Web Analytics Made Easy - Statcounter

آمارهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد که ۱۳ درصد از تولید ناخالص داخلی صرف پرداخت یارانه انرژی به فرآورده‌های نفتی شده که در این میان سهم بنزین از این یارانه، ۱.۸ درصد است.

سال گذشته سخنگوی دولت زبان به شکایت از پرداخت یارانه انرژی گشود و گفت ایران با پرداخت ۶۹ میلیارد دلار یارانه انرژی، رتبه اول پرداخت یارانه انرژی در جهان را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی ربیعی تاکید کرد که از این میزان، ۲۶.۶ میلیارد دلار به یارانه فرآورده‌های نفتی اختصاص داشته و گاز طبیعی با ۲۶ میلیارد دلار و سپس برق با ۱۶.۶ میلیارد دلار یارانه، در رده‌های بعدی قرار دارند.

پیش از این نیز البته آمارهای مختلفی از پرداخت یارانه انرژی در ایران به گوش می‌رسید.

ایران از جمله کشورهایی است که بیشترین یارانه را پرداخت می‌کند که شامل یارانه‌های مختلف از یارانه نان گرفته تا یارانه انرژی می‌شود.

آمارهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد که دولت‌های مختلف از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۴ در مجموع بیش از ۸۶۰ میلیارد دلار یارانه به فرآورده‌های نفتی داده است که با مقایسه تولید ناخالص داخلی که سالانه معادل ۴۵۰ میلیارد دلار است هزینه بسیار بالا و گزافی به شمار می‌رود.

یعنی در طی ۱۴ سال به اندازه ۲ سال تولید ناخالص داخلی کشور صرف یارانه انرژی شده است. به عبارتی یک هفتم تولید ناخالص داخلی کشور صرف پرداخت یارانه انرژی به فرآورده‌های نفتی می‌شود.

در این میان سهم بنزین از یارانه داده شده ۱۲۰ میلیارد دلار است که از سهم ۱۴ درصدی بنزین در دریافت یارانه انرژی حکایت دارد./ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: پرداخت یارانه انرژی تولید ناخالص داخلی فرآورده های نفتی میلیارد دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۳۹۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایش سوخت رسانی ایام نوروز در منطقه ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  در این بازدید، فرایند سوخت رسانی ایام تعطیلات نوروزی در محل انبار نفت مرکزی ارومیه در بخش‌های مختلف مصرف و بخصوص در بخش حمل و نقل، پایش و مورد بررسی قرار گرفت و احمد مجرد مدیر منطقه ارومیه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در حوزه سوخترسانی سال ۱۴۰۲ و ایام تعطیلات نوروزی ارایه کرد


  مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران ضمن بازدید از تجهیزات عملیاتی، اطفا حریق، مخازن ذخیره‌سازی و سکو‌های بارگیری، وضعیت ذخیره سازی انواع فرآورده‌های نفتی را مطلوب ارزیابی کرد و و ابراز امیدواری کرد: تا پایان تعطیلات نوروزی و عید فطر با یاری خداوند متعال، تلاش شبانه روزی کارکنان عملیاتی انبار‌های نفت و همکاری موثر مردم در مدیریت بهینه سفر و مصرف سوخت، مشکل خاصی در سطح کشور نداشته باشیم


عرب‌عامری در این بازدید با ابراز رضایت از روند سوخت‌رسانی در تعطیلات نوروز ۱۴۰۳، از تلاش جهادی و شبانه‌روزی مدیر و کارکنان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه در ارائه خدمات مطلوب به مسافران عزیز و مردم شریف استان آذربایجان غربی تشکر و قدردانی کرد.


محمد صادقی مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز در این بازدید عملیاتی از آمادگی جایگاه‌های سوخت منطقه اظهار رضایت کرد و افزود: کارت‌های آزاد بنزین در همه کلانشهر‌ها و شهر‌های بزرگ به مقدار کافی موجود است و از ابتدای تعطیلات نوروزی تعدادی کارت آزاد جدید نیز تولید و در جایگاه‌های کشور توزیع شده تا ایام نوروز هیچ کمبودی برای توزیع سوخت به مسافران نوروزی وجود نداشته باشد


وی تأکید کرد: به صورت میدانی در حال پایش وضعیت سوخت رسانی هستیم و این پایش تا پایان یافتن سفر‌های نوروزی و تعطیلات عید فطر مسافران تشدید می‌شود.

دیگر خبرها

  • افزایش ۵ درصدی مصرف بنزین استان قزوین در نوروز ۱۴۰۳
  • پایش سوخت رسانی ایام نوروز در منطقه ارومیه
  • پرداخت یارانه به زنجیره تولید از تورم جلوگیری می کند
  • یارانه باید به دست مصرف کننده نهایی برسد
  • توزیع ۲۹ میلیون لیتری بنزین در جایگاه های گیلان همزمان با تعطیلات نوروزی
  • حدود ۱۵ میلیون لیتر بنزین مصرف شد
  • انتخاب عکس نوجوان سبزواری درسالانه عکاسی از موزه‌های نفت
  • مشارکت مردم در بهینه‌سازی مصرف انرژی چگونه به جهش تولید و اقتصاد کمک خواهد کرد؟
  • رونمایی از کتاب «میدان نفتون، از آغاز تاکنون»
  • این کشورهای جهان بیشترین بدهی عمومی را دارند (+جزئیات)