Web Analytics Made Easy - Statcounter

تقدیم ۸۸ شهید و جانباز و حضور سه گردان از خراسان جنوبی در عملیات غرورآفرین بیت المقدس كه منجر به آزادسازی خرمشهر شد، نقش پررنگ رزمندگان این استان را در ثبت این حماسه فراموش نشدنی می رساند.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ سومین روز از خرداد در برگ‌های تقویم مردم ایران زمین روایت به ثمر نشستن ایستادگی و مقاومت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حکایت از باز پس گیری خرمشهری که پاره تن وطن است.

 

خبر آزادی خرمشهر موجی از امید در ایران و ایرانیان پدید آورد. امام راحل درباره فتح خرمشهر فرمودند: فتح خرمشهر فتح خاک نیست، فتح ارزش های اسلامی است، خرمشهر شهر لاله های خونین است. خرمشهر را خدا آزاد كرد.

 

 

 

مسجد جامع خرمشهر نمادی از مقاومت ملت ایران در جنگ تحمیلی است، به گونه ای كه حقیقت غربت و مظلومیت رزم‌آوران و بسیجیان غرق در خون را به تصویر كشیده است. در سوم خرداد سال ۱۳۶۱ یک حماسه منحصر به فرد و جاویدان به عنوان فتح خرمشهر توسط دلاوران بسیجی، سپاهی ،ارتشی و جهادی در عملیات فتح المبین خلق شد. در جریان عملیات بیت‌المقدّس، نازنینان بسیاری شهید شدند و ازخودگذشتگانِ فراوانی هم به درجه جانبازی رسیدند تا خرّمشهر رنگ آزادی را بار دیگر ببیند.

 

امروز پس از گذشت سال‌ها همچنان یادآوری آن لحظات آکنده از امید و شادی، نقش لبخند بر چهره مردم ایران می‌نشاند. بی تردید رهایی خرمشهر از بند تسخیر یکی از شیرین‌ترین خاطرات مردم ایران در چهار دهه اخیر است. مردمی که همدل و همراه هم بودند و فراز و نشیب روزگار را دوش به دوش هم پشت سر گذاشته‌اند.

 

بی شک هشت سال ایستادگی و مقاومت در برابر دشمن هرگز بی همراهی و همدلی مردم ممکن نبوده است. نیروهای داوطلبی که روانه جبهه‌های جنگ شدند و آن‌هایی که پشت جبهه‌ها لحظه‌ای از تلاش برای حمایت از رزمندگان دست نکشیدند همگی در حماسه آزادی خرمشهر و دفاع هشت ساله از میهن سهیم بودند.

 

سالروز فتح خرمشهر بدون حاج قاسم سلیمانی

امسال نخستین سالی است که در سوم خرداد، جسم حاج قاسم سلیمانی در میان ما نیست. با توجه به حضور و نقش حاج قاسم سلیمانی در عملیات آزادسازی خرمشهر،‌ رهبر معظم انقلاب اسلامی هم روز گذشته مصادف با روز جهانی قدس یادی کردند از سردار دلها سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و از مردم مومن ایران خواستند فاتحه ای برای شادی روح این بزرگوار قرائت کنند.

 

حضرت آیت الله خامنه ای در فرمایشات خود تصریح کردند:‌ در پایان، یاد شهیدان قدس، از شیخ احمد یاسین و فتحی شقاقی و سیّد عبّاس موسوی، تا سردار بزرگ اسلام و چهره‌ی فراموش نشدنی مقاومت، شهید قاسم سلیمانی و مجاهد بزرگ عراقی، شهید ابومهدی المهندس و دیگر شهدای قدس را گرامی می دارم و به روح امام خمینی عظیم‌الشّأن که راه عزّت و جهاد را به روی ما گشود، درود می فرستم، و نیز برای برادر مجاهد، مرحوم حسین شیخ‌الاسلام که سالیانی در این راه تلاش کرد، رحمت الهی را مسئلت می کنم.

 

ایشان افزودند:‌ در پایان به همه بینندگان و شنوندگان عزیز عرض می‌کنم روز قدس امسال اولین روز قدسی است که در آن قاسم سلیمانی عزیز حضور ندارد. برای شادی روح او همه یک حمد و یک قل هو الله بخوانید.

