Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-18@23:28:36 GMT

آمریکا قصد انجام یک آزمایش اتمی را دارد

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۴۵۱۵۵

آمریکا قصد انجام یک آزمایش اتمی را دارد

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری هیل، دولت آمریکا  پس از نزدیک به دو دهه توقف آزمایش‌های اتمی،  انجام اولین آزمایش هسته‌ای در این کشور را در دست بررسی دارد.

یک مقام ارشد فعلی و دو مقام سابق دولتی آگاه به جزئیات مذاکرات مقامات آمریکا به روزنامه واشنگتن پست اعلام کردند جمعه گذشته مقامات ارشد نهاد‌های امنیت ملی آمریکا مذاکراتی را در این خصوص صورت داده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفتگو‌ها در خصوص انجام یک آزمایش اتمی در پی به اتهام زنی به روسیه و چین درباره انجام چنین آزمایش‌هایی صورت گرفت، هرچند هیچ مدرکی در اثبات این ادعا‌ها ارائه نشده است.

یک مقام ارشد دولتی آمریکا به واشنگتن پست گفت: به روسیه و چین، دشمنان آمریکا، ثابت می‌کنیم که واشنگتن می‌تواند یک آزمایش اتمی سریع را انجام دهد و بدین ترتیب واشنگتن می‌تواند از این آزمایش اتمی به عنوان ابزاری برای دستیابی به توافقی اتمی سه جانبه با این کشور‌ها استفاده کند.

بنا به اعلام منابع آگاه، جلسه هفته گذشته مقامات ارشد امنیت ملی آمریکا در خصوص برگزاری آزمایش اتمی بدون نتیجه پایان یافت. هرچند گفته می‌شود این مذاکرات ادامه دارد و اختلاف نظر جدی در میان مقامات آمریکایی بر سر این مسئله فاحش بود.

نگرانی‌های جهانی در خصوص پیامد‌های دست کم بهداشتی و محیطی انجام آزمایش اتمی، منجر به امضای پیمان منع جامع آزمایش اتمی از سوی ۱۸۴ کشور دنیا شد، اما آمریکا تاکنون از پیوستن به این پیمان خودداری کرده است. آمریکا به رغم امتناع از پیوستن به این پیمان، روسیه و چین را به انجام آزمایش‌های اتمی متهم می‌کند. اتهاماتی که تماما از سوی پکن و مسکو تکذیب شده است.

آمریکا از سال ۱۹۹۲ تاکنون آزمایش اتمی انجام نداده است. کاخ سفید و شورای امنیت ملی آمریکا تاکنون به درخواست هیل برای اظهارنظر در این باره پاسخ نداده اند.

پایگاه اینترنتی روزنامه انگلیسی «دیلی میل» پیشتر در گزارشی فاش کرد: از دهه ۵۰ میلادی، دولت آمریکا در بحبوحه افزایش تنش‌های جنگ سرد، شروع به انجام صد‌ها آزمایش اتمی در یک مکان دورافتاده در نوادا کرد تا قابلیت‌های هسته‌ای خود را تقویت کند. با این حال، تشعشعات هسته‌ای آزمایش‌های بی‌پروایانه قبل از سال ۱۹۶۳ پیامد‌های وخیم و ناخواسته‌ای داشته است و تحقیقات جدید فاش می‌کند این آزمایش‌ها احتمالا از آن چه که گمان می‌رفت، بسیار شدیدتر بوده است.

پس از سال ۱۹۶۳، آزمایش‌های هسته‌ای در آمریکا به زیرزمین انتقال یافت، ولی تا آن زمان، ۱۰۰ آزمایش جوی در نوادا انجام شده بود.


انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آزمایش اتمی دولت آمریکا دونالد ترامپ آزمایش اتمی آزمایش ها هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۴۵۱۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسلامی: آژانس به طور منظم از تاسیسات هسته‌ای بازدید می‌کند

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمد اسلامی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت درباره ادعای رافائل گروسی رئیس سازمان بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه برنامه هسته‌ای ایران ابهام دارد، به خبرنگاران اظهار داشت: گزارش هایی که آقای گروسی یا مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به شورای حکام یا شورای امنیت سازمان ملل ارائه می‌دهد، دارای دو بخش است. بخش نخست درباره برجام و بخش دیگر آن به پادمان و ان پی تی مربوط است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در بخش پادمان و ان پی تی، روابط خوبی بین ایران و آژانس برقرار است، یادآور شد: در این بخش نصب دوربین‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی و نظارت و دائم آنها در حال انجام است و دانش اطلاعاتی آنها نسبت به عملکرد ما همیشه به روز است. 

اسلامی ادامه داد: ۱۲۰ بازرس تائید شده برای مسائل هسته‌ای کشور وجود دارد که برخی در ایران مستقر بوده و برخی در رفت و آمد هستند و بر حسب موضوع و برنامه توافقی به صورت منظم یا سرزده از تاسیسات هسته‌ای کشور بازدید می‌کنند.

وی با اشاره به بیانیه توافقی اسفندماه سال گذشته میان گروسی و سازمان انرژی اتمی، مبنی بر توجه ایران به ان پی تی و پادمان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هر گونه فعالیت هسته‌ای که تعامل بین ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی را خدشه دار کند، نمی پذیرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی به موضوع برجام هم اشاره کرد و گفت: در بخش برجام تابع قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها هستیم و فعالیت هسته‌ای ایران در قانون اقدام راهبردی در چهارچوب پادمان است.

رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی هر سه ماه یک بار به شورای حکام و ۶ ماه یک بار به شورای امنیت سازمان ملل گزارشی درباره فعالیت هسته‌ای ایران ارائه می‌دهد و موضوع انطباق یا عدم انطباق فعالیت هسته‌ای ایران با برجام محور اصلی گزارش است.

اسلامی اضافه کرد: ما هم طبق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، متعهد هستیم در صورتی که طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند، شرایط فعلی به وجود می آید. در صورتی که اگر آنها به تعهدات خود عمل کنند، جمهوری اسلامی هم به تعهدات برجامی در خصوص بندهایی که برای برخی محدودیت‌ها وجود دارد، عمل خواهد کرد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران طبق بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام به تعهدات خود عمل می‌کند، به صحبت‌های اخیر رافائل گروسی اشاره و عنوان کرد: ایشان گفتند هرچند ایران نسبت به غنی سازی بالا اقدام می‌کند ولی این به معنای برخورداری ایران از سلاح هسته‌ای نیست. 

اسلامی خاطرنشان کرد: نکته حائظ اهمیت این است که آقای گروسی به حضور بازرسان سازمان بین المللی انرژی اتمی در ایران و تعاملات خوب بین ایران و آژانس اشاره کرده و ان شا الله ایشان در آینده به ایران سفر خواهد کرد و تنظیمات دو طرف به روز خواهد شد.

دیگر خبرها

  • پنتاگون: اقدامی که ایران انجام داد یک حمله بی‌سابقه بود
  • اسلامی: آژانس به طور منظم از تاسیسات هسته‌ای بازدید می‌کند
  • چه شد که سوئد در یک قدمی ساخت بمب اتمی، از سلاح هسته‌ای دست کشید؟
  • بزرگ‌ترین نیروگاه برق اتمی جهان بیدار می‌شود
  • دیپلمات روس: بازرسان آژانس اتمی در ایران به کار خود بازگشتند
  • بازرسان آژانس اتمی در ایران به کار خود بازگشتند
  • اولیانوف: بازرسان آژانس اتمی در ایران به کار خود بازگشتند
  • خودرویی که قرار بود «رانندگی اتمی» را امکانپذیر کند
  • هشدار گروسی درباره بروز یک حادثه هسته‌ای در نیروگاه زاپروژیا
  • گروسی: مدرکی درباره ساخت سلاح اتمی در ایران نیست