Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سه ماه از اعلام رسمی ورود ویروس کرونا به ایران می‌گذرد و بیش از هفت هزار نفر در کشورمان، جان خود را بر اثر ابتلا به جدیدترین و خبرسازترین ویروس جهان، از دست داده‌اند. قرنطینه خانگی، رعایت توصیه‌های بهداشتی مانند شست‌وشوی مداوم دست‌ها، استفاده از ماسک و دستکش و فاصله‌گذاری اجتماعی، نه‌تنها زیان‌های هنگفت مالی به بخش قابل توجهی از جامعه وارد کرده؛ بلکه سبک زندگی مردم را نیز تا حدود زیادی تغییر داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین موضوع سبب شده بسیاری از کارشناسان، بازگشت به شرایط پیش از کرونا را حتی بعد از محو کامل این ویروس، غیرممکن بدانند. در این رابطه گفت‌وگویی با غلامرضا پورحیدری رئیس انجمن علمی مدیریت بحران ایران انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

* بعد از پایان بحران کرونا، برای بازگشت جامعه به شرایط عادی چه باید کرد؟

برگشت به شرایط قبل از شیوع ویروس کرونا، نه به‌طور دقیق و کامل ممکن است و نه اگر امکان داشت، منطقی و درست بود؛ به عبارت دیگر بحران کرونا درس‌های فراوانی را در ابعاد مختلف به ما آموخته که عدم بهره‌برداری از این آموزه‌ها در واقع از دست دادن فرصت‌های زیادی است که بحران کرونا فراهم کرده است. اگر بخواهیم این درس‌ها و آموزه‌ها را فهرست کنیم، خود به کتابی مفصل تبدیل خواهد شد.

به‌عنوان مثال، مشاهده و ملاحظه کردیم که اگر تمام جامعه شامل مردم و حاکمیت در مواجهه با هر مشکل و بحرانی به‌طور یکپارچه دست به دست هم بدهند، آن مشکل و بحران را با موفقیت پشت سر گذاشته و مدیریت خواهند کرد. در مواجهه با بحران شیوع ویروس کرونا، با اتکا به توانمندی‌های داخلی، به‌سرعت به تجهیزات و امکانات پیشگیری، ضدعفونی، تشخیص و درمان دست یافتیم و امکان صدور آن به سایر جوامع و ملل را نیز به دست آوردیم. اگر همین درس را از بحران کرونا را گرفته باشیم و به رویه و فرهنگی در جامعه تبدیل شود باید با شرایط قبل از بحران شیوع ویروس کرونا متفاوت باشیم، منتظر تغییر شرایط بیرونی نباشیم، با اتکا به خود مشکلات را از پیش پا برداریم و به سمت اهداف حرکت کنیم.

مثال دیگر، رزمایش «کمک مؤمنانه» برای مقابله با عوارض اقتصادی بحران کرونا بود که با تدبیر رهبر معظم انقلاب به‌صورت همه‌گیر و شایع در کشور آغاز شد و همچنان ادامه دارد، نمونه دیگری از دستاوردها و فرصت‌های ایجاد شده در بحران کروناست.

البته همه حوادث و بحران‌ها درون خود فرصت‌هایی را ایجاد می‌کنند که جوامع هوشیار و آماده از آن بهره می‌برند؛ اما در برخی از حوادث و بحران‌ها، تبدیل این فرصت‌ها به دستاوردها بسیار بارزتر و برجسته‌تر است. دفاع مقدس و جنگ تحمیلی و همچنین بحرانی که فعلاً در آن به‌سر می‌بریم، از این نوع هستند؛ تا جایی که به همین دلیل جنگ «گنج» نامیده شده و بحران شیوع ویروس کرونا نیز شایسته نامی متناسب است.

حالا اگر منظور، برگشت به شرایطی است که مردم با نشاط و سرزنده بتوانند زندگی خود را ادامه دهند، باید با محدودیت‌های ناشی از بیماری کرونا به عنوان واقعیت موجود کنار آمد و در عین رعایت اصول بهداشتی مانند فاصله فیزیکی، محدودیت‌های غیرضروری را نیز به جامعه تحمیل نکرد.

