Web Analytics Made Easy - Statcounter

کشورهای عضو ناتو پس از برگزاری نشستی درباره اعلام خروج احتمالی آمریکا از پیمان آسمان‌های باز، جمعه‌شب در بیانیه‌ای مشترک که در تارنمای رسمی ناتو منتشر شد، خواستار حفظ این پیمان و پایبندی همه اعضا به آن شد.در بیانیه ناتو آمده است که متحدان این سازمان قویا پایبند به حفظ موثر پیمان‌های کنترل تسلیحاتی، خلع سلاح و عدم اشاعه هستند و بر اجرای کامل پیمان آسمان‌های باز از سوی همه کشورهای عضو آن توافق کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشورهای عضو ناتو در این بیانیه روسیه را متهم کردند که با اعلام محدودیت‌های پرواز بر آسمان شهر «کالینینگراد» و در اطراف مرز روسیه با گرجستان برخلاف تعهداتش در پیمان آسمان‌های باز عمل کرده است، اما در عین حال گفتند که در حال رایزنی با مسکو برای بازگشت به پایبندی کامل به این پیمان هستند.

معاهده آسمان‌های باز توافقنامه‌ای بین ۳۴ کشور جهان است که درخصوص اجازه پرواز هواپیماهای جاسوسی و تجسسی بر فراز مناطق کشورهای عضو این معاهده است.

این معاهده برای ایجاد درکی متقابل و اطمینان به کشورهای امضاکننده درخصوص همه تحرکات و فعالیت‌های نظامی که ممکن است سبب نگرانی آن‌ها شود، امضا شده. گفته می‌شود معاهده آسمان‌های باز یکی از بزرگ‌ترین تلاش‌های بین‌المللی برای هرچه شفاف‌تر کردن فعالیت‌های نظامی است.

مفهوم اولیه این طرح در سال ۱۹۵۵ توسط دولت آیزونهاور رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، به شوروی در کنفرانس ژنو ارائه شده بود که با مخالفت روس‌ها روبه‌رو شد. بعد از مخالف مسکو، این طرح برای سال‌ها از دستور کار خارج شد که در نهایت در دوران ریاست جمهوری جرج بوش پدر بار دیگر درباره آن بحث شد و در نهایت این معاهده در ۲۴ مارس ۱۹۹۲ (چهارم فروردین۱۳۷۱) امضا و  اول ژانویه ۲۰۰۲ (۱۱ دی ۱۳۸۰) عملیاتی و اجرا شد.

واشنگتن به تازگی اعلام کرد، به دلیل نقض تعهدهای روسیه در قبال این معاهده و نگرانی‌های امنیتی، در حال بررسی خروج از این معاهده است؛ «الکساندر گروشکو» معاون وزیر امور خارجه روسیه در واکنش به به این تصمیم اعلام کرد که مسکو نیز تا زمانی که واشنگتن به این پیمان متعهد باشد، در آن خواهد ماند.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا از زمان ورود به کاخ سفید، واشنگتن را از بسیاری از توافق‌های چندجانبه همچون برجام، پیمان آب‌وهوایی پاریس، پیمان جهانی مهاجرت سازمان ملل، «یونسکو» (سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد) و پیمان تجارت آزاد آمریکایی شمالی موسوم به(نفتا) به بهانه‌هایی همچون ناقص بودن یا به ضرر آمریکا یا مغایرت آن با منافع امنیتی کشورش، خارج کرده است.

برچسب‌ها پیمان آسمان های باز روسیه ناتو ایالات متحده آمریکا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پیمان آسمان های باز روسیه ناتو ایالات متحده آمریکا پیمان آسمان های باز روسیه ناتو ایالات متحده آمریکا پیمان آسمان های باز کشورهای عضو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۴۳۰۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه پیش‌نویس قطعنامه آمریکا درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای در فضا را وتو کرد

روسیه پیش‌نویس قطعنامه تحت حمایت آمریکا و ژاپن که خواستار عدم توسعه تسلیحات هسته‌ای جهت استقرار در فضا می‌شد را وتو کرد.

به گزارش ایسنا، سیزده عضو شورای امنیت به این پیش‌نویس رای مثبت داده و چین تنها کشوری بود که به آن رای ممتنع داده بود.

پیش از به رای گذاشته شدن این پیش‌نویس، چین و روسیه خواستار اعمال اصلاحاتی در آن شده بودند که خواستار ممنوعیت قرارگیری هرگونه سلاحی در فضا می‌شد.

این اصلاحیه با هفت رای موافق، هفت رای مخالف و یک رای ممتنع نتوانست به تصویب برسد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حضور ایران در بریکس تاکنون مثمرثمر بوده است
  • روسیه پیش نویس قطعنامه آمریکا درباره استقرار تسلیحات هسته ای در فضا را وتو کرد
  • روسیه پیش‌نویس قطعنامه آمریکا درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای در فضا را وتو کرد
  • واکنش روسیه به مانور نظامی ناتو در نزدیکی مرز روسیه
  • هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه
  • لاوروف: غرب در آستانه یک درگیری هسته‌ای است
  • اعلام شرط روسیه برای بازگشت به معاهده منع جامع آزمایش هسته‌ای
  • لاوروف شرط بازگشت به معاهده منع جامع آزمایش هسته‌ای را گفت
  • شرط روسیه برای بازگشت به معاهده منع جامع آزمایش هسته‌ای
  • ادعای رئیس‌جمهوری لهستان درباره راهبرد آتی روسیه