Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-24@00:26:13 GMT

«سلوک» روایت خاص محمود دولت‌آبادی از عشق

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۴۳۷۵۴

«سلوک» روایت خاص محمود دولت‌آبادی از عشق

رمان «سلوک»، داستانی بلند از محمود دولت‌آبادی است که نگارش آن ۴ سال (از سال ۷۷ تا ۸۱) طول کشید.

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، آثار محمود دولت‌آبادی همیشه مورد توجه اهالی ادب بوده و او یکی از نویسندگان پر آوازده و محبوب کشور است که آثاری چون «کلیدر»، «جای خالی سلوچ»، «طریق بسمل شدن» و «نون نوشتن» را خلق کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کتاب «سلوک» روایت عاشقى قیس بر دخترى است که با او هفده سال اختلاف سنى دارد. و حالا قیسى که در شصت و شش سالگى، معشوق را سرزنش میکند که چرا باید عاقبت چنان عشق سوزانى، چنین زمهریرى مى شد؟

دولت آبادى با همان زبان فاخر و خاص خودو با بهره گیرى از تکنیک جریان سیال ذهن، داستان را از سه منظر پى میگیرد و تنها در گوشه هایى روایت از خطِ ذهنیات خارج مى شود و به شرح آنچه مى پردازد که در خانه ى دختر (نیلوفر، مهتاب، مها، مهاما، ناتاناییل) رخ مى دهد. پدرى آزادمرد اما دربند، مادرى عزلت زده، برادرى افسارگسیخته و خواهرانى که هریک به نوعى به رابطه ى مهتاب و قیس حسادت مى ورزند.

پشت جلد کتاب سلوک متن زیبایی نوشته شده است:

اما… دوستان عزیز، با تواضع تمام بگویم ادبیات که از چشم و جان خواننده به نظر دلنشین و زندگی بخش می آید، در جاری شدنش از جان و دست نویسنده، بسی که جان فرسا و هلاکت بار است. دست کم در تجربه شخصی می توانم بگویم آنچه مرا از پای در می آورد، ناممکن بودن نوشتن است. وقتی به ناچار شروع می کنم به نوشتن، چنان است که گویی به دوزخی وارد می شوم، شاید به امید آن که بهشت واری برآورم. اما غالبا درون دهلیزهای آن در می مانم. و چون سرانجام از آن دهلیزها می گذرم با صرف سال های عمر، از پسِ چندی که برمی گردم و به حاصل کارم می نگرم – حقیقت اینست که غالبا احساسی ناخوشایند دارم. پس گاهی به صرافت می افتم که دورش بریزم یا که بسوزانمش. اما عمری که در پای آن ریخته ام چه می شود؟ بنابراین با بی رحمی به جراحی و تراشیدن و ساییدن همانچه می پردازم که در لحظات نوشتن شوقی جان سوز به آن همه داشته ام. و این جرح و تعدیل بیشتر نابودم می کند. نمونه اش همین کاری که در دست دارم که در مسیر تراش و سایش ها از بیش از هفت نام گذر کرد تا سرانجام در سلوک قرار بیافت.

در همان صفحات ابتدایى، قیس مردى را مى بیند که بى اندازه به خود نزدیک احساسش مى کند. مردى که دست نوشته هایش را بر نیمکت سنگى برجاى میگذارد و در همان اوایل کتاب، مخاطب در میابد که این نیمه ى دیگر قیس است. خودِ اوست از نگاه خودش که حالا نوشته هایش را مى خواند به امید بازیابى عشق خالص و نابى که تجربه کرده و علت شکست آن.

بخش‌هایی از کتاب:

«دوست داشته شدن از سوى کسى که دوستش مى‌دارى، آن حس و حالتى است که در واژه عام و عادی خوشبختى نمى‌گنجد.»

«عشق را از عشقه گرفته اند و آن گیاهی است که در باغ پدید آید در بن درخت. اول بیخ در زمین سفت کند پس سر برآرد و خود را در درخت بپیچد و هم‌چنان می‌رود تا جمله درخت را فرا گیرد و چنانش در شکنجه کند که نم در درخت نماند و هر غذا که به واسطه  آب و هوا به درخت می رسد، به تاراج می‌برد تا آن‌گاه که درخت خشک شود…»

«به زنى مى‌اندیشم که چون از درون من مى‌رفت، یک چاه بى‌کبوتر در من به‌جا گذاشت از خود، یک چاه سرد و تاریک، همانچه در اصطلاح آسان مى شود به لغت و گفته مى‌شود خلاء. ستون درون من تهی خود را به‌جا گذاشته است و چه سرد و مبهم و تاریک است آن. تابش خورشید در ستون بلورین کجا و پژواک درد در پیچ‌هاى پر مُخافت چاه؟»

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: محمود دولت آبادی کلیدر سلوک نوروز 99 فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۴۳۷۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم | طرشت با شکوه

همشهری آنلاین _ فرزین شیرزادی : امروزه بسیاری از باغ‌های طرشت از بین رفته و زمین‌های زراعی آن نیز به خاطره‌ها پیوسته اما هنوز هم این محله غربی پایتخت یادگاری‌های آن آبادی سرسبز را حفظ کرده است؛ از آداب و فرهنگ خاص غذایی طرشت تا بنای باقیمانده از آسیاب کهک، بقعه شیخ طرشتی و نیز بزرگان و شخصیت‌های برجسته‌ای که با هویت این آبادی گره خورده‌اند.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

اجرا : فاطمه لباف

فیلمبردار : مونا فاضلی

تدوین : محمود دانش آموز

کد خبر 845923 برچسب‌ها محله همشهری محله تهران

دیگر خبرها

  • کاشت یک میلیارد درخت راه حلی موثر برای مقابله با بیابانزایی
  • فیلم | طرشت با شکوه
  • دست برتر ایران و روایت وارونه غربگرایان
  • کاهش فقر مطلق در ایران به روایت بانک جهانی
  • اهمیت توجه محمود نجم‌آبادی به نسخ خطی و ترجمه‌شان
  • خدمات محمود نجم‌آبادی به علم پزشکی
  • ناکامی رئیسی در مبارزه با فساد و عمل به وعده‌های انتخاباتی‌اش به روایت میرلوحی /اسم ۲ کارشناس اقتصادی دولت را نام ببرید؟
  • استاندار مازندران سِمَت جدید گرفت
  • از شیدایی به رضاخان تا قلع و قمع مخالفان مصدق!
  • امروز با سهراب سپهری: بايد دويد تا ته بودن