Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-25@10:49:21 GMT

عجایب صنعت هوانوردی ایران در دوران کرونا

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۴۸۰۰۱

عجایب صنعت هوانوردی ایران در دوران کرونا

خبرگزاری میزان- در شرایطی که شرکت‌های هواپیمایی در ایران و جهان برای ادامه حیات خود به دنبال کمک‌های مالی هستند، یک شرکت هواپیمایی جدید در ایران در شرف تاسیس است. تاریخ انتشار: 12:26 - 03 خرداد 1399 - کد خبر: ۶۲۳۱۸۶

خبرگزاری میزان - با شروع همه گیری بیماری کووید ۱۹ در جهان، صنعت هوانوردی از نخستین بخش‌های اقتصادی بود که تحت تاثیر این بیماری قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وضع مقررات قرنطینه در بسیاری کشور‌ها موجب شد تا شرکت‌های هواپیمایی عملیات پروازی خود را کاهش داده یا متوقف سازند و این مساله حتی دامنگیر شرکت‌های صاحب نام در صنعت هوانوردی نیز شد.

کاهش و توقف عملیات پروازی علاوه بر ایجاد مشکلات مالی برای شرکت‌های هواپیمایی، گریبان گیر فرودگاه‌ها نیز شده و این فرودگاه‌ها در مواردی مجبور به بستن ترمینال‌های خود شدند تا علاوه بر مدیریت هزینه ها؛ توانایی بهتری روی غربالگری مسافران در خصوص علائم ابتلا به بیماری کووید ۱۹ داشته باشند.

به طور مثال شرکت‌های هواپیمایی امارات و قطر ایرویز که بعنوان دو شرکت مشهور هواپیمایی در منطقه خلیج فارس شناخته می‌شوند؛ علاوه بر زمینگیری بخشی از ناوگان خود مجبور به تعدیل نیرو شدند؛ بر اساس گزارش بلومبرگ هواپیمایی امارات ۳۰ هزار نفر از نیروی انسانی خود را به دلیل کاهش پرواز‌ها در اثر شیوع کرونا تعدیل می‌کند، همچنین به گفته اکبر الباکر مدیرعامل هواپیمایی قطر ایرویز این شرکت ۲۰ درصد از نیروی انسانی خود را در اثر زیان‌های مالی ناشی از شیوع کرونا کنار خواهد گذاشت.

در اروپا نیز وضع صنعت هوانوردی به همین گونه است؛ به طور مثال شرکت هواپیمایی لوفتهانزا آلمان که بعنوان یکی از بزرگترین ایرلاین‌ها در قاره اروپا شناخته می‌شود در پی دریافت کمک ۹ میلیارد یورویی دولت برای جبران زیان ناشی از شیوع بیماری کرونا است و شرکت هواپیمایی رایان ایر نیز که بعنوان بزرگترین شرکت هواپیمایی اقتصادی در اروپا فعالیت می‌کند، قصد دارد علاوه بر کاهش نیروی انسانی، پرداخت حقوق کارکنان خود را کاهش دهد.


صنعت هوانوردی ایران در دوران کرونا

تاثیر پذیری صنعت هوانوردی ایران از بیماری کرونا از آغاز اسفندماه شروع شد و بر خلاف تمام سال‌های گذشته شرکت‌های هواپیمایی و فرودگاه‌های کشور در آغاز سال جدید؛ نوروزی بسیار خلوت را تجربه کردند.

به گزارش شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در فروردین ماه امسال ۹ هزار و ۹۲۲ پرواز در فرودگاه‌های کشور انجام شده و ۷۹۷ هزار و ۳۰۰ نفر با این پرواز اعزام و پذیرش شدند که این آمار ۷۱ درصد کاهش در تعداد پرواز‌ها و ۸۲ درصد کاهش در تعداد مسافران را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

به گفته مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی مجموع خسارات وارده به شرکت‌های هواپیمایی ناشی از شیوع کرونا و لغو سفر‌ها تا ۱۵ فروردین امسال بیش از ۳ هزار میلیارد تومان بوده است.

و اما عجایب صنعت هوانوردی ایران در دوران کرونا

بر اساس گزارش عملکرد فرودگاه‌های کشور در فرودین ماه ۹۹ که توسط شرکت فرودگاه و ناوبری هوایی ایران منتشر شده است، ۱۷ شرکت هواپیمایی در این ماه در فرودگاه کشور عملیات پروازی انجام داده اند.

نکته جالب در این آمار، تعدد شرکت‌های هواپیمایی فعال در کشور است، این در حالی است که تحریم‌های ظالمانه آمریکا موجب شده تا بر خلاف تمام قوانین مصوب بین المللی شرکت‌های هواپیمایی تجاری ایرانی امکان خرید هواپیما از شرکت‌های سازنده و قطعات به صورت مستقیم از تولیدکنندگان را نداشته باشند و به این منظور می‌بایست از راه‌های جایگزین برای تامین نیاز‌های خود استفاده کنند که این امر می‌تواند موجب افزایش هزینه‌ها شود.

با یک نگاه به کشور‌هایی که هیچ کدام از مشکلات تحریمی را ندارند متوجه می‌شویم تعداد شرکت‌های هواپیمایی فعال در این کشور‌ها با کشورمان قابل مقایسه نیست، بطور مثال در کشور هند با جمعیتی بیش از ۱ میلیارد نفر، تنها ۷ شرکت هواپیمایی اصلی (Major Airline) فعال هستند، یا در کشور ترکیه که بعنوان یکی از نقاط شلوغ ترانزیت هوایی در دنیا شناخته می‌شود ۶ شرکت هواپیمایی برنامه ایی فعالیت دارند؛ این عدد برای امارات و قطر نیز که از نقاط پر تردد در دنیا شناخته می‌شوند به ترتیب به ۴ و یک می‌رسد!

اما ماجرا زمانی عجیب می‌شود که با وجود مشکلات مالی ناشی از کرونا، کاهش سفرها، ریزش تعداد مسافران و مشکلات خرید هواپیما و تحریم‌ها؛ به یکباره دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی کشور از احتمال افزایش تعداد ایرلاین‌های ایرانی خبر می‌دهد!

مقصود اسعدی سامانی در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌های داخلی می‌گوید: " یک ایرلاین جدید توانسته موافقت اصولی سازمان هواپیمایی کشوری را اخذ کند، اما هنوز نتوانسته AOC( مجوز فعالیت و بهره برداری) از این سازمان دریافت کند. "

وی یادآور می‌شود صاحب امتیاز این ایرلاین جدید، یکی از مقامات ارشد اسبق سازمان هواپیمایی کشوری است.

به گفته اسعدی سامانی، این ایرلاین هنوز نتوانسته هواپیما وارد کند، ولی در حال خرید و وارد کردن هواپیماست.

حالا سوال بی پاسخ اینجاست که باوجود مشکلات مالی، علت تقاضا برای تاسیس شرکت هواپیمایی جدید چیست و چرا در شرایطی که شرکت‌های هواپیمایی فعال ایرانی برای ادامه حیات خود دست به دامن دولت برای دریافت کمک‌های مالی شده اند؛ یک شرکت جدید در تلاش برای آغاز فعالیت خود است؟

آیا بهتر نیست به جای تاسیس شرکت‌های هواپیمایی که تعداد ناوگان فعال آن‌ها به تعداد انگشتان یک دست نیز نمی‌رسد، این سرمایه‌ها در شرکت‌هایی که زیرساخت‌های لازم برای خدمت رسانی هرچه بهتر به مسافران را دارند تجمیع گردد؟ صد البته که ایجاد رقابت برای رشد کمی و کیفی خدمت رسانی لازم است، اما این سیاست تعدد ایرلاین‌ها تا چه حد در زمینه خدمت رسانی بهتر به مسافران موفق بوده است؟

گفتنی است هیچ آمار دقیقی از میزان سوددهی و زیان شرکت‌های هواپیمایی ایرانی در دسترس نیست و لازم به یاد آوری است که سازمان هواپیمایی کشوری بعنوان نهاد متولی صنعت حمل و نقل هوایی کشور مسئولیت سیاستگذاری و برنامه ریزی و تعیین خط مشی‌های فن، اقتصادی، بازرگانی بین المللی این صنعت را دارد.

