Web Analytics Made Easy - Statcounter

۳۸سال از رشادت هایشان می گذرد، اگرچه موسپید کرده اند و شاید چروکی بر صورت شان افتاده اما هنوز از مقاومت می گویند، از ایستادگی همچون نخل های خرمشهر پای آرمان های امامی که با فرمانش راهی جبهه های نبرد شدند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به گزارش 8دی، علیرضا حسن زاده و محمدرضا ایمن‌خواه دو رزمنده گیلانی دوران دفاع مقدس و از رزمندگان عملیات بیت المقدس با حضور در دفتر ۸دی به بیان خاطرات شان پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علیرضا حسن زاده این رزمنده دفاع مقدس با بیان اینکه از شما جوانان و دست اندرکاران جنگ فرهنگی و اجتماعی تشکر می کنم، اظهار کرد: درسال ۱۳۶۰ به مسجد خواهر امام رفتم، اطلاع دادند امام داوطلبان جنگ را فراخوانده است؛ ما چون خودمان را جزء اعضای پیشمرگان امام می دانستیم با چند نفر از جوانان رشتی داوطلبانه برای ثبت نام رفتیم زیرا احساس می کردیم این انقلاب برای جوانان آینده است.

هنوز هم به کشورم احساس دِین دارم

وی در ادامه با بیان اینکه در جوانی احساس وظیفه می کردیم که دین خود را باید به جوانان آینده ادا کنیم افزود: ما به موفقیت های کنونی جوانان کشور افتخار می کنیم ولی هنوز احساس دین میکنیم که نتوانستیم آنچنان خدمتی کنیم.

این رزمنده ادامه داد: برای ثبت نام به اردوگاه شهید رجایی رامسر رفته و از آنجا به تهران و سپس به اهواز اعزام شدیم، پس از انتقال به پادگان ها نزد شخصی به نام بختیاری که یکی از همراهان و دستیاران دکتر چمران بود رفته و ما را تقسیم بندی کردند در گروهی به نام گروه ویژه انتخاب شدیم و داخل اردوگاه پادگان حمید هر روز ۳۰ کیلومتر در هوای گرم و طاقت فرسای جنوب برای آموزش می‌رفتیم؛ پس از آن به لطف خداوند به منطقه به عنوان خط‌شکن رفتیم، با توجه به اینکه هم خودمان و هم دیگران می دانستیم که این منطقه برای عراقی‌ها شناخته شده است اما نترسیدیم که دشمن فکر نکند جا زده ایم.

نماز جماعت را در مسجد جامع خرمشهر ادا کردیم

حسن زاده بیان کرد: با لطف خداوند عملیات بیت المقدس آغاز شد شهدای بسیاری دادیم، افتخار شهادت نداشتم و فقط راهی بیمارستان شدم، بعد از آن نماز جماعت را در مسجد جامع خرمشهر ادا کردیم.

محمد رضا ایمن خواه، یکی از رزمندگان عملیات دفاع مقدس با بیان اینکه توفیق شرکت در عملیات بیت‌المقدس را داشتم اظهار کرد: اگرچه شرایط فعلی جامعه به گونه‌ای است که جنگ های نظامی تغییر کرده است اما ما ملت خوبی داریم و اگر مقایسه کنیم می‌بینیم باز هم این ملت و مردم همان کسانی هستند که در دهه ۶۰ بودند.

وی افزود: توصیه ما به جوانان این است که با توکل به خدا پیش بروید و در زندگی همواره مراقبه و محاسبه داشته باشید اگر ما تاکنون انقلاب را به این حد رساندیم و پیشرفت کردیم علت آن فقط در نظر داشتن خدا بوده و با توکل به او و کمک امام زمان (عج) پیش رفتیم.

