Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب، بزرگترین وبینار بین المللی روز جهانی قدس از آفریقای جنوبی با سخنرانی محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، حجت الاسلام والمسلمین شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و شخصیت های برجسته جهان اسلام جمعه شب برگزار شد.

محمد جواد ظریف در سخنانی با اشاره به آخرین روزهای ماه مبارک رمضان گفت: هر ساله در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان همه مردم جهان و نه فقط مسلمانان، انسجام و همبستگی بین المللی خود را با مردم فلسطین نشان می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: این انسجام بین المللی مردم جهان به ویژه مسلمانان با ملت فلسطین هر سال با راهپیمایی در آخرین ماه مبارک رمضان برای مقابله با جنگ طلبی و تبلیغات منفی علیه ملت فلسطین و مقابله با گسترش ترس در میان ملت ها انجام می شود. اما امسال ویروس کرونا به ما نشون داد که حتی قدرت های جهانی که طرفدار اسرائیل هستند هم نمی توانند کاری از پیش ببرند و حتی قدرت های بزرگ جهان هم با یک ویروس می توانند محدود شوند و شکست داده شوند.

ظریف افزود: مشکل اینجاست که کشورهای مسلمان جهان هنوز متوجه نشدند که باید با هم متحد باشند تا در مقابل این مشکل بایستند.

وی به روز نکبت اشاره کرد و گفت: امسال روز نکبت به روز قدس خیلی نزدیک بود و نکبت اصلی آن است که ما نتوانستیم در طی 70 سال از فلسطینیان به خوبی گذشته حمایت کنیم.

ظریف ادامه داد: مردم جهان به ویژه دولت ها فکر می کردند این قدرت را ندارند که در مقابل مستکبران بایستند اما ویروس کرونا به همه نشان داد که تمام این قدرت ها حتی به وسیله یک ویروس کوچک قابل شکست دادن هستند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مقاومت مردم فلسطین 70 سال ادامه داشت و نشان داد که نقض حقوق بین المللی و قدرت طلبی نمی تواند به مقاومت مردم و آرزوهای یک ملت پایان دهد.

ظریف افزود: در این به اصطلاح "معامله قرن" دیدیم که کسانی که فکر می کردند آمریکا می تواند یک واسطه باشد نتوانست معامله خوبی را انجام دهد. دولت های آمریکا به خصوص دولت کنونی این کشور ثابت کردند که همه شریک جرم اسرائیل هستند و تمام کشتارها و تخریب ها همه و همه با حمایت دولت های مختلف آمریکا انجام شده است. ولی دولت کنونی آمریکا به تمام کشورهای مسلمانی که روی آمریکا حساب می کردند ثابت کرد که حتی همین امروز هم به طرز شرم آوری از اسرائیل حمایت می کند.

وی ادامه داد: کشورهای جهان فهمیدند که آمریکا به بن بست رسیده است در حالی که مقاومت مسلمانان و فلسطینیان و آزادیخواهان سراسر جهان برای انکار آپارتاید و زورگویی بالاخره روزی این جنگ طلبی و خشونت  را پایان می دهد.

ظریف تأکید کرد: اسرائیل تنها تهدید بزرگ جهان علیه بشریت و صلح و امنیت جهانی است و این واقعیت از طریق تبلیغات و زورگویی تغییر نمی کند. اگر حتی تا بحال شک داشتیم الان مطمئنیم که اسرائیل و حامی آن آمریکا، حامی تروریسم به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهدافشان هستند و این نشانه ای برای قدرت آنها نیست بلکه نشانه ضعف آنها است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: امسال مراسم قدس را بدون یکی از بزرگترین قهرمانان قدس یعنی سردار سلیمانی برگزار کردیم و دیدیم که چگونه آمریکا این مرد بزرگ را در تاریکی شب نه در جبهه جنگ و در جنگ شجاعانه و رو در رو بلکه از طریق یک عملیات تروریستی شهید کرد. این پایان شکوه و بزرگی آمریکا و نهایت ضعف آن است و نشان می دهد که تنها خداست که قدرت جهانی است نه اینها که خود را قدرت جهانی معرفی می کنند.

وی افزود: به همین دلیل است که در پایان یک ماه روزه داری و تسلیم در برابر خدا زمان خوبی است که بفهمیم با تسلیم در برابر خدا و اتکا به قدرت های خودمان هیچ چیزی بر ما تسلط پیدا نمی کند.

ظریف در پایان خاطرنشان کرد: یکبار دیگر اعلام می کنیم که ما به تعهد خود نسبت به مسئله فلسطین و عزت خود پایبند هستیم و به این خشونت های جهانی اجازه نخواهیم داد که بر ما تسلط پیدا کنند.

انتهای پیام/
 

منبع: تقریب

کلیدواژه: بین المللی قدرت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۴۳۴۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بسترسازی «شی» در مسیر نظم چینی

همزمان با فرسایشی شدن جنگ میان روسیه و اوکراین و نبود هیچ روزنه ای برای پایان دادن به این بحران، روز گذشته رییس جمهور چین از اقدام دیپلماتیک این کشور برای پایان دادن به این تنش خبر داد. طرح جدید پکن که در دیدار شی جین‌پینگ، با اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان رونمایی شد شامل چهار بند است: حفظ صلح و ثبات و اجتناب از بهره‌برداری خودخواهانه در مسئله اوکراین برای طرف های غربی، کاهش درگیری  و بستر سازی برای تعدیل و آرام سازی تنش بین کی یف و مسکو، خودداری از افزایش تنش و تلاش برای احیای صلح و کاهش آثار منفی بر اقتصاد جهان به ویژه در صنایع جهانی و زنجیره تامین مواد غذایی.

