Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری چون «تشریح آخرین وضعیت حقوق معلمان غیردولتی/ تعیین تکلیف شهریه‌ دانش آموزان»، «جزئیات اجرای طرح سنجش سلامت نوآموزان در ایام کرونا» و «طرحی برای معلمان که «نوبخت» هم از پس اجرای آن بر نیامد! » سپری شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تشریح آخرین وضعیت حقوق معلمان غیردولتی/ تعیین تکلیف شهریه‌ دانش آموزان

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش درباره وضعیت معلمان غیردولتی و محرومیت آنها از برخی امتیازات گفت: معلمان در مدارس غیردولتی تحت حمایت ما هستند و موسسان موظف هستند حقوق را به طور کامل پرداخت کنند. تاخیر در پرداخت حقوق قطعا رسیدگی می‌شود و مدارسی که این اشکالات را ایجاد کردند، مورد بازخواست قرار می‌گیرند.

او افزود: در ازای خدماتی که مدارس غیردولتی به معلمان می‌دهند از تسهیلات وام کم بهره به ازای هر همکار ۱۶ میلیون تومان بهره مند می‌شوند و این به شرط حضور مداوم است.

وزیر آموزش و پرورش درباره سرانجام شهریه‌های سرگردان دانش آموزان مدارس دولتی و غیردولتی اظهار کرد: بابت خدمات ارائه شده شهریه برگردانده نمی‌شود اما برای خدمات غیرآموزشی و کلاس‌هایی که برگزار نشده، شهریه باید برگردانده شود. در این مورد ادارات کل موظف به پاسخگویی به شکایات و ابهامات هستند.

او درباره وضعیت سرویس مدارس بیان کرد: هزینه ماه‌هایی که خدمات ارائه نشده است متولیان موظف به برگرداندن شهریه هستند.

جزئیات اجرای طرح سنجش سلامت نوآموزان در ایام کرونا

سید جواد حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره نحوه برگزاری طرح سنجش سلامت نوآموزان پیش دبستانی و دبستانی برای سال تحصیلی آینده با توجه به شیوع کروناویروس اظهار کرد: طرح سنجش برای دانش آموزان اول ابتدایی از تیرماه وارد مرحله نوبت گیری و از مردادماه کار اجرایی آن آغاز می‌شود.

او ادامه داد: در طرح سنجش نوآموزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله فاصله گذاری اجتماعی و تعبیه اتاق انتظار همچنین نوبت دهی با توجه به نحوه شیوع بیماری در شهر‌های مختلف انجام می‌شود به عنوان مثال در شهر‌های قرمز نوبت دهی هر ۳۰ دقیقه یک بار و در شهر‌های با شرایط عادی هر ۱۵ دقیقه یکبار انجام می‌شود.

طرحی برای معلمان که «نوبخت» هم از پس اجرای آن بر نیامد!

ماه گذشته بود که محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه برای پیگیری اجرای رتبه بندی فرهنگیان وارد عمل شد و بعد از برگزاری جلساتی با تشکل‌های فرهنگیان قرار بر این شد تا در هفته معلم طرح پر فراز و نشیب رتبه بندی بالاخره به ثمر برسد و احکام جدید همزمان با هفته معلم صادر شود.

اما گویی طلسم طرح رتبه بندی نشکست و طرحی که مدت‌ها در ایستگاه دولت گیر کرده بود و فقط یکی دوماه ماه اجرایی شد و تداوم پیدا نکرد، بار دیگر در بروکراسی‌های اداری نتایج ناموفقی داشت و قول‌های سازمان برنامه و بودجه هم به جای نرسید.

رئیس سازمان برنامه وبودجه در صفحه شخصی اینستاگرام خود اعلام کرد که «با ابراز مجدد قدرشناسی خود نسبت به معلمان عزیز برای ترمیم رتبه‌بندی معلمان آن چه را که در محدوده اختیاراتم بود و قولی که برای پیگیری و اجرای آن داده بودم انجام دادم، اما مسئولان مستقیم اجرای آن نظر دیگری دارند.

به هر صورت از این پس موضوع رتبه بندی از اختیار و توان من خارج است.» اما این موضوع اوایل هفته گذشته در هیئت وزیران به تصویب رسید و گویا قرار است تا ترمیم احکام از وال فروردین اعمال شود.

ماجرای تفاوت حذفیات منابع کنکور ۹۹ در آموزش و پرورش وسازمان سنجش چیست؟

خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش و پرورش درباره علت تفاوت فهرست حذفیات کنکور ۹۹ در سامانه سازمان سنجش و آموزش و پرورش بیان کرد: فهرست حذفیات یکسان است و مشکلی که وجود داشت، اصلاح شد.

او ادامه داد: داوطلبان اگر به سایت‌ها مراجعه کنند، فهرست حذفیات در هر دو سایت نامبرده یکسان است و این حذفیات از سوی آموزش و پرورش اعلام شد که در سایت سنجش هم قرار گرفته است.

