Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@09:55:21 GMT

تأثیر ویروس کرونا بر عملکرد جنسی مردان

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۴۷۰۶۴

تأثیر ویروس کرونا بر عملکرد جنسی مردان

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا درباره آثار ابتلا به کووید-۱۹ بر سیستم تناسلی مردان گفت: اگرچه عمده مطالعات انجام‌شده بر عوارض این ویروس، بر میزان و چگونگی آسیب به اندام‌های حیاتی، به‌ویژه ریه متمرکز بوده است، اما مطالعات محدود اولیه نشان‌دهنده این احتمال است که ابتلا به ویروس کرونا می‌تواند باعث درگیری سلول‌های هورمون‌ساز و اسپرم‌ساز بیضه‌ها شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، دکتر سعید آراسته با اشاره به ضرورت گذشت زمان و مطالعات بیشتر و گسترده‌تر درباره عوارض ابتلا به بیماری کووید-۱۹، اظهار کرد: با توجه به نوظهور و ناشناخته بودن ویروس کرونا هنوز نمی‌توان با قطعیت درباره عوارض بلندمدت این ویروس صحبت کرد و مطالعات اندک فعلی بروز عوارض جدی در عملکرد جنسی را نشان نمی‌دهند. اما از آنجا که گیرنده‌هایی که ویروس از آنها برای ورود به سلول استفاده می‌کند، در سطح سلول‌های سازنده هورمون جنسی مردانه، یعنی تستوسترون نیز وجود دارند، این احتمال مطرح شده که ممکن است ابتلا به این ویروس عوارض ماندگاری بر عملکرد جنسی و تناسلی مردان داشته باشد.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا با اشاره به مطالعات انجام‌شده درباره ویروس‌های هم‌خانواده کرونا، مانند سارس گفت: یکی از عوارض ابتلا به این ویروس‌ها تب شدید است. افزایش دمای بدن می‌تواند باعث آسیب به سلول‌های هورمون‌ساز و اسپرم‌ساز بیضه‌ها شود، اما این آسیب معمولاً ماندگار نیست و طی چند ماه برطرف می‌شود. اما اگر ابتلا به این ویروس‌ها باعث ایجاد التهاب در بیضه شود، آثار مخرب آن طولانی‌مدت خواهد بود. البته، باید دوباره یادآوری کنم که این فرضیات حاصل تعمیم مطالعات انجام‌شده درباره ویروس‌های مشابه است و هنوز درباره عوارض بلندمدت این ویروس مطالعات جامع و گسترده انجام نشده است.

این متخصص اورولوژی و فلوشیپ پیوند کلیه با اشاره به عوارض روانی شیوع کرونا افزود: اپیدمی و سپس پاندمی کرونا و انتشار خبرهای مربوط به بیماری کووید-۱۹ موجب بروز ترس و اضطراب در افراد شده است. استرس و فشار عصبی نیز می‌تواند باعث اختلال در عملکرد جنسی شوند. بنابراین، باید به این جنبه از شیوع بیماری نیز توجه کرد. استرس و اضطراب ناشی از اخبار بد، ترس از ابتلای خود و خانواده به این ویروس، تغییر در الگوی زندگی و روابط معمول و نگرانی از آینده عوامل استرس‌زایی هستند که می‌توانند باعث کاهش میل جنسی و اختلال در عملکرد جنسی شوند.

بنا بر اعلام روابط عمومی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا، عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا در پایان بر اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی تأکید کرد و گفت: بسیار مهم است که همه ما اصول بهداشتی مربوط به جلوگیری از انتقال ویروس کرونا، مانند شسشتوی دقیق و منظم دست‌ها، حفظ فاصله اجتماعی و خودداری از ترددها و گردهم‌آیی‌های غیرضروری را رعایت کنیم. بازگشت به کار و شروع مجدد فعالیت واحدهای تجاری و خدماتی نباید باعث بی‌توجهی ما به این موازین بهداشتی شود، زیرا خطر ابتلا به این ویروس همچنان به‌صورت جدی وجود دارد. بنابراین، بیش از هر چیز، باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به خودمان کمک کنیم که از ابتلا به این ویروس و عوارض احتمالی آن در امان بمانیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پژوهشگاه ابن سینا کروناویروس اختلال عملکرد جنسی مرکز درمان ناباروری ابن سینا ابتلا به این ویروس ویروس کرونا عملکرد جنسی ویروس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۴۷۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضربه ویروس فیفا به سردار و 10 بازیکن سری آ

به گزارش "ورزش سه"، فیفادی ماه مارس برای برخی باشگاه‌های ایتالیایی ناخوشایند بوده و بازیکنان مهمی مصدوم شده‌اند. این آخرین وقفه بازی‌های ملی است که در آن، اکثر بازی‌ها دوستانه‌اند ولی شاهد برگزاری پلی آف یورو 2024 و نیز لیگ ملت‌های کونکاکاف نیز هستیم.

در این فیفادی، سنگین‌ترین هزینه را رم پرداخت کرد، که چهار بازیکن خود از جمله سردار آزمون را به دلیل مصدومیت از دست داد، پس از آن میلان با سه و آتالانتا و اینتر با دو مصدوم قرار دارند. 

در مورد برخی بازیکنان نیاز است در بازگشت به باشگاه‌ها، شرایطشان بهتر بررسی شود ولی مثلا در مورد آزمون و ورونز سوسلوف مشخص شده که مصدومیت جدی است و باید چند هفته دور از میادین باشند. تا به امروز، تعداد بازیکنان سری آ که در این فیفادی مصدوم شده‌اند، به 11 نفر افزایش یافته است.

دیگر خبرها

  • اجرای ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مکعب عملیات مکانیکی آبخیزداری در استان
  • راز کثیف؛ دستان ما چگونه بیماری‌ها را انتقال می‌دهند؟
  • بازدید نوروزی بیش از ۲۸ هزار نفر از سد‌های گردشگرپذیر آذربایجان غربی
  • دستان ما چگونه بیماری‌ها را منتشر می‌کنند؟
  • تست شخصیت ریش: مدل ریش شما در مورد شما چه می‌گوید
  • ببینید | بررسی ۷۵ سال خشونت جنسی اسرائیل علیه زنان فلسطینی!
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا
  • افزایش باکتری‌های مفید روده با اجزای زیست فعال کینوآ
  • ضربه ویروس فیفا به سردار و 10 بازیکن سری آ
  • علائم شایع ابتلا به دیابت را بشناسید