بیشتر بخوانید: آخرین وضعیت از سرگیری پرواز‌های خارجی

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: هوانوردی اخبار اقتصادی سازمان هواپیمایی صنعت هوانوردی ایران شرکت های هواپیمایی هواپیمایی کشور شرکت هواپیمایی فرودگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۴۸۰۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واسطه‌های فروش بلیت هواپیما در شرکت هواپیمایی ایران حذف شده‌اند

حسام قربانعلی سخنگوی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه  در سفر‌های نورزی امسال ما شاهد جا به جایی ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار مسافر بوده ایم که این خود یک دستاورد برای صنعت هوایی کشور به شمار می‌رود گفت: این میزان جابه جایی‌ها یک دستاورد برای صنعت هوایی کشور به شمار می‌رود چراکه این عدد دو برابر میزان سفر‌های ریلی در کشور است.

وی افزود: طبق بررسی‌های صورت گرفته با توجه به مطلوب و کم بودن تایم سفر میزان استفاده اقشار متوسط و ضعیف جامعه از بخش هوایی افزایش یافته است.

او  اظهار کرد: بخشی از کمبود بلیت هواپیما به دلیل افزایش تقاضا است و با توجه به شرایط مطلوبی که در این زمینه وجود دارد و به طور معمول گزینه متعالی برای سفر مردم محسوب شده است.

او بیان کرد:  هیچ گونه فروش واسطه‌ای  برای فروش بلیت پرواز‌ها نداریم و فروش بلیت تنها از طریق وب سایت و سایر آژانس‌های مسافرتی تحت پوشش شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود.

قربانعلی بیان کرد: در بازه زمانی یک ماه گذشته هزار و ۱۰۱ پرواز انجام شده و ۱۵۰ پرواز فوق العاده در این بخش صورت گرفته  است.

او بیان کرد: هیچ فروش چارتری انجام نمی‌شود  چراکه فروش چارتری به مردم آسیب وارد می‌کند و در حال حاضر ۳۵ درصد از پرواز‌های شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به نقاط دور افتاده از جمله سقز، پارس آباد و مغان انجام شده است.

وی همچنین به  عملیات اعزام زائران حج عمره  اشاره کرد و گفت: این عملیات حج پس از ۹ سال انتظار، با انجام  پرواز شماره  ۱۵۰۸ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در ساعت ۷ بامداد سوم اردیبهشت از فرودگاه حضرت امام (ره) رسما آغاز شد.

قربانعلی افزود: در عملیات اعزام عمره گزاران استان تهران، با توجه به تعداد زائران این استان  روزانه تعداد ۲۵۵ زائر (۳ کاروان) در قالب یک پرواز "هما " رهسپار فرودگاه مدینه منوره می‌شوند.

وی با بیان اینکه  برای اعزام عمره گزاران روزانه ۲ پرواز برنامه ریزی شده است که امروز علاوه بر تهران از فرودگاه مشهد مقدس نیز زائران به مدینه اعزام خواهند شد گفت: پرواز‌های حج عمره استان تهران به مدت ۱۱ روز ادامه دارد و از سایر ایستگاه‌های پروازی  در این عملیات صرفا یک پرواز برای انتقال زائران حج عمره انجام می‌شود.

او اظهار کرد: هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در این عملیات ۴۴  پرواز رفت و برگشت در مدت  ۲۱ روز  انجام خواهد داد و در مجموع عمره گزاران با ۶۶ کاروان به سرزمین وحی اعزام می‌شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • تامین مالی طرح‌های صنعت گاز منوط به وصول بدهی‌ ابربدهکار است
  • جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا
  • حضور پارک فناوری و نوآوری نفت در بزرگ‌ترین نمایشگاه صادراتی کشور
  • تحولات خیره کننده حاصل از تلاقی فین تک با مدیریت درآمد شرکت های هواپیمایی
  • حضور پارک فناوری و نوآوی نفت در بزرگ‌ترین نمایشگاه صادراتی کشور
  • جذب ۲۱ هزار پرستار بویژه نیروی طرحی دوران کرونا/ تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران
  • اعطای گواهینامه فرودگاهی به فرودگاه بین المللی شیراز
  • اعطای گواهینامه فرودگاهی به فرودگاه بین المللی شیراز به عنوان نخستین فرودگاه
  • واسطه‌های فروش بلیت هواپیما در شرکت هواپیمایی ایران حذف شده‌اند