آموزش در خانه برای دانش آموزان ابتدایی مناسب است؟

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی درباره طرح آموزش در خانه که با توجه به شیوع کرونا ویروس در جامعه قوت گرفته است، اظهار کرد: در آموزش و پرورش سناریو‌های مختلفی برای آموزش دانش‌آموزان در نظر گرفتیم و باید به این موضوع هم توجه داشته باشیم که نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا شرایط خاصی وجود دارد و هیچ چیز ۱۰۰ درصد قابل پیش‌بینی نیست.

او ادامه داد: موظف هستیم اگر کرونا ادامه دار باشد یا حتی اگر در کوتاه مدت از بین برود برنامه‌هایی را متناسب با شرایط در نظر بگیریم که به دنبال راهکار‌هایی برای استفاده از همه ظرفیت‌ها هستیم.

حکیم زاده با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش هم توجه به ظرفیت‌های مختلف مورد نظر است، گفت: کار‌های متفاوتی برای آموزش دانش آموزان در نظر گرفته شده است از جمله آن که کار را ترکیبی به صورت حضوری و آموزش آنلاین پیش ببریم به این ترتیب که آموزش‌ها به صورت مجازی انجام شود و برای تثبیت یادگیری یا رفع اشکال دوره‌های حضوری را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشته باشیم.

بازگشایی کلاس‌های درس در سایه ترس/ ضوابط بهداشتی مقابله با کرونا روی کاغذ می‌ماند؟

کلاس‌های درس بعد از حرف و حدیث‌های بسیار در نهایت از امروز دایر شدند هرچند که این دایر شدن با حضور اختیاری دانش آموزان برای رفع اشکال است، اما باز هم نگرانی‌هایی را از سوی والدین در پی دارد آن هم در شرایطی که برخی استان‌های کشور همچنان در وضعیت قرمز کرونا ویروس قرار گرفتند.

به دنبال دایر شدن کلاس‌های درس حضور الزامی مدیران و معلمان هم روی دیگر سکه این ماجراست، معلمانی که تا چند روز پیش از فشار کاری بالا برای تولید محتوای آموزشی و امکانات محدود برای این منظور گلا یه داشتند حالا باید استرس کرونا و آموزش حضوری را هم در کنار اوضاع و احوال قبلی متحمل شوند.

آمادگی کادر مدرسه و آموزش و پرورش برای فراهم کردن تمهیدات بهداشتی مورد نیاز این روز‌ها بعد دیگری از ماجرای بازگشایی مدارس است، چالشی که وجه اشتراک همه افراد مرتبط با مدرسه از دانش آموزان گرفته تا مربیان و معلمان شده است و کلاس‌های درس را در سایه ترس دایر می‌کند.

تداوم آموزش در شبکه شاد تا اتمام محتوای درسی/ فقط آزمون پایه‌های نهم و دوازدهم حضوری است

علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه درباره روند برگزاری امتحانات پایان سال دانش آموزان اظهار کرد: به جز پایه نهم و دوازدهم که با توجه به اهمیت این دو پایه، آزمون حضوری دارند، آزمون برای سایر پایه‌های تحصیلی به طور غیرحضوری و برحسب نظر معلمان با توجه به ارزشیابی‌هایی انجام شده خواهد بود.

او ادامه داد: آزمون‌های حضوری پایه دوازدهم از ۱۷ خرداد آغاز می‌شود و تا ۱۶ تیر ادامه دارد، همچنین بازگشایی مدارس هم که از فردا ۲۷ اردیبهشت آغاز می‌شود به منظور رفع اشکال برای دانش آموزان است و حضور دانش آموزان اختیاری خواهد بود و به هیچ وجه به طور متراکم حضور دانش آموزان را نداریم.

کمرئی درباره تداوم آموزش مجازی بیان کرد: در شبکه شاد آموزش‌ها تا زمانی که محتوای دروس تمام نشده است تداوم خواهد داشت، البته در حوزه آموزش‌ها تمام دروس متوسطه اول مجازی تعلیم داده شدند، از بین ۱۸۲ عنوان درس متوسطه دوم هم این دروس تا پایان اردیبهشت به اتمام می‌رسد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آموزش و پرورش رتبه بندی فرهنگیان مدارس غیردولتی کنکور 99 آموزش و پرورش کلاس های درس او ادامه دانش آموزان رتبه بندی اجرای آن طرح سنجش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۴۱۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانش آموزان می‌توانند برای ۴ درس امتحان نهایی تک ماده کنند

سال گذشته بود که انتشار نمرات دانش آموزان در امتحانات نهایی با موجی از واکنش‌ها مواجه شد.

برای نخستین بار قاسم احمدی لاشکی؛ معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش از اُفت دو نمره‌ای معدل دانش‌آموزان در امتحانات نهایی خرداد سال ۱۴۰۲ خبر داد.

وضعیت نامناسب قبولی‌ها در امتحانات نهایی و افت شدید نمرات انتقادهایی را برای وزارت آموزش و پرورش به همراه داشت و عده‌ای مجدداً از نبود عدالت آموزشی نوشته و گفتند.

