Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-19@03:05:49 GMT

نخستین موزه تهران کجاست؟

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۳۹۸۴۰

نخستین موزه تهران کجاست؟

همشهری آنلاین _ بهاره خسروی :سفرهای ناصرالدین شاه به ینگه دنیا برای ما ایرانی‌ها سوغاتی‌های جالبی را به جای گذاشته است. دستور ساخت موزه در کاخ سلطنتی گلستان، یکی از همین سوغاتی‌های فرنگی پادشاه قجری بود.

به دستور ناصرالدین شاه بخشی از ساختمان‌های شمال کاخ گلستان را که در آن هدایا و پیشکش‌های خارجی‌ها به شاهان قاجار نگهداری می‌شد، تخریب کردند و در آن موزه، کتابخانه، سرسرا، حوضخانه و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. ساختند. اما بعد از مدتی کار این موزه به تعطیلی کشید تا اینکه در سال 1295 از سوی وزارت معارف و صنایع مستنطرفه موزه ملی ایران تأسیس شد. این موزه به پیشنهاد «مرتضی قلی‌خان ممتازالملک» در یکی از اتاق‌های مدرسه دارالفنون برای نگهداری عتیقه‌ها و اشیای گرانقیمت شکل گرفت.

اما بعد از مدتی اشیای این موزه به عمارت مسعودیه و در نهایت با تأسیس «موزه ایران باستان» تمامی‌280 قلم اشیای ارزشمند آن به موزه تازه‌تأسیس‌شده منتقل شد. موزه ایران باستان در واقع نخستین موزه پایتخت است که بنای آن به ساخت موزه اختصاص داده شد. ساخت این موزه در غرب میدان مشق و ابتدای خیابان سی تیر در 21 اردیبهشت سال 1308 خورشیدی به دستور رضا شاه و توسط معمار فرانسوی، آندره گدار شروع شد. پس از 8 سال عملیات ساخت موزه ایران باستان در سال 1316 به پایان رسید و به‌طور رسمی افتتاح شد. 
 

کد خبر 512066 برچسب‌ها محله همشهری محله موزه پایتخت

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: محله همشهری محله موزه پایتخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۳۹۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد در دستور کار

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، رضا حیدری  در جلسه بررسی مشکلات سرمایه‌گذاری در کمپینگ غار سهولان مهاباد با اعلام این مطلب اظهار کرد: غار سهولان مهاباد از جمله جاذبه‌های طبیعی پربازدید استان است که همواره در لیست بالای بیشترین تعداد بازدیدکننده را دارد.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: برای تقویت زیرساخت‌های گردشگری در این مکان کمپینگ گردشگری ایجاد می‌شود که شامل واحدهای اقامتی، سرویس‌ بهداشتی، نمازخانه و .‌.. بوده و برای احداث این کمپینگ نیاز است که دستگاه‌های مربوطه همکاری لازم را داشته باشند.

او گفت: حل مشکل تامین آب شرب و برق این کمپینگ از جمله مباحثی بوده که در پیش روی احداث این کمپینگ قرار داشته و در این جلسه برای حل آن هم‌اندیشی لازم با دستگاه‌های مربوطه انجام و در اسرع وقت عملیات تامین آب و برق آن اجرا می‌شود.

دیگر خبرها

  • رئیسی توپ ساخت یک میلیون مسکن را به زمین دولت های قبل انداخت /در غرب همجنس بازی تبلیغ می شود تا نسر بشر قطع شود
  • بررسی روند ساخت یادمان شهدا و موزه دفاع مقدس در خوی
  • ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد در دستور کار
  • عوامل ساخت و ساز غیرمجاز در شهرکرد دستگیر شدند
  • فصل ایران باستان «سلمان فارسی» کلید خورد
  • تحویل ۳ شیء تاریخی به میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد
  • تحویل سه شی تاریخی به میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد
  • ایجاد موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی شهرستان بروجرد دستور کار محیط زیست لرستان قرار گرفت
  • «موسی» و «پایتخت» امسال ساخته می‌شوند؟
  • گاوصندوق رژیم صهیونیستی کجاست؟ + فیلم