ایمن خواه گفت: من در سال ۵۹، هجده سال داشتم و در آن دوران افتخار خدمت داشتم، ما با عشق و علاقه رفتیم در آن زمان به امام جمعه وقت صومعه سرا گفتم که این دو سال خدمت سربازی را یکی از پر افتخارترین دوران عمر خود محسوب می‌کنم پس از خدمت وارد سپاه شدم و الان باز نشسته هستم، در زمان عملیات بیت‌المقدس یک سرباز پیاده تفنگدار عادی بودم و این عملیات را با رمز یا علی بن ابیطالب شروع کردیم که بسیار عملیات بزرگی بود.

ایمن‌خواه ادامه داد: در آن زمان ما شهادت را پلی به سوی بهشت فرض کرده بودیم خدا را شاکریم که تا الان همین رویه را حفظ کردیم ما نرفته بودیم به خدمت و عملیات که برگردیم و آرزوی شهادت داشتیم اما توفیق نشد.

وی گفت: شب مرحله دوم عملیات بارانی بود و زمین های های بی آب و علف به باتلاق تبدیل شده بودند در حالی که پوتین‌های ما وقتی در این باتلاق فرو می‌رفت با چندین برابر وزن بالا می‌آمد، وقتی از مرز عبور کرده و وارد منطقه بی‌طرف شدیم، صدای گلوله عراقی ها زیادتر می شد و آنها آماده پاتک بودند؛ ما هم در حال سنگر زدن با کیسه شن و خاک بودیم که کیسه ما تمام شد و من رفتم دنبال شن اما دوستم با گلوله مستقیم تانک همان جا به شهادت می رسد.

جبهه های نبرد تداعی گر عاشورا بود

وی با بیان اینکه پس از آن دشمن عملیات پاتک را انجام داد و تلفات بسیار دادیم اما تا ظهر مقاومت کردیم ادامه داد: ظهر صحنه‌ای شبیه به عاشورا تداعی شده بود که شهدا به خاک افتاده بودند، یک کیلومتر عقب نشینی تاکتیکی کردیم اما در مرحله سوم عملیات، خرمشهر را محاصره کردیم و عملیات انجام شد و هنگام اعلام خبر معروف "خرمشهر، شهر خون آزاد شد" آنجا بودیم و الان هر بار این صدا را از تلویزیون می شنویم آن خاطرات برای ما جلوه گر می شوند.

 

در ادامه "علیرضا حسن زاده" این رزمنده دفاع مقدس، گفت: در آن زمان بچه های گیلان به لشکر ۲۵ کربلا مازندران ملحق شده بودند، سه گردان بچه های گیلان بودند.

وی افزود: یک جوان غیر از دین ما نیز در عملیات حاضر بود که خواستار تغییر مذهب خود بود ما گفتیم که در این جنگ هیچ اجباری نیست که حتما هم دین و آیین ما باشی، زیرا هدف یکی یعنی کشور و انقلاب است اما او گفت که من در این فضا کسب فیض کردم و در همان جا تغییر آیین داد، او اولین کسی بود که در ابتدای عملیات بیت المقدس با تیر مستقیم عراقی ها در بغل من شهید شد؛ شهید رازقی از سنگر هم شهید در این عملیات شدند.

اگر هزاران بار بمیریم و زنده شویم هیچ وقت انقلاب را تنها نمی گذاریم

حسن‌زاده ادامه داد: اگر هزاران بار بمیریم و زنده شویم هیچ وقت انقلاب را تنها نمی گذاریم، کشور برای ایرانیان است و من هم افتخار می کردم که یک جوان ایرانی هستم؛ الان هم مردم همان مردم هستند ولی متاسفانه بعضی از دست اندرکاران کم توجهی می کنند، باید قدر این ملت و جامعه و جوانان را بدانیم.

وی افزود: امام(ره) گفتند "همه کاره ما ملت است و بابد به ملت ایران افتخار کنیم" اما گاهی از سوی مسئولین نسبت به مردم کم توجهی می‌شود، ما کسی نیستیم اما خواهش داریم که مسئولین خصوصا به جوانان کشور بیشتر توجه و از آنها استفاده کنند.

