Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیکگروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، عادات غذایی نادرست باعث تجمع تجربی در سلول‌های کبد و بیماری کبد چرب می‌شود. در واقع کبد چرب یک بیماری شایع در جهان است که ممکن است افراد زیادی به آن مبتلا شوند، اما بدون در نظر گرفتن سن و جنسیت بیشترین مبتلایان به این بیماری قطعا کسانی خواهند بود که از غذا‌های چرب و فست فود مانند پیتزا، ساندویج به خصوص همبرگر استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چاقی و اختلال در چربی‌های خون، دیابت، مصرف مشروبات الکلی، الگو برداری از تغذیه نادرست و سوء تغذیه، استفاده از برخی دارو‌های کورتون‌دار مانند پردنیزولون و دارو‌های ضدافسردگی، مسمومیت با بعضی سموم و حلال‌ها، مصرف خوراکی برخی دارو‌ها مثل تتراسیکلین، اسیدوالپروئیک و آمیودارون، دارو‌های ضد تشنج مانند اسیدوالپروئیک و مصرف بی‌رویه هورمون‌ها از مهم‌ترین عوامل ابتلا به بیماری کبد چرب هستند.

کبد چرب با چه علائمی همراه است؟

کبد چرب معمولا علامت دار نیست و از طریق آزمایشات دوره‌ای مشخص می‌شود، اما گاهی اوقات این بیماری علائم اولیه‌ای مانند خستگی دائمی، ریزش مو، انواع لک و جوش پوستی دارد که در این صورت افراد باید به مراکز درمانی مراجعه کرده و به منظور پاکسازی کبد چرب، تنظیم آنزیم‌های کبد ناشی از کبد چرب، کاهش دهنده عوارض دارو‌های شیمیایی روی کبد و پاکسازی کبد از عوارض مکمل‌های ورزشی از دارو‌های تجویز شده استفاده کنند.

در بیشتر اوقات کبد چرب خطرناک نخواهد بود. اما باید به یاد داشت که در صورت درمان نشدن به موقع باعث تجمع مقدار زیادی چربی در کبد شده و در نهایت «التهاب کبدی» را به همراه خواهد داشت. کبد چرب در دراز مدت باعث برو سیروز کبدی خواهد شد؛ بنابراین به هیچ عنوان نباید نسبت به این بیماری بی تفاوت بود.

چربی خون در برخی افراد چاق و مبتلا به دیابت دیده می‌شود، اما افراد لاغر هم ممکن است به علت ژن‌های خانوادگی به این بیماری مبتلا شوند که در هر دو صورت شانس ابتلای افراد به بیماری کبد چرب را افزایش خواهد داد.

انجام فعالیت بدنی برای بهبود کبد چرب

ورزش یا فعالیت بدنی منظم و پیوسته تاثیر بسیار زیادی در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های گوناگون دارد، اما باید توجه کرد که حتما به صورت منظم باشند؛ در غیر این صورت نباید هیچ انتظاری از آن برای بهبود وضعیت جسمانی خود داشته باشید.

انجام فعالیت‌های بدنی به صورت مستمر و منظم در طول یک سال باعث کاهش وزن، روحیه شاد و تندرستی خواهد شد. بیشتر متخصصان برای افراد چاق یا آن‌هایی که اضافه وزن دارند، ورزش را توصیه می‌کنند.

به هیچ عنوان از مواد غذایی چرب مانند جگر، مغز، قلوه و کله پاچه، شیرینی‌جات، سس و تنقلات استفاده نکنید و در طول روز مصرف میوه و سبزیجات را حتما در برنامه غذایی خود قرار دهید. به جای مصرف گوشت قرمز می‌توانید از مرغ و ماهی آب‌پز استفاده کنید. همچنین با توجه به همزمانی ویروس کرونا و ماه رمضان مصرف زولبیا و بامیه خود را به صورت جدی محدود کنید.