اواخر سال گذشته محمد مهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگویی از تغییرات در برگزاری امتحانات نهایی و تسهیل در فارغ‌التحصیلی دانش آموزان خبر داد. او این موضوع را مطرح کرد که شورای عالی آموزش و پرورش هم این پیشنهاد معاونت آموزش متوسطه را تأیید کرده است.

بر اساس این مصوبه، دانش‌آموزان می‌توانند برای چهار عنوان درس نهایی که نصاب قبولی را کسب نکرده‌اند از «تبصره»، استفاده کنند.

در گذشته، اگر دانش‌آموزی معدل بالای ده گرفته بود؛ حتی اگر دو عنوان درس نهایی و دو درس غیر نهایی را نمره زیر ۱۰ و بالای ۷ (بین ۷ تا ۱۰) کسب می‌کرد، با شرط داشتن معدل بالای ۱۰ می‌توانست با استفاده از تبصره، فارغ‌التحصیل شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص دلایل تأیید این موضوع گفته بود؛ با توجه به اینکه عمده دروس پایه‌های دهم و یازدهم نیز نهایی شده، معاونت آموزش متوسطه پیشنهاد داد تا ۲ عنوان دروس «غیرنهایی» هم «نهایی» منظور شود؛ بدین ترتیب با موافقت کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش، مقرر شد دانش‌آموزان بتوانند جهت فارغ‌التحصیلی، برای ۴ عنوان درس نهایی از این تبصره استفاده نمایند.

در شرایطی که وزارت آموزش و پرورش باید توجه خود را بر ارتقای کیفیت آموزشی قرار دهد؛ شورای عالی آموزش و پرورش به دنبال فارغ‌التحصیلی محصلان است تا به هر ترفندی و علی رغم کیفیت پایین آموزش ارائه شده در استان‌های محروم یا کمتر برخوردار، این افراد از مدرسه خارج شوند؛ به امید اینکه در بازار کار یا جای دیگری آینده خود را جست‌وجو کنند.

در حقیقت عمده این تغییرات ناشی از همان تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی است که ارزش نمرات امتحانات نهایی و سوابق تحصیلی را در پذیرش دانشگاه‌ها تا ۶۰ درصد افزایش داد.

امانی دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش در گفت‌وگویی هم همین موضوع را مطرح کرد و گفت: بسیاری از مصوبات اخیر درباره ایجاد سابقه تحصیلی در جهت تسهیل مصوبه کنکوری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است.

پیشنهاد اخیر این است که طبق تک‌ماده؛ اگر دانش‌آموزی حداکثر در چهار عنوان درسی نمره ۷ و بیشتر کسب کند و معدل کل وی نیز حداقل ۱۰ باشد، فارغ‌التحصیل شناخته می‌شود.

سال گذشته در اولین سال محاسبه معدل امتحانات نهایی در پذیرش دانشگاه‌ها، متأسفانه شاهد اُفت نمرات دانش‌آموزان بودیم، کیفیت سوالات امتحانات نهایی و نبود عدالت آموزشی شد تا سال گذشته میانگین نمرات در شاخه نظری ۱۱.۶۲ و امسال به ۱۰.۰۲ رسید.

حالا آموزش و پرورش که در مسیر خود باید وضعیت امتحانات نهایی را بهبود بخشد و سوالات امتحانات نهایی را به نوعی طراحی کند که تنها دانش آموزان برتر قادر به پاسخگویی صحیح و کامل به سوالات باشند؛ شاهد افت نمرات و مردودی بسیاری از دانش آموزان خصوصاً در مناطق محروم و کمتر برخوردار بوده است. برای همین هم آموزش و پرورش به جای ارتقای وضع عدالت آموزشی و رشد وضعیت نمرات امتحانات نهایی در همه مناطق، اقدام به تغییر شرایط فارغ‌التحصیلی و محاسبه چهار درس زیر ده کرده است تا نوجوانان و محصلان بدون بهبود وضعیت تحصیلی از مدرسه خارج شوند و جای دیگری به دنبال آینده خود بگردند.

باید منتظر ماند و دید تصمیم جدید شورای عالی آموزش و پرورش تا چه میزان در افت نمرات دانش آموزان در امتحانات نهایی اثر گذار خواهد بود.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • ایجاد شرایط مشارکت پر رنگ شهروندان و دانش آموزان در برنامه‌های گرامیداشت هفته معلم
  • احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته اصلاح شد + فیلم
  • تاثیر ۵۰ درصدی امتحانات نهایی در کنکور سراسری
  • دانش آموزان می‌توانند برای ۴ درس امتحان نهایی تک ماده کنند
  • ۵۰ هزار میلیارد تومان برای رتبه بندی معلمان هزینه شد
  • بیش از ۵۰ درصد از دانش آموزان شیر دریافت می‌کنند
  • میزان افزایش حقوق فرهنگیان و استخدام معلم جدید در ۱۴۰۳
  • شرایط استفاده دانش آموزان از " تک ماده " امتحانات نهایی
  • شرایط استفاده دانش‌آموزان از "تک‌ماده" امتحانات نهایی
  • امکان استفاده از تک‌ماده در ۴ امتحان نهایی