین رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه در سال آبی جاری، ۱۲ میلیون متر مکعب آب از سد سیلوه رهاسازی شده بود.

سد سیلوه در شهرستان پیرانشهر در جنوب آذربایجان‌غربی قرار دارد.

دیگر خبرها

  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالابهای اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه
  • دریاچه ارومیه جان تازه می‌گیرد؟
  • آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه پیرانشهر به دریاچه ارومیه
  • آغاز مرحله دوم رهاسازی حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه از سد مخزنی سیلوه پیرانشهر
  • مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه
  • رها‌سازی مرحله دوم آب از سد سیلوه پیرانشهر به دریاچه ارومیه
  • رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه | این دریاچه جان تازه می‌گیرد؟
  • رشد ۲۶ درصدی ارزش صادرات از گمرکات سیستان و بلوچستان
  • افزایش جمعیت گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه