Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهید سردار محمود شهبازی همراه احمد متوسلیان فرمانده لشکر محمد رسول الله(ص) و دیگر رزمندگان اسلام سهم گسترده‌ای در عملیات بیت المقدس برای باز پس گیری خرمشهر از دست قوای بعثی پس از ۵۷۵ روز اشغال بر عهده داشت. ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸ استانها اصفهان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، سال‌هاست نام «خرمشهر» برایمان نماد آزادی است، نماد مردان و زنان شجاعی که در آزادی آن نقش داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آدم‌هایی که اگر نبودند خرمشهر نیز نبود.

سوم خرداد که می‌شود به رزمندگان و شهدای آن روزها فکر می‌کنیم، به خانواده‌هایی که جوانان و نوجوانان خود را راهی میدان نبرد کردند تا از خاک وطن دفاع کنند و چه دفاع جانانه‌ای هم کردند. دفاعی سرسختانه که به پیروزی رسید و در تاریخ ماندگار شد.

جوانان بسیاری در عملیات آزادسازی خرمشهر حضور داشتند، عده‌ای شهید شدند، برخی جانباز و برخی هم به سلامت از آن عبور کرده و در عملیات‌های دیگر شرکت کردند تا در نهایت جنگ با شجاعت و دلاوری‌های آنها به پایان رسید و ما آسوده خاطر روزگار می‌گذرانیم.

امروز سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر است، شهری که خدا آن را آزاد کرد. یکی از سردارانی که در عملیات بیت المقدس به درجه رفیع شهادت نائل آمد سردار شهید حاج محمود شهبازی است، دوستانش به او لقب مهاجر داده بودند چرا که هیچگاه یک جا بند نمی‌شد و همیشه در حال حرکت و تلاش بود.

زندگی ساده شهید محمود شهبازی و فعالیت‌های جهادی

سردار شهید حاج محمود شهبازی فرزند خانعلی به سال 1337 در شهر اصفهان، محله دستگرد به دنیا آمد. پدرش کشاورز بود و با رنج و زحمت زندگی را اداره می‌کرد. شهید شهبازی خواندن قرآن را نزد مادرش فرا گرفت و تحصیلات خود را در دبیرستان احمدیه و سپس حکیم سنایی به پایان برد. محمود در دوران دبیرستان با ماهیت رژیم پهلوی آشنا شد و از همان ابتدا به همراه دوستانش در تظاهرات شرکت می‌کرد.

در این راه یکی از شاگردان خاص استاد علی اکبر پرورش بود. وی در سال 135 در رشته مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت پذیرفته شد. پس از ورود به دانشگاه همکاری نزدیکی با انجمن اسلامی داشت. وی در اوایل سال 1357 با گروه توحیدی صف آشنا شد و شهید محمد بروجردی واسطه محمود با این گروه بود.

وی در روز 12 بهمن 57 در کمیته مردمی استقبال از امام خمینی(ره) مسؤولیت برنامه ریزی و تأمین امنیت قسمتی از بهشت زهرا (س) را برعهده داشت. در اسفند ماه  1357 شمسی به خدمت سپاه پاسداران درآمد. شهید شهبازی در اوایل سال 1358 شمسی پس از پیام امام خمینی(ره) بلافاصله نخستین اردوی جهاد سازندگی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت را به روستاهای استان سمنان راه اندازی کرد.

عظیم ترین رسالت اصحاب رسانه ، ترزیق نشاط و امید به جامعه استشوق بچه‌های خرمشهر برای آزادی شهر دیدنی بودسالروز آزادسازی خرمشهر‌ در آبادان ‌برگزار می‌شود / سخنرانی ویدئوکنفرانسی رئیس جمهور در مراسم

قدم مثبت شهید شهبازی در تاسیس و هماهنگی سپاه جنوب شرق

وی از عناصر برجسته دانشجویان تسخیر لانه جاسوسی (سفارت آمریکا) بود.در سپاه پاسداران عضو دفتر هماهنگی امور استان‌های سپاه بود. با شروع جنگ تحمیلی به جبهه سر پل ذهاب رفت و دست‌اندرکار  شناسایی شد.

