Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-03-28@12:00:13 GMT

بخش‌های پنهان سقوط هواپیمای یاسوج

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۴۸۸۱۹

بخش‌های پنهان سقوط هواپیمای یاسوج

رویداد۲۴ اواخر بهمن ماه سال ۱۳۹۶ هواپیمای ATR-۷۲ شرکت هواپیمایی آسمان که از تهران به مقصد یاسوج در حرکت بود در نزدیکی این شهر به کوه برخورد کرد و نهایتاً همه سرنشینان آن شامل ۶۰ نفر مسافر و شش نفر گروه پروازی جان باختند. این حادثه دردناک همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه به دنبال یافتن زوایای پنهان آن و پیدا کردن مقصران این فاجعه دردناک هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



از همان ابتدا تاکنون بسیاری از نمایندگان مجلس با تشکیل کمیته حقیقت یاب تلاش کردند تا سهم هر یک از مقصران را از نهاد‌های تصمیم‌گیر نظارتی مانند سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌ها و نهایتاً شرکت هواپیمایی آسمان و کروی پروازی را مشخص کنند.

حالا و با گذشت بیش از دو سال از این سقوط مبهم گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در این‌باره حاکی از این است که زنجیره‌ای از تخلفات در شرکت هواپیمایی آسمان، سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌ها باعث این حادثه شده و سهم گروه پروازی در بروز سانحه ناچیز بوده است.

البته در روز‌های گذشته دادگاه رسیدگی به پرونده سانحه هواپیمای تهران-یاسوج به ریاست قاضی عالیشاه در شعبه ۱۰۵۷ مجتمع قضایی کارکنان دولت برگزار شد که در این دادگاه متهمان وکلای آن‌ها و قاضی عالیشاه صحبت‌های مختلف و متناقضی را مطرح کردند و نهایتاً قاضی با اعلام ختم جلسه دادگاه اعلام کرد که در جلسه بعد کارشناسان دعوت می‌شوند تا به صورت تخصصی به موضوع پرداخته شود.

قاضی عالیشاه از اولین متهم یعنی مدیر ایمنی وقت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران خواست تا اظهاراتش را توضیح دهد و پس از طرح اظهارات او و توجیه این مدیر برای اینکه چرا این هواپیما ارتفاع خود را تا این حد پایین آورده بود و نهایتاً با کوه برخورد کرده است گفت شما به همراه سه متهم دیگر ۱۵ درصد به عنوان مقصر شناخته شده اید.

این متهم گفت: یک صفحه و نیم اصلاحیه بر روی اظهاراتم به بازپرس تحویل دادم و تاکید دارم که کارشناسان پرونده دانش کافی برای اظهارنظر نداشته‌اند و فاقد تخصص فرودگاهی و برج مراقبت بوده‌اند. چراکه بر اساس اطلاعات موجود در شرایطی که هواپیما وارد محدوده فرودگاه یاسوج می‌شود، تنها در شرایطی که اگر موتورش از بین برود و یا فشار داخلی کابین افت کند، می‌تواند ارتفاع آن را از ١٥ هزار پا پایین آورد. این هواپیما در ٢٥ مایلی فرودگاه ارتفاع زیر ١٧ هزار پا می‌آید در حالی که اصلا شرایط غیرنرمالی نداشته است و هواپیما تا ارتفاع ١٤ هزار پایی با اختیار خلبان پایین آمده است.

پس از آن که قاضی عالیشاه از یکی دیگر از متهمان این پرونده خواست که برای ارائه توضیحاتش به جایگاه بیاید این متهم افزود: شرکت فرودگاه و ناوبری آن بر اساس اساسنامه خود، ماموریت‌هایی دارد که در این چارچوب مقرراتی را برای بودجه دارد و در نهایت هیچ شخصی نمی‌تواند ریالی را خارج از بودجه مصوب بپردازد، زیرا جرم تلقی می‌شود از سویی دیگر هیچ وظیفه‌ای در زمینه تامین تجهیزات برای سازمان هواپیمایی نداریم و رد کامل صلاحیت هیئت کارشناسی و عدم وجود رابطه سببیت بین نتیجه حاصله و عملکرد ما از محور‌های اصلی مورد دفاع من است.
بیشتر بخوانید: جدیدترین جزئیات از سقوط هواپیمای یاسوج/پیاده کردن طبق قانون مسافر بوشهری از هواپیمانهایتاً قاضی عالیشاه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری را به عنوان دیگر متهم این پرونده به جایگاه احضار کرد تا توضیحاتش را بشنود و نهایتاً این مقام مسئول نیز گفت ما نظارت‌های خودمان را بر اساس آنچه باید اتفاق می‌افتاد انجام دادیم و کوتاهی نکردیم. اما خلبان، کاملا نسبت به دید خود آگاهی داشته و تمام اطلاعات هواشناسی نیز درست بوده است از سویی دیگر این خلبان عادت داشته به اینگونه پرواز، یعنی از ١٠٠ تا پروازی که انجام می‌داده ١٠ پرواز را به این صورت انجام می‌داد.

