Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث فرهنگی آذربایجان‌غربی گفت: همکاری و هماهنگی موثر نیروی انتظامی و نیروهای یگان حفاظت اداره‌کل منجر به متلاشی شدن دو باند حفاران غیرمجاز و قاچاق اشیاء عتیقه در مهاباد و ارومیه شد.

«سرهنگ بهزاد حجابی»، فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث فرهنگی آذربایجان‌غربی، در گفتگو با خبرنگار شبستان در ارویمه، اظهار کرد: در پی دریافت گزارشات جوامع محلی و تعامل و همکاری با همیاران میراث فرهنگی مهاباد تلاش برای دستگیری اعضای باند حفاری غیرمجاز در دستور کار قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: با بررسی‌های انجام شده دو نفر از اعضای باند به همراه ادوات حفاری دستگیر شدند و با هماهنگی با پاسگاه مکریان غربی این افراد جهت سیر مراحل قانونی، پس از دستگیری به پاسگاه مهاباد دلالت داده شدند.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی ادامه داد: همچنین با تعامل و هماهنگی خوب و موثری که با بخش‌های نیروی انتظامی ایجاد شده و مشارکت یگان حفاظت میراث فرهنگی آذربایجان‌غربی و پاسگاه انتظامی نازلوی شمالی پنج نفر از اعضای باند حفاری غیرمجاز در ارومیه دستگیر شدند.

این مقام مسئول عنوان کرد:  طی دو عملیات موفقیت‌آمیز  با همکاری خوب نیروی انتظامی یک دستگاه خودروی  پراید، تعداد هفت دستگاه طلایاب، اسکنر و ردیاب، یک دستگاه لپ تاب، همچنین ادوات حفاری از قبیل پتک سنگین، دیلم، طناب، سطل پلاستیکی، قلم فلزی و نردبان کشف و ضبط شد.

سرهنگ حجابی در ادامه با تاکید بر لزوم حفظ و حراست از آثار تاریخی منقول و غیرمنقول گفت: ضمن برخورد قاطع با متخلفین عرصه میراث فرهنگی، امید است با فرهنگ‌سازی مناسب بستری فراهم شود که همه مردم نسبت به اهمیت و لزوم حفظ و حراست از آثار تاریخی آگاهی کامل حاصل کنند تا کمتر شاهد جرم و تعدی به حوزه میراث فرهنگی باشیم.

پایان پیام/566

منبع: شبستان

کلیدواژه: حفاری غیر مجاز ارومیه آذربایجان غربی میراث فرهنگی یگان حفاظت اداره کل آذربایجان غربی میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۳۹۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری ‌۵ هزار زمین‌ خوار در کشور

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور از دستگیری ۵ هزار و ۸۳۷ مجرم و زمین‌خوار در کشور خبر داد.

به گزارش تسنیم، علی ملکی آهنگران، ظهر امروز، در نشست خبری با بیان اینکه 22هزار و 370 هکتار از اراضی ملی سال گذشته به بیت‌المال بازگردانده شد، گفت: ما به‌دنبال عمومی‌کردن فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی هستیم.

او با بیان اینکه حیات همه به جنگل و گونه‌های گیاهی وابسته است و آیندگان به این منابع طبیعی و خدادادی نیاز دارند، اضافه کرد: فرهنگ‌سازی و تبلیغ مهم‌ترین و اصلی‌ترین رکن حفاظت از منابع طبیعی است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور با تأکید بر اینکه با متخلفان بدون اغماض به‌صورت قانونی برخورد می‌شود، عنوان کرد: 67هزار و 131 تماس و گزارش‌های مردمی سال گذشته با شماره تماس‌های 139 و 1504 برقرار شد.

او با بیان اینکه 33هزار و 536 پروندۀ قضایی معارضان به منابع طبیعی شناسایی و به دستگاه قضا معرفی شد، بیان کرد: پنج هزار و 837 مجرم و زمین‌خوار دستگیر شدند و سه هزار و 838 دستگاه خودرو و 1313 دستگاه تجهیزات قطع درختان توقیف شد.

ملکی آهنگران با اشاره به رفع تصرف 8 هزار و 702 هکتار از اراضی ملی، خاطرنشان کرد: تعداد 1704فقره به‌مساحت 12هزار و 430 هکتار حریق در عرصه‌های منابع طبیعی نیز رخ داد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور با اشاره به اینکه 17هزار و 478 پرونده با مساحت 45هزار و 318هکتار در راستای تخریب و تصرف اراضی ملی تشکیل شده‌است، بیان کرد: 42 نفر از نیروهای حفاظتی و پنج نفر از نیروهای مردمی نیز در راستای حفاظت و پاسداری از عرصه‌های منابع طبیعی مجروح شدند.

او با بیان اینکه 6هزار و 120 پرونده قاچاق چوب تشکیل و 91 هزار و 898 اصله درخت و 6 هزار و 656 مترمکعب چوب کشف شد، یادآور شد: 502 پرونده در راستای ایجاد کوره زغال غیرمجاز تشکیل و 1024 باب کوره زغال تخریب و جمع‌آوری شد.

ملی آهنگران با بیان اینکه 4 هزار و 826 پرونده چرای دام غیرمجاز 855 هزار و 165 رأس واحد دامی تشکیل شد، بیان کرد: سه هزار و 777 پرونده در مورد ماده 42 قطع درخت تشکیل شد.

به گفتۀ فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور از مجموع 6 هزار و 121 فقره پرونده تخلفاتی تشکیل‌شده مادۀ 48 که شامل کشفیات قاچاق چوب، زغال و محصولات جنگلی منابع طبیعی کشور است تعداد 4096 فقره مربوط به استان‌های شمالی کشور و معادل 67 درصد پرونده‌های تخلفاتی است.

او ادامه داد: از مجموع پنج هزار و 837 نفر دستگیرشدۀ منابع طبیعی تعداد چهار هزار و 212 نفر برای ماده 48 دستگیر شده‌اند که معادل 72 درصد است.

ملی آهنگران گفت: حدود 400هزار نفر همیار طبیعت در سراسر کشور وجود دارد که در زمینۀ مشارکت مردمی کافی نیست و باید همیار طبیعت افزایش یابد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور تصریح کرد: 82 درصد از نظر تعداد و 353 درصد از نظر مساحت افزایش حریق‌ در کشور داشتیم که عمدی و سهل‌انگاری‌بودن مهم‌ترین دلیل این حریق‌ها در سال گذشته بود.

او اضافه کرد: 5500 نیرو در مجموعه منابع طبیعی کشور به فعالیت مشغول هستند و ما به‌دنبال نصب و راه‌اندازی 300 دوربین و استفاده از هوش مصنوعی و ریزپرنده‌ها برای جلوگیری از تخلفات هستیم.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • افزایش ۲۷۰ درصدی شناسایی تغییر کاربری‌های غیرمجاز در ایام نوروزی لرستان
  • دستگیری ‌۵ هزار زمین‌ خوار در کشور
  • دستگیری باند جویندگان گنج در رودبار
  • تزلزل هویت از مشکلات بازار تاریخی خوی
  • توقیف یک فروند شناور لنج صیادی متخلف در قشم
  • دستگیری متخلفان شکار و صید در ۵ شهر مازندران
  • دستگیری ۳۶۷ متخلف‌زیست محیطی در آذربایجان‌غربی
  • دستگیری حفاران غیرمجاز در سرخه
  • بازدید بیش از هزار نفر از غرفه اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی
  • افزایش ۲۷۰ درصدی شناسایی تغییر کاربری‌غیرمجاز در لرستان