 

عملیات بیت‌المقدّس در یک نگاه

عملیاتِ بیت‌المقدس در ساعت سی دقیقه بامداد روز دهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۱ با رمز «یا علی بن ابی‌طالب (ع)» آغاز شد. یگان‌های عملیاتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران، در کنار هم در این نبرد حضور داشته‌اند. قرارگاه مرکزی کربلا به فرماندهی مشترک سرلشکر پاسدار محسن رضایی و سپهبد شهید امیر علی صیاد شیرازی، از طریق سه قرارگاهِ عملیاتی «نصر» (به فرماندهی مشترک سردار شهید سرلشکر پاسدار حسن باقری و امیر سرلشکر حسین حسنی سعدی)، «قدس» (به فرماندهی مشترک سرلشکر پاسدار عزیز جعفری و روان‌شاد امیر سیروس لطفی) و «فتح» (به فرماندهی مشترک سرلشکر شهید امیر منصور منفرد نیاکی و سرلشکر پاسدار غلامعلی رشید)، این عملیات بزرگ را طرح‌ریزی و هدایت می‌کرد.

 

 

با مرور وقایع این عملیات، نام‌های درخشان تاریخ دفاع مقدس ایرانِ عزیز برابر چشمان هویدا می‌شود. سردار جاویدان اثر حاج احمد متوسلیان و سرداران شهید حسین خرازی، احمد کاظمی، علی هاشمی، ولی‌الله چراغچی، یعقوب علی‌یاری، محسن وزوایی، محمود شهبازی، محمدابراهیم همت و حاج حسین همدانی از جمله فرماندهانِ شهیدی هستند که در عملیات بیت‌المقدس حضور داشته‌اند. سردارِ رشیدی که دل‌های بسیاری هنوز داغدارِ او است، یعنی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی نیز در عملیات بیت‌المقدس فرماندهی لشکر ۴۱ ثارالله (ع) کرمان را برعهده داشته است.  

 

عملیات بیت‌المقدس در چهار مرحله اجرا شد که از مراحل مقدماتی آن با عنوانِ عملیات «الی بیت‌المقدّس» نیز یاد می‌شود. روز سوم خرداد ماه سال ۱۳۶۱، عملیات به‌طور کامل برگزار شد؛ عملیاتی که مهم‌ترین دستاوردِ آن، همانا آزادسازی خرمشهر از چنگال متجاوزان بعثی بوده است. به‌طرز اجمالی اگر بخواهیم از نتایج این عملیات یاد کنیم باید اشاره کرد که طی عملیات بیت‌المقدّس، «۵۴۰۰ کیلومتر مربع از اراضی میهن اسلامی ایران، از جمله شهرهای خرّمشهر و هویزه از اشغال دشمن خارج شد. ۱۸۰ کیلومتر از نوار مرز بین‌المللی نیز تأمین شد. بیش از ۱۹۰۰۰ تن از نظامیان عراقی هم به اسارت درآمدند. همچنین بیش از ۱۶۰۰۰ تن از عراقی‌ها کشته یا زخمی شدند و ضربه‌های منهدم‌کننده‌ ای به یگان‌های عراقی وارد آمد».

 

روایت جانباز عملیات بیت‌المقدس از آزادسازی خرمشهر

«علیرضا نصرآبادی» یکی از جانبازان بیرجندی است که برای نخستین بار در اسفند ماه ۱۳۶۰ در سن ۱۵ سالگی (اول دبیرستان) در جریان فتح خرمشهر و عملیات بیت المقدس عازم جبهه شد، می گوید: به دلیل سن کمی که داشتم و چون تجربه اولم برای شرکت در عملیات بود به عنوان یک نیروی عادی و کمک بی‌سیم‌چی بودم.