گام دیپلماتیک در حالی است که اژدهای زرد سال گذشته طرحی 9 ماده ای برای حل  بحران اوکراین ارائه داد اما به دلیل فاصله داشتن با واقعیت های میدانی از جمله تغییرات ژئوپلوتیک کنونی نتیجه ای در بر نداشت. با این تفاسیر به نظر پکن از مطرح کردن این جدید چند هدف را دنبال می کند؟ نخست اینکه در شرایط فعلی چین در سطح بین الملل همواره خود را بعنوان کشوری که در حال تبدیل شدن به یک ابر قدرت جهانی است قلمداد می کند و  تلاش دارد مسئله نظم چینی را در جهان فراهم کند. در این مسیر و برای اجرای این هدف، مقدماتی شامل؛ موضوعات امنیت و توسعه تمدن جهانی را مطرح می کند. پکن سعی دارد رویکرد خود را درباره بحران های جهانی از جمله جنگ اوکراین نشان دهد و سعی دارد در چارچوپ ابتکار امنیت جهانی از طریق گفتگو و مذاکره در کنار سازمان ملل نقش های میانجی گری را ایفا نماید. چین طی سال های گذشته طرح هایی را هم در راستای معماری جدید خاورمیانه ارائه داده و حتی سعی داشته در طی ماه های گذشته در مسئله فلسطین هم نقش آفرینی نماید. هرچند که پکن در موضوع سوریه و حتی  روابط تهران و ریاض تا حدودی نقش آفرینی کرد اما این ابتکارات را با هدف نشان دادن چهره چین بعنوان یک کشور صلح طلب در جهان بوده، مقامات پکن در صدد هستند نظم چینی را با حفظ محوریت سازمان ملل تحت عنوان ایفا نمایند.

با توجه به طرح چهار بندی جدیدی که چین روز گذشته مطرح کرده، ممکن است در عمل این کشور با چالش هایی مواجه شود اما چین قصد دارد مسیر بازنگری و توسعه دیپلماسی و قدرت بین المللی خود را به جهان نشان دهد. در این میان چین برای اینکه به یک ابر قدرت جهانی تبدیل شود نیازمند یک حامی استراتژیک در عرصه بین المللی است و بهترین کشور برای پکن، روسیه است چراکه می تواند از ظرفیت مسکو برای تبدیل شدن به یک کشور ابرقدرت استفاده نماید. اما از زمان شکل گیری بحران اوکراین، چین این اقدام را تله ای از سوی غرب برای نابودی و تضعیف روسیه می داند چراکه گام بعدی واشنگتن و ناتو نزاع با چین خواهد بود. در این مسیر پکن از ابتدای جنگ اوکراین بعنوان شریک و متحد استراتژیک روسیه کمک های نظامی و تسلیحاتی  زیادی به مسکو داشته است اما همزمان این کشور همانند دیگر کشورهای اروپایی به خصوص آمریکا خودش را بعنوان یک بازیگر بی طرف در جهان معرفی می کند و در صدد هست هر چه سریع تر بحران اوکراین حل شود تا فشارهای غرب بر روسیه کاهش یابد و اگر در آینده بین پکن و واشنگتن درگیری ایجاد بگیرد روسیه بعنوان یک پشتوانه قوی در کنار چین در برابر آمریکا بایستد.  امروز ایالات متحده آمریکا بخشی از بحران اوکراین تلقی می شود. غرب بر روی اوکراین قمار کرده و فرضش بر این است که کی یف در برابر مسکو  در جنگ موفق شود مرز جدید تمدن غربی با تمدن روسی مشخص خواهد شد؛ در واقع مقدمه ای برای خیلی از دیگر موضوعات است و ممکن است پروژه غربی سازی جهان شکل جدیدی به خود بگیرد و ما شاهد یک دوره جدید در روابط بین الملل باشیم که با تداوم غربی شدن همراه باشد. اما اگر غرب در اوکراین شکست بخورد به اعتبار و وجهه اروپا و ایالات متحده  آمریکا  آسیب زیادی وارد خواهد شد چراکه واشنگتن  در مسیرهای آینده از جمله چالش با چین دچار مشکل  خواهد شد و ما با افول هژمونی قدرت آمریکا در جهان مواجه خواهیم شد.

دیگر خبرها

  • یکی از خطرناک، رادارگریز و مرگبارترین پهپاد ایرانی | ویدئو
  • اطلاعات ایران از مراکز هسته ای اسرائیل چقدر است؟ |‌ وضعیت امنیت مراکز هسته ای ایران با توجه به تهدید صهیونیست ها
  • واکنش واعظی به ادعای خیالی مشاور وزیر کشور درباره روحانی و ظریف
  • واکنش واعظی به ادعایِ خیالی مشاور وزیر کشور درباره روحانی و ظریف /دولت به دنبال انحراف افکار عمومی است
  • تهدید جدی اسرائیل از سوی فرمانده ارشد سپاه؛ از این پس شرارتی انجام شود، از خاک ایران مقابله می‌کنیم
  • بسترسازی «شی» در مسیر نظم چینی
  • تهدید اسرائیل از سوی نماینده مجلس /آماده استفاده از سلاح‌هایی هستیم که قبلاً استفاده نکردیم
  • عطوان:تهدید اسرائیل جنگ روانی است/صهیونیست‌ها توانایی دفاع از خود در برابر ایران را ندارند
  • عطوان: تهدید اسرائیل جنگ روانی است
  • هاآرتص: اسرائیل شکست خورد هر تهدید ایران، ما را به لرزه درمی‌آورد