طرح این اظهارات از سوی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری منجر به اعتراض شکات پرونده شد و آن‌ها گفتند که این سخن عذر بدتر از گناه است اگر می‌دانستید خلبان این اشتباهات را انجام می‌داد چرا به وی اجازه پرواز می‌دادید.
نهایتاً ادامه این مباحث به حضور کارشناسان در جلسه بعد دادگاه موکول شد، اما گزارش کمیسیون اصل نود مجلس که دو روز قبل از آن منتشر شد گویای مسائل دیگری است: در این گزارش آمده است: با توجه به بررسی‌های این کمیسیون، علت اصلی بروز سانحه هواپیمای ATR شرکت آسمان در اطراف یاسوج، پدیده یخ زدگی هواپیما بوده که به دلیل عدم انجام امریه صلاحیت پروازی به شماره AD ۲۰۰۹-۰۱۷۰ و نتیجتاً عدم تجهیز هواپیما به سامانه تشخیص یخ زدگی مبتنی بر پایش کارایی (APM)، گروه پروازی به موقع از بروز یخ زدگی مطلع نشده و هشداری به آن‌ها داده نشده است. البته ضعف نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری یکی دیگر از عوامل کمکی موثر در بروز این سانحه بوده که در این گزارش به تفصیل به آن اشاره شده است.

یکی دیگر از عواملی که در گزارش کمیسیون اصل نود به عنوان عوامل کمکی موثر در بروز این سانحه به آن اشاره شده، در اختیار قرار ندادن تجهیزات مربوط به سامانه پایش کارایی از سویی کارخانه ATR بر خلاف تعهدات بین المللی مندرج در پیمان شیکاگو به بهانه تحریم بوده است همچنین به این مسئله اشاره شده که شرکت هواپیمایی آسمان سازمان هواپیمایی کشوری از فرصت برجام برای تجهیز هواپیمای ATR به این سامانه استفاده مناسب نکردند.

در نتیجه گیری این گزارش عوامل بسیاری از تخلفات و ضعف‌ها در شرکت هواپیمایی آسمان، سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی و گروه پروازی به عنوان دیگر عوامل موثر در بروز سانحه سقوط هواپیمای تهران یاسوج مورد اشاره قرار گرفته است و نهایتا کمیسیون اصل ۹۰ در این گزارش پیشنهاد داد که ضرورت دارد نهاد مستقل بررسی سانحه در کشور تشکیل و بررسی سوانح هواپیمایی از سازمان هواپیمایی کشوری منفک و به این نهاد مستقل واگذار شود که بررسی سوانح مختلف ریلی دریایی و جاده‌ای نیز در آن انجام شود.

با توجه به گزارش‌ها و اخبار منتشر شده اخیر با وجود تماس‌های متعدد خبرنگار ایسنا با مسئولان مختلف دستگاه‌های نظارتی، هنوز امکان دسترسی به پاسخ مهیا نشده است و باید منتظر ماند و دید که در جلسات بعدی دادگاه روند بررسی این پرونده چگونه ادامه پیدا می‌کند و آیا زوایای پنهان این پرواز نافرجام روشن می‌شود؟ منبع: ایسنا لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 هواپیمای یاسوج سقوط هواپیما سازمان هواپیمایی کشوری شرکت هواپیمایی آسمان شرکت فرودگاه ها قاضی عالیشاه کمیسیون اصل گروه پروازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۴۸۸۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصدومیت دو تن در سانحه رانندگی در پلدشت

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان آذربایجان غربی گفت:  دو خودروی پرشیا و پژو ۴٠۵ در جاده پلدشت -  ارس تصادف کردند.

حمید محبوبی افزود: مرکز ۱۱۲ هلال‌احمر استان با گزارش تماس تلفنی مردمی یک تیم از پایگاه امدادونجات شهید فرامرز رضایی شهرک ارس به محل حادثه اعزام کرد.

در این حادثه  دو نفر مصدوم شدند که مصدومان بعد از کنترل علائم حیاتی و کنترل فشار خون و پانسمان زخم های جزئی توسط عوامل امدادی درمان سرپایی شده و با رضایت مصدومین و هماهنگی با کشیک استان اکیپ امدادی به محل پایگاه مثبت شدند.

دیگر خبرها

  • جابه جایی نزدیک به ۲ میلیون مسافر هوایی در نیمه نخست تعطیلات نوروزی ۱۴۰۳
  • جابه‌جایی نزدیک به ۲ میلیون مسافر هوایی در نیمه نخست تعطیلات نوروزی ۱۴۰۳
  • پرواز گرگان-مشهد-گرگان برای روزهای یکشنبه و سه شنبه هر هفته بر قرار شد
  • کناره گیری مدیران ارشد بوئینگ به علت مشکلات ایمنی
  • ۹ فرودگاه بین‌المللی کشور زیر ذره بین سازمان هواپیمایی کشوری
  • نظارت بازرسان بر عرضه بلیت‌ های نوروزی در ۹ فرودگاه بزرگ
  • با عرضه سهام این شرکت: دست سیتی رو می‌شود!
  • مصدومیت دو تن در سانحه رانندگی در پلدشت
  • نوروز و باز هرج و مرج در پرواز‌های داخلی
  • نصف شرکت‌ های هواپیمایی به بخش خصوصی تعلق دارد