در مجموع، باید یاد بگیریم با حضور ویروس زندگی کنیم، به نحوی که کمترین آسیب و تلفات متوجه جامعه شود و بنابراین، تغییرات متناسب را در فرایند زندگی ایجاد کنیم. عادی شدن این شرایط، سیر تدریجی دارد که هرگز به معنای برگشت به شرایط قبل نیست.

نباید از اوج‌گیری مجدد همه‌گیری کرونا، نگران بود

* اگر شرایط دوباره بحرانی شود چه باید کرد؟

اولاً بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا به‌طور نسبی مدیریت شده؛ هم امکانات و توانمندی‌ها افزایش یافته و هم اطلاعات پیرامون بیماری، افزایش یافته است. شرایط موجود می‌تواند بهتر یا احیاناً بدتر شود. رعایت نکات و توصیه‌های بهداشتی صحیح و دقیق می‌تواند از اوج گرفتن مجدد بیماری پیشگیری کند. در اینجا باید اشاره کرد که میزان آموزش عمومی و همگانی درباره این بیماری ناکافی است. کمیته آموزش و اطلاع‌رسانی باید زیرمجموعه فعال علمی و رسانه‌ای از ستاد مدیریت بحران کرونا باشد و مرتباً آخرین توصیه‌ها را به مردم و مسئولان منتقل کند و در این صورت است که نباید از اوج گرفتن بیماری، نگران بود؛ چراکه اولاً از اوج گرفتن مجدد همه‌گیری، پیشگیری می‌شود و ثانیاً در صورت اوج گرفتن مجدد همه‌گیری، به آرامی و با کمترین آسیب و تلفات، مدیریت خواهد شد.

* برای پیشگیری و مدیریت بحران‌های مشابه احتمالی در آینده چه تدبیری باید اندیشید؟

باید تاب‌آوری جامعه را افزایش داد؛ در جامعه‌ای تاب‌آور، تمام راهکارهای پیشگیری، آمادگی، پاسخ و بازیابی تعبیه و عملیاتی می‌شود. این مطلب در کتابی تحت عنوان «تاب‌آوری بحران: الزامی ملی» که با همکاری انجمن علمی مدیریت بحران ایران منتشر شده، به تفصیل آمده است.

حوادث و چالش‌ها موجب رشد و تعالی جوامع می‌شوند و این در صورتی است که جامعه شامل حاکمیت و مردم به‌صورت یکپارچه با برخورداری از ساختارها و ساز و کارهای حاکمیتی و مردمی، آمادگی مدیریت مخاطرات و تهدیدات را در خود ایجاد کنند و کشور ما در این باره باید تدابیر مختلفی را بیندیشد. این تدابیر در کتاب «سند ماندگار» به تفصیل آمده است. مخاطرات و تهدیدات همواره با جوامع مختلف همراه بوده؛ به‌ویژه جوامعی که می‌خواهند روی پای خود بایستند و از استقلال اندیشه و برنامه برخوردار باشند.

فضای مجازی بدون کنترل و مدیریت، ضعف و نارسایی را بیشتر نمایان می‌کند.

* بسیاری از مردم یا دیگر ترسی از کرونا ندارند یا از شرایط کنونی خسته شده اند. برای مدیریت شرایط کنونی چه باید کرد؟

قطعاً ترس از شیوع ویروس کرونا یا هر مخاطره دیگری باید عقلانی، منطقی و علمی باشد و مردم، علت و ضرورت محدودیت‌های مختلف را درک کنند؛ بنابراین منطقی و علمی کردن محدودیت‌ها و توصیه‌ها، ترس را منطقی و قابل درک و توصیه‌ها را قابل پذیرش و پیروی می‌کند.

حذف محدودیت‌های غیر ضروری و احیاناً بدون پایه علمی و منطقی نیز فشار را بر افکار عمومی و مردم کاهش می‌دهد و از خستگی و از دست رفتن حوصله مردم جلوگیری می‌کند. در کشور ما همچنان به آموزش مردم توجه کافی نمی‌شود؛ به عبارت دیگر، میزان سرمایه‌گذاری در آموزش و توجیه مردم و قانع کردن اقشار مختلف، بسیار ناکافی است و همانطور که اشاره شد آموزش و توجیه اقشار مختلف جامعه از طریق ابزارهای مختلف ارتباط جمعی و با تکیه بر نتایج علمی اعلام شده از سوی کمیته علمی و آموزشی در سطح ملی، ضرورت دارد.

