Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@21:50:52 GMT

اغراق‌ برخی شعرها در شأن علی (ع) نیست

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۴۳۵۹۶

اغراق‌ برخی شعرها در شأن علی (ع) نیست

محمد سلمانی از شعرهایی که باور مخاطب را ضعیف می‌کنند، می‌گوید و اظهار می‌کند: اغراق‌های برخی شعرها در شأن حضرت علی (ع) نیست.

این شاعر در گفت‌وگو با ایسنا، درباره کیفیت شعر معاصر در موضوع سیره حضرت علی (ع) اظهار کرد: باید درباره شعرهای آیینی‌ که سروده می‌شود، آسیب‌شناسی انجام شود، چون اغراق‌ها و غلوهایی در بعضی از سروده‌ها دیده می‌شود که اصلا در شأن آن حضرت نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در ادامه گفت: شاعران باید در شعرهای‌شان خصوصیات آن حضرت را واقعی‌تر و انسانی‌تر بیان کنند تا درس یا آموزه‌ای برای مردم و مخاطبان باشد. اما آسیب‌شناسی شعرهای آیینی در حوصله این فرصت کوتاه نمی‌گنجد و جلسات مستمری را می‌طلبد که کارشناسان بنشینند و این شعرها را بررسی کنند.

سلمانی با بیان این‌که در شعرهای آیینی نسل امروز آسیب‌هایی وجود دارد که در گذشته هم بوده است اظهار کرد: هم در پیشینه ادبی‌مان و هم در میان شعرهایی که توسط نسل امروز سروده می‌شود، شعرهایی که با مضمون حضرت علی (ع) سروده می‌شود، زیاد داریم؛ در میان این‌ها هم گونه‌های خوب وجود دارد و هم گونه‌هایی که اشکالات و ایرادهایی دارند که باید رفع شوند.

او افزود: در شعرها پیش از این هم اغراق و غلو وجود داشته است، اما گاهی در شعرها چیزهایی را به حضرت علی (ع) نسبت می‌دهند که مخاطب را زیر سوال می‌برد، و وقتی مخاطب باهوش و هوشمندی این شعرها را می‌خواند، باورهایش را ضعیف می‌کند.

این شاعر همچنین با اشاره به مشاهدات خود از سروده‌های شاعران در فضای مجازی بیان کرد: شاعران ما در دوره‌ها و مناسبت‌های مختلف در فضای مجازی فعالیت داشته‌اند و برای ماه رمضان هم برنامه‌هایی گذاشته‌اند، مطالعات‌شان را در یک حوزه خاص متمرکز کرده‌ و بیشتر تفحص می‌کنند و مثلا می‌گویند که می‌خواهند کتابی را بخوانند؛ در نتیجه انگیزه سرودن‌شان در این ماه بیشتر می‌شود و هم برای ماه رمضان و هم درباره شهادت حضرت علی (ع) شعر می‌گویند. 

محمد سلمانی در پایان با یادآوری این‌که صدا و سیما باید به شعر درباره حضرت علی (ع) و شعرهای متناسب در ماه رمضان بیشتر بپردازد، گفت: شاعران با اعتقادات روز مردم حرکت می‌کنند. در یک دوره‌ باورها عمیق‌تر و در یک دوره باورها سطحی‌تر می‌شود و شاعران چون از خود مردم هستند و زبان مردم را دارند زبان روز مردم در آن‌ها دیده می‌شود و برای همین تفاوت‌هایی در شعر دوره‌های مختلف می‌بینیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: محمد سلمانی حضرت علی ع شعر آیینی حضرت علی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۴۳۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب شعر جشنواره نفس پاک منتشر می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، علیرضا قزوه در نشست خبری نخستین جشنواره شعر نفس پاک گفت: این جشنواره یکی از کار‌های جدی ماست و اهمیت آن را به شاعران یادآوری می‌کنیم تا از این برنامه، کتابی هم به یادگار منتشر شود.

وی افزود: قرار است اشعار منتخب با ویراستاری محمدکاظم کاظمی در کتابی منتشر شود که از این کتاب همزمان با مراسم اختتامیه جشنواره رونمایی خواهد شد.

موضوع اعتیاد و آگاهی بخشی خانواده‌ها عنوان جشنواره شعر نفس پاک شده است. جشنواره‌ای که در چهار محور اصلی اعتیاد و عواقب زیان بار آن، آگاهی بخشی، گفتمان سازی برای انتخاب سبک زندگی سالم، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برگزار می‌شود.

برای این جشنواره از شاعران داخلی و فارسی زبان‌های کشور‌های منطقه دعوت شده تا اشعار خود را در مورد آسیب‌های اجتماعی اعتیاد ارائه کنند. برای حضور شاعران در این جشنواره و ماندگاری آثارشان پیشنهاد‌هایی مطرح شد.
همچنین برای کیفی سازی جشنواره شعر نفس پاک، بخش‌های دیگر هم به آن اضافه می‌شود. این جشنواره شعر، ۱۴ برگزیده با جوایز نقدی دارد و مراسم اختتامیه آن همزمان با هفته مبارزه با مواد مخدر در هفته اول تیر برگزار خواهد شد.

انسیه بحری گزارش می‌دهد:

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • اینقدر اغراق نکنید، مسی کند بود و دو گل معمولی زد!‏
  • پاسخ شاعرانه افشین علا به شعر رهبر انقلاب
  • سروده‌ افشین علا با تضمین مصرعی از رهبر انقلاب
  • مقابله با معضلات فرهنگی به کمک کاربردی‌سازی سیره حضرت عبدالعظیم(ع)
  • سروده‌ی افشین علا درباره عملیات تنبیهی علیه رژیم صهیونیستی با تضمین مصرعی از رهبر انقلاب
  • پیام تشکر بیت آیت الله امامی کاشانی ازرهبر معظم انقلاب وآحاد مردم
  • کتاب شعر جشنواره نفس پاک منتشر می‌شود
  • تو را است معجزه در کف ز دشمنان نهراس
  • سروده‌ای که رهبر انقلاب در آستانه عملیات «وعده صادق» خواندند
  • سروده‌ای را که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آستانه عملیات وعده صادق خواندند