Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایران، شرایط کرونایی کشور بر خلاف ادوار قبل اجازه گردهمایی منتخبان را نداده اما مسأله مشخص این است که قالیباف اگر هم هنوز تبدیل به رهبر اقلیت مجلس یازدهم نشده باشد اما اطمینان ماه‌های قبل را هم برای رسیدن به‌جایگاه ریاست ندارد.

پنجشنبه گذشته برای اصولگرایان مجلس یازدهم پنجشنبه پر خبری بود؛ جلسه استماع برنامه‌های نامزدهای ریاست و نایب رئیسی مجلس یازدهم در جمع فراکسیونی که نام «فراکسیون انقلاب اسلامی» بر آن گذاشته شده، برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 نتیجه اولیه حکایت از آن داشت که برای رقابت ریاست محمدباقر قالیباف، علی نیکزاد، حمیدرضا حاجی‌بابایی، شمس‌الدین حسینی و مصطفی میرسلیم اعلام آمادگی کرده‌اند. برای نایب رئیسی هم امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محمدمهدی زاهدی، محمدرضا میرتاج‌الدینی، عبدالرضا مصری، الیاس نادران، علیرضا منادی، سید رضا تقوی و محمدحسین فرهنگی ورود کرده‌اند.

 آن‌طور که دیروز احمد نادری، منتخب تهران در مجلس یازدهم و دبیر کارگروه اجرایی فراکسیون انقلاب اسلامی به «تسنیم» گفته نامزدهای نهایی انتخابات ریاست و نواب رئیس مجلس از دایره افراد یاد شده خارج نیستند چون به گفته او در هفته‌های اخیر فقط همین افراد مشغول رایزنی با دیگر منتخبان برای انتخابات داخلی مجلس بوده‌اند.

خبر اصلی انتخابات اما شامگاه پنجشنبه منتشر شد؛ ابتدا خبر جلسه مشترک نیکزاد، حاجی‌بابایی و شمس‌الدین حسینی برای رسیدن به توافق و کنار رفتن دو نفر به نفع یکی از این جمع از راه رسید و در نهایت هم اعلام شد که فرد منتخب این جمع سه نفره کسی نیست جز حمیدرضا حاجی بابایی. کسی که با این جملات در حساب شخصی توئیتر خود انتخابش به‌عنوان نامزد نهایی ریاست مجلس را اعلام کرد؛ «خدایا تو شاهد باش، ما برای مجلسی درشأن نظام ومردم، هر آنچه داریم فدا خواهیم کرد، ما بدهکار مردم و رهبری و خون شهیدان هستیم.  از برادران صدیق و فداکارم دکتر نیکزاد و دکتر حسینی که با وجود شایستگی برای حفظ وحدت وموفقیت نیروهای انقلاب گام بلندی برداشتند، تشکر می‌کنم.»

بر اساس آنچه فراکسیون انقلاب اسلامی مقرر کرده قرار است همچنان فرآیند توافق بر سر نامزدهای نهایی ریاست و نواب رئیس مجلس تا آنجا ادامه داشته باشد که این مجموعه به یک نامزد واحد برای ریاست مجلس و دو نامزد نهایی برای نواب رئیس برسد.

آن‌طور که دیروز عباس مقتدایی، نماینده منتخب اصفهان به «تسنیم» گفته قرار است در جلسه بعدی این فراکسیون برای تعیین گزینه‌های نهایی رأی‌گیری شود تا تکلیف رئیس و نواب رئیس مجلس قبل از 6 خرداد مشخص گردد. اما مسأله این است که‌ آیا چنین چیزی ممکن خواهد بود؟

اصول گرایان در اظهار نظرهای خود تاکید دارند که رقابت برادرانه رقم خواهد خورد و سایه تنش و اختلاف بر سر آنها سایه نخواهد کرد. با این حال از لابه لای همین اظهار نظرهای رسمی هم نشانه هایی از گلایه گذاری از یکدیگر را می توان رصد کرد.  چنانکه چهارشنبه قبل مرتضی آقاتهرانی، دبیر کل جبهه پایداری در دیدار با طلاب و دانشجویان شرق تهران  در کنایه ای به هواداران  قالیباف گفته بود: «آنها که صادق محصولی را پدر خوانده می نامند چرا به دیدار قالیباف با او واکنشی نشان ندادند. منظور برخی از وحدت با هم، وحدت با یک نفر است».

 اما اینکه روز پنجشنبه، نیکزاد، حسینی و حاجی‌بابایی در یک نشست سه جانبه به توافق رسیدند هم نشان روشن دیگری از آماده شدن برای رقابت با قالیباف است.  

حالا به نظر می رسد آن جلسه سه نفره به نمایندگی از مجموع نیروهای جبهه پایداری و مدیران احمدی‌نژاد در مجلس یازدهم تشکیل شده بود. اما از زاویه‌ای دیگر خود اصولگرایان می‌گویند که حدود 40 نماینده راه یافته در مجلس یازدهم در جمع آنها نیستند و در دسته مستقلین و اصلاح‌طلبان طبقه‌بندی می‌شوند. یعنی گروهی که پتانسیل رأی دادن به ریاست قالیباف در رقابت با نامزد جبهه پایداری و احمدی‌نژادی‌ها را دارند.

حتی اگر فرض کنیم که در میان اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی که فعلاً مجموعه اصولگرایان مجلس یازدهم را تشکیل می‌دهند، رأی قالیباف کمتر از رقیب اصلی او یعنی حاجی‌بابایی باشد، وسوسه گرفتن این چهل رأی برای منتخب اول پایتخت آنقدرها قانع‌کننده است که تن به توافق نهایی ندهد و بخواهد رقابت ریاست را در صحن علنی مجلس بیازماید. وضعیتی که به نظر می‌رسد فارغ از بحث رقابت ریاست مجلس انعکاس مهم دیگری هم داشته باشد و آن هم به صف‌کشی داخلی اصولگرایان برای بعد از تشکیل مجلس برمی‌گردد.  جایی که به نظر نمی‌رسد فراکسیون انقلاب اسلامی با وضعیت فعلی رقابت‌های درونی اصولگرایان ظرفیت زیادی برای پابرجا ماندن در قامت فراکسیون فراگیر را داشته باشند.

میرسلیم چه می‌کند؟

در میان تحولات انتخاباتی داخلی مجلس اما یک مسأله هم هست که هر چند زیر سایه توافق پایداری‌ها و احمدی‌نژادی‌ها روی حاجی‌بابایی برای رقابت با قالیباف قرار گرفته اما به تنهایی می‌تواند سؤالات و احتمالاً تبعات قابل توجهی به‌دنبال داشته باشد. آن مسأله عدم انصراف میرسلیم تا اینجای کار است. مرد تقریباً تنهای مؤتلفه قبلاً با طیف رقبای قالیباف پیمان بسته بود اما حالا هنوز خبر کنار رفتنش از صحنه نرسیده.  آن هم در شرایطی که او غایب جلسه هماهنگی سه وزیر احمدی‌نژاد بود. آیا اساساً اصولگرایان نامزد مؤتلفه را دارای آن میزان از وزن کافی نمی‌دانند تا وی را وارد بازی کنند یا اینکه مؤتلفه و میرسلیم به‌دنبال بازی و تاکتیک دیگری هستند؟  

اما تصمیم نهایی او حداقل می‌تواند نمایانگر بخشی از برنامه سیاسی مؤتلفه برای آینده باشد.  اینکه آیا واقعاً قدیمی‌ترین حزب سیاسی کشور بعد از چندین سال محاصره در میان اصولگرایان جوان‌تر به فکر بازیابی جایگاه خود به‌صورت مستقل است یا خیر؟

کد خبر 514215 برچسب‌ها محمد باقر قالیباف حمید رضا حاجی‌بابایی مصطفی میرسلیم

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: محمد باقر قالیباف مصطفی میرسلیم فراکسیون انقلاب اسلامی حاجی بابایی مجلس یازدهم نواب رئیس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۴۴۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدای میرسلیم هم درآمد: رئیسی تدبیر مناسبی بیندیشد

به گزارش «تابناک» به نقل از ایلنا، سیدمصطفی میرسلیم نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به این سوال که در روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر تذکر رهبری به برخی مسئولان در حوزه گشت ارشاد از سوی عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب منتشر شد که با واکنش‌هایی همراه شد. تحلیل شما درباره این موضوع چیست، گفت:‌ ما با یک موضوع ساده یک‌بعدی مواجه نیستیم. بعضی‌ها فکر می‌کنند که وقتی رهبر انقلاب درباره مسأله حجاب تذکر دادند، یک موضوع ساده اولیه است. در حالی که نه، این یک موضوع پیچیده با طراحی دقیق برای اهداف بسیار مشخصی است که فقط به حجاب برنمی‌گردد، بلکه هدف‌ دشمن، فروپاشی فرهنگی، تهدید کیان خانواده در جمهوری اسلامی و تضعیف نسل آینده است. طراحی به این صورت انجام گرفت که ظرف ۱۰-۲۰ سال آینده، تبدیل به کشوری شویم که نسل جوان آن رو به انقراض است و دیگر قدرتی ندارد تا بتواند از آرمان‌هایش دفاع کند.

هرکسی در مقابل احکام الهی بایستد آدم فاسقی است

وی افزود:‌ راه‌حلی که پیش‌بینی کردند آن است که کانون خانواده تضعیف شود. برای تضعیف کانون خانواده راه‌هایی وجود دارد از جمله این که موضوع بی‌بند و باری و لاابالی‌گری در جامعه رایج شود. از ابزارهای بی‌بندوباری و لاابالی‌گری هم تضعیف حجاب و عفاف است. بنابراین باید خیلی دقیق با موضوع مواجه شد. این موضوعی نیست که به دو تار مویی که مطرح می‌کنند برگردیم، نخیر. امروزه احکام الهی باید محترم شمارده شده و اصلا کسی نمی‌تواند در مقابل احکام الهی بایستد. این توصیه اکید مقام معظم رهبری است که ما باید مراعات کنیم، همه هم باید مراعات کنند. هرکسی در مقابل احکام الهی بایستد آدم فاسقی است. آدمی که با نافرمانی از احکام می‌خواهد خودنمایی کند، چنین چیزی قابل‌قبول نیست و ما باید اهتمام داشته باشیم. کسانی که در این زمینه ناآگاه هستند باید دقت کنند و خودشان را اصلاح کنند. آنهایی هم که سرمنشأ این کار هستند فکر نکنند تا ابد می‌توانند این برنامه‌ها را ادامه بدهند. قطعا گرفتار خواهند شد و به سزای اعمال‌شان رسیدگی خواهد شد.

گرایش عمومی مجلس آینده هم گرایش جبهه انقلاب خواهد بود

میرسلیم در ارزیابی خود از ترکیب آینده مجلس دوازدهم که نسبت به مجلس گذشته گفت: هنوز ترکیب قطعی مجلس روشن نشده است برای اینکه تعدادی از نمایندگان در دور دوم انتخاب خواهند شد. لکن می‌شود حدس زد همان گرایشی که در دور اول انتخابات وجود داشت در دور دوم هم وجود خواهد داشت و این مسئله از نظر جامعه‌شناسی تقریبا اثبات شده است. گرایش عمومی مجلس آینده هم گرایش جبهه انقلاب خواهد بود و من امیدوار هستم با تفاهمی که بین نمایندگان برقرار می‌شود، بتوانند با یک مدیریت خوب، مدیریت قوی و بهتر از مجلس یازدهم به مسائل اساسی کشور برسند مخصوصا نسبت به آن مسائلی که در طول ۴ دهه گذشته سهل‌انگاری صورت گرفته و همه هم قابل حل است.

باید از معاملات داخلی که با طلا یا ارز انجام می‌گیرد، جلوگیری شود

وی افزود: به طور مثال از مسائل مهمی که ما با آن مواجه هستیم سقوط ارزش پول ملی است. در حالی که جمهوری اسلامی یک کشور قوی با پشتوانه محکم است، دلیلی ندارد که پول ملی سقوط کند. مگر اینکه یک برنامه‌ریزی به صورت هجوم اقتصادی صورت گرفته باشد تا کشور را از نظر اقتصادی فلج کرده و به زانو دربیاورند. اما پول ما پشتوانه قوی دارد و می‌تواند ثابت باشد. ارزش آن خیلی دقیق و خوب است. باید یک برنامه‌ریزی خوبی در داخل کشور داشته باشیم که معامله ریالی باشد و از معاملاتی که با طلا یا ارز انجام می‌گیرد جلوگیری شود البته جرم هم است و نباید این کار انجام بگیرد.

همه باید نسبت به سرنوشت و آینده کشور غیرت به خرج دهیم

وی تصریح کرد: با توجه به تحریم‌های ارزی که داریم باید ارز موجود را برای موارد کاملا ضروری صرف کنیم؛ موارد دسته دوم و حتی حاشیه‌ای باید کنار گذاشته شود و هیچ تعارفی هم نداریم. باید به آینده کشور فکر کنیم و به خوشایند بعضی‌ها که به دنبال هوا و هوس خودشان هستند نباید اعتنا کرد و همه باید نسبت به سرنوشت و آینده کشور غیرتی به خرج دهیم و سعی کنیم پای آن بایستیم.