 

وی با بیان اینکه در عملیات بیت‌المقدس خط شکن بودیم و بیشترین تلفات را از لحاظ شهید و مجروح داشتیم و مشاهده این صحنه‌ها برایم بسیار سخت و دردناک بود، ادامه می دهد: عملیات بیت‌المقدس دهم اردیبهشت ماه ساعت ۱۲:۳۰ نصف شب آغاز شد. در این عملیات قرار بود محور رودخانه کرخه نور که دست نیروهای عراقی بود را آزاد کنیم در این راستا مسیر رودخانه را که با آکاسیف پوشانده بودیم تا رزمندگان بتوانند عبور کنند و بعد از رودخانه نیز باید از میدان مین عراقی‌ها عبور می‌کردیم که برای این منظور راه بسیار باریکی از قبل توسط نیروهای ایرانی بازگشایی شده بود تا بتوانیم پشت خاکریز عراقی‌ها مستقر شویم در حین عبور از میدان میم پای یکی از فرماندهان دسته روی مین رفت و قطع شد و صدای انفجار باعث شد دشمن متوجه عملیات شود. پس از این انفجار دشمن شروع به رگبار زدن به سمت رزمندگان کرد تا عملیات را دفع کند که در این بین تعدادی از رزمندگان شهید شدند.

 

نصرآبادی می افزاید: پس از اینکه به خاکریز رفتیم قرار بود جاده سوسنگرد به هویزه را که بعد از خاکریز بود آزاد کنیم و نزدیک سحر بود که فرمان برگشت به خاکریز اول داده شد و چون سلاح زیادی نداشتیم مجبور شدیم به خاکریز اول برگشته و در آنجا مستقر شویم. تا ساعت حدود ۲ بعدازظهر با عراقی‌ها درگیر بودیم، عراقی‌ها پاتک زدند و تعداد زیادی از رزمندگان را شهید کردند چون هیچ سلاح و نیرویی نداشتیم و تنها سلاح ما اسلحه کلاشینکف و آر پی جی بود. ساعت حدود ۳ بعدازظهر بود که فرمانده دستور برگشت داد اما پل آکاسیفی رودخانه کرخه نور را دشمن خراب کرده بود و از سه طرف محاصره بودیم بنابراین مجبور شدیم از میدان مین برگردیم. دشمن با اسلحه‌هایی که 3 تا 6 متر طول داشت برای خراب کردن پل تلاش می‌کرد تا نتوانیم از پل عبور کنیم در این میان ترکشی به پلو و پشتم خورد و نخاع، کلیه چپ، طحال و سه دنده را از بین برد.

 

 

به گفته این جانباز خراسان جنوبی، رزمندگان در آن روز موفق نشدند به اهدافشان که پس گرفتن منطقه از دست دشمن بود دست یابند اما سه روز بعد با حمله مجدد آن منطقه را از عراقی‌ها گرفتند و این عملیات تا آزادی خرمشهر ادامه داشت که ۱۲نفر از همرزمان بیرجندی در این عملیات شهید شدند.

 

وی با بیان اینکه  اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۱ مجروح شدم و پس از ۶ ماه متوجه شدم که قطع نخاع و جانباز شده‌ام، می گوید: خرمشهر که آزاد شد من مجروح در بیمارستان بودم، چند روز بیهوش بودم، پس از اصابت ترکش ابتدا در بیمارستان صحرایی کلیه و طحال من را برداشتند و سپس به بیمارستان تهران اعزام و در آنجا بستری شدم و پس از سه روز به هوش آمدم.

 

این جانباز ۷۰ درصد عملیات بیت‌المقدس تاکید می‌کند: زمانی که خبر پیروزی خرمشهر را شنیدم در بیمارستان بودم و با وجود اینکه سلامتی خودم را از دست داده بودم و با مرگ دست و پنجه نرم می‌کردم اما با شنیدن خبر پیروزی خرمشهر هیجان خاصی داشتم و خوشحال بودم که خون شهدا هدر نرفت.

 

سهم خراسان جنوبی در آزادسازی خرمشهر/ تقدیم ۵۵ شهید و ۳۳ جانباز

سرهنگ« علیرضا فلاحی» مدیرکل حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند با تاکید بر نقش رزمندگان استان خراسان جنوبی در آزادسازی خرمشهر گفت: از ۲ هزار شهید گلگون کفن استان تعداد ۵۵ شهید مربوط به عملیات بیت المقدس هستند که نقش بزرگ مردمان کویر در این عملیات را به خوبی نشان می‌دهد.