بیشتر بخوانید: 

همه آنچه درباره کبد چرب باید بدانید +راه تشخیص و درمان

درمان کبد چرب با طب سنتی

کبد چرب را با این خوردنی‌های پاییزی به زانو درآورید

کبدچرب؛ عارضه‌ای که می‌تواند منجر به مرگ شود +نسخه‌های طب سنتی برای درمان

نکات تغذیه‌ای برای روزه داران مبتلا به کبد چرب

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کبد چرب درمان بیماری اضافه وزن غذاهای چرب کبد چرب دارو ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۴۱۴۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کولر گازی برای کدام مناطق، قبوض نجومی برق را همراه دارد

به گزارش خبرنگار مهر، با نزدیکی به تابستان مصرف برق یکباره اوج می‌گیرد؛ یکی از مهمترین دلایل افزایش مصرف برق استفاده از کولر نامتناسب با اقلیم است به طوری که ۸۰ درصد مشترکان کشور در اقلیم عادی و معتدل زندگی می‌کنند اما همچنان از کولرهای گازی استفاده می‌کنند که این امر علاوه بر هزینه بالایی که برایشان دارد موجب به ناترازی برق هم می‌شود.

مدیر عامل توانیر چندی در رابطه با این موضوع به خبرنگار مهر گفت: کسانی که در مناطق معتدل هستند و از کولر گازی استفاده می‌کنند در صورتی که مراعات نکنند میزان مصرف برق آنها بیش از الگوی مصرف می‌شود و در صورت استفاده بی رویه کولرهای گازی در این مناطق منجر به افزایش قبوض و سنگین شدن قبوضشان می‌شود.

سخنگوی صنعت برق خاطر نشان کرد: کسانی که هنوز نسبت به تغییر کولر آبی به گازی اقدام نکرده‌اند، بدانند که هزینه برق این افراد افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا خواهد کرد و در این مناطق توصیه ما استفاده از کولرهای آبی و یا استفاده از کولرهای پر بازدهی است که اخیراً از موتورهای BLDC استفاده می‌کنند در این صورت مصرف برق به شدت کاهش پیدا می‌کند و تعرفه برق مناسب‌تری پرداخت خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار مهر استفاده از کولرهای گازی در سالهای اخیر در کلانشهرها به خصوص تهران رواج پیدا کرده است و اخیراً نیز در رسانه‌ها تبلیغات گسترده‌ای برای خرید این کولرها صورت می‌گیرد تا جایی که وزارت نیرو دستور داده است تا تبلیغ این کولرها ممنوع شود.

رجبی مشهدی در همین راستا با تاکید بر اینکه اگر مشترکان هنگام خرید وسایل برقی به برچسب انرژی آن توجه کنند، هزینه برق مصرفی‌شان به مراتب کمتر خواهد شد، خاطر نشان کرد: بخشی از پرمصرفی برق به انتخاب تجهیزات برقی باز می‌گردد به طوری که اگر برچسب انرژی هرچه رده بالاتری نظیر A و A+ و A++ و A+++ داشته باشد، مصرف آن وسیله برقی به مراتب کمتر بوده و سهم هزینه برق در سبد خانوار نیز به طور محسوسی کاهش می‌یابد اما مساله اصلی مصرف کنندگان وسایل برقی همچون کولر گازی محل زندگی آنها است.

اگر مصرف کنندگان برق به پشت قبوض خود مراجعه کنند میزان برق نرمال مصرفی در منطقه تحت سکونت خود را ملاحظه خواهند کرد و براین اساس می‌توانند اقدام به خرید وسایل سرمایشی و گرمایشی برقی متناسب با محل سکونت خود کنند تا به افزایش ناترازی برق دامن نزنند و با قبوض نجومی برق نیز مواجه نشوند.

کد خبر 6084530 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • چرا اولین داروی آلزایمر فروش نرفت؟
  • برای خود و دیگران خودسرانه دارو تجویز نکنیم!
  • خطر بروز افسردگی در میانسالی در اثر ساعت کار طولانی در جوانی
  • تغییر سبک زندگی، بهترین درمان کبد چرب / این بیماری تنها مختص افراد چاق نیست
  • کولر گازی برای کدام مناطق، قبوض نجومی برق را همراه دارد
  • علائم ابتلا به پارکینسون در جوانان چیست؟ / بروز نشانه‌های بیماری در پی مصرف بعضی داروها
  • کدام ویتامین همان اکسیر جوانی است!
  • زالو درمانی؛ خوب یا بد؟
  • هشدار؛ انتقال ایدز و هپاتیت با زالو درمانی
  • تهیه زالو فقط از داروخانه / خطر زالوهای صید شده از تالاب‌ها و مرداب‌ها