وقتی در گفتار و تدابیر مسئولان، هماهنگی و یکپارچگی مشاهده شود، مردم هم تبعیت می‌کنند؛ اما اگر تردید، تفرق و عدم قاطعیت مشاهده شود، مردم هم براساس تصور و برداشت خود عمل می‌کنند. شاید برخی این واقعیت را درک نکنند که برای راهنمایی و همراه کردن مردم با اقدامات مورد نیاز، باید بسیار علمی‌تر، دقیق‌تر، حساب‌شده‌تر و گسترده‌تر عمل کرد. فضای مجازی بدون کنترل و مدیریت نیز این ضعف و نارسایی را بسیار بیشتر نمایان می‌کند.

* در پایان، اگر نکته‌ای باقی مانده، ذکر کنید.

به‌طور اجمالی به دو مطلب اساسی باید توجه کرد، اول؛ با وجود تاب‌آوری مناسب جامعه و مردم، هنوز جای ساختار و ساز و کار حاکمیتی مناسب برای مدیریت مخاطرات و تهدیدات گوناگون، خالی است و باید این نقیصه هر چه سریع‌تر برطرف شود؛ یعنی ساختارهای موجود از جایگاه قانونی، توانایی و امکانات لازم برای انجام این مأموریت برخوردار نیستند.

دوم؛ آموزش و اطلاع‌رسانی در موضوع مدیریت ریسک حوادث و بحران‌های گوناگون نیز با وجود بازده و هزینه-فایده بالا، هنوز در جامعه ما به راهکاری مستمر در مدیریت حوادث مختلف از جمله بحران کرونا تبدیل نشده است.

به‌طور کلی فرهنگ کاهش ریسک مخاطرات و تهدیدات با آموزش مداوم و در اشکال مستقیم و غیرمستقیم، امری ضروری و بسیار مقرون به‌صرفه و کم‌هزینه است. این فرهنگ مدیریت ریسک هم برای یکایک مدیران و برنامه‌ریزان کشور لازم است و هم برای آحاد ملت، ضرورت به‌حساب می‌آید.

انتهای پیام

168 / 320 انجمن علمی مدیریت بحران غلامرضا پورحیدری کرونا دوران پساکرونا

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: کرونا دوران پساکرونا مخاطرات و تهدیدات شیوع ویروس کرونا مجدد همه گیری مدیریت بحران بحران کرونا محدودیت ها بحران ها توصیه ها فرصت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۴۹۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه خسارات سیل را کاهش دهیم؟

مدیرکل دفتر مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران نسبت به وقوع سیلاب در استان سمنان برای امروز و فردا هشدار داد و بر لزوم آمادگی دستگاه‌های خدمات‌رسان این استان در مقابله با سیل تأکید کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، سیف‌الله آقا بیگی امروز در حاشیه جلسه ستاد مدیریت شرایط اضطراری شرکت آب منطقه‌ای سمنان با اشاره به پیش‌بینی فعالیت گسترده سامانه بارشی در آسمان استان سمنان، اظهار داشت: بر اساس این پیش‌بینی‌ها و با فعالیت سامانه بارشی نسبتاً قوی برای روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه شاهد بارندگی قابل توجهی در استان سمنان خواهیم بود.

وی با بیان اینکه این بارندگی‌ها می‌تواند باعث نعمات و برکات زیادی برای مردم استان سمنان باشد، تصریح کرد: البته با توجه به اینکه سمنان به لحاظ اقلیمی که دارد، استان کم بارشی است، بنابراین همه مسئولان و متولیان امر برای مدیریت و کنترل سیلاب وظیفه دارند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران اضافه کرد: این وظیفه هم به مجموعه همکاران ما در بخش آب و دیگر بخش‌های وزارت نیرو و هم سایر سازمان‌ها، تشکیلات، ادارات خدماتی، اجرایی و امدادی استان سمنان بازمی‌گردد و در این زمینه می‌بایست با کمک و مشارکت یکدیگر و با توجه به مخاطره سیل، همه اقداماتی که انجام آن می‌تواند موجبات کاهش خسارت در بخش‌های مختلف شود، صورت بگیرد.