شبکه فساد از سهل‌انگاری‌ها و ریخت‌ و پاش‌های ارزی و مالی سوء‌استفاده کرده و دست‌بردار نیست

میرسلیم در پاسخ به این سوال که دولت در مسائل معیشتی شعارهایی داده است که همچنان انتقادهایی نسبت به آن وجود دارد و عملکرد قابل قبولی نداشته است از نظر شما دولت در طول یک سال باقی مانده تا پایان دوره خود باید چه برنامه‌ای را مورد توجه قرار دهد، گفت: این انتقادها، تخریبی است و باید آن را کنار گذاشت. برخی از انتقادها هم از روی دلسوزی انجام می‌گیرد که دولت باید در زمینه‌هایی که به اقتصاد کلان کشور مربوط می‌شود، به آنها توجه کند. اقتصاد کلان کشور مشکلاتی دارد و اگر این مشکلات حل نشود ما نمی‌توانیم راه‌حل‌های پیشرفت را هموار کنیم. نمی‌توانیم تولید را رونق بدهیم. بنابراین مسائل اقتصاد کلان کشور حتما باید حل شود.

وی افزود: از جمله مسائل اقتصاد کلان کشور این است که ما در مسئله بودجه با کسری مواجه هستیم. این کسری قابل اهتراز است، روش دارد و روش‌های خوبی هم دارد. یک مقداری جرأت عمل می‌خواهد که دولت می‌توانست در سال اول استقرار قویا به این مسأله بپردازد. متأسفانه تأخیر پیدا کردند و فرصت را از دست دادند. امیدواریم که در این یکسال و نیمی باقی مانده از عمر دولت صرف این موضوع شود. برای اینکه اگر یکی از مشکلاتی که به تثبیت ارزش پول ملی برمی‌گردد حل شود، بسیاری از مسائل از جمله تورم، افزایش نقدینگی، بهره بانکی و... که خیلی از این موارد که تابع ارزش پول ملی است، حل خواهد شد. به موازات این کار، یکی از کارهای مهمی که باید صورت بگیرد جلوگیری از فساد است. شبکه فساد از سهل‌انگاری‌هایی که صورت گرفته استفاده کرده و از ریخت‌ و پاش‌هایی که در زمینه ارزی و مالی در کشور وجود داشته سوء‌استفاده کرده و دست‌بردار هم نیست.

رئیسی در فرصت باقی‌مانده تدبیر مناسبی بیندیشد؛ وگرنه همه ما ضرر می‌بینیم

این نمماینده مجلس یادآور شد: ما باید برای به جا گذاشتن راه‌حل‌های منطقی مناسب برای پیشرفت، قطعا جلوی کسانی که در کشور فساد آفریدند را بگیریم. قطعا جلوی فرآیندهای تخریبی و انحرافی را بگیریم تا بتوانیم کارهای مفید و مثبت را به ثمر برسانیم.

میرسلیم در پاسخ به این سوال که آیا شما نیاز به تغییر در کابینه اقتصادی دولت را احساس می‌کنید، گفت: به نظر من همیشه امکان بهبود وجود دارد. نیروهای با تجربه و فهمیده‌ای که قدرت برخورد با شرایط بحرانی را داشته باشند باید در این زمان به کار گرفته شوند. آقای رئیسی باید تدبیر مناسبی در این قضیه بیندیشند تا از فرصت باقی‌مانده بهترین استفاده شود؛ وگرنه مشکلاتی در جامعه پدید می‌آید که ضررش را همه ما خواهیم دید.

دیگر خبرها

  • انتقاد شدید میرسلیم از سفر رئیسی به پاکستان
  • نقوی حسینی: طیف پایداری، شریان و مصاف برای ریاست مجلس، روی ذوالنور به جمع‌بندی می‌رسند
  • ۲ وزیر احمدی نژاد رقیب قالیباف شدند /ذوالنوری هم وارد گود شد /اولین گزینه نایب رئیسی مجلس مشخص شد
  • عکسی درگوشی حرف زدن میرسلیم و بادامچیان در یک مراسم سیاسی
  • پایان ریاست قالیباف نزدیک است؟
  • پیش بینی ریاست یک چهره جدید بر مجلس آینده /پایان ریاست قالیباف نزدیک است؟
  • واکنش میرسلیم به بازگشت گشت ارشاد: هرکس در مقابل احکام الهی بایستد آدم فاسقی است
  • میرسلیم: هرکس در مقابل احکام الهی بایستد آدم فاسقی است
  • صدای میرسلیم هم درآمد: رئیسی تدبیر مناسبی بیندیشد
  • تعطیلی آخر هفته پنجشنبه می‌شود یا شنبه؟