Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید محمد علی گلاب زاده گفت: یکی از سنت ها در گذشته این بود که برخی از مردم کرمان برای بدرقه ی ماه مبارک رمضان سحر عید را بیدار می شدند و  با خوردن سحری ، این گونه ماه رمضان را بدرقه می کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ به جا آوردن نماز عید فطر و دید و بازدید از اقوام و خویشان در روز عید فطر از جمله رسومی است که نه تنها در کرمان بلکه در سراسر ایران انجام می شود و مردم به آن پایبند هستند، ضمن این که زیارت اهل قبور از جمله رسومی است که کرمانیها با تعیین شدن روز عید فطر این سنت را پررنگ تر از قبل انجام می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سید محمد علی گلاب زاده مدیر مرکز کرمانشناسی در گفتگو با خبرنگار ما در رابطه با مراسم عید فطر در کرمان قدیم گفت: طبق عکس هایی که در اسناد تاریخی کرمان مشاهده شده است در اواخر دوران قاجار و اوایل پهلوی نماز عید فطر به امامت امام جمعه ی شهر کرمان مرحوم حاج میرزا رضای احمدی در مسجد جامع برگزار می شد.

وی ادامه داد: از جمله مراسمی که در زمان مرحوم حاج میرزا رضای احمدی برگزار می شد، همراهی و معیت جمعیت زیادی از مردم کرمان از منزل ایشان تا مسجد جامع بود.

گلاب زاده  اظهار کرد: علاوه بر همراهی مردم ، قاریانی در اطراف مرحوم حاج میرزا رضای احمدی او را همراهی می کردند بدین گونه که از هر طرف وی سمت چپ، راست، جلو و پشت سر او دو نفر قرار می گرفتند و با قرائت قرآن او را همراهی می کردند.

این کرمانشناس بیان کرد: در زمان مرحوم آیت الله صالحی نماز عید فطر در مسجد  صاحب الزمان برگزار می شد و بعد از آن طبق سنتی که هم اکنون نیز پار برجا است دید و بازدید ها برای تبریک این عید انجام می شد.

مورخ و پژوهشگر کرمانی به اصطلاحات خاص مردم کرمان برای تبریک عید فطر اشاره کرد و گفت: از جمله اصطلاحاتی که در تبریک عید فطر بکار برده می شد این بود که ” طاعات و عبادات قبول” و افراد جواب می دادند “ما فقط دهنی بستیم و روزه ای نگرفتیم”.

وی در پایان به سنت بدرقه ی ماه رمضان اشاره کرد و گفت: البته سنت دیگری نیز وجود داشته است بدین گونه که  عده ای به عنوان بدرقه ی ماه مبارک رمضان سحر عید را بیدار می شدند و  با خوردن سحری ، این گونه ماه رمضان را بدرقه می کردند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: ماه رمضان عید فطر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۴۶۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم جالب از لحظه ورود امیرعبداللهیان به نیویورک با همراهی همتای ترک

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • راهپیمایی حمایت از مردم غزه و «وعده صادق» در پایتخت مقاومت
  • نگاهی به قاب‌های ماندگار ارتش و مردم در سال 57 + عکس ها
  • فعالیت هزارو ۵۷۲ گروه جهادی در نوروز و رمضان ۱۴۰۳
  • فیلم جالب از لحظه ورود امیرعبداللهیان به نیویورک با همراهی همتای ترک
  • فرهنگ، زبان و آداب و رسوم هورامان آوازه جهانی دارد
  • فرهنگ و آداب و رسوم هورامان شایسته معرفی به جهان است
  • تقدیر مدیرکل تبلیغات البرز از مشارکت مردم در برنامه های ماه رمضان
  • نقش مردم در همراهی با پلیس در طرح عفاف و حجاب برجسته است
  • برنامه «محفل» و «سال‌نو» شبکه سه در صدر توجه مردم/ افزایش ۲۵-۲۰ درصدی کاربران تلوبیون در ایام نوروز و ماه رمضان + فیلم
  • همراهی خوب مردم همدان در طرح عفاف و حجاب