وی افزود: چیزی تغییر نکرده آن زمان جنگ نظامی و الان با جنگ اقتصادی و فرهنگی روبه رو هستیم که می خواهند جوانان ما را گمراه کنند اما اینقدر با استعداد هستند که هیچ وقت فریب نمی خورند.

ایمن خواه، خرمشهر را یک منطقه استراتژیک و بندر مهم در گذشته و حال دانست و گفت: از آنجایی که خوزستانی ها عرب زبان هستند و به عراق نزدیک بود پس این منطقه برای صدام حائز اهمیت بود.

"خرمشهر را خدا آزاد کرد" را با جسم و روح مان درک کردیم

این رزمنده گیلانی دفاع مقدس بیان کرد: امام فرموند _ خرمشهر را خدا آزاد کرد _ و واقعا ایشان بجا و درست گفتند و این را فقط ما که در صحنه بودیم با عمق وجود جسم و روح مان درک کردیم، مرحله دوم عملیات بیت المقدس هم خیلی حساس بود و به جرأت میتوان گفت که اگر کمک حضرت بقیه الاعظم ارواحنا فدا و عنایت خدای سبحان نبود امکان نداشت پیروز شویم و شکست سنگینی می خوردیم، آن روزها شبیه حرف پیامبر(ص) بود که می گفتند تمام اسلام در مقابل تمام کفر قرار گرفته و اگر شکست می خوردیم شاید تاب بلند شدن نداشتیم و الان سرنوشت کشور ما به گونه دیگری بود.

وی در ادامه افزود: خداراشاکریم که توفیق داد تا یکی از یادگاران شهدای ۸سال دفاع مقدس باشیم.

این رزمنده دفاع مقدس با بیان اینکه امام دید وسیعی داشت و ما فقط وسیله بودیم برای ازادی خرمشهر، ادامه داد: حضرت بقیه الله واسطه فیض الهی است که کمک کرد، ما هم چون در راه رضای خدا و برای او انقلاب کردیم و قاعدتا کسی که در راه خدا قدم بردارد امام زمان (عج) کمک می کند، ما فقط وسیله بودیم و حتی تیری را هم می انداختیم خدا هدایت می کرد این در قرآن هم هست درواقع نهایت کار به خداوند سبحان بر می گردد و اینکه الان هم اینجاییم از خداوند است.

 

ارادت اسیر عراقی به ایرانی ها

در ادامه "حسن‌زاده" دیگر رزمنده دفاع مقدس با بیان خاطره ای گفت: ما در عراق شخصی را اسیر کردیم و خواستیم تحویل کمپ دهیم که گفت نه من را نگه دارید من شیعه هستم و به اجبار من را فرستادند با توجه به اینکه زخمی بود و نیاز به درمان داشت اما قبول نکرد که به کمپ برود.

وی ادامه داد: در آن زمان دوست و همرزمی به نام "یعقوب بشیری" داشتم که دو و متر و خورده‌ای قد داشت زمانی که کنار خاکریز بودیم یک تک تیرانداز قلبش را نشانه گرفته بود من گفتم یعقوب حداقل خم شو و راه برو، همزمان که برگشت مرا نگاه کند و به من جواب دهد تیری به بازویش برخورد کرد این در حالی بود که اگر برمی‌گشت مستقیماً به قلبش میخورد.

ایمن خواه گفت: پس از اینکه خدمتم تمام شد، وقتی میخواستم جدا شوم و کارت پایان خدمت بگیرم فراق یاران ما را آزرده خاطر کرده بود، بعد از خدمت وارد سپاه پاسداران شدم و بازهم در جنگ حضور داشتم، اما بعد از زمان جنگ دیگر توفیق رفتن به خرمشهر نبود و هر وقت عملیات هارا یاد می آورم حالتی در خود احساس می کنم که انگار روح میخواهد از بدنم خارج شود صفا و معنویت ان زمان حالت خاصی دارد که تورار نمی شود.

