Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا، دکتر رضا ملک‌زاده رئیس پژوهشکده دستگاه گوارش و کبد در هفته سلامت گوارش، با اشاره به نقش بسزای میکروبیوم‌ها در دستگاه گوارش اظهار کرد: در گذشته توجه چندانی به نقش میکروبیوم‌ها نداشتیم. انسان‌ها بیش از ۱۰۰ تریلیون میکروب و باکتری در روده خود دارند، میکروب‌هایی که به طور طبیعی در بخش سیستم گوارش بدن فعالیت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: ۱۰ برابر سلول‌های بدن، این میکروب‌ها و باکتری‌ها وجود دارند، در حالی که خود آنها هم یک نوع سلول نامیده می‌شوند.

ملک‌زاده بیان کرد: عمده تحقیقات، مطالعات و همچنین توجه دانشمندان به این میکروب‌ها و باکتری‌ها حدود ۲۰ سال پیش شروع شده است.

وی افزود: با گذشت زمان، انسان و علم پزشکی به این موضوع توجه بسیار زیادی داشته است و هر ساله نزدیک به ۹ هزار مقاله علمی در مورد نقش میکروب‌ها و باکتری‌ها جمع‌آوری می‌شود.

ملک‌زاده تصریح کرد: نه‌تنها مطالعه این میکروب‌ها در سلامت انسان موثرند بلکه در بهبود هرچه بیشتر محیط زیست هم به ما کمک می‌کنند.

وی در ادامه گفت: به طور کلی مهم‌ترین عاملی که به فعالیت‌های بدن شکل می‌دهد، ۲۳ هزار ژن فعالی است که در بدن هر فردی وجود دارد. این ژن‌ها با تولید پروتئین‌ها در بدن موجب می‌شوند که انسان فعالیت کرده و زنده بماند.

رئیس پژوهشکده گوارش و کبد ایران بیان کرد: اگر این ژن‌ها را با ژن‌های میکروب‌ها قیاس کنید، می‌بینید، میکروب‌هایی که در بدن انسان زندگی می‌کنند، تقریباً ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار ژن دارند که در حال فعالیت هستند. ژن میکروب‌ها در واقع ۱۵۰ برابر ژن‌های موجود در بدن خود انسان است.

او تصریح کرد: ما علاوه بر اعضا و جوارحی مانند قلب، ریه و کبد، عضو دیگری به نام سیستم دستگاه گوارش داریم که مجموعه بسیار زیادی از میکروب‌ها در آن فعالیت می‌کنند.

ملک زاده افزود: وزن آنها یک کیلوگرم است که در این ۲۰ سال مشخص شده است نقش بسیار بسزایی در سلامتی فرد داشته‌اند.

وی گفت: عاملی که می‌توان به کمک آن بیماری‌ها را درمان کرد، دستکاری همین میکروبیوم‌ها در بدن انسان است. بخش عمده میکروبیوم‌ها باکتری‌ها هستند که از ۴ گروه عمده تشکیل می‌شوند. ترکیب این میکروبیوم‌ها در هر آزمایشی فرق دارند یعنی نوع آن‌ها در هر فردی متفاوت است.

ملک‌زاده بیان کرد: عاملی که می‌تواند موجب تغییرات میکروبیوم‌ها شوند، نوع تولد انسان (طبیعی یا سزارین) است که نقش بسزایی دارد. عامل دیگر نوع تغذیه است، در واقع مصرف شیر مادر در کودکی و مواد غذایی دیگر که در سنین بالا استفاده می‌شود، بسیار حائز اهمیت هستند.

وی گفت: محل عمده زندگی این میکروبیوم‌ها در دستگاه گوارش است، اما به صورت یک لایه، از دهان تا لوله گوارش گرفته تا نزدیکی مخاط لوله زندگی می‌کنند.

ملک‌زاده در پایان تصریح کرد: امیدواریم در سال‌های آینده با تحقیقات بیشتر و تایید نقش این میکروب‌ها و شناخت عوامل بیماری‌زا، بتوانیم تغییرات لازمه را روی این میکروبیوم‌ها برای رفع بیماری‌ها انجام دهیم.

ملک زاده گفت: میکروب‌هایی که در بدن انسان زندگی می‌کنند، تقریباً ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار ژن دارند که در حال فعالیت هستند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: بدن انسان تولد ژن سلامت وزن میکروبیوم ها میکروب ها دستگاه گوارش بدن انسان میکروب ها باکتری ها ملک زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۴۰۰۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۵ نانوایی در شیراز نان کامل توزیع می‌کنند

عباس رضائیان زاده معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: نان کامل یا نان سبوس دار، به دلیل وجود پوسته و جوانه، منبع غنی فیبر، ویتامین E، ویتامین‌های گروه B، مواد معدنی و ترکیبات آنتی اکسیدان، یکی از بهترین گزینه‌ها برای امنیت غذایی و ارتقای سلامت جامعه محسوب می‌شود.

او افزود: نان تهیه شده از آرد سفید، به دلیل درصد سبوس گیری بالا و حذف سهم زیادی از فیبر و املاح حیاتی گندم مانند آهن، کلسیم، روی، منیزیم و فسفر در جریان آسیاب کردن، ارزش چندانی ندارد و نان‌هایی که از آرد کامل تهیه می‌شود، از کامل‌ترین نان‌ها به شمار می‌رود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه نان کامل در دمای کمتر و زمان طولانی‌تری نسبت به نان سفید پخت می‌شود، گفت: وجود فیبر بیشتر در نان کامل باعث ایجاد سیری زودرس و کاهش جذب قند و کلسترول در دستگاه گوارش و پیشگیری از چاقی می‌شود و از ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر از جمله دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان‌های گوارش به‌ویژه سرطان کولون پیشگیری می‌کند.

او با اشاره به افزایش کیفیت و توسعه دسترسی به نان کامل و ارتقای آگاهی جامعه در این خصوص تصریح کرد: با توجه به افزایش نانوایی‌های عرضه کننده نان کامل در شهر شیراز، شهروندان با توجه به فراهم شدن این ظرفیت تلاش کنند نان سفره خود را از نان‌های کامل تهیه کنند.

اطلاعات و آدرس نانوایی‌های عرضه کننده نان کامل در صفحه گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت، به نشانی اینترنتی https://fhc.sums.ac.ir/uploads/۱۱۸/Nutrition/public%۲۰education/۳۴.pdf جهت دسترسی عموم قرار گرفته است.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • توصیه‌هایی برای انتخاب رشته صحیح و اصولی
  • خالی ماندن ظرفیت رشته‌های جراحی قلب و عروق نگران کننده است
  • گل جالب و عجیب علی‌اصغر حسن‌زاده به قرقیزستان + ویدئو
  • (ویدئو) واکنش مسعود ده‌نمکی به پیشنهاد وزیر شدن!
  • ۲۵ نانوایی در شیراز نان کامل توزیع می‌کنند
  • تسلا سال آینده به جای ماشین ربات می‌فروشد
  • از کجا بفهمیم سرطان معده داریم یا نه؟
  • درخشش معلم و دانش آموزان گناوه ای در جشنواره سفیران سلامت
  • عقل سیاسی باید مردم را به سمت بندگی خدا هدایت کند
  • رشد ۵ درصدی بارش‌های کشور با فعالیت سامانه اخیر