آقا بیگی با اشاره به برگزاری جلسه مدیریت بحران شرکت آب منطقه‌ای سمنان به منظور مدیریت بحران سیلاب در این استان گفت: این جلسه در شرکت آب منطقه‌ای سمنان و به منظور تبیین شرایط این جبهه بارشی و همچنین اقدامات لازم به عنوان اقدامات پیش از وقوق بارندگی و ایجاد سیلاب احتمالی برگزار شد.

وی با تأکید بر لزوم انجام دو دسته از اقدامات برای مقابله با سیلاب ساعات و روزهای آینده خاطرنشان کرد: بخشی از اقدامات مربوط به آگاهی ‌بخشی، هشدار و تبیین برای دستگاه‌های خدمات‌رسان که در چارچوب نظامات قانونی وظیفه اقدامات پیشگیرانه در برابر سیلاب را دارند است که توسط همکاران ما در شرکت آب منطقه‌ای سمنان و مدیریت منابع آب در شهرستان‌های مختلف باید انجام شود و برنامه‌ریزی لازم در این زمینه انجام شد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران خاطرنشان کرد: در این خصوص همه دستگاه‌های مرتبط می‌بایست به صورت هم افزا و جمعی، با کمک یکدیگر این اقدامات پیشگیرانه را به‌موقع و در جای خود انجام دهند.

آقا بیگی با بیان اینکه مهم‌ترین نکته در این خصوص، تبیین و آگاهی‌بخشی برای مردم و جامعه هدف است خاطرنشان کرد: در صورتی که جامعه هدف و عموم مردم نسبت به احتمال وقوع سیل و خاطرات آن اطلاع داشته باشند، می‌توانند با پرهیز از بعضی از اقدامات خطر آفرین از جمله عدم تردد در کنار رودخانه‌ها و مجاری آبی، عدم تردد در مسیرهای تقاطع با رودخانه‌ها که متأسفانه غالباً خسارت‌آفرین است میزان خسارت‌های جانی و مالی ناشی از سیل را کاهش دهند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین توجه به مشکلات، خسارت‌ها و صدمات محتمل در زمان صاعقه در صورت عدم رعایت اقدامات ایمنی و نیز بسیاری از اقدامات که در بخش‌های مختلف لازم انجام شود می‌تواند خسارت‌های مالی و جانی به وارده مردم را در هنگام سیلاب را به حداقل ممکن رسانده و خسارت به زیرساخت‌ها را نیز تا حد ممکن بکاهد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران عنوان کرد: شرط این هدف درجه نخست، کمک و مشارکت همه دستگاه‌ها و در مرحله بعد همراهی خوب مردم است و این مهم در سیلاب‌های بسیار شدیدی که در همین هفته‌های اخیر در مناطقی از کشور شاهد آن بوده‌ایم تحقق یافت و خوشبختانه این همراهی باعث شده که میزان خسارت‌ها و تلفات در نقاطی که سیلاب در آن جاری شد، به میزان قابل توجهی نسبت به کشورهای همسایه که به مراتب با بارش‌های کمتر از بعضی از ایستگاه‌های ما موجه بوده است، کاهش پیدا کرده و به حداقل ممکن رسیده است.

انتهای پیام/363/

دیگر خبرها

  • شدت باران در استان یزد و آبگرفتگی معابر شهر یزد+عکس
  • بارش باران سیل آسا در یزد
  • بروز کمترین آسیب باران در بافت تاریخی یزد با همکاری جامعه محلی
  • لایروبی ۴۲ کیلومتر از رودخانه‌های استان/صفر شدن آمار تلفات ناشی از سیل در قزوین
  • چگونه خسارات سیل را کاهش دهیم؟
  • لایروبی ۴۲ کیلومتر از رودخانه‌های قزوین
  • آغاز به کار آزمایشی «سینما دانش» شهرستان قوچان 
  • ببینید | هشدار جدی مدیریت بحران به مردم تهران!
  • سیل اخیر سیستان و بلوچستان آزمایش اعتماد مردم به مسوولان بود
  • مدیریت بحران سیستان و بلوچستان تجهیزات کافی ندارد