حسن‌زاده دیگر رزمنده گیلانی دفاع مقدس با بیان اینکه در ماه رمضان هم در منطقه حضور داشتم، گفت: بچه ها در هوای گرم منطقه روزه می گرفتند، سحرها از رادیوهای کوچکی استفاده می کردیم که کانالش عربی بود، موقع افطار هم در خاکریز ها می نشستیم و دعای افطاری را می خواندیم، گاهی دسته جمعی اذان می گفتند و پس از نماز جماعت افطار می کردیم.

 

ایمن‌خواه ادامه داد: در ماه رمضان در سال ۶۱ امکان روزه گرفتن برای‌ما وجود نداشت یکی به دلایل شرایط ویژه آب و هوایی و دیگری اینکه اختیار ما دست خودمان نبود و دائم تغییر وضعیت می دادیم و یک جا ساکن نبودیم. یکی از روزهایی که آنجا روزه گرفتم خیلی آن روزه برای ما سخت و دشوار بود اما بالاخره تحمل کردم که یکی از سخت ترین روزهای تاریخ عمر خودم همان روزه بود که موفق شدم تا انتها روزه خود را بگیرم.

خاطرات دفاع مقدس را به آیندگان برسانید

وی در ادامه ضمن تشکر از پایگاه خبری _ تحلیلی ۸دی، افزود: متشکرم که ما را به یاد آوردید و ما را دعوت کردید، برای ماهم توفیقی بود که یاد دوران افتخار را زنده کنیم. امیدوارم که این توفیقات ادامه داشته باشد زیرا انقلاب ما را در ۸سال دفاع مقدس و به ویژه عملیات بیت المقدس بیمه کرد.

علیرضا حسن زاده دیگر رزمنده گیلانی دفاع مقدس نیز خطاب به مردم گفت: شما شاهدین و وارثین انقلاب هستید، در ذهن خود از این خاطرات آلبوم درست کنید تا حداقل آیندگان یک یادی از ما کنند‌.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: دفاع مقدس عملیات بیت المقدس رزمنده دفاع مقدس علیرضا حسن زاده رزمنده گیلانی آن زمان برای ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۴۵۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی سفره کریمانه در مسجد جامع موزه انقلاب و دفاع مقدس

به گزارش خبرگزاری مهر، همزمان با شب میلاد دومین اختر آسمان امامت و ولایت حضرت امام حسن مجتبی (ع) مراسم ضیافت افطاری و اکرام ایتام در مسجد جامع خرمشهر موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

در این مراسم، حاضرین مهمان سفره اطعام کریمانه امام حسن مجتبی (ع) بودند و شب میلاد آن امام همام را جشن گرفتند.

اجرای برنامه‌هایی چون اجرای تئاتر و مداحی، سخنرانی از دیگر برنامه‌های این مراسم معنوی بودند.

کد خبر 6062711 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • امام از حرف محسن رضایی ناراحت شدند و گفتند بروید کارتان را بکنید!
  • روایت تصویری بنای مسجد مقدس جمکران به امر امام مهدی(عج)
  • برنامه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برای شب‌های قدر
  • هدیه نوروزی امام رضا (ع) برای رزمندگان
  • احیای شب‌های قدر در مسجد موزه انقلاب و دفاع مقدس برگزار می‌شود
  • احیای شب های قدر در مسجد موزه انقلاب و دفاع مقدس برگزار می‌شود
  • برگزاری مراسم پرفیض شب های قدر در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
  • «اروند» دریایی که حال و هوایش فرق می‌کند
  • مراسم شب های قدر در باغ موزه دفاع مقدس برگزار می‌شود
  • برپایی سفره کریمانه در مسجد جامع موزه انقلاب و دفاع مقدس