وی مدتی در ایلام مشغول هماهنگی امور سپاه شد و بعد از آن مدتی برای راه اندازی قرارگاه سپاه در جنوب کشور به سیستان و بلوچستان رفت و در تأسیس و هماهنگی سپاه جنوب شرق کشور قدمهای مثبتی برداشت. وی در اواخر سال 1359 شمسی برای سامان دادن به وضع سپاه همدان به آنجا رفت و به فرماندهی سپاه آن استان منصوب شد. وی هیئتی به نام ثارالله را در سپاه همدان تأسیس کرد.

شرکت در عملیات بیت المقدس و بازپس گیری خرمشهر

قبل از شروع عملیات فتح المبین به جبهه جنوب آمد و با پذیرفتن مسؤولیت معاونت تیپ محمدرسول الله (ص) در هدایت عملیات این تیپ نقش مؤثری ایفا کرد. شهید شهبازی همراه احمد متوسلیان فرمانده لشکر محمد رسول الله(ص) و دیگر رزمندگان اسلام سهم گسترده‌ای در عملیات بیت المقدس برای باز پس گیری خرمشهر از دست قوای بعثی پس از 575 روز اشغال بر عهده داشتند.

سرانجام وی در پشت دژ مارد در جبهه شمال شرقی خرمشهر، مورد اصابت ترکش خمپاره قرار گرفت و در تاریخ دوم خرداد 1361 به شهادت رسید. وی در بخشی از وصیت نامه خود نوشته است: « خداوندا توفیق عطا فرما که از جمله کسانی باشیم که خود بشارت به آنها داده‌ای که در این معامله شرکت جویند؛ وای که جز تو کس دیگر ندارم».

شهید محمود شهبازی و بسیاری دیگر از شهدای عملیات بیت المقدس و تمام عملیات‌هایی که در هشت سال دفاع مقدس صورت گرفت نقش بزرگ و اساسی در پیروزی ملت و کشور ایران داشتند، شهدایی که اگر نبودند بدون شک یا آزادی به دست نمی‌آمد و یا آنقدر دیر به دست می‌آمد که بهای سنگینی برایش پرداخت می‌کردیم.

انتهای پیام/164/ی

R41346/P/S6,51/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: عملیات بیت المقدس محمود شهبازی شهید شهبازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۴۴۵۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام عملیات وعده صادق در سایه ولایت مداری

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، امام جمعه ماکو در مراسم گرامی داشت سومین سالگرد شهادت سردار محمد حجازی و بزرگداشت 12 هزار شهید استان آذربایجا نغربی گفت: امروز سپاه با این عملیات به نقش خود به خوبی عمل کرده و آماده بودن همه جانبه خود را به همه بدخواهان و دشمنان نظام اسلامی در برابر مستکبران نشان داد .

حجت الاسلام هاشمی افزود: سپاه با این اقدام هوشمندانه و عزتمندانه قدرت پوشالی اسرائیل غاصب و جنایتکار را در دنیا در هم پیچید .

او گفت : اگر سپاه در عملیات وعده صادق موفق شد ولایت مداری و نترسیدن از دشمن بود که از شهدا دفاع مقدس و انقلاب اسلامی درس گرفته بودند .

امام جمعه ماکو   در ادامه با برشمردن برخی از ویژگی های بازر سردار شهید حجازی گفت: شهید حجازی با فعالیتهای گسترده خود در لبنان و کمک به حزب الله ، قدرت و عظمت دوباره به جبهه مقاومت بخشید .

وی با بیان اینکه این شهید با تفکر بسیجی خود به توان نظامی و موشکی حزب الله قدرت و عظمت بخشید افزود: سردار شهید حجازی بسیجی تمام عیاری بود که در حبهه مقاومت و کشورهای مسلمان ، با تفکر بسجی خود منشا خدمات ارزنده ای شد .

دیگر خبرها

  • در عملیات سپاه علیه اسرائیل از چه موشک هایی استفاده شد؟
  • انجام عملیات وعده صادق در سایه ولایت مداری
  • فوری/معاون محمود احمدی نژاد درگذشت +جزئیات
  • راهپیمایی مردمی در حمایت از عملیات موفق وعده صادق سپاه
  • تجمع دانشگاهیان ایلام در حمایت از عملیات وعده صادق
  • برگزاری سومین یادواره سردار شهید سید محمد حجازی در کوهدشت
  • اولین واکنش احمدی‌نژاد به حمله تلافی‌جویانه سپاه
  • کاشت نهال در پادگان دژ خرمشهر
  • عملیات سپاه برای آزادی‌خواهان جهان امیدآفرین بود
  • واکنش واعظی درخصوص حمله موشکی سپاه به اسرائیل