 

وی بیان کرد: در عملیات بیت المقدس ۷۰۰ رزمنده در قالب سه گردان ابوذر به فرماندهی شهید آهنی، گردان مالک اشتر به فرماندهی شهید فایده و گردان شهید بهشتی به فرماندهی شهید آخوندی از خراسان جنوبی حضور داشتند و بسیجیان عزیز، سپاهیان دلاور و ارتشیان غیور هر کدام به خوبی نقش و وظیفه خود را برای آزادسازی خرمشهر ایفا کردند.

 

فلاحی با اشاره به تقدیم ۳۳ جانباز از خراسان جنوبی در عملیات بیت المقدس، افزود: ما این پیروزی را مدیون ایثارگری همه مردم هستیم، چه آنها که در پشت خط از رزمندگان با کمک‌هایشان حمایت می‌کردند و چه رزمندگانی که حماسه آفریدند و تحولی عظیم پدید آوردند.

 

 

 

پایان پیام/375

منبع: شبستان

کلیدواژه: سالروز فتح خرمشهر عملیات بیت المقدس شهدا خراسان جنوبي عملیات بیت المقدس فرماندهی مشترک حاج قاسم سلیمانی آزادسازی خرمشهر خراسان جنوبی خراسان جنوبی سرلشکر پاسدار فتح خرمشهر عراقی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۴۷۳۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمین چمن مصنوعی مدرسه ماندگار شهید چمران افتتاح شد

به گزارش خبرنگار مهر، بعد از ظهر چهارشنبه زمین چمن مصنوعی مدرسه ماندگار شهید چمران افتتاح شد، این مجموعه در قالب طرح شهید سلیمانی احداث شده بود.

با افتتاح این مجموعه، تعداد زمین‌های چمن مصنوعی در سطح استان به ٨٦ باب زمین رسید.

همچنین در ادامه این سفر کلنگ احداث مجموعه ورزشی مدرسه شهید چمران ارومیه با حضور معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش و مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی به زمین زده شد.

این مجموعه با اعتبار اولیه ١٠ میلیارد ریال و همچنین پیش بینی زمانی یک ساله احداث می‌شود.

کلنگ احداث سالن ورزشی سردار شهید زاهدی ارومیه به زمین زده شد

سالن ورزشی سردار شهید زاهدی با حضور معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش و مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی در مجموعه ورزشی شهید باهنر ارومیه کلنگ زنی شد.

این سالن در فضایی به مساحت هزار متر مربع و اعتبار اولیه ١٠ میلیارد ریال احداث خواهد شد.

این پروژه تا پایان سال جاری مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

بازدید معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش از طرح مهارت آموزی شنا

صادق ستاری فرد به همراه مطهری مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی، با حضور در مجتمع شهید رجایی ارومیه و استخر این مجموعه از طرح مهارت آموزی شنا بازدید به عمل آورد.

به گفته معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، این طرح برای دانش آموزان دوره‌های چهارم و پنجم ابتدایی به صورت مهارت آموزی و برای دانش آموزان دوره ششم ابتدایی به صورت آموزش شنا خواهد بود.

٧ هزار و ٢٠٠ دانش آموز پایه ششمی در ارومیه تا پایان سال تحصیلی جاری در طرح شرکت خواهند داشت.

کد خبر 6081359

دیگر خبرها

  • راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس
  • برگزاری راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی
  • راهپیمایی مردم خراسان جنوبی در حمایت از عملیات تنبیهی وعده صادق + تصاویر
  • برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق
  • در عملیات سپاه علیه اسرائیل از چه موشک هایی استفاده شد؟
  • شهیدی که پارتی‌بازی نکرد
  • شکست تمار عیار رژیم صهیونیستی خیلی از گذشته نزدیک‌تر شده است
  • قاب ماندگار اکران مردمی متفاوت فیلم آپاراتچی در اهواز
  • نقش پادگان دژ در دفاع از خرمشهر و حماسه مقاومت
  • زمین چمن مصنوعی مدرسه ماندگار شهید چمران افتتاح شد